• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce zmienić złe nawyki rowerzystów

Patryk Szczerba
7 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Władze Gdyni chcą, by rowerzyści zjechali z chodników, zwłaszcza że pojawia się dla nich coraz więcej ułatwień. Władze Gdyni chcą, by rowerzyści zjechali z chodników, zwłaszcza że pojawia się dla nich coraz więcej ułatwień.

Strażnicy miejscy będą przekonywać gdyńskich rowerzystów, aby jeździli ulicami, a nie chodnikami. Na początek jeżdżący chodnikami otrzymywać będą pouczenia, ale stopniowo ich miejsce zajmować mają mandaty. Wszystko przez to, że piesi - przez rowery i hulajnogi - czują się na chodnikach coraz mniej bezpieczni.



Czy reagujesz na rowerzystów na chodniku?

O podobnych akcjach w Gdyni słychać każdego lata. Ten sezon rowerowy jest jednak wyjątkowy, bo do cyklistów ze swoimi pojazdami dołączyły osoby korzystające z MEVO. Według danych z lipca, w Gdyni jest ponad 26 tys. zarejestrowanych użytkowników systemu.

Według mieszkańców jednoślady można najczęściej spotkać na chodniku. Powód? Głównie strach przed jazdą po ulicy oraz brak dostatecznie rozwiniętej infrastruktury rowerowej.

Akcja #rowertopojazd



Władze miasta zapewniają, że dróg rowerowych będzie przybywać, a strażnicy miejscy wskazują, że nawet brak infrastruktury nie usprawiedliwia jazdy po chodniku. Stąd pomysł na kampanię pod nazwą #rowertopojazd, mającą na celu nakłonienie cyklistów do poruszania się po mieście zgodnie z przepisami.

Jak poruszać się rowerem po Trójmieście


- Widok roweru na chodniku nikogo już nie dziwi, podobnie jak rower przejeżdżający po pasach dla pieszych. Jednak nie jest to sytuacja, którą powinniśmy akceptować. Dlatego rozpoczynamy działania mające zwrócić uwagę na ten problem - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Kluczowe będzie zachowanie strażników miejskich, którzy jako jednostka podlegają w strukturze urzędu bezpośrednio Wojciechowi Szczurkowi.


- Start kampanii nie oznacza, że do tej pory siedzieliśmy z założonymi rękoma. Od początku wakacji udzieliliśmy ponad 80 ostrzeżeń, pouczeń i mandatów karnych za jazdę niezgodną z przepisami. Teraz będziemy zwracać jeszcze baczniejszą uwagę na to, jak rowerzyści poruszają się po mieście - mówi Dariusz Wiśniewski, komendant gdyńskiej straży miejskiej.

Ulotki, pouczenia na końcu mandaty



Rowerowe patrole straży miejskiej mają pouczać, wręczać ulotki, ale też karać mandatami.

- Naszą intencją nie jest prześladowanie rowerzystów. Chodzi wyłącznie o uporządkowanie zasad korzystania z przestrzeni wspólnej, jaką są chodniki. To miejsce przede wszystkim dla pieszych, a rower może się tam znaleźć wyłącznie, jeśli odbywa się to w zgodzie z przepisami - opowiada Andrzej Bień, pełnomocnik prezydenta ds. bezpieczeństwa miasta.

Nie tylko rowerzyści, ale też kierowcy



Strażnicy mają skupić także uwagę na jeżdżących na hulajnogach, które według przepisów wciąż nie są traktowane jako pojazd (według prawa są... zabawką) oraz kierowcach zastawiających pasy i kontrapasy rowerowe w śródmieściu.

Pod "lupę" zostanie również wzięta gdyńska infrastruktura rowerowa. Patrole rowerowe mają współpracować z Zarządem Dróg i Zieleni, sugerując rozwiązania poprawiające jej stan i bezpieczeństwo.

Jazda po chodniku zdarza się nawet wtedy, gdy obok jest droga rowerowa

Miejsca

Opinie (896) ponad 20 zablokowanych

  • Widać w urzędzie jeszcze gleboka komuna (2)

    samochód dla nich to Bóg.
    Ciemniackie myślenie

    Otóż rowerzyści chcieliby jeździć ulicami ale zwyczajnie boją się dziczy za kierownicą. Lata waszego urzędniczego pobłażania wykreowały pseudokierowcow o zerowych umiejetnosciach, aroganckich i prymitywnych teraz nauczenie tych ćwoków cywilizowanego stylu jazdy zajmie dekady.
    Jedyne wyjście to szybka budowa dobrej siatki dróg rowerowych, odseparowanych od ulic.

    • 12 3

    • odseparowane drogi dla rowerow nie mogą być "dobre" z definicji. w miescie raczej nie ma na nie miejsca. Opcją są dziadoskie chodnikowe rozwiązania albo jezdnia. wszystkie w miare cywilizowane kraje postawiły na jezdnie. Tylko polska jakas dziwna i tworzy wszedzie "ścieżki".

      • 3 2

    • raczej edukacja

      edukacja, edukacja...
      Tyle że to również kosztuje

      • 0 0

  • Niech straznik miejski zagwarantuje mi...

    Że jadąc jezdnią jestem bezpieczny. Rowerzyści wybierają jazdę chodnikiem nie dlatego, że mają takie widzimisie tylko dlatego, że nie chcą ryzykować życia. Niestety ale każdy wie jaka jest kultura jazdy aut w Polsce. A dróg rowerowych jest więcej ale nadal nie wystarczająco. Prawo ustawa o ruchu drogowym byla stworzona lata temu. Proszę porównać ile wtedy było zarejestrowanych aut w Polsce a ile teraz. Dziwi mnie, że mamy ryzykować życie bo jest to zgodne z prawem. I tyle w temacie panie wiceprezydencie miasta Gdyni.

    • 15 4

  • Gdynia tylko maluje drogi, przebudowywuje skrzyżowania nic nie dajace projekty, marnowanie kasy. Przykład ? Płk.Dąbka

    Nie buduje sie nic, deweloperzy dostawiaja kamienice .....w nocy ciśnienie wody urywa krany, w dzień leci ciurkiem infrastruktura leży !

    • 5 2

  • Nigdy rowerem nie wjadę na ulice. Ulica jest dla pojazdów mechanicznych. (1)

    • 6 7

    • Rower jest pojazdem mechanicznym.

      Ale nie silnikowym. Ostatnie zmiany tego stanu, zwiazanej z wyposazeniem rowerow (i hulajnog oraz innych d*powozidel) w silniki wprawilo regulatora w konsternacje.
      Jak zwykle, kleska urodzaju.

      • 2 2

  • Boję się jeździć ulicą

    Tak się składa, że czasem jestem kierowcą samochodu a czasem rowerzystą. Przeraża mnie często styl jazdy kierowców i głupota rowerzystów. Kiedy jeżdżę na rowerze sam to korzystam ze ścieżek lub ulicy, ale kiedy jadę z rodziną to najzwyczajniej w świecie boję się o życie i zdrowie moich najbliższych bo kierowcy bardzo często nie zwracają uwagi i mijają bardzo blisko i z dużą prędkością jadących po ulicy rowerzystów. Nie będę opisywał szczegółowych sytuacji, ale problem jest.

    • 3 3

  • Aż się prosi o akcję rowerzystów polegającą na tym, żeby jeździć tylko po ulicy. Najlepiej w okolicy UM w godzinach szczytu. Tylko w sumie trochę strach o zdrowie...

    • 6 2

  • (2)

    Można spokojnie nie zatrzymywać się na czerwonym świetle i zielonej strzałce. Można spokojnie walić 90 w mieście a 60 w strefie Tempo 30. Można śmiało parkować na wszelkich zakazach i trawnikach oraz na ścieżkach rowerowych. Tylko w obawie o własne zdrowie nie wolno rowerem jechać po chodniku.

    • 8 2

    • (1)

      Można spokojnie nie zatrzymywać się na czerwonym świetle i zielonej strzałce. Można spokojnie walić ile sił w nogach po chodnikach. Można śmiało przejeżdżać po przejściach dla pieszych , można jeździć po chodnikach , choć po drugiej stronie ulicy jest ścieżka rowerowa. Tylko w obawie o własne zdrowie i życie ja pieszy nie mogę korzystać z chodnika ( nie wspominałem o hulajnogach, deskorolkach, łyżworolkach dużo WAS jest tam gdzie nie powinno).

      • 0 3

      • "szeryfie"...

        zluzuj gumę...
        Ludzi jest pełno, bo miasto jest "dogęszczane", bo PIT potrzebny. A przyjezdni szukaja alternatyw komunikacyjnych, bo kasa niewielka.
        I wszystko.

        • 1 0

  • (3)

    żenada, każdy szanujący się rowerzysta i tak będzie jeździł po chodnikach. Wolę zapłacić mandat niż stracić życie bo trafię na chlejusa za kierownicą albo typowego trójmiejskiego kierowcę który zamiast w drogę wlepia wzrok w swój smartfon. żenada

    • 8 3

    • (2)

      chyba tylko ty.

      • 1 1

      • (1)

        chyba nie

        • 1 1

        • wystarczy nie jechac przy krawedzi. jest wtedy wzglednie bezpieczne

          • 2 0

  • Chcesz zrezygnowac z samochodu nie mieszkaj w trojmiescie (1)

    Jadąc samochodem za to można praktycznie łamać wszystkie przepisy....

    • 5 5

    • To oznacza praktycznie zakaz jazdy rowerem po gdyni

      • 3 0

  • Wolę dostać mandat

    Wolę dostać mandat niż ryzykować jeżdżąc ulicą, gdzie kierowcy nie umieją się zachować kiedy wyprzedzają rowerzystów... powinno być więcej ścieżek/pasów dla rowerów i ulotki to dla kierowców podrzucać...

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane