• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Kolejny trolejbus przerobiony z autobusu

Patryk Szczerba
10 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Mercedes-Benz O530 Citaro to drugi w tym roku trolejbus przerobiony z autobusu. Mercedes-Benz O530 Citaro to drugi w tym roku trolejbus przerobiony z autobusu.

W ostatnich dniach na ulice Gdyni wyjechał kolejny - przebudowany z autobusu Mercedes Citaro - niskopodłogowy trolejbus. Takich "przerobionych trajtków" jeździ już po mieście ponad trzydzieści. Niebawem dołączą do nich kolejne.



Czego najbardziej brakuje ci w gdyńskiej komunikacji?

Mercedes-Benz O530 Citaro posiada to samo, co miałyby zakupione przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej fabryczne modele: nowy silnik, klimatyzację oraz napęd pomocniczy.

- Zaczęło się w 2004 roku od przekładania urządzeń ze starych jelczy do nowych mercedesów, dzięki czemu mogliśmy wykorzystać pojazdy, które już nie są w eksploatacji. Nadal postępujemy według tej zasady, odkupując używane autobusy, które mają około 10 lat i przerabiając je do naszych potrzeb - wyjaśnia Tomasz Labuda, zastępca prezesa zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.

Co się zmienia? Wymieniane są podzespoły oraz demontowane silniki i skrzynie biegów. Pozostaje karoseria. Instalowane są oczywiście nowe elementy, takie jak np. silnik asynchroniczny, pozwalający na bardziej ekonomiczna jazdę.

Wszystko za cenę trzykrotnie niższą niż u producenta, gdzie nowe pojazdy kosztują nawet milion złotych. W lipcu pojawiły się trzy nowoczesne solarisy trollino 12M. Dzięki pojemnym i wydajnym akumulatorom mogą przejechać do 5 km bez zasilania z sieci trakcyjnej. Na większe zakupy na razie się nie zanosi.

Czytaj też: Zmiany w komunikacji nocnej

- Przez kilkanaście miesięcy, dzięki środkom unijnym kupiliśmy 28 nowych trolejbusów. Teraz koncentrujemy się na ich utrzymaniu. Przyjęliśmy strategię, że w najbliższych trzech latach ograniczmy się do zakupu trzech pojazdów, już z własnych środków. Będziemy chcieli nadal dokonywać przeróbek. Dwa przebudowywane właśnie solarisy powinny wyjechać na ulice już w grudniu i w lutym - podkreśla Tomasz Labuda.

W styczniu mają już ostatecznie zostać wycofane wysokopodłogowe trolejbusy. Pozostaną zabytki: Sauer, Skoda i dwa Jelcze, obsługujące sezonową linię turystyczną.

Opinie (111) 1 zablokowana

  • Toż to wielka radość, przecież elektryczne są najlepsze.

    Najlepsze są trolejbusy, najtańsze w eksploatacji, najzdrowsze dla mieszkańców, jeżdżą bez hałasów itp..
    Zlikwidować autobusy i poprzerabiać na trolejbusy, to Unia da wielką kasę, a inaczej ona przepadnie.

    • 4 5

  • urzędasy

    widać już rękę Grajterowej i ekipy Szczurka. zachwyty nad lotniskiem, bo to dla Gdynian, którzy do pracy latają samolotami największa radość. Już pora przejrzeć na oczy ta ekipa urzędasów trwoni kasę zamiast pomyśleć o głodnych dzieciach i emerytach. To my jesteśmy mieszkańcami od zawsze Gdyni.

    • 10 0

  • wole zmodernizowanego 10 latka niż nowego SOLBUSA co wszystko trzeszczyjak by się miało zaraz rozpaść

    • 9 0

  • Na całym świecie odchodzi się od trolejbusów. (6)

    Bardzo drogie w eksploatacji i bardzo zawodny system: brak prądu i awarja jednego powoduje spore zamieszanie, korki. Rozwija się natomiast tramwaje, mają one własny niezależny od ruchu miejskiego tor jazdy oraz autobusy: niezależne jednostki odporne na niedobory energetyczne, oblodzenia trakcji. Spełniające najwyższe normy czystości spalin.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 14 10

    • w miare możliwości inwestować w tramwaje (4)

      Zgodzę się, tramwaje i koleje miejskie/metro są przyszłością, tyle że w przypadku Gdyni taka inwestycja jest na razie nierealna. Wiadomo Gdańsk b.dobrze robi budując nowe linie ale ma więcej środków i nie zaczyna od zera.

      • 7 1

      • Olsztyn śmiem twierdzić jest biedniejszy od Gdyni i buduje od zera 15 km tramwaju

        kwestia umiejętności zdobycia kasy...a Unia daję na tramwaje lekką ręką

        • 11 1

      • Tomek Taki tok myślenia nie prowadzi do niczego, gdyby tak myślał Kwiatkowski to nigdy nie powstał by port w Gdyni (2)

        • 3 0

        • Port w Gdyni (1)

          To była najważniejsza inwestycja II RP w tamtych czasach, ich oczko w głowie, dlatego się dało. Zresztą nie ma co porównywać, dzisiejsze władze im do pięt nie dorastają. Fakt, że Gdynia jest słaba w wyciąganiu kasy od UE, bo może z dofinansowania dałoby się to zrealizować. Tak jak napisałem popierałbym i kibicował budowie linii tramwajowej w Gdyni ale jestem też realistą;)

          • 3 1

          • Tomek.. to był jaskrawy przykład, ale chodziło mi przede wszystkim o sposób rozumowania

            Dzisiaj budujemy przyszłość, z naszej pracy będą korzystać następne pokolenia. Jeżeli nie będziemy się rozwijać mimo trudności to zatrzymamy się w miejscu.
            A tego naszej władzy następne pokolenia nie wybaczą.
            O pieniądze to ja bym się nie martwił, na szynobusy jest zielone światło z unii tak jak na budowę kolejnego muzeum w Gdyni. Co wybierze nasza władza to już wiemy kolejny sentymentalną wycieczkę za 10mil. Tymczasem mądry rozwój komunikacji będzie służył nam dzisiaj i przyszłym pokoleniom, co również będzie miało wpływ na rozwój gospodarki !!!!!!

            • 0 0

    • Brak logiki olo !!!!!!

      • 0 0

  • Dzięki pojemnym i wydajnym akumulatorom mogą przejechać do 5 km bez zasilania z sieci trakcyjnej. (6)

    W praktyce wygląda to tak ładnie pierwszej zimy.Dalsza eksploatacja tych przestarzałych akumulatorów to porażka. Nie wspomnę o 400kg złomie, a ochrona środowiska przecież są to akumulatory ołowiane zalane kwasem siarkowym. !!!!!!!!!!!!!

    • 8 5

    • po to by kiedyś raz na ruski rok skorzystać z akku, trajtek dźwiga to i wozi cały czas (3)

      i "pali" więcej prądu. a wystarczyłby awaryjnie autobus na takie trasy

      • 6 1

      • (2)

        IMHO te aku nie sa do jezdzenia, tylko zeby zjechac z trasy w razie braku zsilania i nie blokować jezdni.

        • 2 0

        • 5 km ma zjeżdżać z trasy? (1)

          wystarczyłoby czasem 500 m max

          • 1 1

          • Urzędasom marzy się aby pokonywały na akumulatorach odcinki bez trakcji

            a ztyłu przyczepa z bateriami

            • 1 0

    • Akumulatory ołowiane .... tia, gimbusie niedouczony. (1)

      ... lub jeżeli nie jesteś głupim gimbusem, to może jesteś emerytowanym PRL'owskim elektrykiem?

      Tylko do tych dwóch grup pasują te pierdoły powyżej.

      • 0 4

      • a co może litowo-jonowe baranie?

        • 3 0

  • Brakuje historycznego ZiU9B produkcji ZSRR

    Szkoda, że żaden trolejbus z tej serii nie pozostał... Na Wschodzie wiele z nich jest czynnych.

    • 12 0

  • Daliby lepiej podwyżki pracownikom

    O tym się nie mówi, że pkt od dawna schodzi na psy. Te nowe trolejbusy są tylko wizytówką, żeby władze miasta były zadowolne
    , a prezesi mogli utrzymać swoje stołki.

    • 8 2

  • WI-Fi (1)

    Nawiedzeni po co?
    WI-FI

    • 1 0

    • Jak będziesz za nim stał w korku, to se fejsbuka przejrzysz za friko.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane