• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce ograniczyć hałas "cichym" asfaltem

Michał Sielski
4 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Hałas w Gdyni można zmniejszyć poprzez inwestycje w ułatwienia dla transportu zbiorowego i rowerowego oraz ograniczenia ruchu samochodów - twierdzą twórcy mapy akustycznej. Czy urzędnicy ich posłuchają? Hałas w Gdyni można zmniejszyć poprzez inwestycje w ułatwienia dla transportu zbiorowego i rowerowego oraz ograniczenia ruchu samochodów - twierdzą twórcy mapy akustycznej. Czy urzędnicy ich posłuchają?

Władze Gdyni chcą ograniczyć hałas w mieście, poprzez stosowanie tzw. cichego asfaltu. Według przeprowadzonych badań, najbardziej przyczynia się do jego powstawania ruch samochodowy. Pomóc w zniwelowaniu hałasu mają także zakupy nowego taboru komunikacji miejskiej.



Przeszkadza ci hałas w Trójmieście?

Mapa akustyczna istnieje w Gdyni od lat. Przy każdej aktualizacji okazuje się jednak, że normy nadal są przekraczane.

- W większości przypadków przekroczenia norm hałasu są rzędu 5-10 dB. To wprawdzie zauważalne, ale na pewno nie dramatycznie grożące zdrowiu - przekonuje Andrzej Bień, radny Gdyni. - W przypadku hałasu przemysłowego, uciążliwość się zmniejsza. Rosną za to parametry wynikające z ruchu samochodowego i kolejowego - dodaje.

Największy hałas przy dużych drogach



Z najnowszych opracowań wynika, że największym problemem jest hałas generowany przez obwodnicę. To jednak droga zarządzana przez GDDKiA, która sukcesywnie - choć niespiesznie - montuje kolejne ekrany dźwiękochłonne na wysokości gdyńskich osiedli.

Tuż za nią plasuje się al. Zwycięstwa, czyli główna arteria Gdyni. Przechodzi jednak przez środek miasta, więc tu ekranów nikt nie zamontuje. Są za to inne sposoby. Jakie?

Recepta? Cichy asfalt i nowe autobusy



- Przed nami np. naprawa jezdni, czyli wymiana asfaltu na jezdnie z nawierzchnią cichą. Druga sprawa to zakup nowego taboru komunikacji publicznej, który także będzie emitował mniej hałasu - wylicza Andrzej Bień.
O cichym asfalcie władze Gdyni mówiły już w 2014 roku. To nawierzchnia bitumiczna, która ma bardziej porowatą strukturę, tłumiącą hałas powstający w wyniku obracania się po nim kół samochodów. Szacuje się, że może go ograniczyć o ok. 30 proc. Kiedy i gdzie się go doczekamy? Wciąż nie wiadomo, bo plany nie są sprecyzowane.

Ścieżki rowerowe i strefy uspokojonego ruchu



Jakie jeszcze plany na lata 2018-2022 powinna mieć Gdynia, by zrealizować program ochrony przed hałasem? W opracowaniu czytamy:

"Promowanie komunikacji publicznej przez rozwój buspasów, zakup autobusów i trolejbusów elektrycznych i wodorowych, uspokajanie ruchu (poprzez rozwój stref "Tempo 30"), tworzenie spójnego systemu ścieżek rowerowych czy wreszcie realizowanie inwestycji drogowych (zarówno przez Miasto Gdynia, jak i Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad o/Gdańsk) doprowadzi do zamierzonego efektu w postaci upłynnienia lub ograniczenia ruchu, a w konsekwencji do ograniczenia emisji hałasu do środowiska."

Opinie (274) 4 zablokowane

  • Asfalt, cichy.

    Jak się stoi w korkowym kontinuum, to głośność asfaltu ma jakieś znaczenie?

    • 12 0

  • Pajace niech powalczą z dziurami!!!

    • 8 1

  • dziury hałasują, nie asfalt

    • 11 1

  • ciekawe

    Halasu w Gdyni nie ma za to.mamy koooorki :)

    • 8 2

  • Wielkie halo. SMA to najcichsza nawierzchnia z mozliwych.

    HRA to szajs na ktory w krajach zachodnich trzeba uzyskiwac specjalne zezwolenia w obszarach zamieszkanych. odsylam do lektury.

    • 3 2

  • na poczatek proponuje likwidacje kostki na 10 lutego

    Ogluchnac mozna. Podobnie grozi kalectwem jazda autobusem po takich zatokach autobusowych. Trzeba miec cos z glowa zeby w zatoczkach ukladac kostke. To nie deptak

    • 6 4

  • Gdynie to nie tylko centum za estakada tez jest kiedy sie za remont drogi wezmiecie.przypominam ze powdtaje nowe osiedle na smidowicza a droga jedno pasmowa zycze milych korków

    • 12 1

  • A co z komfortem mieszkańców północnych dzielnic.

    A może pieniądze na cichy asfalt przeznaczyć na poprawę komfortu mieszkańców północnych dzielnic i w końcu ogarnąć odcinek Kwiatkowskiego pod górkę razem z Dabka. !!!!!

    • 10 2

  • cichym I niewidzialnym...

    Ale na pewno kosztownym I polozony przez MTM.
    No bo jak inaczej?

    • 4 3

  • jeszcze z dwie kadencję

    gryzonia, a Gdynia będzie cichym miastem bez takich inwestycji, ponieważ większość wyjedzie a z po za miasta będą omijać szerokim łukiem.
    Gdynia miastem marazmu i zastoju

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane