• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: była stocznia, będzie nowa dzielnica

Wioletta Kakowska-Mehring
29 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Radni Gdyni przeciw poszerzeniu granic portu
Tak ma wyglądać zabudowa terentów po stoczni Nauta według koncepcji gdyńskiego Studia Kwadrat.

 Tak ma wyglądać zabudowa terentów po stoczni Nauta według koncepcji gdyńskiego Studia Kwadrat.

Już siedem firm zainteresowanych jest terenem po stoczni Nauta. Prawie 8,5 ha między Dalmorem a gdyńskim portem, to ostatni tak atrakcyjny kawałek miasta. To tam za kilka lat przesunie się śródmieście Gdyni. Wizje architektów są, inwestorzy też, wciąż brakuje uchwalonego planu zagospodarowania, ale, jak zapewnia prezydent Wojciech Szczurek, to kwestia najbliższych miesięcy.


Na inwestorów czeka prawie 8,5 ha terenu w centrum Gdyni. Na inwestorów czeka prawie 8,5 ha terenu w centrum Gdyni.
Biura, restauracje, osiedle mieszkaniowe, marina, a może nawet... wyspa. Plany są, oby tylko inwestorzy je uwzględnili. Biura, restauracje, osiedle mieszkaniowe, marina, a może nawet... wyspa. Plany są, oby tylko inwestorzy je uwzględnili.
W koncepcjach urbanistycznych przygotowywanych dla Gdyni linię styku morza i miasta coraz częściej określa się mianem "Waterfront". W koncepcjach urbanistycznych przygotowywanych dla Gdyni linię styku morza i miasta coraz częściej określa się mianem "Waterfront".

- Założyliśmy, że do końca drugiego kwartału tego roku sprzedamy nieruchomość przy ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni - mówi Andrzej Szwarc, prezes stoczni Nauta. - Jest już siedmiu chętnych, a wśród nich jeden duży, który jest zainteresowany całością. Jest to jeden z ostatnich najpiękniejszych terenów w mieście, który można zagospodarować dla dobra ludzi, a nie dla przemysłu. Wszyscy jednak czekają na uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego.

Jak zapewnia prezydent Wojciech Szczurek, plan zagospodarowania jest praktycznie gotowy, trwają jeszcze podziały geodezyjne.

- W ciągu najbliższych miesięcy zostanie uchwalony - zapewnia Wojciech Szczurek. - Musimy teraz przeprowadzić procedurę, która pozwoli wybudować w przyszłości przez tereny stoczni Nauta ważne połączenie komunikacyjne, które połączy tereny Dalmoru i stoczni Nauta z ulicą Janka Wiśniewskiego. Bo żeby tereny były atrakcyjne inwestycyjnie, to muszą być dobrze skomunikowane. Pracujemy nad tym wspólnie, to jest złożona procedura, ale budujemy precyzyjny harmonogram, tak więc myślę, że rok 2013 to będzie rok zakończenia prac planistycznych, ale jednocześnie wspólnie z Agencją Rozwoju Przemysłu i stocznią Nauta poszukujemy inwestorów dla tego terenu. Rozmowy z inwestorami nie muszą czekać na moment zakończenia prac planistycznych, mogą je nieco wyprzedzać. Na tamtym obszarze będziemy się skupiać na funkcjach miejskich. Strefa rozwoju gospodarczego będzie koncentrowana na terenach po Stoczni Gdynia. Stocznia Nauta tam też się przenosi, a nam udostępnia tereny pod zabudowę miejską. Oczywiście korzyści ze sprzedaży będą budowały potencjał gospodarczy stoczni Nauta.

Czytaj też: Klub Filmowy zawiesił działalność

A Nauta potrzebuje pieniędzy na wykup swoich obligacji od Agencji Rozwoju Przemysłu, które wyemitowano, aby uzyskać środki na zakup części majątku Stoczni Gdynia. Według umowy Nauta miała wykupić je do końca listopada 2011 roku za pieniądze uzyskane właśnie ze sprzedaży nieruchomości przy ul. Waszyngtona. Spółka powiadomiła jednak Agencję, że wykup nie nastąpi ze względu na brak zmian w planie zagospodarowania przestrzennego, co uniemożliwiło sprzedaż nieruchomości na korzystnych warunkach. Wybrano ugodę, która przedłuża spłatę do listopada 2013 roku.

A co wynika z powstającego planu?

- Są różne koncepcje architektoniczne. Gdyński port chciał, żeby w pobliżu granicy z portem powstała taka strefa buforowa, czyli żeby nie była to strefa mieszkalna. Może usługi, może centrum wystawiennicze. Zresztą port też ma plany, żeby w ciągu kilkunastu lat z tego pirsu się wycofać. Ma jakieś uzgodnienia z miastem, i pewnie tak się stanie - mówi Szwarc.

Pewien obraz przyszłości rysuje się w koncepcji urbanistycznej tego terenu przygotowanej na potrzeby planistyczne przez gdyńskie Studio Kwadrat. Nowoczesne budynki, marina, przystań. Funkcja przede wszystkim usługowa, a potem mieszkaniowa.

- Warto sobie uświadomić jak niezwykły potencjał jest w tych terenach - mówi z kolei prezydent Szczurek. - Jest to obszar styku miasta i morza, którym można bardzo atrakcyjnie zagospodarować. Tak naprawdę mówimy o nowym śródmieściu Gdyni. Od Skweru Kościuszki, między SeaTowers a Gemini - tam już w tym roku rozpocznie się budowa nowej siedziby banku Nordea, będzie realizowany Hotel Marriott, potem dalmorowski pirs, a następnie stocznia Nauta. Tam powstaje potencjał wielkiej, nowej dzielnicy miasta. Mamy oczywiście świadomość, że rozmawiamy w niełatwym dla rynku deweloperskiego czasie, w związku z tym trzeba nieco pokory, ale wiemy że im szybciej będziemy gotowi ze wszystkimi pracami dokumentacyjnymi, tym szybciej rozpocznie się budowa nowego śródmieścia.

Tereny tzw. styku miasta i morza coraz częściej nazywa się "Waterfrontem". Zobacz koncepcję zabudowy gdyńskiego "Waterfrontu" - prezentacja Biura Planowania Przestrzennego Gdyni (plik .pdf)

Miejsca

Opinie (384) 5 zablokowanych

  • Może uda im się ruszyć z budową wcześniej od terenów byłego Dalmoru (1)

    Oba tereny czekają na plan zagospodarowania. To czekanie zabija inicjatywę. A latka lecą. O terenach po Dalmorze mówi i pisze się od 15 lat. Kolejny atrakcyjny teren z dostępem do wody. Atrakcyjne miejsce do zamieszkania i działalności turystycznej.

    • 9 7

    • Gdyby te tereny należały do portu, tak jak zawsze chciał, to już byłyby zagospodarowane z pożytkiem dla portu, miasta i gospodarki kraju. Na terenie Dalmoru byłoby miejsce do przyjmowania statków pasażersko-wycieczkowych wraz z atrakcyjną dla miasta zabudową. To władze miasta zablokowały możliwość takiego rozwoju tego terenu, na korzyść przekazania go w ręce deweloperki, która zresztą nie kwapi się do inwestowania w tym miejscu.

      • 3 0

  • Port i stocznia - niegdyś chluba gdyni (1)

    Pewnie postawia tam tbsy
    ps. Co z ogólniodostępnymi tarasami widokowymi
    na sea tower's???

    • 26 2

    • Tylko miały być . A to wystarczy .

      • 0 0

  • waterfront, seatowers

    jak swiatowo

    • 24 4

  • Eugeniusz Kwiatkowski w grobie się przewraca ! (3)

    Zmarnowany dorobek pokoleń Polaków !!!

    • 76 12

    • To przemysł morski zbudował to miasto (2)

      A teraz działania jednego człowieka marnują cały dorobek tysięcy mieszkańców Gdyni. Smutne to...to miasto nie będzie sie niczym wyróżniać pośród inny polskim miast :(

      • 15 3

      • Działania jednego człowieka ? (1)

        To jest największa bzdura .

        • 2 0

        • Zgadza się, nie jednego człowieka, ale związanego z nim układu

          • 4 0

  • Dla ludzi?

    Chyba raczej dla grubych ryb którzy dorobili się na przekrętach! Pytam się: Czego jest mniej osiedli czy miejsc pracy? Dajcie ludziom miejsca pracy a nie osiedla do których szary człowiek nie bedzie mógł nogi postawić!
    Pan Szczurek już mydlił nam oczy, że Sea Towers biedą ogólno dostępne dla Gdynian i CO?

    • 46 5

  • był port, były miejsca pracy, będą apartamenty dla warszawki... (2)

    nie wiem z czego ta radość, zabudują nam miasto, pracy brak...

    • 66 5

    • Nie zbuduja ! Tylko tak se planuja a ty matolku sie spuszczasz i podniecasz ha ha

      • 0 7

    • w Pucku też pobudowali apartamenty dla warszawki

      i stoją puste, bo warszawka wyjeżdża na południe Europy

      • 0 0

  • A co z biednymi zapomianymi dzielnicami

    "Górka" przy ul Dreszera, "Meksyk i Betlejem" w Gdyni Chyloni i "Mikołaja" przy ul Hutniczej. Cicho sza wstydliwy problem.

    • 36 2

  • jusz od 10 lat tylko planujom end planujom i nic z tego ! jak w gdansku w centrum dziura wstydu i za hotelem heveliusz druga

    • 13 1

  • zabudować port 2 (1)

    Oto cytat z waszego artykułu z 2011-01-13:W Gdyni brakuje rozwojowych terenów portowych. Problem ten rozwiązywany jest między innymi poprzez odzyskiwanie gruntów. Trwają wyburzenia starych magazynów i innych obiektów, których miejsce zajmują nowoczesne magazyny i place składowe. Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA jest też zainteresowany wykupieniem niektórych terenów postoczniowych.

    • 27 1

    • Wykazałeś kłamstwa serwowane w zamieszczonym tu artykule. Pisałem już o tych sprawach wielokrotnie. Może wreszcie sami gdynianie się przebudzą i dadzą do zrozumienia zasiedziałej władzy miejskiej, że działają na ich szkodę.

      • 3 0

  • Gdynia sypialnią Trójmiasta (1)

    Oto ambitny plan zabicia portu przez ograniczenie jego możliwości rozwojowych. Ciekawe gdzie gdynianie będą pracować przecież Urząd Miasta wszystkich nie zatrudni.

    • 55 6

    • przyjadą do Gdańska... robić korki i dziury na ulicach

      a potem jęczeć jak strasznie Gdańsk jest zakorkowany i jakie ma fatalne drogi

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane