• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: była stocznia, będzie nowa dzielnica

Wioletta Kakowska-Mehring
29 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Radni Gdyni przeciw poszerzeniu granic portu
Tak ma wyglądać zabudowa terentów po stoczni Nauta według koncepcji gdyńskiego Studia Kwadrat.

 Tak ma wyglądać zabudowa terentów po stoczni Nauta według koncepcji gdyńskiego Studia Kwadrat.

Już siedem firm zainteresowanych jest terenem po stoczni Nauta. Prawie 8,5 ha między Dalmorem a gdyńskim portem, to ostatni tak atrakcyjny kawałek miasta. To tam za kilka lat przesunie się śródmieście Gdyni. Wizje architektów są, inwestorzy też, wciąż brakuje uchwalonego planu zagospodarowania, ale, jak zapewnia prezydent Wojciech Szczurek, to kwestia najbliższych miesięcy.


Na inwestorów czeka prawie 8,5 ha terenu w centrum Gdyni. Na inwestorów czeka prawie 8,5 ha terenu w centrum Gdyni.
Biura, restauracje, osiedle mieszkaniowe, marina, a może nawet... wyspa. Plany są, oby tylko inwestorzy je uwzględnili. Biura, restauracje, osiedle mieszkaniowe, marina, a może nawet... wyspa. Plany są, oby tylko inwestorzy je uwzględnili.
W koncepcjach urbanistycznych przygotowywanych dla Gdyni linię styku morza i miasta coraz częściej określa się mianem "Waterfront". W koncepcjach urbanistycznych przygotowywanych dla Gdyni linię styku morza i miasta coraz częściej określa się mianem "Waterfront".

- Założyliśmy, że do końca drugiego kwartału tego roku sprzedamy nieruchomość przy ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni - mówi Andrzej Szwarc, prezes stoczni Nauta. - Jest już siedmiu chętnych, a wśród nich jeden duży, który jest zainteresowany całością. Jest to jeden z ostatnich najpiękniejszych terenów w mieście, który można zagospodarować dla dobra ludzi, a nie dla przemysłu. Wszyscy jednak czekają na uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego.

Jak zapewnia prezydent Wojciech Szczurek, plan zagospodarowania jest praktycznie gotowy, trwają jeszcze podziały geodezyjne.

- W ciągu najbliższych miesięcy zostanie uchwalony - zapewnia Wojciech Szczurek. - Musimy teraz przeprowadzić procedurę, która pozwoli wybudować w przyszłości przez tereny stoczni Nauta ważne połączenie komunikacyjne, które połączy tereny Dalmoru i stoczni Nauta z ulicą Janka Wiśniewskiego. Bo żeby tereny były atrakcyjne inwestycyjnie, to muszą być dobrze skomunikowane. Pracujemy nad tym wspólnie, to jest złożona procedura, ale budujemy precyzyjny harmonogram, tak więc myślę, że rok 2013 to będzie rok zakończenia prac planistycznych, ale jednocześnie wspólnie z Agencją Rozwoju Przemysłu i stocznią Nauta poszukujemy inwestorów dla tego terenu. Rozmowy z inwestorami nie muszą czekać na moment zakończenia prac planistycznych, mogą je nieco wyprzedzać. Na tamtym obszarze będziemy się skupiać na funkcjach miejskich. Strefa rozwoju gospodarczego będzie koncentrowana na terenach po Stoczni Gdynia. Stocznia Nauta tam też się przenosi, a nam udostępnia tereny pod zabudowę miejską. Oczywiście korzyści ze sprzedaży będą budowały potencjał gospodarczy stoczni Nauta.

Czytaj też: Klub Filmowy zawiesił działalność

A Nauta potrzebuje pieniędzy na wykup swoich obligacji od Agencji Rozwoju Przemysłu, które wyemitowano, aby uzyskać środki na zakup części majątku Stoczni Gdynia. Według umowy Nauta miała wykupić je do końca listopada 2011 roku za pieniądze uzyskane właśnie ze sprzedaży nieruchomości przy ul. Waszyngtona. Spółka powiadomiła jednak Agencję, że wykup nie nastąpi ze względu na brak zmian w planie zagospodarowania przestrzennego, co uniemożliwiło sprzedaż nieruchomości na korzystnych warunkach. Wybrano ugodę, która przedłuża spłatę do listopada 2013 roku.

A co wynika z powstającego planu?

- Są różne koncepcje architektoniczne. Gdyński port chciał, żeby w pobliżu granicy z portem powstała taka strefa buforowa, czyli żeby nie była to strefa mieszkalna. Może usługi, może centrum wystawiennicze. Zresztą port też ma plany, żeby w ciągu kilkunastu lat z tego pirsu się wycofać. Ma jakieś uzgodnienia z miastem, i pewnie tak się stanie - mówi Szwarc.

Pewien obraz przyszłości rysuje się w koncepcji urbanistycznej tego terenu przygotowanej na potrzeby planistyczne przez gdyńskie Studio Kwadrat. Nowoczesne budynki, marina, przystań. Funkcja przede wszystkim usługowa, a potem mieszkaniowa.

- Warto sobie uświadomić jak niezwykły potencjał jest w tych terenach - mówi z kolei prezydent Szczurek. - Jest to obszar styku miasta i morza, którym można bardzo atrakcyjnie zagospodarować. Tak naprawdę mówimy o nowym śródmieściu Gdyni. Od Skweru Kościuszki, między SeaTowers a Gemini - tam już w tym roku rozpocznie się budowa nowej siedziby banku Nordea, będzie realizowany Hotel Marriott, potem dalmorowski pirs, a następnie stocznia Nauta. Tam powstaje potencjał wielkiej, nowej dzielnicy miasta. Mamy oczywiście świadomość, że rozmawiamy w niełatwym dla rynku deweloperskiego czasie, w związku z tym trzeba nieco pokory, ale wiemy że im szybciej będziemy gotowi ze wszystkimi pracami dokumentacyjnymi, tym szybciej rozpocznie się budowa nowego śródmieścia.

Tereny tzw. styku miasta i morza coraz częściej nazywa się "Waterfrontem". Zobacz koncepcję zabudowy gdyńskiego "Waterfrontu" - prezentacja Biura Planowania Przestrzennego Gdyni (plik .pdf)

Miejsca

Opinie (384) 5 zablokowanych

  • A kogo bedzie stac na te miszkania?

    Znowu buduje sie nie dla zwyklych ludzi z Gdyni, o zarobkach takich jakie oferuje miasto (1600 - 1800zl). Znowu mieszkania beda staly puste. Zobaczcie ile mieszkan z SeaTowers sa na sprzedaz od miesiecy: ludzi na nie nie stac.

    • 13 1

  • KŁAMSTWO!!!

    Port nigdy nie miał planów, aby wycofać się z tego pirsu! Prezydent Szczurek ze swoją ekipą konsekwentnie dąży do marginalizacji portu gdyńskiego. Najpierw uchwalili plan zagospodarowania przestrzennego uniemożliwiającego przejęcie przez port terenów Dalmoru, a teraz to samo robią z terenami stoczni Nauta.
    A taki miernota Szwarc, który nie potrafi zarządzać stocznią publicznie kłamie i liże d..pę Szczurkowi.
    Teraz już wyraźnie widać, jak miasto Gdynia coraz bardziej odstaje od rozwijającego się Gdańska. A władze tego miasta, zamiast starać się wspomagać rozwój gospodarczy w mieście, realizują jakieś dziwne interesy lub, co chyba gorsze, swoją utopię.
    Czy gdynianie nie widzą co się dzieje?! Wraz z redukcją portu dokona się też redukcja Gdyni do prowincjonalnej sypialni Gdańska!

    • 25 2

  • mają juz 2 czarne pustostany

    zwane si tołers bez obiecanego tarasu widokowego, a chca stawiać kolejne. Przecież nikt normalny nie umoczy tam kasy.
    Gryzoń musi mieć czym ogłupiać w infoboksie, więc kreuje jak zwykle wirtualne inwestycje.

    • 16 0

  • o ludzie, znowu Studio Kwadrat...czy na prawdę nie ma innych pracowni w Trójmieście? SK potrafi tylko toporne kloce projektować :/

    • 6 0

  • takie czasy, Gdynia nie może stać w miejscu (5)

    portowe tereny centrum Oslo też się przeobrażają w nową dzielnicę, a funkcje portowe wędrują gdzieś na zadupie. Podobnie powinno dziać się u nas. Gdańsk i Gdynia to w praktyce jeden organizm miejski, dlatego Gdynia powinna mieć europejskiej klasy waterfront i stać się nadmorskim centrum Trójmiasta. Gdańsk natomiast pozbawiony jest nadmorskiego centrum, a tereny połozone nad samym morzem nie są tak atrakcyjne jak w Gdyni więc spokojnie można tam lokować zakłady przemysłowe

    • 8 14

    • A czy gdynianie są podobnego zdania w sprawie likwidacji portu i przemysłu w ich mieście? (1)

      • 8 1

      • Tak.

        • 0 7

    • to oczywiste, gdańsk nie jest miastem nadmorskim

      bo najpiękniejsze tereny nadmorskie, znacznie bardziej piękne i interesujące niż w gdyni, jak wyspa stogi i żuławy, oddał we władanie przemysłu chemicznego.

      • 2 2

    • planista nie zastanowiles sie jak to pisales

      Norwegia ma ropę za która moze utrzymywać armie bezrobotnych , statki mogą kupować gdzie chcą i dlatego nie sa im potrzebn3e stocznie i porty

      • 3 1

    • planista za kolejne 50 lat , jak ne bedzie portu i stoczni , Gdynia znowu bedzie wioska

      • 6 2

  • Po stoczni.

    A takie piękne były tam doki pływające do remontu statków. Była praca, było życie i w ogóle. Ech szkoda gadać (pisać).

    • 8 0

  • Nowa dzielnica nowe płoty

    Zrobią pewnie dzielnice dla bogatych ludzi, ogrodzą płotem i szlabanami wjazdowymi :) panie szczurek, co z obiecanym tarasem widokowym? a przepraszam w nowo budowanym infoboxie bedzie, super !

    • 11 0

  • Ale powód do radości!!!!!!!!!!!!!!!!A gdzie będą Ci ludzie pracować . Chyba że to dla ,,warszawki" sie buduje!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 7 0

  • wlasny dom

    1 TA Piekna Gdynia ZBUDOWANA przez uczciwych KASZUBOW -teraz nie bedzie pracy dla pokolen nastepnych lecz betonowo-blaszane staszydla ,proponuje wyciac lasy i wystrzelic zwierzeta .To nowa GDYNIA

    • 7 1

  • Gdynia to port...

    ...szkoda tych terenow na bloki. A kiedy wreszcie jakis teren zielony dla ludzi?

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane