• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce zmienić złe nawyki rowerzystów

Patryk Szczerba
7 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Władze Gdyni chcą, by rowerzyści zjechali z chodników, zwłaszcza że pojawia się dla nich coraz więcej ułatwień. Władze Gdyni chcą, by rowerzyści zjechali z chodników, zwłaszcza że pojawia się dla nich coraz więcej ułatwień.

Strażnicy miejscy będą przekonywać gdyńskich rowerzystów, aby jeździli ulicami, a nie chodnikami. Na początek jeżdżący chodnikami otrzymywać będą pouczenia, ale stopniowo ich miejsce zajmować mają mandaty. Wszystko przez to, że piesi - przez rowery i hulajnogi - czują się na chodnikach coraz mniej bezpieczni.



Czy reagujesz na rowerzystów na chodniku?

O podobnych akcjach w Gdyni słychać każdego lata. Ten sezon rowerowy jest jednak wyjątkowy, bo do cyklistów ze swoimi pojazdami dołączyły osoby korzystające z MEVO. Według danych z lipca, w Gdyni jest ponad 26 tys. zarejestrowanych użytkowników systemu.

Według mieszkańców jednoślady można najczęściej spotkać na chodniku. Powód? Głównie strach przed jazdą po ulicy oraz brak dostatecznie rozwiniętej infrastruktury rowerowej.

Akcja #rowertopojazd



Władze miasta zapewniają, że dróg rowerowych będzie przybywać, a strażnicy miejscy wskazują, że nawet brak infrastruktury nie usprawiedliwia jazdy po chodniku. Stąd pomysł na kampanię pod nazwą #rowertopojazd, mającą na celu nakłonienie cyklistów do poruszania się po mieście zgodnie z przepisami.

Jak poruszać się rowerem po Trójmieście


- Widok roweru na chodniku nikogo już nie dziwi, podobnie jak rower przejeżdżający po pasach dla pieszych. Jednak nie jest to sytuacja, którą powinniśmy akceptować. Dlatego rozpoczynamy działania mające zwrócić uwagę na ten problem - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Kluczowe będzie zachowanie strażników miejskich, którzy jako jednostka podlegają w strukturze urzędu bezpośrednio Wojciechowi Szczurkowi.


- Start kampanii nie oznacza, że do tej pory siedzieliśmy z założonymi rękoma. Od początku wakacji udzieliliśmy ponad 80 ostrzeżeń, pouczeń i mandatów karnych za jazdę niezgodną z przepisami. Teraz będziemy zwracać jeszcze baczniejszą uwagę na to, jak rowerzyści poruszają się po mieście - mówi Dariusz Wiśniewski, komendant gdyńskiej straży miejskiej.

Ulotki, pouczenia na końcu mandaty



Rowerowe patrole straży miejskiej mają pouczać, wręczać ulotki, ale też karać mandatami.

- Naszą intencją nie jest prześladowanie rowerzystów. Chodzi wyłącznie o uporządkowanie zasad korzystania z przestrzeni wspólnej, jaką są chodniki. To miejsce przede wszystkim dla pieszych, a rower może się tam znaleźć wyłącznie, jeśli odbywa się to w zgodzie z przepisami - opowiada Andrzej Bień, pełnomocnik prezydenta ds. bezpieczeństwa miasta.

Nie tylko rowerzyści, ale też kierowcy



Strażnicy mają skupić także uwagę na jeżdżących na hulajnogach, które według przepisów wciąż nie są traktowane jako pojazd (według prawa są... zabawką) oraz kierowcach zastawiających pasy i kontrapasy rowerowe w śródmieściu.

Pod "lupę" zostanie również wzięta gdyńska infrastruktura rowerowa. Patrole rowerowe mają współpracować z Zarządem Dróg i Zieleni, sugerując rozwiązania poprawiające jej stan i bezpieczeństwo.

Jazda po chodniku zdarza się nawet wtedy, gdy obok jest droga rowerowa

Miejsca

Opinie (896) ponad 20 zablokowanych

  • Gdynia zdaje sie przewodzić w kampanii przeciwko indywidualnej mobilnosci ekologicznej (2)

    Najpierw wątpliwie prawne, żeby nie powiedzieć złodziejskie podejście do przewozu rowerów, teraz to.
    Mevo jest projektem miejskim . Wykorzystanie przestrzeni publicznej zachodzi w świadomości władz, że ilość rowerów się zwiększy i przy takiej infrastrukturze rowerowej także obciążenie chodników.
    Pojawienie się współdzielenia pojazdów w celach komercyjnych moim zdaniem wymaga uporządkowania ale nie ustawowo tylko przez przepisy porządkowe. Jest do tego prezydenta kompetencja . Jest niebezpiecznie to należy to uregulować. Firmy których jest to własność niech płaca za zajmowanie przestrzeni publicznej postojem i ruchem. Szczególnie w strefach ochrony kulturowej. Na pojazdach są wyraźne loga firm więc jest to promocja, ciekawe czy uzgodniona.
    Jest grupa i**otów , która uporczywie korzysta pomimo ścieżek z ulic np. wielkopolskiej lub chodników . Są jednak też tacy którzy próbują racjonalnie gdzieś dojechać, a rozwiązania drogowe są takie i**otyczne,że więcej się rowerem stoi niż jedzie pokonują co rusz kolejny przejazd . Gdynia, Gdańsk maja takie g*wniane pomysły i wtedy same przecząc zdrowemu rozsądkowi wymuszają przejazd chodnikiem.

    • 8 1

    • dla mnie racjonalne jest jechać wielkopolską w dół po jezdni jestem tam w stanie przekroczyć dopuszczalny limit prędkości więc jaki masz problem że nie jadę tak szybko po tym chodniku podzielonym na pół gdzie co kawałek mogę przypieprzyć w ślepego kretyna włączającego się swoim wozidełkiem do ruchu?Trzeba myśleć racjonalnie infrastruktura ma służyć ludziom a nie na odwrót

      • 2 0

    • Na Wielkopolskiej przy jezdni w kierunku Orłowa nie ma drogi rowerowej, to jak mam jechać. Jezdnią.

      • 1 0

  • Jezdze chodnikami

    Bo nie mam zaufania do kierowcow, wole juz ryzykowac mandate niz życiem. Oczywiście unikami zatloczonych miejsca jak np Swietojanska. Nie tak dawno w okolicy dworca został śmiertelnie potrącony rowerzysta,.

    • 13 5

  • Liczę na taką akcję w całym trójmieście, chociaż czasami wystarczyłoby żeby policjanci, czy strażnicy idący po chodniku i mijający rowerzystę reagowali w jakiś sposób, a nie robili z nich święte krowy. Szczególnie pozdrawiam policjantów, którzy nie reagują w żaden sposób na rowerzystów robiących slalom między pieszymi na przejściu dla pieszych przy Hucisku.

    • 1 5

  • jednoślady można najczęściej spotkać na chodniku. Powód? Głównie strach przed jazdą po ulicy

    to tłumaczy dlaczego większość z tych 'zawodowców' jeździ w pampersach zamiast gaci...

    • 5 6

  • Wiecej slupkow na drogach rowerowych i sie wszyscy pozabijaja. Urzedniczy d**ilizm

    • 4 1

  • Bzdura totalna nikt niebedzie jezdził ulicą bo niebedzie ryzykował Życiem!!Najpierw zacznijcie karac piratów drogowych w

    w blachosmrodach

    • 11 6

  • Żenada.

    Rowerzystom będą wystawiali mandaty, a kierowcom samochodów ciągle tylko pouczenia, jeżeli w ogóle ich zachowania nie zignorują.

    • 11 5

  • ścieżki rowerowe w centrum Gdyni to żart

    Nie stanowią odrębnych ciągów komunikacyjnych i nie są bezpieczne. To nie sztuka pomalować na czerwono pas jezdni. Dno i wodorosty... i sinice.

    • 7 3

  • Nic, co jest napędzane ludzkimi mięśniami nie jest pojazdem, jeżeli tak by było wózki dziecięce to (5)

    też pojazd i powinny się poruszać po jezdni.. tępym i głupim urzędnikom ciężko zrozumieć, że w przypadku zderzenia z samochodem rowerzysta nie ma szans, a kierowcy tirów mogą nawet nie zauważyć, że kogoś przejechali, tym bardziej, że głupków na drodze ci u nas dostatek..

    • 12 6

    • Chyba to ty jesteś tępy.

      • 2 4

    • (2)

      wózkiem dziecięcym, polecisz 80 na godzinę?

      • 0 3

      • A rowerem polecisz?? (1)

        • 0 0

        • Pojade

          W sprzyjajacych warunkach, pojade.
          Sprawdzone .

          • 2 0

    • każde urządzenie na którym może pojechać/kierować człowiek jest pojazdem

      Rower nie jest pojazdem silnikowym, choć ostatnio jest z tym konsternacja.
      Wózek nie jest pojazdem, bo człowiek jest wieziony i nim nie kieruje. Nalezy zastanowić się nad wózkiem inwalidzkim.
      Pomocne moze być kryterium prędkości/energii kinetycznej.
      Tyle szufladkowanie.

      • 0 0

  • A moze rowerzysci najpierw by prawo jazdy zrobili (2)

    I oswietlenie obiwiazkowe skoro juz musza eynuszac pierwszeństwo

    • 8 10

    • podejrzewam, że 90% z nich takowe posiada

      ale to jest jak z respektowaniem prawa - na zachodzie potrafią, w Polsce nie

      w samochodzie potrafią (w większości), na rowerze już niekoniecznie

      • 2 1

    • wtedy będą powodować 40tys wypadków rocznie jak kierowcy z prawo jazdy

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane