• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: dyskusja o zmianach w komunikacji

Mirosław
2 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Połączenie z ul. Polską zapewnia nadal m.in. linia 119. Połączenie z ul. Polską zapewnia nadal m.in. linia 119.

Grudniowe zmiany rozkładu jazdy pozbawiły mieszkańców Działek Leśnych, Chwarzna, Wiczlina i Witomina bezpośredniego połączenia z ul. Polską. - To jest błąd i niepotrzebny koszt społeczny - pisze w liście do naszej redakcji pan Mirosław.



Jak oceniasz grudniowe zmiany w rozkładzie jazdy w Gdyni?

Przypomnijmy:

  1. Gdynia, przy dofinansowaniu z UE, zamierza w najbliższych latach kupić autobusy w pełni elektryczne.
  2. Jak tłumaczyli urzędnicy, stosowny wniosek o dofinansowanie, musi być poparty danymi z tras linii, na których mają jeździć "elektryki".
  3. M.in. w związku z tym od grudnia zmieniono rozkład jazdy.
  4. Wzburzyło to pracowników zakładów przy ul. Polskiej, dojeżdżających m.in. z Chwarzna i Witomina.




Oto spostrzeżenia pana Mirosława:

Linie autobusowe, które dojeżdżają do Dworca Morskiego 119 i 133 obsługują wspólnie dwie sąsiadujące ze sobą dzielnice Wzgórze i Redłowo. Przy okazji zrezygnowano z bezpośredniego połączenia ul. Polskiej z dzielnicami Działki Leśne, Witomino Radiostacja, Witomino Leśniczówka i Chwarzno - Wiczlino, które zapewniały linie 137 i 160.

Nowy rozkład jazdy dyskryminuje mieszkańców aż czterech dzielnic, których pozbawiono bezpośrednich połączeń z ul. Polską i znajdującymi się tam miejscami pracy.

Owszem, zostawiono poranne 147 do Dworca Morskiego. Ale jak pasażerowie mają wrócić z powrotem do domów? Przesiadką przy Dworcu PKP? To zawsze jest kilka minut bezproduktywnego czekania, a w skali roku te kilka minut zamieni się w kilkanaście godzin dodatkowo wystanych w pogodę i niepogodę. To jest błąd i niepotrzebny koszt społeczny.

Z własnego doświadczenia wiem, że muszę czekać ok. 5 minut na przesiadkę w kierunku Chwarzna. Ubolewam nad utraconymi popołudniowymi połączeniami 160 z Dworca Morskiego w kierunku Chwarzna. Ta korekta w rozkładzie jest szczególnie dokuczliwa, tym bardziej że jest ona przeprowadzana w okresie zimowym.

Przy ulicy Polskiej znajdują się miejsca pracy przede wszystkim o charakterze robotniczym. Przypuszczam, że to Witomino ma bardziej robotniczy charakter od Wzgórza i Redłowa i to właśnie Witomino bardziej zasługuje na bezpośrednie połączenie z tamtym obszarem gdyńskiego portu.

Nie wiem, czym ta zmiana została podyktowana, bo na pewno nie konsultacjami społecznymi.

Odpowiada Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia:
Charakterystyczną cechą układu tras linii gdyńskiej komunikacji miejskiej jest ukształtowany ewolucyjnie przez wiele lat system względnie dużej liczby linii - zapewniających wiele połączeń bezpośrednich pomiędzy ważnymi dla mieszkańców źródłami i celami ruchu, ale przez to charakteryzujących się dość niskimi częstotliwościami kursów, np. co 30 minut.

Cecha ta w ciągu ostatnich kliku lat wielokrotnie poddawana była krytyce w różnych publikacjach medialnych. Przeciwnicy takiego modelu podkreślali, że w warunkach upowszechnienia się motoryzacji indywidualnej i wywoływanych przez nią zatorów drogowych, korzyść z linii o niskich częstotliwościach ma wyłącznie garstka ich użytkowników - podróżujących z rejonu przystanku początkowego do przystanku końcowego - gdy tymczasem większość pasażerów narzeka na zjeżdżające się stadami z różnych kierunków (a więc i z różnym opóźnieniem) autobusy linii obsługujących wspólnie daną dzielnicę. Właśnie jako przykład złej organizacji przewozów wskazywano kursy linii 160 grzęznące w zatorach drogowych w ul. Wiśniewskiego i spóźniające się autobusy linii 137 z Dworca Morskiego - na przykład wskutek zamkniętego przejazdu kolejowego w ciągu ul. Chrzanowskiego. Czytelnicy apelowali o zmianę modelu obsługi Gdyni na zmniejszający liczbę linii i oferujący przez to wyższą częstotliwość kursów na każdej z nich.

Biorąc pod uwagę zarówno odczucia społeczne, artykułowane w różnych publikacjach, jak i wyniki badań marketingowych preferencji transportowych mieszańców, z których jednoznacznie wynika bardzo wysoka ranga postulatu punktualności, a także wzrastające koszy utrzymywania modelu wieloliniowego, ZKM w Gdyni zdecydował się na stopniowe upraszczanie siatki połączeń - podobnie jak to ma obecnie miejsce w szeregu innych miast kraju - np. w Warszawie.

W przypadku zmian w rozkładach jazdy linii obsługujących Dworzec Morski, do powyższego doszło jeszcze kilka innych argumentów.

  1. Wskutek automatyzacji pracy w porcie, mocno spadła nam liczba pasażerów - pracowników korzystających z połączeń komunikacji miejskiej oferowanych do portu. Z badań marketingowych wynikało, że większość z nich nie podróżowała autobusami linii 137 i 190 w relacjach do i z Witomina, tylko przesiadała się w kierunku Obłuża, Oksywia, Grabówka, Leszczynek i Chyloni oraz różnych innych dzielnic. Nie będąc w stanie zapewnić bezpośredniego połączenia portu z każdą z tych dzielnic, uznaliśmy, że naszą rolą jest częste połączenie portu z centrum, stanowiącym węzeł przesiadkowy do pozostałych dzielnic. Dedykowane obsłudze portu linie 119 i 133 w niewielkim stopniu wykraczają swoją trasą poza centrum i obejmują obszary mało narażone na kongestię drogową.
  2. W ostatnich latach wzrosła funkcja turystyczna rejonu Dworca Morskiego i zaczęliśmy spotykać się z postulatem uproszczenia sposobu dojazdu do tego rejonu - poprzez zmniejszenie liczby linii i w miarę możliwości nałożenie na siebie ich tras w centrum. Wprowadzona w grudniu zmiana wychodzi naprzeciw tym postulatom.
  3. Gdynia zamierza aplikować o dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych ze środków Unii Europejskiej. Warunki już ogłoszonego konkursu sformułowano w taki sposób, że elektryfikacji mogą zostać poddane tylko już istniejące linie, spełniające określone kryteria eksploatacyjne.


Wskutek przeprowadzonej analizy wielokryterialnej, do zastąpienia przez elektrobusy w pierwszym etapie wybrano m.in. linie 133 i 190, ale wymagało to pewnych modyfikacji ich oferty przewozowej. Aplikując trzeba posiadać m.in. wszystkie dokumenty (zgody) uprawniające do budowy stacji szybkiego ładowania na wybranych pętlach. Efektywne wykorzystanie ładowarki planowanej przy ul. Wójta Radtkego także wymagało scalenia linii 137 i 190 w jedną, o wyższej częstotliwości kursów.
Mirosław

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (257)

  • Puścić N10 przez Stolarską i Cechową

    Tak aby można było dojechać na pogotowie na Obłużu w nocy

    • 14 3

  • Panie Marcinie - dofinansowanie, dofinansowaniem: co nam po pojazdach kiedy nie ma pieniedzy na obsluge linii?

    Ile pojazdow stoi - artykul niedawno na trojmiasto.pl?

    • 13 5

  • Wcale nie jest dziwne

    Że ludzie jeżdżą samochodami i są permanentne korki. Proszę się przejechać w godzinie szczytu z/do Witomina, Chwarzna Gdynii. Do niektórych autobusów nie można się dostać bo są pełne inne notorycznie się spóźniają

    • 13 6

  • 181 Kultura Młodzieży XX W (1)

    Nie wiem jak one teraz są wychowane, aby starsi ludzie notorycznie stali w autobusie a nasza młodzież siedzi sobie do Brodwina wygodnie hi ha albo nosy w telefonach. Kultura ZERO!!!

    • 7 12

    • Za dobrze maja to i w d*pach im sie poprzewracalo.

      Dodatkowo wiekszosc to idioci.Bez wikipedii nie mieliby zadnej wiedzy.Na zaden temat.

      • 7 6

  • W gdyńskiej komunikacji miejskiej to faktycznie są zmiany potrzebne. Rzadko nią jeżdzę, ale to wstyd (1)

    że w Gdyni jako jednym z nielicznych miast w Polsce obok takich zaścianków jak Radom czy Tarnów wciąż funkcjonują karnety zamiast zwykłych jednorazowych biletów.

    • 10 6

    • Gdynia tez jest zasciankiem,wiec skad to zdziwienie?

      • 5 3

  • A kiedy wiadukt łączący Morską a Hutniczą? (2)

    A kiedy wiadukt łączący Morską a Hutniczą?

    • 11 6

    • Nigdy.

      • 1 6

    • Będzie...

      ...w Rumi - Janowie.

      • 5 3

  • ZKM Gdynia

    Przy samym Dworcu Morskim, w jego okolicach pracuje duża grupa mieszkańców Gdyni , znajduje się tam także Kapitanat Portu, czynny całą dobę, System Kontroli ruchu na Zatoce Gdańskiej, placówka Port State Control.Dalej jadąc ulicą Polską wsiadają pacjenci portowej Przychodni Zdrowia, pracownicy Szkoły Morskiej,Urzędu Celnego, pracownicy Wydziału Usług Żeglugowych, pracownicy Zarządu Portu i pracownicy wielu innych firm znajdujących się w tym rejonie Portu Gdyńskiego. Cała ta liczna bardzo grupa mieszkańców Gdyni została pozbawiona bezpośredniego dojazdu do tak ogromnych dzielnic jak Witomino, Chwarzno,Wiczlino. głupota jakaś? Należy przywrócić jak najszybciej linię 160 lub 147 od Dworca Morskiego obecnie Muzeum Emigracji , poprzez Witomino do Chwarzna, Wiczlina.

    • 14 5

  • To straszne

    Musi czekac az 5 minut na przystanku.Cale piec minut!!!To niedopuszczalne i skandaliczne:)Zdecydowanie lepsze byloby spedzenie tych pieciu minut stojac w korku!!!!

    • 10 8

  • Było się nie odzywać (1)

    I po co pan Mirosław się odzywał? Został znokautowany przez pana Marcina "niepodważalnymi argumentami"
    W Gdyni jest tylko jedna racja i ta racja to racja miasta Gdynia, miasto wszystko wie najlepiej i oznajmia to wszem i wobec za pomocą swoich rzeczników. Nie znam sytuacji kiedy miasto przyznało by rację, komuś kto ma odmienne zdanie.

    • 12 8

    • Cisowianin masz racje, ale co kilka lat model komunikacji się zmienia i na to trzeba reagowac .
      Porównaj komunikacje z lat 80 lub 90 do dzisiejszej

      • 7 0

  • Czas na kwiatkowskiego!!!!

    Gdynia zaczyna a nie kończy tak z droga z Chwarzna do Witomina- ucięta... tak z drogą Różową-ucięta i 20 lat sie mówi o 2 pasach Kwiatkowskiego i nic...skończą się dotacje UE i nic Gdynia nie zbuduje- uważam ze Gdynia przespała 10 lat w inwestowanie w drogi

    • 19 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane