- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (38 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
W kwietniu okaże się, czy znajdą się chętni na dostarczenie Gdyni nowych autobusów. Najważniejszą zmianą w stosunku do pierwszego przetargu w tej sprawie jest wydłużenie maksymalnego czasu dostawy pojazdów do 360 dni.
Nowe autobusy w Gdyni później niż planowano
Producent zaproponował m.in. 5-letnią gwarancję oraz terminy dostaw: 260 dni dla przegubów i 230 dni dla standardowych pojazdów.
Czytaj też: Nowe autobusy w Gdyni. Pierwszy przetarg
Przetarg unieważniono, ale władze Gdyni zapowiadały, że autobusy i tak miasto w końcu kupi.
Czytaj również: Nowe autobusy w Gdańsku. Miasto chce kupić 46 pojazdów
- Chcemy mieć najlepsze autobusy w Polsce, ale też chcemy zawalczyć o lepszą cenę. Mamy nadzieję, że to się uda, jest dość czasu, by bezpiecznie powtórzyć procedury, nie tracąc przy tym dotacji - zapowiadała na początku roku Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
We wtorek ogłoszono drugi, podzielony na dwie części przetarg. Bez zmian pozostaje liczba pojazdów, ich rodzaj oraz wymaganie, aby rok produkcji autobusów był zgodny z rokiem ich dostawy.
Gdynia: nowe autobusy najpewniej latem 2019 roku
W przypadku "przegubowców" oferenci muszą wykazać zdolność finansową na poziomie 20 mln zł oraz w ciągu ostatnich trzech lat dostarczać minimum 20 autobusów miejskich klasy MEGA z silnikami diesla o długości 17-19 metrów. Wadium upoważniające do udziału w przetargu wynosi 820 tys. zł.
Przy "krótkich" autobusach wymagana zdolność finansowa to 10 mln zł. Wymagane jest też dostarczenie w ciągu ostatnich trzech lat 15 autobusów miejskich klasy MEGA z silnikami diesla o długości 11-14 metra. Wadium to 440 tys. zł.
Co najistotniejsze, wydłużony został również czas dostarczenia pojazdów. W nowym przetargu ostatnie autobusy mają zostać przekazane Gdyni maksymalnie po 360 dniach od podpisania umowy. Podczas pierwszego podejścia przy przegubowcach ten czas wynosił osiem miesięcy, a przy autobusach krótkich - siedem.
Wszystko wskazuje na to, że krótkie terminy dostaw oraz wymóg długiej gwarancji zdecydowały o tym, że oferta była jedna i w dodatku wysoka. Nie ukrywają tego też w rozmowach przedstawiciele zamawiających spółek, podkreślając, że na rynku jest wielu zamawiających, przez co to producenci dyktują warunki.
Oprócz wydłużenia czasu dostarczenia, w obecnym przetargu czas gwarancji został skrócony, a dodatkowo oferty będą mogły składać firmy spoza Unii Europejskiej.
Otwarcie ofert na zakup nowych autobusów dla Gdyni 16 kwietnia
Najważniejszym kryterium jest cena (60 proc.), kolejne to parametry techniczne (16 proc.) oraz warunki gwarancji (11 proc.). Oceniana będzie też szybkość dostawy (7 proc.) oraz niskie zużycie paliwa przez pojazdy (6 proc.).
Otwarcie kopert z ofertami zaplanowano na 16 kwietnia. Jeśli uda się rozstrzygnąć przetarg, nowe autobusy mogą wyjechać na ulice Gdyni już podczas przyszłorocznych wakacji.
Wcześniej pojawią się tam nowe trolejbusy. 30 - w tym 16 przegubowych - trolejbusów powinno pojawiać się na ulicach we wrześniu tego roku. Dodatkowo przybędzie baterii litowo-jonowych, które będą zamontowane w 21 pojazdach. Za wszystko trzeba będzie zapłacić 95 mln zł brutto.
Czytaj: Gdynia kupuje trolejbusy, na autobusy poczeka
Przypomnijmy, że całkowity koszt inwestycji w nowy tabor szacowano na 170 mln zł. Dofinansowanie unijne z Programu Ochrona i Środowisko miasto zaplanowało w wysokości 103,1 mln zł.
Dodatkowo, w ramach programu Gepard, Gdynia chce kupić też sześć elektrycznych pojazdów z 40-procentowym dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wyjadą na ulice w 2019 roku.
Czytaj też: Gdynia kupuje używane autobusy. Chce też elektryczne pojazdy
Sprawdź rozkład ZKM Gdynia
Opinie (144) 3 zablokowane
-
2018-02-28 08:45
trzech lat mieć w CV
trzech lat mieć w CV - kto to pisze ?
- 4 0
-
2018-02-28 08:46
Szczuras won!
- 12 1
-
2018-02-28 09:03
Brawo prezydencie Szczurek (1)
już się cieszę, że będę do pracy dojeżdżała tak wspaniałym taborem. Może znowu wygramy w Unii jako miasto najlepszego i najczystszego transportu ?
- 2 6
-
2018-02-28 09:08
dlaczego nie wziełeś leków:)??
- 2 0
-
2018-02-28 09:23
przypomnijmy, że Gdynia mogła dostać za DARMO elektryczne autobusy (hybrydowe)
ale nie chciała
przy okazji przypomnę, że miasta kupuja wspólnie elektryczność - nie rozumiem czemu nie moga kupowac autobusów
byłoby TANIO- 9 3
-
2018-02-28 09:46
a czego nie kupujo elektryków ?
- 6 2
-
2018-02-28 09:59
Minimum 5 lat gwarancji
Jako kierowca jezdzacy ostatnimi krótkimi gazowcami ...powiem tylko tyle ze te autobusy maja 3 lata...a komunikatow o usterkach sie wyswietla kilka kazdego dnia i nikt nic z tym nie robi...wiec gwarancja powinna byc minimum 5 lat na autobus warty milion zl
- 10 1
-
2018-02-28 10:07
Autobusy
Kupcie polskie autobusy
Polski rynek wspierać
Statki buduje się w Polsce a części kable urządzenia sprowadzane są z danego kraju
Który go buduje wspierają siebie a nie nas- 8 1
-
2018-02-28 10:08
Chcą kupić? Fajnie, ja też chcę kupić Ferrari. i nic z tego nie wynika.
- 6 0
-
2018-02-28 10:31
Kupowanie starych trujących diezli to kroki wstecz gdy wszystkie miasta zamawiaja juz tylko albo hybrydowe albo elektryczne!
- 4 1
-
2018-02-28 11:02
Kiełbasa wyborcza
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.