• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańska komunikacja wciąż daleka od ideału

Krzysztof Koprowski
14 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 

Ponad miesiąc minął od wielkiego chaosu, jaki w pierwszych dniach roku zapanował w gdańskiej komunikacji i w efekcie którego pracę stracił dyrektor ZTM Włodzimierz Popiołek. Poprawie uległo kilka kwestii, jednak lista zaniedbań wciąż jest długa.



ZTM ma problemy z estetyką i właściwym oznakowaniem przystanków. Jeszcze kilka dni temu na tym przystanku przy ul. Świętokrzyskiej wisiały rozkłady jazdy czterech linii autobusów, choć kursuje ich sześć. Rozkłady poprawiono w ostatni czwartek. ZTM ma problemy z estetyką i właściwym oznakowaniem przystanków. Jeszcze kilka dni temu na tym przystanku przy ul. Świętokrzyskiej wisiały rozkłady jazdy czterech linii autobusów, choć kursuje ich sześć. Rozkłady poprawiono w ostatni czwartek.
Cały czas ZTM boryka się z kłopotami natury technicznej. Wygląd i przejrzystość rozkładów internetowych daleki jest od ideału.

- Dlaczego w nowych rozkładach jazdy nie można sprawdzić czasu przejazdu? Poprzednio, klikając na daną godzinę można było zobaczyć, o której dojedzie się na kolejne przystanki, co bardzo ułatwiało zaplanowanie przesiadek lub umówienie się z kimś na przystanku, nie mówiąc o ustaleniu czy bilet 15-min wystarczy czy też trzeba kupić droższy. I komu to przeszkadzało? - skarży się na rozkłady pani Ania, czytelniczka trojmiasto.pl

Brak dokładnego czasu przejazdu uniemożliwia także rozsądne zaplanowanie podróży w przesiadkami, do których tak bardzo zachęcają nas urzędnicy.

- Nie jestem w stanie dzisiaj określić kiedy rozkłady internetowe ulegną poprawie. Jest to dość skomplikowana technicznie sprawa. - tłumaczy Jakub Hoły z ZTM Gdańsk.

Jednak samo planowanie podróży nie ułatwia także schemat linii autobusowych i tramwajowych. Schemat linii autobusowych i tramwajowych jest nieczytelny oraz niewyraźny. Ponadto istnieją błędy w zaznaczeniu przebiegu tras autobusowych. Pan Marek, czytelnik trojmiasto.pl, zwrócił uwagę na rozbieżności w schematach przebiegu linii B. Według ogólnego schematu trasa linii B biegnie przez ul. Powstańców Warszawskich i Nowe Ogrody, podczas gdy szczegółowy schemat tej linii informują o trasie przez ul. 3-ego Maja.

Liczne zastrzeżenia można mieć także do oznakowania przystanków nowymi rozkładami. Są one często montowane niechlujne, bez zastanowienia. Nadal zdarza się, że część rozkładów jest naklejona na szybę, podczas gdy inne umieszczane są gablocie. Brakuje także opcji, obecnej wcześniej na stronach www ZKM-u, zgłaszania braku lub zniszczonych rozkładów na przystankach.

Rozkładów brakuje nawet na pętli tramwajowej Zaspa Rozkładów brakuje nawet na pętli tramwajowej Zaspa
- W tej kwestii sytuacja ulegnie znacznej poprawie w ciągu dwóch tygodni. Wkrótce pojawią się nowe rozkłady na przystankach. - dodaje Hoły.

Kierowcy na liniach obsługiwanych przez prywatnych przewoźników mają także często kłopoty z właściwym ustawieniem swojego pojazdu na pętli autobusowej. Zdarza się nieraz, że blokują ruch innym pojazdom. Na szczęście do takich sytuacji dochodzi coraz rzadziej.

Sporo kontrowersji wywołał także pomysł likwidacji punktu obsługi na Głównym Mieście przy ul. Chlebnickiej. W zamian otwarto nowy w zdecydowanie lepiej skomunikowanym miejscu - na pętli tramwajowej na Chełmie. Niestety brak informacji poza Internetem, wywołał zdziwienie wielu osób, które chciały doładować np. kartę miejską przy ul. Chlebnickiej.

Czy ZTM radzi sobie z organizacją komunikacji miejskiej w Gdańsku?

- W centrum Gdańska istnieje wiele miejsc, gdzie można np doładować kartę miejską - m.in. w tunelu przy dworcu głównym lub w pobliżu Hotelu Heweliusz. - informuje Hoły.

Od stycznia na szczęście uporano się ze standardem usług świadczonych przez prywatnych przewoźników. Wprawdzie na trasy cały czas wyjeżdżają pojazdy niepomalowane w gdańskie barwy (przewoźnicy mają czas na zmianę malowania do końca czerwca), jednak wyświetlacze funkcjonują już poprawnie. Kasowniki także drukują poprawną datę oraz godzinę. Z wnętrz zniknęły rozkłady i regulaminy przewozowe organizatorów z innych miast.

Znacznej poprawy w funkcjonowaniu ZTM-u być może doczekamy się po zmianie kierownictwa. Obecnie po dobrowolnej dymisji Włodzimierza Popiołka, spowodowanej m.in. naszymi publikacjami na temat chaosu jaki zapanował w pierwszych dniach stycznia, obowiązki pełni Alicja Kraska (dotychczasowa zastępczyni Popiołka).

- Konkurs na nowego dyrektora ogłosimy na dniach, być może już na początku przyszłego tygodnia. - dodaje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta miasta.

Opinie (361) 10 zablokowanych

  • RUSZAĆ GŁOWĄ (1)

    Co z tego że w okolocach starego miasta jest wiele miejsc na doładowanie kart ale to szczególnemiejsce na cglebnickiej było tam zawsze jak pamietam, przyjechałem do Gdańska wraz z rodzicami w 1975 roku i chyba ten punkt tam już był a jeśli się mylę to może później ale "pewna tradycja" zobowiązuje i rozsądek a nie głupota i pazerność na psełdo oszczędności i rozsądek, który niby to panuje i w ztm i zkm. Pani i Panowie z tych firm to WY jesteście dla miszkańców pieknego miasta Gdańsk a nie MY mieszkańcy dla Was. Proszę zapytajcie się jak ma to wszystko funkcjonować TYCH co ta komunikacja podrozuja a nie pieknymi "limuzynami" Panowie prezesi

    • 0 2

    • To nie zkm ani ztm

      Od nich to nie zależy. Kto ma koncepcję uczynienia starówki exlusive. Rusz głową

      • 0 0

  • skoro to takie trudne dla Pana Hoły (1)

    to dlaczego nie idzie w ślady dyrektora??? Po co wogóle ten twór ZTM Przcież dla swoich fuchy można było znaleźć np. z spółce wyznaczającej miejsca do opalania na plaży mając na uwadze ilość wczsowiczów, kierunek wiatru, temperaturę. Miało to by identyczne znaczenie jak ZTM. Tyle się pisze o protezie tramwajowej nr 1. I co problem jak cholera, nie można nic z tym zrobić i najlep-ije zwalać na brak taboru Który tak naprawdę jest wykorzystywany na innych liniach, na których starego typoyu tramwaje daja sobie radę. a co z modernizacją Dortmundów pod Poznaniem. Cisza jak po smierci organisty. A podobnmo jest kryzys i wazne jest kazde miejsce pracy. Czy ktoś sie wogóle tym interesuje? A robudowane do monstrum ZKM?? A i tak gdyby nie UEoraz kredyty to by się nic nie zmieniało. Po co jeżdżą zespołu tramwai po trzy wagony, ajk mozna by częściej na różnorodnych liniach po dwa a nawet po jednym. Są takie lin ie gdzie jeden wagon jest optymalnym rozwiązaniem. Ale technicznie nikt o tym nie myślał likwidując zajezdnię na Thalmana ( Wróbla) zwana potocznie Łąkową. Potem były mrzonki o Jasieniu. Juz w latach 70 tych zaplanowano że część tramwai będzie zjeżdżać w kierunku Siedlec i Moreny z ALei AK . I co z tego zostało, pusty tunel, a na Hucisku tramwaje blokują skrzyżowanie. Przecież myslenie nie jest aż tak drogie. No chyba że wygodniej jest cicho siedzieć i mysleć kategoriami z późnego Gomółki. Zreszta sa tacy, którzy wtedy nabywali doświadczenia a teraz sa skutki.

    • 1 1

    • niby normalny, a Gomułka przez "ó" pisze...

      • 0 0

  • bez dewastacji nie było by akcji

    Gdyby wszyscy szanowali dobro publiczne i nie dewastowali przystanków, nie zrywali rozkładów i tp to wtedy było by o wiele przyjemniej.

    • 1 0

  • kasujecie kolejny bilet po upływie wskazanego czasu?

    • 1 0

  • kasujecie kolejny bilet po upływie wskazanego czasu??

    Przecież przepis wyraźnie mówi:
    'Okres waznosci biletu jednorazowego czasowego ulega przedłuzeniu o czas przerwy
    w ruchu spowodowanej przyczynami obiektywnymi (np. awaria, wypadek, zator).'
    Źródło:
    Zasady taryfowe oraz ceny za przejazdy środkami gminnego transportu zbiorowego (Uchwała Nr XXIX/936/04 Rady Miasta Gdańska) z 28 października 2004 r. z późniejszymi zmianami.

    • 1 0

  • Pan Lisicki

    Powinien również podać sie do dymisji, za zmianę trasy autobusu B i pozbawienie osób niepełnosprawnych dojazdu do AM oraz szpitala Zaspa

    • 0 0

  • Do Ax:)

    Szkoda słów...

    • 0 0

  • Dużo winy

    za płynność ruchu na ulicach Gdańska ponoszą kierowcy jeżdżący na pamięć lub asekuracyjnie. Ich brak umiejętności powoduje duże korki a co za tym idzie ogólne opóźnienia, nie wiem kto im dał prawko. Skoro nie umie się jeżdzic w ruchu miejskim to niech korzysta z komunikacji, która wtedy na pewno będzie jeżdziła punktualniej. Jednak to nie jest usprawiedliwienie za nie kompetencję osób odpowiedzialnych za rozwój i unowocześnienia naszej komunikacji miejskiej. Niszczenie i bandytyzm w środkach transportu i na przystankach to w ogóle odrębny temat

    • 1 0

  • Dziwne podejście Pana Koprowskiego

    Bo co mu da ciągłe narzekanie na ZKM w Gdańsku? Dlaczego nie przedstawi propozycji naprawy tego stanu panu Lisickiemu z prośbą o odpowiedź? "Zwykłych" mieszkańców to Lisicki ma gdzieś, ale dziennikarza to może już nie. A jest co naprawiać:

    - możliwość płatności kartą, przez internet i smsem (wystarczy zgłosić się do pierwszej lepszej strony z dzwonkami i tapetami na komórki - tam poradzą jak to się robi,

    - możliwość doładowania karty w marketach (Carefour, Tesco, Biedronka i inne) - to nie jest wielki problem,

    - automaty biletowe na przystankach,

    • 0 0

  • czas przejazdu??? a po co to komu???

    jak i tak autobusy (przynajmniej na jasieniu) jeżdżą jak chcą. od 2 lat autobus nigdy nie był punktualnie!!! Autobusu 264 jeszcze nigdy nie udało mi się namierzyć!!!! zawsze wychodzę wcześniej, a tego patałacha nigdy nie widziałem. pewnie w ogóle nie podjeżdża!!!

    beznadziejne połączenia, brak rozkładów, brak odpowiedniej informacji przesiadkowej!!! czas coś zmienić, bo jak turyści przyjadą, to będą mieli koszmar!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane