• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański port widzą ogromny

Mikołaj Chrzan
30 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Wyspa, na której powstanie port - rodem z gry komputerowej, czy z błyskotliwej wizji. Wyspa, na której powstanie port - rodem z gry komputerowej, czy z błyskotliwej wizji.

Diagnoza: gdański port będzie się dusił, bo zabraknie terenu pod nowe inwestycje. Recepta: terenów szukajmy na morzu, usypując sztuczny półwysep. - To czysta fantazja - mówią jedni. - To odważna, ale realistyczna wizja. Jeśli nie za 10, to za 20 lat - odpowiadają twórcy.



Latem 2005 r. na północnym fragmencie plaży na Stogach można się było jeszcze kąpać. Po dwóch latach po plaży nie ma śladu. Zastąpił ją wychodzący na 650 metrów w morze pirs, na którym firma DCT Gdańsk uruchamia właśnie terminal kontenerowy - przystosowany do obsługi największych z pływających po Bałtyku statków. Zbudowany przez DCT sztuczny półwysep ma powierzchnię ok. 40 hektarów.

Taką samą metodą ma powstać Port Centralny, czyli pomysł obecnych szefów Zarządu Morskiego Portu Gdańsk na rozwój kierowanej przez nich firmy. Różnica w porównaniu z DCT jest jednak w skali przedsięwzięcia. Port Centralny, ulokowany w pobliżu Westerplatte, pomiędzy ujściem Kanału Portowego a istniejącymi terminalami Portu Północnego, ma mieć powierzchnię 600 hektarów. To tyle, co całe śródmieście Gdańska!

- Buduje się autostrada A1. Dzięki środkom unijnym niedługo powstanie Trasa Sucharskiego, droga ekspresowa S7 do Warszawy, zmodernizowany będzie także dojazd kolejowy do portu. To rozwiąże problem dostępu do portu od lądu, a to przez dekady był nasz słaby punkt - mówi Marian Świtek, wiceprezes ZMPG.

Kolejnym problemem - według Świtka - będzie jednak brak terenów pod rozwój portu. - Jedyny uzasadniony kierunek to wyjście w morze. Takie są światowe trendy, nie ma także innego wyjścia w Gdańsku - mówi Świtek.

W Porcie Centralnym miałyby się znaleźć: gigantyczny terminal kontenerowy (sześć razy większy od obecnego, zbudowanego przez DCT), pasażerski (dla 2 mln pasażerów rocznie) i drobnicowy - np. do przeładunku samochodów.

Na razie to tylko koncepcja na papierze, nie ma żadnych kosztorysów. Można jednak przewidywać, że budowa takiego półwyspu kosztowałaby setki milionów euro. Część pieniędzy miałaby pochodzić z odsprzedania terenów w lewobrzeżnej części portu wewnętrznego. - Tam nabrzeża portowe mogłyby być zastąpione przez kompleksy mieszkaniowo-wypoczynkowe - mówi Świtek. - Poza tym port będzie starał się namówić inwestorów do finansowania budowy nowych terminali.

- To czysta fantazja. Taką wyspę mogę sobie zbudować w grze komputerowej. Takie inwestycje się nie zwrócą w przewidywalnej przyszłości. Poza tym dziwi chęć dublowania istniejących funkcji: dopiero co powstał w Gdańsku nowy terminal kontenerowy, a istniejący terminal pasażerski w Westerplatte świeci pustkami. Po co budować kolejny? - dziwi się jeden z pracowników portu.

- To nie wizja na najbliższe kilka lat. Całkiem możliwe jednak, by nasz port wyglądał właśnie tak za 20-30 lat. Nowe terminale będą potrzebne, bo analizy wskazują, że w 2030 r. będziemy przeładowywać niemal trzy razy więcej ładunków niż obecnie - broni pomysłu Świtek.

- Dla powodzenia takiego projektu, kluczowy będzie aspekt finansowy, czyli policzenie, ile pieniędzy można uzyskać z uwolnienia obecnych terenów portowych, a ile trzeba by przeznaczyć na budowę sztucznego półwyspu. Jeśli to się nie będzie opłacać, szanse na realizację będą niewielkie - uważa Wiesław Bielawski, wiceprezydent Gdańska ds. gospodarki przestrzennej.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (98) ponad 20 zablokowanych

  • do anonima

    To zapraszam na wycieczkę, przepustka itd. - bez problemu, tylku przygotuj sobie filce i jakieś lumpy, co by cię stara nie pogoniła jak się zdążysz w tym "portowym" gnoju wytarzać :)

    • 0 0

  • codziennie czuję

    • 0 0

  • Co sie na tym portalu dzieje? (9)

    Pomimo przegranej Tropicieli Ukladow, nozyce tna zdrowo, gdy jednoczesnie pogaduszki gdańszczanki i obywatelki, zupelnie niezwiazane z tematem pozostaja.
    Tusk mial racje. Potrzeba jakiegos cudu.

    • 0 0

    • Rumun (5)

      Rozmowa zaczęal się od wizji, cudów i pracy.
      To prośba o skasowanie naszej rozmowy? tak ci przeszkadza?

      • 0 0

      • gdanszczanko (4)

        Smucisz cos o cudzych, niegodziwych oczywiście intencjach, to sobie smuc dalej.
        Chodzilo mi tylko o rowne prawa do smucenia dla wszystkich.

        • 0 0

        • do Rumuna (3)

          "A mam wrażenie ze niektórzy tego cudu by nie chcieli.W imię niskich pobudek.
          Nie pytaj co Polska moze zrobić dla Ciebie, pytaj co Ty możesz zrobić dla Polski.

          obywatelka
          odpowiedz 2007-10-30 10:50:36

          • 0 0

          • (2)

            Obraźliwych tekstów nie było. Za niegodziwe uznaje przedkładanie intersu partii-JAKIEJKOLWIEK partii nad interes kraju.
            a gdyby taki cud sie wydarzył na pewno było by to z korzyscia dla kraju.
            chociaz niektórym pewnie by sie to nie podobało

            • 0 0

            • (1)

              niektórym pewnie by sie to nie podobało

              niech zgadnę - tym co pragną drugiej Japonii?

              • 0 0

              • komu by sie to nie podobało?
                jak to komu?
                oczywiscie jak zawsze, zydom i masonom

                • 0 0

    • (2)

      nożyce wycieły obraźliwe teksty

      • 0 0

      • Jezeli obraźliwym jest (1)

        powtorzenie za min. Kaminskim, ze prezydent wreszcie sie odezwie i opatrzenie tego komentarzem, ze to zakrawa rowniez na cud, to gdzie my zyjemy?

        • 0 0

        • gdzie żyjesz? kto to wie?

          • 0 0

  • Gospodarka?? Phii...

    Najważniejsze są lustracja, rozliczenia, ujawnianie agentów, i łapanie tych złodzieji!

    • 0 0

  • Wszystko to jest technicznie możliwe i jest na świecie wiele firm doświadczonych w podobnych realizacjach. Natomiast ekonomicznie są to obecnie sny zarządu.

    • 0 0

  • Taaa, wybuduja lol

    Widzieliscie w Panoramie akcje prostowania/podnoszenia Zurawia nad Motławą? Cud ze go nie przewrocili i ze nikt nie zginal. Patałachy.

    • 0 0

  • A co z terninalem pasażerskim na Westerplatte i terminalem zbożowym (1)

    Niech sie może wcześniej ktoś przyjrzy inwestycjom ZMPG takim jak terminal pasażerski na Westerplatte (stoi pusty może się nada do przładunku śruty sojowej ;-))) i terminal zbożowy na Stogach gdzie stoją puste silosy betonowe ;-))
    Niech ktoś powie jakie jest połączenie drogowe z nowo otwrtym (otwieranym) terminalem kontenerowym na Stogach jeżeli auta w większości jadą na płd. Polski.
    Dlaczego ZMPG nie inwestuje w istniejące nabrzeża Wiślane, Oliwskie - syf, brud,dziadostwo wszystko niszczeje ,a stawki dzierżawne kosmiczne.
    Pozdrawiam zarząd ZMPG

    • 0 0

    • Marek

      Pytasz co z terninalem pasażerskim na Westerplatte?
      Od czasu wypadu na lad pasazerow z wycieczkowca Schleswig-Holstein, raczej zle sie kojarzy.
      Niech lepiej te dwa miliony pasazerow wysiadzie gdzies indziej. Tym bardziej, ze na Westerplatte sciagnieto ostatnio ponownie prawoslawna armate.

      • 0 0

  • Cuda bendom, cuda... (7)

    Cuda to się będą działy ale na kontach bankowych towarzyszy z CIAMCIARAMCIA...

    • 0 0

    • Obywatelu (6)

      Aby uniknac cudow, powinni skorzystac z kont mamusiek.
      Jednego takiego przezornego znam. Cale szczescie nie osobiscie.

      • 0 0

      • Zaczalem sie zastanawiac. (5)

        Coz moglbym zrobić dla kraju?
        Moze zaproponowac ten projekt jako wlasny dla portu w Konstancy?

        • 0 0

        • Rumun (4)

          Dlaczego jako własny? miałeś nie myślec o sobie

          • 0 0

          • Nie jestem takim egoista (3)

            Nie myślalem o sobie, tylko o koncie Mamaszy.

            • 0 0

            • (2)

              I jak tu ma byc dobrze? zero ideałów tylko KONTO

              • 0 0

              • Na kupno (1)

                zimowych kamaszy dla Mamaszy, idealy sa raczej nieprzydatne.

                • 0 0

              • za sprzedaż cudzego projektu kamasze? to może byc pechowa wizja otrząsnij się póki czas!

                • 0 0

  • Popatrzcie na Bremerhaven!

    To nie zaden cud ani dziwna nierealna wizja!
    Takie rozwiazanie to tylko troche inna wersja
    projektu Container Terminal IV w Bremerhaven.
    Przedmiotem projektu jest rozbudowa najdluzszej otwartej kei na swiecie, ktora liczy obecnie ponad 5km! W tym celu usypano w ujciu Wezery sztuczny areal, ktory stanowi baze dla kei oraz kontenerowych placow skladowych. Mam przyjemnosc pracowac w firmie bremenports, ktora zajmuje sie opracowaniem projektu oraz jest przyszlym administratorem CTIV. W celu poznania szczegolow zapraszam na strony: www.ct-iv.de oraz www.bremenports.de

    • 0 0

  • MOŻNA JESZCZE LEPIEJ (3)

    NALEŻY OPRACOWAĆ TAKI PROJEKT ŻE MOŻNA TAM USYTOWAĆ STOCZNIĘ GDAŃSKĄ,A PIENIĄDZE UZYSKAĆ ZE SPRZEDAŻY ZIEMI,ŁĄCZNIE Z ZIEMIĄ SPRZEDANĄ ZA GROSZE DZIWNEJ SPÓŁCE.NAPEWNO W PRZYSZŁOŚCI BĘDZIE TO OPŁACALNE

    • 0 0

    • (2)

      Tylko nie radź tego Rumunowi, bo zaraz zrobi za kamasze. Na szczęście jest jana, ona mu wytłumaczy, że tak nie trzeba.

      • 0 0

      • (1)

        tak cie to boli dziewczyno?
        żałosne

        • 0 0

        • tak cie to boli dziewczyno?

          No cos ty CIESZY:)))))a załosna jest nauka wizerunku , albo ma się to cos , albo się nie ma .A ten pan bez nauki niestety nie radzi sobie i skąd wezmie kesz na dalsze nauki z naszych podatków?????

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane