• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu

Krzysztof Koprowski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Pracownia i sklep jubilersko-zegarmistrzowski (ul. Miszewskiego 17) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Pracownia i sklep jubilersko-zegarmistrzowski (ul. Miszewskiego 17) - stan obecny.
  • Pracownia i sklep jubilersko-zegarmistrzowski (ul. Miszewskiego 17) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Pracownia i sklep jubilersko-zegarmistrzowski (ul. Miszewskiego 17) - stan obecny.
  • Zakład Optyczny (ul. Obrońców Wybrzeża 6A) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Zakład Optyczny (ul. Obrońców Wybrzeża 6A) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Zakład Optyczny (ul. Obrońców Wybrzeża 6A) - stan obecny.
  • Perła Bałtyku (ul. Oliwska 65) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Perła Bałtyku (ul. Oliwska 65) - stan obecny.
  • Sklep plastyczny (ul. Lawendowa 8) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep plastyczny (ul. Lawendowa 8) - stan obecny.

2 kwietnia wejdą w życie pełne regulacje gdańskiej Uchwały krajobrazowej. Urzędnicy chwalą się pierwszymi realizacjami szyldów zgodnie z treścią tego dokumentu, a przedsiębiorcom, którzy jeszcze nie dostosowali się do nowych regulacji, proponują przewodnik, spotkania oraz kontakt z inicjatywą Gdańska Szkoła Szyldu. Właścicielom posesji, którzy lekceważą nowe prawo, wystawiono już wezwania do uiszczenia opłat karnych na łączną kwotę ponad 150 tys. zł.



Czy po 2 kwietnia Gdańsk wypięknieje?

Gdańska Uchwała krajobrazowa przewiduje dwuletni okres przejściowy na dostosowanie nieruchomości do nowych regulacji w zakresie reklam i szyldów.

Termin ten upływa już 2 kwietnia 2020 r. To oznacza, że po tym dniu nie będzie już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Każda reklama oraz każdy szyld musi spełniać wymagania tego dokumentu.

- Przez ostatnie dwa lata uchwała obowiązywała, lecz dotyczyła wyłącznie nowych reklam, które pojawiły się w przestrzeni po jej przyjęciu przez Radę Miasta. Wcześniej zamontowane reklamy [tj. przed 2 kwietnia 2018 r. - dop. red.] będą musiały być dostosowane lub zdemontowane do 2 kwietnia br. Co ważne, Uchwała krajobrazowa obejmuje również szyldy - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Zgodnie z treścią tzw. ustawy krajobrazowej, w oparciu o którą przygotowana została gdańska uchwała, szyld jest "tablicą reklamową lub urządzeniem reklamowym, informującym o działalności prowadzonej w nieruchomości, na której ta tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe się znajdują".

Przekładając język prawny na bardziej przystępny, szyldem jest nośnik reklamowy z nazwą firmy prowadzącej działalność (np. nazwa operatora sieci komórkowej, marki odzieżowej, nazwa własna sklepu itd.) lub informacji o rodzaju prowadzonej działalności (np. fryzjer, piekarnia, dorabianie kluczy itp.), umieszczona najczęściej na części elewacji lub w witrynie, gdzie znajduje się dany lokal handlowo-usługowy.

  • Przykłady istniejących szyldów zgodnych z Uchwałą krajobrazową.
  • Przykłady istniejących szyldów zgodnych z Uchwałą krajobrazową.
  • Przykłady istniejących szyldów zgodnych z Uchwałą krajobrazową.
  • Przykłady istniejących szyldów zgodnych z Uchwałą krajobrazową.

Maksymalnie dwa szyldy dla jednej działalności



Uchwała krajobrazowa w sposób precyzyjny reguluje zasady lokalizacji szyldów w obrębie elewacji oraz formy ich wykonania. Zgodnie z jej treścią m.in.:
  • można umieścić tylko jeden szyld równoległy oraz jeden tzw. semaforowy, zaś dodatkowe nazwy np. napojów gazowanych lub alkoholi w formie szyldów są zakazane,
  • obowiązuje całkowity zakaz wieszania banerów reklamowych,
  • szyld nie może zasłaniać elementów dekoracji budynków np. gzymsów,
  • nie można używać tablic świetlnych, które będą migotać, pulsować lub zmieniać kierunek świecenia, np. tablic LED-owych z ciągle zmieniającą się treścią.

Przesuń aby
porównać

Edukacja, spotkania i Gdańska Szkoła Szyldu



- Nasze działania koncentrują się przede wszystkim na informowaniu i edukowaniu. Wciąż bardzo wielu przedsiębiorców nie ma świadomości obowiązywania nowych reguł. W tym celu uruchomiliśmy stronę internetową, profil na Facebooku oraz wydaliśmy przewodnik po szyldach (pdf). Prowadzimy również otwarte szkolenia - najbliższe odbędzie się już w ten piątek [aby wziąć w nim udział, należy wypełnić formularz na stronie internetowej gdańskiej Uchwały krajobrazowej - dop. red.] - informuje Michał Szymański, z-ca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. Przestrzeni Publicznej.
Wspomniana Gdańska Szkoła Szyldu to, jak określają urzędnicy, projekt artystyczno-plastyczny, powierzony Fundacji Palma (dotychczas na ten cel wydano 15 tys. zł netto).

  • Cukiernia W-Z (ul. Słodowników 1) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Cukiernia W-Z (ul. Słodowników 1) - stan obecny.
  • Firanki (ul. Straganiarska 2/3) - stan obecny.
  • Firanki (ul. Straganiarska 2/3) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Kotka Cafe (ul. Stary Rynek Oliwski 19) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Kotka Cafe (ul. Stary Rynek Oliwski 19) - stan obecny.
Skupia on artystów, plastyków oraz grafików, którzy przygotowali dotychczas m.in. przykładowe możliwości metamorfozy elewacji punktów handlowo-usługowych zgodnie z zapisami uchwały.

- Przygotowaliśmy wizualizację 10 szyldów w różnych częściach Gdańska. Pięciu projektantów pracowało też nad szyldem dla sklepu Melisa [przy rondzie Guntera Grassa - dop. red.], aby pokazać, jak można w różny sposób zrealizować zapisy uchwały - dodaje Jakub Knera, wiceprezes Fundacji Palma.
  • Jakub Knera prezentuje jeden z możliwych przykładów zmiany oznakowania sklepu z ziołami.
  • Sklep z ziołami - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep z ziołami - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep z ziołami - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep z ziołami - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep z ziołami - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep z ziołami - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep z ziołami - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep z ziołami - stan obecny.
Gdańska Szkoła Szyldu jest wciąż otwarta na współpracę z kolejnymi przedsiębiorcami oraz artystami (kontakt możliwy przez stronę internetową inicjatywy). Należy przy tym podkreślić, że przygotowane prace graficzne stanowią jedynie wstęp do opracowania technicznego np. szczegółów montażu, doboru materiałów oraz zlecenia ich produkcji, co musi sfinansować już we własnym zakresie właściciel lokalu handlowo-usługowego.

Kary finansowe na łączną kwotę ponad 150 tys. zł



Każdy, kto nie zastosuje się do regulacji Uchwały krajobrazowej, powinien liczyć się z karami finansowymi. Co ważne, kara jest nakładana na właściciela nieruchomości, a nie reklamodawców lub osoby umieszczające reklamy. To właściciel każdej nieruchomości w granicach administracyjnych Gdańska musi dostosować ją do nowych regulacji.

- W pierwszej kolejności upominamy i wzywamy do usunięcia nośnika reklamowego. Dotychczas takich wezwań wystosowaliśmy ok. 750, z czego ok. 75 proc. skończyło się usunięciem lub dostosowaniem reklamy. W przypadkach, w których upomnienia i prośby nie przynoszą pożądanych skutków, sięgamy po kary finansowe i takich postępowań [zmierzających do wymierzenia kary finansowej - dop. red.] mamy już przeszło 100. Nałożyliśmy też już 30 kar na łączną kwotę ponad 150 tys. zł - wylicza Szymański.
  • GZDiZ nalicza właścicielowi Manhattanu karę w wysokości 3,1 tys. zł dziennie za nielegalne nośniki reklamowe na elewacji.
  • GZDiZ nalicza właścicielowi Manhattanu karę w wysokości 3,1 tys. zł dziennie za nielegalne nośniki reklamowe na elewacji.
  • GZDiZ nalicza właścicielowi Manhattanu karę w wysokości 3,1 tys. zł dziennie za nielegalne nośniki reklamowe na elewacji.

Kara za reklamy na centrum handlowym - 3,1 tys. zł dziennie



Jednym z bardziej widocznych przykładów łamania zasad Uchwały krajobrazowej jest obecnie centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu.

Za umieszczenie nośników reklamowych sklepu z elektroniką GZDiZ wymierza każdego dnia opłatę karną w wysokości ok. 3,1 tys. zł. Biorąc pod uwagę, że tzw. skuteczne doręczenie pisma informującego o złamaniu zapisów uchwały nastąpiło 30 grudnia 2019 r., do momentu publikacji tego artykułu naliczona kara wynosi już ponad 86 tys. zł.

- Cały czas trwa postępowanie. Kara pieniężna będzie naliczana do czasu zdjęcia reklam - zapowiada Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej GZDiZ.
O komentarz do tej sprawy poprosiliśmy właściciela obiektu. W oświadczeniu, które otrzymaliśmy od GCH Manhattan, czytamy m.in.:

- Jest to nasz nowy najemca, który wprowadził na elewacje oznakowanie swojej marki, celem poinformowania szerokiego grona klientów o funkcjonowaniu w nowej placówce. Najemca zamontował je naturalnie za zgodą zarządcy Manhattanu, niemniej to na najemcy spoczywa obowiązek funkcjonowania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Powyższe dotyczy zarówno kwestii operacyjnych, podatkowych itd., jak i wszelkich innych w materii administracyjnej, w tym także przestrzegania przepisów lokalnych. Tym samym w tym zakresie najemca jest stroną dla miasta w tej materii.
  • Porolet (al. Grunwaldzka 203) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Porolet (al. Grunwaldzka 203) - stan obecny.
  • Sklep spożywczy Perła (ul. Obrońców Wybrzeża 2) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep spożywczy Perła (ul. Obrońców Wybrzeża 2) - stan obecny.
  • Sklep warzywa-owoce (ul. Wajdeloty 21) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep warzywa-owoce (ul. Wajdeloty 21) - stan obecny.
GCH Manhattan skarży się ponadto na niejasne zapisy uchwały, zaś "pracownicy GZDiZ nie wskazują konkretnych wytycznych ani ewentualnych przekroczeń". Ponadto zdaniem centrum handlowego GZDiZ nie odpowiada na pytania przedsiębiorców, zaś postępowanie administracyjne jest wszczynane przed upływem terminów wskazanych w pierwszych pismach.

- Odnosimy wrażenie, że uchwała w tym zakresie [tj. szyldów i oznakowaniu przedsiębiorców] jest na tyle niejednoznaczna, że dopiero sami decydenci się jej nauczą w praktyce. Niestety koszty, czas i niepotrzebne nerwy przy tej okazji ponoszą przedsiębiorcy - przekonuje biuro prasowe centrum handlowego.
Jednocześnie GCH Manhattan zapowiedziało, że będzie dążyło do uporządkowania swojej elewacji do 2 kwietnia br., a pomóc ma w tym zewnętrzne biuro architektoniczne, które już zgłosiło się do urzędników Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Poradnik Szyld Gdański (pdf)


Szyld Gdański from Trojmiasto.pl


Przewodnik po gdańskiej Uchwale krajobrazowej (pdf)


Przewodnik po uchwale krajobrazowej Gdańska from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (358) ponad 10 zablokowanych

  • (5)

    Knera się przyliże, wiadomo, ale ma dobre intencje
    niestety - często brak gustu. Zwykłego gustu i wiedzy. Te szyldy w połowie śmierdzą maziajami FRAG-u z Szerokiej, które są co do jednego o b r z y d l i w e. Graficznie prymitywne. Tutaj pozbierali te nieuctwa, by dalej mogły doić

    • 2 1

    • Biorąc pod uwagę, że to kolejny niemal identyczny komentarz, całej branży reklamowej miasto powinno zasponsorować maść na ból du***y

      • 1 2

    • to jest mój komentarz z 1 strony, który bezszczelnie powtarzasz po raz drugi (3)

      głupio go kopiując. Mogę się dowiedzieć po co?

      • 3 1

      • (1)

        Pracownicy branży reklamowej skończyli prace i ruszyli do komputerów, żeby komentować i hejtować uchwałę. Czas zaśmiecania przestrzeni miejskiej dobiega końca.

        • 1 1

        • przynajmniej pracuja a ty?

          • 0 2

      • Co jak co, ale z tytułu wynikało, że personel czegoś nie dopilnował

        • 0 0

  • Pytanie kluczowe: Skad wy wiecie kto postawil nowy szyld lub reklame? (2)

    Sorry ale jakiś dział jest tam w UM, który sie zajmuje inwentaryzowaniem witryn wszystkich budynków w Gdansku?

    Ile to nowych ludzi zatrudnionych i czym sie poruszaja po miescie?

    • 2 2

    • (1)

      NIe ma znaczenia kto umieścił reklamę czy szyld a do kogo należy np budynek czy teren na jakim się on znajduje i to właściciel ponosi odpowiedzialność a nie reklamodawca

      • 0 1

      • no własnie. do kogo należy budynek czyli grunt jest czyj?

        Jest publiczny czy juz nie? Uchwały mogą być stosowane do obiektów publicznych. czyt. zarzadzanych przez miasto.

        Tramwaj rondo, trakt. itp

        • 0 0

  • Nie mozecie tego egzekwowac bo nikt wam nie wierzy w realne dzialania na rzecz realizacji wllasnej uchwały, hipokryzja bije. (1)

    Żak - jedna reklama siateczkowa na ścianie bez okien max 70% powierzchni /są dwie/, Jedna reklama od frontu, ewentualnie semafor/są trzy w tym jedna siateczkowa/. Czyli to już trzy przewinienia. Jak zwykle, co wolno wojewodzie, to nie tobie smrodzie. Na stronie urzędu zobaczyłem uporządkowane reklamy na Gdańskich Meblach przed Wrzeszczem i innych budynkach. Ale dałem się nabrać. Wszystko po staremu. PhotoShop by wystraszyć właścicieli innych nieruchomości. Czekać tylko jak wszczepią nam chipy, by wiedzieli kto, gdzie i z kim. Wsadzą nam kluczyki w d.. i nakręcą byśmy chodzili równo jak w zegarku.

    • 2 2

    • Dobra, nie jęczcie już. I tak zarabiacie miliony na reklamach systemowych.

      • 2 1

  • Za Niemca , właściciela Galerii Bałtyckiej też się weźmiecie ? Czy to inny poziom kultury?

    • 7 5

  • Jest to logotyp i jak trzeba to pojde do sadu i pozniej miasto bedzie musialo sie tlunaczyc i placic odszkodowania. (2)

    Kazdy komu nie udowodni sie, że obecne logo ma wady zwyczajnie może je pozostawic.

    Prawo nie dzaiała tak sądzą autorzy tej bublowej uchwały. Uchwałą może obowiazywać tereny w posiadaniu miasta. Musiałaby powstac prawdziwa ustawa ogolnopolska.

    i prawo nie dziala wstecz. jak ktos ma swoje logo nikt nie moze oczekiwac by go zdjąl.

    • 2 1

    • (1)

      To idz.

      • 1 1

      • i komu bedziemyt za to placili. bo ze zaplacimy to mozecie byc pewni. Juz teraz sa oogromne braki budzetowe w UM

        • 0 1

  • A wiecie, że prawo nie działa wstecz? (3)

    Co wisi prawnie nie moze byc zdjęte. Można tylko oczekiwac dobrej woli od administratorow nowo powstajacych budynków.

    • 5 5

    • (2)

      Ciekawe a jak wprowadza ruch lewostronnyto będziesz dalej jeździł prawa bo tak cię uczono i takie masz prawi jazdy?

      • 4 1

      • nie rozumiesz, ze to sa obiekty nieruchome? (1)

        • 0 3

        • No czasem sie odrywaja ze starosci i spadaja. Wiec nie do konca nieruchome.

          • 1 0

  • Oj bedą odwołania. Prawo nie może ingerować w stan zastany. inaczej mowiac nie dziala wstecz. (5)

    Nakładajcie kary nakładajcie, podpisz się urzędniku na decyzji
    I pamiętaj, nakładając tak absurdalną karę okradasz uczciwego człowieka. Uczciwy człowiek zrobi wszystko, żebyś prywatnie zwrócił to co mu ukradłeś z odsetkami, a jak nie ty to twoje potomstwo

    • 3 4

    • (4)

      Juz było.
      Co wy skleroze macie ?

      • 1 1

      • Skiby ojciec tez był (3)

        • 0 3

        • (2)

          Co ma do tego ojciec Skiby?
          Litości....

          • 1 1

          • byl tym calym w marynarce wojennej (1)

            • 0 1

            • WTF?

              • 0 0

  • w końcu ludzie się wkurzą i na widłach wywleką z urzędów tych złodziei i durniów którzy wymyślają takie bzdury. (3)

    Co za bzdury.
    Jak zwykle, małe przedsiębiorstwa będą ukarane najbardziej. Mój szyld zamontowałem w 1987 roku. Przetrwał ze mną transformację systemową a teraz mam to zdemontować? Tak po prostu? A jak będzie wyglądać mur po demontażu szyldu? Czy ktoś o tym pomyślał?

    w końcu ludzie się wkurzą i na widłach wywleką z urzędów tych złodziei i durniów którzy wymyślają takie bzdury. Rewolucja jest potrzebna, szubienica na każdym rogu, gilotyna na każdym placu. Jak we Francji kiedyś.

    • 6 5

    • (1)

      Juz to pisales, trollu.

      • 0 2

      • Ludzie z trójmiasta.pl. Zrobcie analizę rozbudowy i dbania o komunikacje publiczną w latach 1991-2002

        • 1 1

    • Ja narazie, to 80% mieszkańców nie chce Waszych reklam. Zegnamy reklamy.

      • 1 0

  • Dalej tak popierajcie urzędasów , a za kilka lat za wywieszenie prania na balkonie będzie kara 3100 zlotych.

    Po raz kolejny
    Bezmózgowe pola czki przyklaskują grzecznie urzędasom. Od zawsze jak świat istnieje, reklama była dźwignią handlu. Ale cebulaki z pensją 1800 zlotych chcą estetyki. Oczywiście nie popieram reklam na cały budynek , ale te na Manhatanie wyglądają bardzo dobrze. Po prostu nieroby urzędnicze samowolnie narzucają kary , a kwoty są wymyślone i niczym nie uzasadnione. Dalej tak popierajcie urzędasów , a za kilka lat za wywieszenie prania na balkonie będzie kara 3100 zlotych.

    • 4 4

  • 4 miliony prywaciarzy zasuwa na tą bandę bezmózgich nierobów przegrywów nieudaczników urzędasów (1)

    a to bydło, budżetówka, urzędasy jeszcze okradają prywaciarzy, gryzą rękę która ich karmi. Tylko te bezmózgie małpy nie wiedzą że szmal za ich nieróbstwo nie pochodzi z bankomatu, tylko z ciężkiej pracy prywaciarzy i ich pracowników. Rewolucja nadejdzie. W Polsce potrzeba milion szubienic dla urzędników. I wtedy będzie porządek.

    • 7 7

    • I właśnie za to chamstwo i brak poszanowania Gdańszczanie mówią Wam (branży reklamowej) PA PA!

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane