- 1 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (193 opinie)
- 2 Coraz więcej psów na plaży. To problem? (599 opinii)
- 3 50 lat pracuje w jednym zakładzie (210 opinii)
- 4 Twórca Amber Gold pisze list do dziennikarzy (203 opinie)
- 5 700 stoisk i 1 mln gości w Gdańsku (211 opinii)
- 6 Zamkną przystanek SKM na pół roku (125 opinii)
Gdańska dolina bursztynowa
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/26/300x0/26708__kr.webp)
Województwo pomorskie i Gdańsk są największym i najsilniejszym na świecie ośrodkiem branży bursztynniczej. Według szacunków w branży tej działa ok. tysiąc firm zatrudniających ponad 10 tys. osób. Łączna wartość ich produkcji, w większości trafiająca na eksport, wynosi ok. miliarda złotych, co w tworzeniu Produktu Regionalnego Brutto stawia branżę bursztynniczą obok branży stoczniowej.
- Musimy podjąć natychmiastowe działania - mówi Mariusz Gliwiński, prezes Stowarzyszenia Bursztynników w Polsce - Konkurencja rośnie nie tylko na wschodzie, ale także na zachodzie. Włosi zaczynają produkować ekskluzywną biżuterię z bursztynem i jest im coraz bardziej obojętne, skąd pochodzą kamyczki.
Powstanie sprawnie funkcjonującej Bursztynowej Delty, uzależnione jest od podjęcia międzynarodowej promocji gdańskiego surowca, od kształcenia wykwalifikowanego personelu oraz uregulowania kwestii wydobycia i handlu.
Jeszcze w tym tygodniu prezydent Gdańska najprawdopodobniej podpisze zarządzenie w sprawie przetargów na wydzierżawienie gruntów pod wydobycie i poszukiwanie bursztynu, w tym przede wszystkim nieużytków w okolicy Stogów i Olszynki.
Bursztynnicy liczą na samorząd również przy tworzeniu szkół, w tym między innymi specjalistycznego kierunku na gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz laboratorium certyfikującego autentyczność bursztynu przy Politechnice Gdańskiej. Pomoc władz jest także niezbędna w promocji "bałtyckiego złota".
- Bardzo poważnie zastanawiamy się nad nazwą stadionu powstającego z okazji Euro 2012. Muszę przyznać, że pomysł Amber Baltic Arena czy Amber Gdańsk Arena jest ciekawy - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Wniosek o dofinansowanie projektów bursztynnicy przygotują przy pomocy specjalistów z urzędu marszałkowskiego i IBnGR. Jeżeli dokumenty spełnią wszystkie wymagania, Bursztynowa Delta stanie się faktem jeszcze do 2013 roku.
- Liczymy, że dzięki naszej współpracy metropolia gdańska będzie kojarzona przede wszystkim z bursztynem - mówi Marcin Kapuściński, kierownik Centrum Klasteringu przy IBnGR w Gdańsku. - Jednak najpierw musimy wypromować tę markę, czyli po pierwsze powinniśmy stworzyć gdański warsztat bursztynu, po drugie gdański, oryginalny wzór biżuterii, a po trzecie centrum weryfikujące jakość tej marki. Tylko dzięki odpowiedniej promocji branża będzie zdolna do globalnej konkurencji.
|
Opinie (32) 5 zablokowanych
-
2007-06-23 21:48
Amber Arena
Dla mnie to oczywiste ze ten stadion powinien się nazywac Amber Arena a nie Baltic Arena własnie z tego wzgledu ze Gdańsk powinien promowac się jako stolicę bursztynu. Dziwilem się ze nazwali ją Baltic Arena równiez dlatego ze kształtem i formą przypominać ma bursztyn. Amber Arena to wspaniała mozliwosc promocji na calym swiece bo kazdy mecz komentator bedzie zaczynal od slow wstepu a w naszym wypadku byloby to "dzis mecz odbędzie się na "bursztynowej arenie" w miescie-swiatowej stolicy tego kamienia ... " (rodem ze wstepow Szpaka :) ) Na prawdę warto zmienic nazwę!!
- 0 0
-
2007-06-23 22:05
Taa bursztyn sprzedaje się na każdym kroku a legarne wydobycie burstynu nie istnieje. Fenomen na skalę światową.
- 0 0
-
2007-06-23 22:47
od kiedy to Silikon Valley to instytucja?
komuś coś się porąbało - ale promować region i rzemiosło bursztynnicze należy
ale najlepiej promuje się przez ciekawe wyroby (skoro Włosi stanowią konkurencję, to należy kopiować włoski styl, tak jak robią to z ich modą na całym świecie), a te przez organizowanie targów i nadawanie im odpowiedniej oprawy/reklamy, oraz przez reklamę Gdańska jako centrum bursztynu (reklamy dla turystów)- 0 0
-
2007-06-24 11:34
stowarzyszenie bursztynników chce sobie po prostu zrobić dobry interesik ostatecznie nie jest to jakaś wielka organizacja .Certyfikacja jest formą dyskryminacji .Już dziś wciska sie turystom że jak nie masz certyfikatu to jesteś oszust .Tym się jakoś stowarzyszenie nie przejmuje a wieści idą w świat że w gdańsku sprzedaje sie fałszywy bursztyn .
- 0 0
-
2007-06-24 11:42
Amber Arena...smiesznie brzmi...
Jako zgorzały wrog alkoholu protestuje za to nazwą. Przecież to darmowa REKLAMA dla producenta piwa Amber. poraniony pomysł alkoholicy. BLEEEE
- 0 0
-
2007-06-24 11:50
stowarzyszenie bursztynników? a ja się pytam o któej organizacji mówisz, bo w tym środowiku od wielu lat nie potrafią
bursztynnicy wybrać lidera, który będzie ich reprezentować jeden wielki bałagan. Nawet jest Światowa Rada Bursztynu - kto wie ten ma PLUSA, bo niewielu o niej wie - i co robi? co osiągnęła od czasu powołania? Zapytajcie się w UM Gdańsk jakie są rezultaty jej istnienia i ile pieniędzy ten projekt kosztował?
Jeśli się wydaje nasze pieniądze to oczekujemy efektywności - sprawdźdzcie sami jak się marnuje pinieądze na piałkie GADANIE o promocji, itd.
To nie kosztuje wiele wysiłku by zrobić FAKTYCZNĄ STOLICĘ BURSZTYNNICTWA ŚWIATOWEGO tu na Pomorzu- 0 0
-
2007-06-24 14:04
... !
wszystko brzmi ładnie i obiecująco ale jak wiadomo nic z tego może nie wyjśc. Ludzie mogą sobie pomyślec Włoskie czyli elitarne i lepsze, a Polskie to tylko nic nieznaczące resztki dla pospulstwa ... pożyjemy zobaczymy.
A jeśli chodzi o nazwe stadionu to doradzam polskojęzyczną nazwę, mam piękny, wspaniały język i nie musimy uzywac bezwartościowych anglojęzycznych nazw - Baltic Arena!
... takim przykładem może byc Bursztynowa Arena albo Bałtycka Arena, to musi brzmiec dumnie, Polsko dumnie.- 0 0
-
2007-06-24 14:19
znowu szmal IBnGR
Chodzi o to żeby miasto miało pretekst na dofinansowanie nieudaczników z tego pseudoinstytitu nad Gospodarka Rynkową. Odkąd liberałowie oderwani zostali przez kaczytów od koryta, cieńko przedą. A że z nich naukowcy jak z koziej d...y trąbka, nawet sami na siebie zarobić nie potrafią
- 0 0
-
2007-06-24 14:56
buehehe IBnGR to instytucja non-profit a finansują go z pieniędzy publicznych ... głównie kaczory w warszawie. Nie mówiąc o tym, że jest rozpoznawalny na całym świecie i wyszkolił wielu znanych specjalistów.
Pudło człeczku - piesku ogrodnika.- 0 0
-
2007-06-24 15:22
szkoda, że w tworzeniu tej doliny nie pomoże PKP albo Poczta Polska.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.