• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: 3 mln zł na prawników zajmujących się lotniskiem

Szymon Zięba
8 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Obsługa prawna lotniska w Gdyni pochłonęła kilka milionów złotych. Cały czas z części położonych tam obiektów korzysta wojsko i to się nie zmieni. Obsługa prawna lotniska w Gdyni pochłonęła kilka milionów złotych. Cały czas z części położonych tam obiektów korzysta wojsko i to się nie zmieni.

Około 3 miliony złotych przez ostatnie 10 lat - taką kwotę w sumie gdyńscy urzędnicy wydali na wynajęcie i opłacenie prawników, którzy zajmowali się sprawami gdyńskiego lotniska. Przeanalizowaliśmy wydatki miasta na tzw. zewnętrzną pomoc prawną - pracowników kancelarii zaangażowanych m.in. w prace przy porcie lotniczym w Gdyni, którego tereny prawdopodobnie zostaną wydzierżawione firmie logistycznej.



Czy uważasz, że cywilne lotnisko jest potrzebne w Gdyni?

Przypomnijmy: od lutego 2014 r. lotnisko w Gdyni nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.

Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.

Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej.

Problemy, które narastały wokół gdyńskiego portu powierzono prawnikom z tzw. zewnętrznych kancelarii prawnych. Choć każde większe miasto korzysta ze wspomnianej "zewnętrznej" pomocy adwokatów czy radców, w Gdyni - co można wnioskować po przeznaczonych na ten cel kwotach - zewnętrzna pomoc prawna przez wiele lat cedowana była przede wszystkim na sprawy lotniska.

Około 3 mln złotych na prawników przez 10 lat



Największe kwoty na prawników pochłonął rok 2014. Wówczas miasto na zewnętrzną obsługę prawną wydało w sumie 674 351 zł, z czego koszty związane z lotniskiem wyniosły aż 641 289 zł. W sumie od 2010 r. na prawników pracujących przy lotnisku z miejskiej kasy przeznaczono ok. 3 mln zł. W tym roku na zewnętrzną pomoc prawną wydano w sumie 420 913 zł, z czego koszty związane z lotniskiem wyniosły 278 802 zł.

W rozbiciu na poszczególne lata wydatki miasta na zewnętrzną pomoc prawną wyglądały następująco:
  • rok 2010 w sumie 36 112 zł, z czego koszty związane z lotniskiem 36 112 zł,
  • rok 2011 w sumie 65 163 zł, z czego koszty związane z lotniskiem 64 172 zł,
  • rok 2012 w sumie 87 507 zł, z czego koszty związane z lotniskiem 86 213 zł,
  • rok 2013 w sumie 645 18 zł, z czego koszty związane z lotniskiem 593 356 zł,
  • rok 2014 w sumie 674 351 zł, z czego koszty związane z lotniskiem 641 289 zł,
  • rok 2015 w sumie 196 529 zł, z czego koszty związane z lotniskiem 190 379 zł,
  • rok 2016 w sumie 376 767 zł, z czego koszty związane z lotniskiem 334 911 zł,
  • rok 2017 w sumie 266 418 zł, z czego koszty związane z lotniskiem 165 90 zł,
  • rok 2018 w sumie 542 124 zł, z czego koszty związane z lotniskiem 406 517 zł,
  • rok 2019 w sumie 503 367 zł, z czego koszty związane z lotniskiem 360 573 zł,
  • rok 2020 w sumie 420 913 zł, z czego koszty związane z lotniskiem 278 802 zł.

- Koszty dotyczące lotniska związane są z postępowaniem przed Komisją Europejską, postępowaniami przed Sądem Unii Europejskiej, postępowaniem przed Trybunałem Sprawiedliwości, postępowaniem przed sądem w związku z upadłością spółki - wylicza Agata Grzegorczyk z biura prasowego gdyńskiego magistratu.

Tereny lotniska pod młotek



W tym miejscu warto przypomnieć, że 19 października na stronie lotniska pojawiło się ogłoszenie o sprzedaży majątku spółki.

Na sprzedaż było prawo własności do nieruchomości przy ul. Zielonej 41Mapka o powierzchni ok 1,1 ha, zabudowanej jednorodzinnym budynkiem mieszkalnym w trakcie prac budowlanych, w którym mieszkać nie można, a jedynie prowadzić działalność rolniczą.

W pakiecie było też prawo dysponowania, do września 2040 r., nieruchomościami o powierzchni 264 ha, na których znajdują się: droga startowa wraz z oświetleniem nawigacyjnym (współużytkowana z wojskiem), drogi kołowania, płyty postojowe samolotów, budynek służb lotniskowych, lotniskowa stacja zasilania wraz z systemem sterowania oświetleniem nawigacyjnym, baza paliw lotniczych, budynek terminala General Aviation, droga dojazdowa do lotniska i wewnętrzne drogi dojazdowe. Obiektów nie można ani sprzedać, ani przebudować.

Transakcja jednak pod znakiem zapytania?



Na ogłoszenie odpowiedział jeden oferent. To warszawska firma INBAP Intermodal, budująca kolejowy terminal przeładunkowy na ścianie wschodniej. Na początku grudnia informowaliśmy, że za 8 mln 666 tys. zł będzie zarządzać terenami o powierzchni 264 ha i takimi elementami jak pas startowy czy terminal pasażerski przez 20 najbliższych lat.

Jak się jednak okazuje - pozytywne zakończenie transakcji stoi pod znakiem zapytania.

Wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała stwierdziła, że oferta "wedle jej nieoficjalnej wiedzy zawiera pewne braki".

- Muszą zostać one uzupełnione, a możliwość ich uzupełnienia jest uzależniona od Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Obrony Narodowej. Na dziś nie wiemy, co postanowią. Jeśli nie wydadzą zgód, do sprzedaży nie dojdzie - skomentowała Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Miejscy urzędnicy podkreślają, że decyzje podejmowane w tej sprawie przez syndyka i sąd nie są konsultowane z Gdynią i samorząd nie ma na nie bezpośredniego wpływu. Przyznają także, że sama kwestia sprzedaży przedsiębiorstwa zewnętrznemu podmiotowi wyłonionemu w drodze przetargu jest jednak z punktu widzenia miasta korzystna - dla Gdyni zawsze priorytetem było uruchomienie na lotnisku cywilnej działalności lotniczej.

Co istotne - postępowanie syndyka nie dotyczy majątku lotniska, który powstał w toku inwestycji.

- Tak naprawdę nie mówimy o sprzedaży lotniska, tylko zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Nie ma możliwości, aby sprzedaży podlegał pas startowy, budynek terminala lub inna gruntowa część lotniska. Zgodnie z obowiązującym prawem te nieruchomości na zawsze zostaną własnością Skarbu Państwa. Nigdy nie należały do Gdyni ani do spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo - podsumowuje wiceprezydent Gruszecka-Spychała.

Opinie (318) ponad 10 zablokowanych

  • Do trolli z um gdynia, w kwesti wyjaśnienia ich kłamstw.
    To nie Gdańsk "doniósł" to Gdynia jak inne miasta musi zweryfikować wydatki publiczne itd.
    Szczurek mimo ekspertyz zrobił to po budowie Kosakowa bo myślał że UE to polski burdel
    i jakoś to będzie, no i nie pykło.
    Jeden pas w Gdańsku starczy jeszcze na 100 lat,
    Trzeci mit mgły, proszę sprawdzić ile w 2019r, odwołano lotów z powodu mgły.

    • 14 1

  • Co robi prokuratura? Dlaczego nikt nie siedzi??

    Przecież to niewyobrażalne pieniądze. Za tę kasę można byłoby wybudować szkołę, basen czy lodowisko.

    • 14 1

  • a potem żale i płacze na całą Polskę, że rząd nie daje dużo pieniążków i budżet się nie klei

    brawo hipokryci, Wasz czas się powoli kończy w tej gdyni koło gdańska

    • 11 0

  • dziwne to jak Komisja Europejska wydaje decyzję: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna to bunt na pokładzie bo nie po waszej myśli i pieniądze utopione w bzdurny pomysł! szpital wyposażyć o to dobre by było ale nie ten kit

    • 3 0

  • Przecież lotnisko już było w Gdyni (3)

    zostało tylko dostosowane z wojskowego na cywilne

    Jest potrzebne, kto choć raz wracał autokarem z Poznania bo na rebiehowie mgła była i samoloty przekierowne ten nie napisze że niepotrzebne...

    • 6 7

    • Czyli trollu z um gdynia Szczurek wydał 100 mln byś nie wracał autokarem ha ha.
      Mógł ci wynająć bizjeta taniej by wyszło

      • 1 0

    • Pilot... do obsługi wpisów.

      • 1 0

    • Serio jest tak

      że jak w Rębiechowie jest mgła to na pewno nie będzie jej na Babich Dołach? Nie znam się...

      • 0 0

  • Tak naprawdę Trójmiastu potrzebna jest druga rozbudowana linia SKM'ki

    Powiedzmy przedłużenie i rozbudowanie linii PKM'ki, tak by z każdego miejsca Trójmiasta można było w miarę szybko dojechać na lotnisko w Rebiechowie (i nie tylko). Nie chodzi o to, by w każdym rogu Trójmiasta stawiać nowe lotnisko, tylko by zapewnić dobrą komunikację. Drugie lotnisko mogłoby mieć sens, gdyby rzeczywiście liczba lotów drastycznie rosła. Pamiętajmy jeszcze, że obecny wzrost liczby lotów wynika z jednej rzeczy. Wielu Polaków wyjechało zagranicę i wciąż utrzymuje kontakt z rodziną w Polsce. Z czasem ten kontakt będzie się zmniejszał (poumierają starsi ludzie, ktoś ściągnie brata czy siostrę zagranicę itd.). Także za parę lat trend może ulec odwróceniu i nawet dzisiejsze lotniska nie będą w pełni wykorzystywać swoich możliwości. A i życzyłbym sobie, by zmniejszyła się moda na zagraniczne wczasy na korzyść tych w Polsce, ale to już ciężko powiedzieć...
    Natomiast pojawia się pytanie, dlaczego tak ogromne pieniądze wywalono w błoto i nikt, o ile wiem, nie poniósł żadnej odpowiedzialności....

    • 6 1

  • mieszkanic (5)

    To że lotniska nie ma w Gdynia-Kosakowo to można podziękować Adamowiczowi -główny przeciwnik tego lotniska. Adamowicz i Szczurek to tacy bracia jak PiS i PO. Z tym że prezydent gdyni jest z klasą !!!!

    • 8 23

    • Nie ośmieszaj się człowieku

      • 3 2

    • Z jaką klasą...

      ...jest prezydent Gdyni? Chyba z klasą deweloperów jest...za pan brat.

      • 4 0

    • z żadną klasą...

      a za to bez kasy...
      Wydawać cudze pieniądze bez ryzyka i odpowiedzialności obaj potrafili równie dobrze...

      I tu jest pies pogrzebany - zjednoczone siły gdańskiej "spółdzielni" wszystkich szczebli władzy całkowicie zmonopolizowały strumień pieniądza, arbitralnie odcinając "zbędne" elementy od koryta.
      A że zarządca Gdyni słynie z braku umiejętności koalicyjnych, to jest jak jest...

      • 4 0

    • Szczur i klasa???

      • 3 0

    • Zapomniałeś dodać gdzie ta klasa jest posadowiona; czyżby w Gdańsku? Klasę to się ma jak ma się nie tylko wizję ale i efekty.

      • 2 0

  • Czy potrzebne lotnisko? (2)

    Oczywiście że potrzebne. Ruch lotniczy rośnie, dynamicznie się rozwija i robi się co raz bardziej dostępny dla obywateli z przeciętnym "portfelem". Ale skala wydawania, a właściwie wciskanie pieniędzy swoim znajomym przez Szczurka przechodzi ludzkie pojęcie. Sam jest papuga i doskonale wie co zrobić w mieście, żeby dać zarobić kolegom i koleżankom. Kiedy przejrzycie mną oczy gdynianie?

    • 5 2

    • Tematem artykułu są wysokie koszty obsługi pdawnej lotniska, które nie działa.. (1)

      • 0 0

      • czyli jak najbardziej komentarz do rzeczy

        bo jeśli coś nie działa, to nie znaczy, że nie generuje kosztów.
        A ponieważ koszty to sprawa umowna a problem "skomplikowany"....
        To go jeszcze bardziej skomplikujmy i dalej sie umawiajmy...

        Jak w starek bajce:
        "Na Dzikim Zachodzie, w małym miasteczku żył sobie jeden prawnik. Żył i przymierał głodem...
        Pewnego dnia sprowadził się drugi...
        I żyli długo i szczęśliwie, opływając w dobra wszelakie..."

        • 0 0

  • Elektryczne autobusy (1)

    I nagle okazuje się że zakup elektrycznych autobusów za wariackie pieniądze jest niczym przy innych wydatkach.
    Likwidacja miejsc parkingowych w centrum to też nie problem bo mogą być budowane w dzielnicach. Zabiera się po prostu teren z którego wcześniej korzystali mieszkańcy, sprzedaje deweloperowi a on buduje tam budynek z miejscami parkingowymi. Co? Nie powstają nowe parkingi? A że trzeba za nie płacić... No cóż nie ma nic za darmo. Zobacz ile kosztowała obsługa prawna lotniska... Chciałbyś za to płacić? No widzisz a Gdynia płaci z twoich pieniędzy. A kto na tym zarabia....?

    • 8 0

    • to sa dwie różne sprawy

      Sens budowy lotniska istnieje. Wiele takich w Europie funkcjonuje.
      A że urzędnicy zrobili sobie z tego "cycek", to temat na zupełnie inną dyskusję...

      • 0 0

  • się sprywatyzuje PEWiK i będzie siano na kolejne defraudacje

    gdzie sa służby państwowe dla kontroli takich wybryków. Niegospodarności na setki milionów. Dodajmy do lotniska jeszcze wyrzucone w błoto miliony na projekty zagospodarowania urzędu miasta, parku rady europy, lodowiska, Chwarznieńskiej, itd, itd.

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane