• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: 7 mln zł na dziewięć zatok autobusowych

Michał Sielski
21 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia

Trzy firmy będą modernizować zatoki autobusowe w Gdyni. Pierwsze prace są już w toku, a ich efektem będzie nie tylko wymiana nawierzchni, ale też montaż wiat dla oczekujących pasażerów oraz tablic wyświetlających realny czas przyjazdu autobusów i trolejbusów.



Często korzystasz z komunikacji publicznej?

Prace wykonują trzy firmy, które już podobne prace w Gdyni prowadziły: MTM, Eurovia oraz WPRD Gravel. Prace kosztować będą 7 mln zł. 3/4 kwoty pochodzi z dotacji Unii Europejskiej.

- Rozpoczęły się rozbiórki i prace budowlane na trzech zatokach autobusowych na ul. Hutniczej. Na czas remontu tymczasowe przystanki zostały ustawione poza obszarem prac. Funkcjonują one zgodnie z normalnym rozkładem jazdy. W tym tygodniu rozpoczną się rozbiórki na zatoce przy przystanku na węźle Żołnierzy Wyklętych w kierunku Cisowej - informuje Tomasz Krzak z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje to zadanie.

Dziewięć zatok do grudnia, dwie w przyszłym roku



Prace potrwają do końca 2020 roku, ale w pierwszych miesiącach 2021 roku będą kontynuowane w następnych lokalizacjach.

- Do końca grudnia zmodernizujemy dziewięć zatok, a w przyszłym roku wykonamy przebudowy w dwóch kolejnych lokalizacjach. Łącznie 11 zatok zostanie przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Z kolei profilowane krawężniki ułatwią kierowcom łagodny podjazd do krawędzi peronu. Przy wiatach pojawią się tablice informacji pasażerskiej, które wyświetlają aktualny rozkład jazdy i komunikaty drogowe. Wszystkie te udogodnienia mają na celu podnieść standard i jakość podróży naszą miejską komunikacją zbiorową - wylicza Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Przystanki, które zostaną zmodernizowane w 2020 roku:

  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Zamenhofa/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Wiejska 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Wiejska 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Hutnicza Estakada 01/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska
  • Hutnicza Estakada 02/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Obłuże
  • Hutnicza Estakada 04/Hutnicza kierunek Rumia
  • Kilińskiego 02/ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana


Zatoki - potrzebne czy nie?



Istnienie zatok autobusowych pomaga jednak przede wszystkim kierowcom samochodów, a nie pasażerom, więc w wielu krajach odchodzi się od ich budowy i remontów. Autobusy zatrzymują się na jezdni - w ramach promowania transportu publicznego i jego konkurencyjności wobec aut.

- Z perspektywy pasażerów i pieszych mają one wiele wad, dlatego powinny być stosowane jak najrzadziej. Przede wszystkim zatoki spowalniają transport publiczny, bo autobus czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd z przystanku. Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Dodaje, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki - to tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Lewandowski.

Miejsca

Opinie (265) 6 zablokowanych

  • 770 tys za zatoczkę?

    Już lepiej za te pieniądze byłoby zbudować strefy relaksu z palet dla odpoczynku "miejskich aktywistów" których umysły są zmęczone i skołatane wymyślaniem bzdur.

    • 8 1

  • (1)

    Ktoś chce eliminacji samochodów? Nie wydaje mi się. Ale korków nie robią krasnoludki na małych deskorolkach.

    • 0 6

    • Lepszym pomysłem byłaby likwidacja aktywistów miejskich.

      • 2 1

  • Wyszukałem w internetach (2)

    "wpływ zatok autobusowych na płynność ruchu" i sprawa wcale nie jest jednoznacza. Jest kilka artykułów z różnych miast, są prezentacje z konferencji. Zachęcam do samodzielnego szukania informacji.

    • 1 4

    • Wszystko zależy od tego co ma być traktowane priorytetowo (1)

      czy ważniejszy jest prywatny transport czy publiczny. "płynność ruchu" nie dla wszystkich jest taka sama. zawsze jest coś kosztem czegoś.

      • 2 2

      • Skoro w korku stoją samochody z tyłu autobusu ...

        ... to czy pomiedzy tymi samochodami w korku nie stoją kolejne autobusy ? ten drugi, trzeci, czwarty. Ludzie z mozgami sie pozamieniacie ? Nikt juz nie potrafi logicznie pomysleć.

        • 1 0

  • ?????? (1)

    Nowy przystanek przy tzw Parku Centralnym na Piłsudskiego. Co za kretyn go zaprojektował, trzeba przejść po trawniku aby do niego dotrzeć / opuścić. Na przeszkodzie stoją siedziska, stacze czy jak one tam się zwą

    • 7 1

    • Kretynizm urzędników nie zna granic.

      • 0 1

  • jak moze byc taniej skoro wszędzie znajomi i rodzina

    dajcie żyć

    • 8 1

  • Gdyńskie inicjatywy dorgowe to zawsze...podcieranie d... szkłem (1)

    Zamiast zrobić kompleksowe rozwiązania to bawią się w nowe kosteczki, drogi rowerowe (najlepszy przykład i**otyzmu urzędników to zrobienie drogi rowerowej na Piłsudskiego a potem po kilku latach wymiana nawierzchni na inną), zatoczki, itd. Przy okazji takich "inicjatyw" zamykają pasy i tworzą się kilometrowe korki. Normalnie powinna być zasada bezpośredniej odpowiedzialności urzędniczej z głupoty i najlepiej karać publicznie...może chłosta :)

    • 8 3

    • dyby i wystawienie na widok publiczny z lists "zaslug"

      Wystarczy.
      Boli bardziej niz chlosta.

      • 1 1

  • Dla kierowców to nawet i ze złota zrobią zatoki żeby tylko nie spowalniały ruchu

    wiadomo że ten w samochodzie to wielki pan i poczekać za autobusem nie może.
    niech sobie czeka plebs w autobusie.

    • 1 6

  • Siedem baniek ?

    Mają rozmach sk....syny!

    • 8 1

  • przystanki

    Dlaczego na żadnym przystanku na Dąbrowie nie ma tablic wyświetlających czas przyjazdów . W ogóle jest to bardzo zapomniana dzielnica. Cały czas monitujemy , by S zatrzymywała się na rogu Wielkopolska - Zwycięstwa, ludzie często korzystają z tego autobusu, by dojść do szpitali na ul. Powstania Styczniowego. Ale przy Klifie zatrzymuje się na każdym przystanku / na dwóch obok Klifu/. Znów zakupy górą.

    • 4 1

  • Święta prawda.

    To, że kilka samochodów wyprzedzi autobus stojący w zatoczce w żaden sposób nie wpływa na wielkość korka. Zmienia się jedynie kolejność pojazdów. Zatoczki to zupełny bezsens w terenach zabudowanych

    • 0 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane