• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańska Solidarity Tower?

Michał Stąporek
28 grudnia 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Przedstawiony na rysunku zarys budynku nie opiera się na powstającym projekcie apartamentowca, ma jedynie uzmysłowić miejsce i skalę planowanej inwestycji. Z lewej strony budynek hali w Stoczni Gdańskiej, z prawej strony przychodnia przy ul. Wałowej. Widok od strony Zieleniaka. Przedstawiony na rysunku zarys budynku nie opiera się na powstającym projekcie apartamentowca, ma jedynie uzmysłowić miejsce i skalę planowanej inwestycji. Z lewej strony budynek hali w Stoczni Gdańskiej, z prawej strony przychodnia przy ul. Wałowej. Widok od strony Zieleniaka.
- Aż taki wysoki będzie? Po co?
- W Gdyni mają prawie 140 metrów, to my będziemy mieć jeszcze więcej.


To fragment rozmowy, jaka kilka dni temu wywiązała się pomiędzy dwoma urzędnikami gdańskiego magistratu. O czym mówiono? O projekcie budowy najwyższego budynku w Trójmieście, kilkudziesięciopiętrowego apartamentowca, który stanie w Gdańsku przy ul. Wałowej, na terenie dawnej zajezdni PKS. Zbuduje go hiszpański deweloper, firma Grupo Labaro. Budynek ma być wyższy, niż powstający w Gdyni apartamentowiec Sea Towers (138 m).

- To będzie bardzo atrakcyjny budynek. Mam nadzieję, że ucieszy wszystkich gdańszczan, ale za wcześnie by mówić o szczegółach - Bartosz Piotrusiewicz, prezes firmy Grupo Labaro Polska niechętnie opowiada o inwestycji, której projekt zostanie zaprezentowany władzom Gdańska na początku lutego. - Za kilka tygodni będzie można powiedzieć coś więcej.

Apartamentowiec powstanie na działce przy ul. Wałowej w Gdańsku, w miejscu gdzie niegdyś znajdowała się zajezdnia PKS. Ten teren ma z punktu widzenia każdego dewelopera ogromną zaletę: znajduje się w śródmieściu, ale poza terenem historycznego centrum Gdańska, nad którym pieczę sprawuje wojewódzki konserwator zabytków. Inwestor nie jest więc uzależniony od konserwatorskich wytycznych, np. co do kubatury stawianych budynków, nie musi też przeprowadzać badań archeologicznych.

Kolejnym plusem jest to, że obowiązujący dla tej działki plan zagospodarowania przestrzennego nie nakłada na projektanta żadnych ograniczeń co do wysokości budynku. Można więc budować wysoko. Jak bardzo?

- Myślimy o 30-40 kondygnacjach - przyznaje Marcin Kozikowski, gdański architekt, który wraz z Hiszpanem Rafaelem de La-Hozem projektuje apartamentowiec. Od razu jednak zastrzega: - To dopiero wstępna koncepcja, wiele zależy od stosunku władz miasta do tego pomysłu.

Przytoczona na wstępie rozmowa może świadczyć, że władze miasta projekt zaakceptują. Choć argumentacja o rywalizacji na wieżowce z sąsiadem zza miedzy może śmieszyć, dobrze wróży inwestycji Grupo Labaro. - Myślę, że taka rywalizacja dobrze służy wszystkim, jeśli tylko ma zdrowy charakter - przekonuje Marcin Kozikowski.

Nie wiadomo jak będzie się nazywał gdański gigant. W Gdyni - "mieście z morza" - najwyższe budynki powstają tuż nad brzegiem portowego basenu, nic więc dziwnego, że ochrzczono je "Sea Towers", czyli "Morskie Wieże". Apartamentowiec budowany przez Grupo Labaro będzie oddalony o kilkadziesiąt metrów od Placu Solidarności i głównej bramy Stoczni Gdańskiej. Ponoć emocje w biznesie nie mają znaczenia, ale niewykluczone, że deweloper właśnie w historii tego miejsca poszuka inspiracji dla swojej inwestycji. Biorąc pod uwagę nieco pretensjonalną skłonność deweloperów do nadawania budynkom anglojęzycznych nazw, za kilka lat najwyższym budynkiem Gdańska może być więc... Solidarity Tower.
Najwyższe polskie apartamentowce
 Warszawa: Złota 44  Tuż przy dworcu głównym w Warszawie powstanie 192-metrowy wieżowiec mieszkalny o roboczej nazwie Złota 44. Jego autorem jest amerykański architekt Daniel Libeskind. W budynku będzie 251 luksusowych apartamentów. Deweloperem przedsięwzięcia jest luksemburska firma Orco Property Group.  Warszawa: Złota 44  Tuż przy dworcu głównym w Warszawie powstanie 192-metrowy wieżowiec mieszkalny o roboczej nazwie Złota 44. Jego autorem jest amerykański architekt Daniel Libeskind. W budynku będzie 251 luksusowych apartamentów. Deweloperem przedsięwzięcia jest luksemburska firma Orco Property Group.
 Wrocław: Sky Tower  Zespół budynków z wieżą o wysokości  ponad 200 m. Sky Tower będzie najwyższym budynkiem mieszkalnym w Polsce. W kompleksie będzie m.in. 90 tys. m kw. mieszkań. Budowa będzie kosztowała ok. 400 mln dolarów i potrwa 4 lata.  Wrocław: Sky Tower  Zespół budynków z wieżą o wysokości  ponad 200 m. Sky Tower będzie najwyższym budynkiem mieszkalnym w Polsce. W kompleksie będzie m.in. 90 tys. m kw. mieszkań. Budowa będzie kosztowała ok. 400 mln dolarów i potrwa 4 lata.
 Gdynia: Sea Towers  Sea Towers powstają przy Nabrzeżu Prezydenta. Wyższa z dwóch wież będzie liczyła 138 m. Najwyższe mieszkanie znajdą się na 32 kondygnacji, czyli na wysokości 112 m n.p.m. Deweloperem tego najwyższego w całym Trójmieście budynku jest gdyńska firma Invest Komfort. Kompleks będzie gotowy za dwa lata.  Gdynia: Sea Towers  Sea Towers powstają przy Nabrzeżu Prezydenta. Wyższa z dwóch wież będzie liczyła 138 m. Najwyższe mieszkanie znajdą się na 32 kondygnacji, czyli na wysokości 112 m n.p.m. Deweloperem tego najwyższego w całym Trójmieście budynku jest gdyńska firma Invest Komfort. Kompleks będzie gotowy za dwa lata.

Opinie (170) 9 zablokowanych

  • Budujcie, będzie w co wlatywać!!

    A tak nawiasem mówiąc to pozwolenie na budowę Sea Tower to był jeden wielki wał...

    • 0 0

  • a budujcie tylko zróbcie najpierw dojazd a nie jak we wrzeszu galeria a drogi takie same. Słowackiego zawalone w obie strony, starówka, trakt itp. zajmijcie sie drogami a nie budynkami. No chyba za jak sobie kupie to nie bede nigdzie wychodził to tez plan. :(

    • 0 0

  • MNICH

    a z tym to sie akurat całkowicie zgadzam.
    do tej pory kompletnie nie mogę zrozumiec dlaczego wokól dworca pkp jest, był i ( nie daj boże) bedzie wieczny syf.
    i nie tylko holiday inn ale ten cały koszmar pt. krewetka and co .a teraz czepia sie sciżek rowerowych że nie z asfaltu.gdzie wtedy był człowiek od zabytków. i czemu nadal straszy budynek lotu, całkowicie zasłania stara architekturę Gdańska, i wreszcie kto pozwala na te beznadziejne jarmarki wszelakie? zywcem przniesione z gildii i spod dworca. a miejsc parkingowych jak na lekarstwo

    • 0 0

  • kolorowe jarmarki

    powinny odejść w zapomnienie, tak jak maryla rodowicz:)))

    • 0 0

  • Jana

    jest jeden powód dla którego wokół dworca głównego PKP był, jest i będzie syf. Ten teren nalezy do PKP, a ta część molocha, która zajmuje się nieruchomościami jest jedną z najbardziej speerelizowanycy części naszego narodowego przewoźnika ;)

    • 0 0

  • Syf wokół dworca

    Syf wokoł dworca jest i będzie tak długo, jak długo odpowiadać za ten teren będą te kolejarskie spółki, co to na nic nie mają pieniędzy tylko na swoje pensje.I dopóki miasto nie będzie potrafiło zmusić ich do zrobienia porządków wokół jednego z najbardziej uczęszczanych fragmentów miasta. Ale nie potrafi (albo nie chce się kumuś)
    i mamy taką kompromitację w samym centrum.

    • 0 0

  • kolego z 11.07 puknij się w głowę

    puk, puk, puk.... echo, echo, echo...

    • 0 0

  • swietny projekt, budowac i nie patrzec na lewactwo i inne robactwo.

    • 0 0

  • BUDOWAĆ

    Nie patrzeć na lamentujace stare panny tylko wpuszczać inwestorów

    • 0 0

  • o jezu

    na tzw.pl drogych zginelo w ostatnich dniach ponad 100 duszyczek o jezu o jezu zmiluj sie nad ciemnogrodem.BUDOWAC NOWE KOSCIOLY A POLACTWO NA KOLANACH DO CZESTOCHOWY.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane