• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańszczanie zaprojektują Kolej Metropolitalną

mn, ms
5 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska. Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska.

Trasę Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową zaprojektuje Transprojekt Gdański. Oferta tego biura nie była najtańsza, ale ma powstać w najkrótszym czasie.



Z warunków przetargu, do którego stanęło 12 chętnych, wynikało, że o wyborze najkorzystniejszej oferty w 85 proc. zdecyduje cena, a w 15 - termin wykonania dokumentacji.

Po otwarciu kopert liczyły się dwie oferty. Najtańsza, złożona przez konsorcjum firm BBF z Poznania i EGIS Poland z Warszawy, opiewała na 4,5 mln zł. Ten projekt miał powstać dokładnie w terminach określonych przez inwestora, czyli do 30 sierpnia 2011 r. (I etap) i do 30 czerwca 2012 r (II etap).

Zwycięstwo przypadło jednak Gdańskiemu Transprojektowi, który złożył co prawda ofertę droższą o 400 tys. zł, ale zadeklarował jej wykonanie odpowiednio o 32, i o 100 dni szybciej.

Co powinno decydować o wynikach przetargów publicznych?

- Dodatkowe 15 pkt. przyznane Gdańskiemu Transprojektowi za skrócenie terminów wykonania prac spowodowało, że jego oferta pokonała tę złożoną przez ofertę BBF o 7,52 pkt. - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Zwycięzca uzbierał 92,52 pkt., natomiast druga firma - 85 pkt.

Inwestor, czyli samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, planował, że przygotowanie projektu pochłonie ponad dwa razy więcej środków, czyli ok. 10-11 mln zł.

W pierwszym etapie, dotyczącym projektu kolei między lotniskiem a Osową (budowa ma się skończyć do maja 2012 r.), firmy musiały się wyrobić do 30 sierpnia 2011 r.

W drugim etapie, dotyczącym odcinku między Wrzeszczem a Osową (ma powstać do wiosny 2015 r.), termin dostarczenie dokumentacji ustalono na czerwiec 2012 r.

Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.
mn, ms

Miejsca

Opinie (75) 2 zablokowane

  • śmieszne jest to zadęcie w nazwach (2)

    No bo kolejka podmiejska łacząca dwie czy trzy dzielnice Gdańska nazywana jest szumnie 'Koleją metropolitalną. Metropolitalna naprawde to by ona była gdyby łączyła Władysławowo z Kartuzami, Starogardem i Malborkiem. A jeśli łączy Wrzeszcz z Rębiechowem przez Brętowo to raczej powinna nazywać się po prostu linią lotniskową albo zachodnią SKM.

    Podobnie z "Obwodnicą Metropolitalna" kóra łączyć ma Straszyn z Chwaszczynem przez Lublewo, Otomino i Małkowo. Faktycznie metropolitalna skala niczym Nowy Jork z New Jersey

    Noż Druga Japonia i Druga Irlandia w jednym!.

    • 14 6

    • metropolitalna- bo działa w obrębie jednej metropolii!

      • 1 0

    • to nie jest zadęcie

      Kolek metropolitalna administrowana przez samorząd województwa pomorskiego nie ogranicza się jedynie do linii Wrzeszcz - Lotnisko-Gdynia. Tutaj chodzi o włączenie do tej sieci także linii do Kościerzyny i Kartuz a przyszłości do CHojnic i rewitalizację linii do Bytowa. Stąd nazwa metrolpoltalna. Ma ona łączyć cały region z ,etropolią czyli trójmiastem

      • 5 0

  • A BEDĄ BECZKOWOZY Z PIWEM ? NO EWENTUALNIE Z WÓDKĄ.

    • 1 1

  • O co chodzi? (5)

    Dlaczego Kolej Metropolitalną projektuje firma drogowo-mostowa, nie mająca nic wspólnego z koleją? Jeszcze pół roku temu nikt nie potrafił tam zaprojektować prostego przejazdu kolejowego. Kto układa te klocki?

    • 11 5

    • klocki to se układaj w klozecie...co za bzdury,

      • 3 2

    • Kryzys

      Normalnie kryzys hula w TGD i roboty innej nie ma. Z dróg i mostów i nie da się teraz wyżyć, zwłaszcza taka duża firma więc szuka jakiś nisz, którą się okazała kolej. Doświadczenia nie mają więc pewnie bubla odstawią, ale przynajmniej praca na teraz jest, a co będzie potem to się okaże -tak się zdaje myśli kierownictwo.

      • 1 3

    • bo wygrała przetarg :)

      • 1 0

    • Pewnie nie mają roboty więc biorą co popadnie byleby się utrzymać i nie redukować zatrudnienia.

      • 0 1

    • ...gwoli ścisłości TG zajął drugie miejsce w prekwalifikacji...
      ...to chyba rozwiewa wątpliwości jeżeli chodzi o dośwaiadczenie w projektowaniu tego typu zadań...

      • 0 0

  • jest więc czas na zastanowienie się nad pomysłemm wybudowania drogi rowerowej wzdłuż tego odcinka (1)

    W drugim etapie, dotyczącym odcinku między Wrzeszczem a Osową ..., termin dostarczenie dokumentacji ustalono na czerwiec 2012 r.

    jest więc czas na zastanowienie się nad pomysłem wybudowania drogi rowerowej wzdłuż tego odcinka umieszczenie trasy w projekcie

    kiedyś planowano przeprowadzenie takiej drogi właśnie tym szlakiem.
    uwzględnienie ścieżki rowerowej już podczas projektowania pozwoliłoby na wkomponowanie jej w trasę,jako osobnego pasa ruchu nie kolidującego z drogą dla samochodów i pociągów.
    dodanie lekkiej kładki do budowanych wiaduktów, nie stanowiłoby pewnie większego problemu

    wsiądźcie na rower, przejedźcie się tą trasą, wspaniałe widoki, czyste powietrze. trzeba tylko uważać na zerwane mostki i wiadukty ;)

    • 8 1

    • Miasto ma nadal chore pomysły pociągnięcia wzdłuż PKM drogi 2x2 lub dodatkowej pary torów tramwajowych (drogo, bez sensu i nie wiadomo gdzie bo nie ma na to miejsca) między Migowem a Szczyżą. Pomysł ścieżki rowerowej jest zbyt racjonalny ;-)

      • 3 0

  • Koneksje

    mogą być ciekawe

    • 0 1

  • przy wale polanki/7dwór (1)

    powinna byc stacja po obu stronach wału sa szkoły z jednej strony szkoła floretu i podstawowa(7 dwór) z drugiej strony(krzyżanowskiego) liceum , okoliczni mieszkańcy mają daleko do tramwaju i naprawde przydałby się w tym miejscu przystanek a nawet jak ktoś mysli to powinien byc a nie spędzac wszystkich na jedno miejsce kto chce pójdzie na tramwaj dalej kto chce wsiądzie bliżej do kolei metropolitalnej

    • 0 2

    • najwcześniej przy ul. Gomółki

      ze względu na małe odległości między przystankami i związane z tym częste postoje

      • 0 0

  • JA MAM PYTANIE DO WTAJEMNICZONYCH.....

    CZY KTOŚ MOŻE WIE KIEDY I CZY W OGÓLE BĘDZIE BĘDZIE BRANA POD UWAGĘ W NIEDŁUGIM CZASIE REWITALIZACJA KOLEI PRZEZ KOKOSZKI, LEŹNO DO KARTUZ?

    • 5 1

  • Taka mała sugestia...

    Pierwszy przystanek uważam że nie powinien być usytuowany od ul. Wita Stwosza do al. Grunwaldzkiej tak jak to jest w tej chwili brane pod uwagę. Sądzę że dużo lepsze usytuowanie przystanku byłoby od ul. Wita Stwosza do ul. Polanki. Ludzie bez problemu mogliby z jednej strony wsiadać od strony VII Dworu jak również z drugiej strony, móc przesiadać się z tramwaju na PKM czy odwrotnie.

    • 5 1

  • Gdańszczanie mają g*wno do powiedzenia a wy mądrale zacznijcie ją budować bo trojmiasto.pl zanudzi mnie tymi tanimi artykułami

    • 3 1

  • najtańszą to do kosza

    my nie chcemy bubla tylko porzadne połączenie !cieszmy sie że wygrali swojacy!

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane