• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce ograniczyć hałas "cichym" asfaltem

Michał Sielski
4 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Hałas w Gdyni można zmniejszyć poprzez inwestycje w ułatwienia dla transportu zbiorowego i rowerowego oraz ograniczenia ruchu samochodów - twierdzą twórcy mapy akustycznej. Czy urzędnicy ich posłuchają? Hałas w Gdyni można zmniejszyć poprzez inwestycje w ułatwienia dla transportu zbiorowego i rowerowego oraz ograniczenia ruchu samochodów - twierdzą twórcy mapy akustycznej. Czy urzędnicy ich posłuchają?

Władze Gdyni chcą ograniczyć hałas w mieście, poprzez stosowanie tzw. cichego asfaltu. Według przeprowadzonych badań, najbardziej przyczynia się do jego powstawania ruch samochodowy. Pomóc w zniwelowaniu hałasu mają także zakupy nowego taboru komunikacji miejskiej.



Przeszkadza ci hałas w Trójmieście?

Mapa akustyczna istnieje w Gdyni od lat. Przy każdej aktualizacji okazuje się jednak, że normy nadal są przekraczane.

- W większości przypadków przekroczenia norm hałasu są rzędu 5-10 dB. To wprawdzie zauważalne, ale na pewno nie dramatycznie grożące zdrowiu - przekonuje Andrzej Bień, radny Gdyni. - W przypadku hałasu przemysłowego, uciążliwość się zmniejsza. Rosną za to parametry wynikające z ruchu samochodowego i kolejowego - dodaje.

Największy hałas przy dużych drogach



Z najnowszych opracowań wynika, że największym problemem jest hałas generowany przez obwodnicę. To jednak droga zarządzana przez GDDKiA, która sukcesywnie - choć niespiesznie - montuje kolejne ekrany dźwiękochłonne na wysokości gdyńskich osiedli.

Tuż za nią plasuje się al. Zwycięstwa, czyli główna arteria Gdyni. Przechodzi jednak przez środek miasta, więc tu ekranów nikt nie zamontuje. Są za to inne sposoby. Jakie?

Recepta? Cichy asfalt i nowe autobusy



- Przed nami np. naprawa jezdni, czyli wymiana asfaltu na jezdnie z nawierzchnią cichą. Druga sprawa to zakup nowego taboru komunikacji publicznej, który także będzie emitował mniej hałasu - wylicza Andrzej Bień.
O cichym asfalcie władze Gdyni mówiły już w 2014 roku. To nawierzchnia bitumiczna, która ma bardziej porowatą strukturę, tłumiącą hałas powstający w wyniku obracania się po nim kół samochodów. Szacuje się, że może go ograniczyć o ok. 30 proc. Kiedy i gdzie się go doczekamy? Wciąż nie wiadomo, bo plany nie są sprecyzowane.

Ścieżki rowerowe i strefy uspokojonego ruchu



Jakie jeszcze plany na lata 2018-2022 powinna mieć Gdynia, by zrealizować program ochrony przed hałasem? W opracowaniu czytamy:

"Promowanie komunikacji publicznej przez rozwój buspasów, zakup autobusów i trolejbusów elektrycznych i wodorowych, uspokajanie ruchu (poprzez rozwój stref "Tempo 30"), tworzenie spójnego systemu ścieżek rowerowych czy wreszcie realizowanie inwestycji drogowych (zarówno przez Miasto Gdynia, jak i Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad o/Gdańsk) doprowadzi do zamierzonego efektu w postaci upłynnienia lub ograniczenia ruchu, a w konsekwencji do ograniczenia emisji hałasu do środowiska."

Opinie (274) 4 zablokowane

  • Cichy asfalt - czy dla MTM to nie jest zbyt zaawansowana technologia?

    • 22 0

  • Hałas jest ograniczony przez dziury.

    Jaki cichy asfalt....Jaki hałas...Znowu coś wymyslili.
    Naprawcie drogi!!!!
    Kawałek Wiśniewskiego zrobili, żeby zamydlić oczy.
    Gdzie reszta!!! Pl.Konstytucji, ciężko było zrobić za jednym bałaganem. Tyle byśmy wytrzymali.Jesteśmy odporni na ten syf.

    • 18 1

  • lepiej niech zrobi gryzoń mocny asfalt

    żebym sie w nim nie zapadał w tej zakorkowanej i chorej Gdyni

    • 14 3

  • nie potrafią naprawić dziury a oni o cichym asfalciee

    czasami sie zastanawiam czy oni sa tak madrzy czy mieszkancy sa tak ułomni

    • 13 4

  • jestem ekspertem - wystarczy załatać dziury ;)

    • 16 0

  • SCzurek go home

    Chce wyciszać drogi specjalnym asfaltem, może je najpierw wyremontuj pożądnie! Wstyd mi za Gdynie, miasto super ale drogi fatalne... Z roku na rok jest gorzej... No chyba, że rozmawiamy o Wiczlinie, prawda Panie prezydencie?

    • 13 4

  • A może łazy na tych pierdzących jednośladach wyłapać ?

    Zamiast wydawać kasę, na coś co i tak nie zadziała, może kupić sprzęt Policji i wyłapać te ci**y na tych pierdzących g**nach ?

    • 11 4

  • Cichy asfalt a wybory...

    Nie potraficie wyremontować najczęściej użytkowanych dróg w mieście, a jak juz sie za to zabieracie to 100metrow remontuje sie ponad miesiąc. W miescie z morza (jakiego) i marzeń (haha) jest jeszcze wiele nie utwardzonych drog, czy nawet kanalizacji brak

    • 14 2

  • Niech sie wezma za motocyklistów szalejacych w nocy po ulicach,ich tlumiki sa zagrozeniem dla uszu,dla zdrowia.Ci idioci nie licza sie z cisza nocna,im glosniej tym lepiej wg tych oszolomow!!! Policja Szczurek tego nie slysza????

    • 3 6

  • Radny jak to radny

    Kłamie, albo nie ma pojęcia o czym mówi.
    "W większości przypadków przekroczenia norm hałasu są rzędu 5-10 dB. To wprawdzie zauważalne"
    Natężenie dźwięku wzrasta logarytmicznie tzn jeśli wynosi 20 dB (cisza, noc) to wzrost o 10 dB będzie wręcz niesłyszalny. Natomiast jeśli natężenie wynosi 70-80 db (hałas w mieście) i nastąpi wzrost o 10 dB to różnica robi się ogromna.

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane