- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (175 opinii)
- 2 Okradała drogerie, zmieniając peruki (44 opinie)
- 3 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (331 opinii)
- 4 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (219 opinii)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (82 opinie)
- 6 "Mężczyzna z wężem" z zarzutami (174 opinie)
Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
- Kierowcy za nic mają ciągłą linię i nie zwracają uwagi na rowerzystów, którzy jadą kontrapasem po ul. 3 Maja w Gdyni. Już kilka razy widziałem, że tylko przytomność umysłu ratowała rowerzystów przed zderzeniem - pisze nasz czytelnik, pan Robert.
Ulica 3 Maja jest jednokierunkowa. Po jej lewej stronie wyznaczono jednak kontrapas rowerowy, bo droga rowerowa przy ul. Władysława IV urywa się i nie można legalnie dojechać rowerem np. do dworca głównego. Po wprowadzeniu kontrapasa na ul. Obrońców Wybrzeża oraz 3 Maja jest to łatwe i w zamyśle miało być też znacznie bezpieczniejsze.
Niestety, nie wszyscy kierowcy uważają na rowerzystów na kontrapasie. Warto tu dodać, że każdy jadący rowerem od strony ul. 10 Lutego w górę musi poruszać się po jezdni - tak samo jak kierowcy samochodów. Kontrapas jest jednokierunkowy - jak sama nazwa wskazuje: jedzie się nim "pod prąd" (ruchu samochodowego). Pomijam już kierowców trąbiących na jadących zgodnie z przepisami rowerzystów, bo oni sami się ośmieszają. Gorzej, gdy przy wyprzedzaniu zajeżdżają drogę rowerzystom jadącym kontrapasem.
Widziałem takie sytuacje wielokrotnie. Część z nich to "jedynie" przekroczenie ciągłej linii, za co w Polsce chyba nawet drogówka nie zatrzymuje. Ale zdarzają się i takie, że rowerzyści zmuszeni są do ucieczki z kontrapasa na obszar wyłączony z ruchu, a raz nawet pani musiała zeskoczyć z roweru na trawnik, bo pan w samochodzie "musiał" wyprzedzić 5 metrów przed zakrętem.
Wielu kierowców trąbi na rowerzystów i nie ma pojęcia, że kontrapas rowerowy jest jednokierunkowy - mimo, że jasno mówią o tym znaki.
Oddzielić rowerzystów od kierowców
Dlatego właśnie mam apel do władz Gdyni: oddzielmy kontrapas od jezdni. On i tak tam jest, na tej ulicy jest ograniczenie prędkości do 30 km/h, więc jeśli będzie za mało miejsca, żeby wyprzedzić jadącego średnio 20 km/h rowerzystę (a wielu jedzie szybciej), to żadnemu kierowcy korona z głowy nie spadnie.
Nie trzeba budować wysokich krawężników czy stawiać barierek. Wystarczą gumowe ograniczniki, które stosuje się w wielu miastach, a zyskamy bezpieczeństwo i uspokojony ruch tych, których znaki poziome i pionowe jakoś nie mogą uspokoić.
Codziennością jest też parkowanie samochodów na kontrapasie.
Mamy pomysł na rozwiązanie tego problemu, który rzeczywiście czasami występuje w tym miejscu. Nie powinny to być jednak żadne fizyczne zapory. Wydział organizacji ruchu proponuje przesunięcie kontrapasa bliżej krawędzi jezdni. Dzięki temu rowerzyści jadący kontrapasem będą jechać bliżej krawężnika, a od jezdni oddzielać ich będzie jeszcze powierzchnia wyłączona z ruchu. To jednak droga publiczna, więc wcześniej musimy wykonać projekt nowego oznakowania, a zmianę organizacji ruchu musi zatwierdzić policja.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (284) 5 zablokowanych
-
2019-05-04 22:51
Pasy rowerowe w Gdyni projektowane są chyba przez ułomnych. (5)
Robienie ścieżek rowerowych na siłę nie służy ani kierowcom, ani rowerzystom. Zagrania pod publiczkę i rowerowe lobby.
- 26 5
-
2019-05-05 09:57
to nie jest robienie czegokolwiek na siłę (3)
to się fachowo nazywa: realokazja przestrzeni jezdni. Z korzyścią dla wielu mieszkańców i użytkowników ulic/przestrzeni miejskiej.
- 2 2
-
2019-05-05 10:09
ale róbcie to z głową proszę.... obecne sa bez sensu, nikt tym nie jeździ, boją się albo tam się poporstu nie jeździ (2)
- 2 3
-
2019-05-05 13:17
nie jeździ bo nie ma żadnej ciągłości. Te trasy kończą na "ścianie.
Będzie spójna sieć to się wszyscy przekonają do takiego rozwiązania.- 3 0
-
2019-05-05 16:10
przecież na filmie widać, że jednak ktoś jeździ. Nie od razu Kraków zbudowano.
Nawet jednostka ma prawo być szanowana. Jej prawo do korzystania z jezdni nie powinno być pochopnie podważane.
- 1 0
-
2019-05-05 13:14
Pojedz sobie gdzieś za 3miasto i zobacz jak to wygląda. Wszędzie już tylko pasy się tworzy.
Tak jest wygodniej, szybciej, bezpieczniej i taniej. Tylko trzeba przestawić myślenie, co naszym kierowcom jakoś z oporem idzie.
- 2 0
-
2019-05-05 00:10
taaa (1)
tym kontrapasem jedzie na dobę kilkanaście osób , a zamieszanie jakby chcieli kogoś zamordować wykluczyc, miasto jest dla wszystkich ale trzeba mieć umiar
- 17 6
-
2019-05-05 19:48
to chyba tym bardziej nie jest to problem ten kawałeczek pojechać za nim, zamiast jak frustrat za wszelką cenę wyprzedzać.
- 2 0
-
2019-05-05 00:18
Opinia wyróżniona
Ile razy niedouczeni kierowcy tam na mnie trąbią (8)
Jeżdżę tam praktycznie codziennie i jak jadę normalnie z prądem (czyli nie kontrapasem) to co chwilę jakiś niedouczony użytkownik blachosmrodu trąbi i coś bredzi o jakiejś ścieżce rowerowej (co to w ogóle jest? pewnie na myśli DDR) po lewej stronie drogi.
Takich kierowców którzy nie mają pojęcia o nowoczesnej organizacji ruchu chyba powinno się na jakiś ponowny egzamin kierować.- 38 37
-
2019-05-05 00:30
(7)
Jeżeli weźmiemy procentowo ilość rowerzystów i kierowców samochodów to jak to wygląda z tym nie douczeniem?, a widziałem nie raz jak rowerzyści jadą kontra pasem w drugą stronę
- 2 8
-
2019-05-05 08:03
(5)
wystarczy przesledzic raporty policji w kwestii wypadków. wynika z nich ze 90% wypadków powodują "doskonale" douczeni kierowcy, a udział w ruchu mają zaledwie na poziomie 40%.
- 8 4
-
2019-05-05 09:24
(4)
To co tam w 60%porusza się po drogach ?pewnie ryksze ;)
- 4 6
-
2019-05-05 09:54
zapominasz o pasażerach tramwajów, autobusów, trolejbusów, SKM i PKM (2)
a także o pieszych i rowerzystach - to wszystko Twoi współmieszkańcy, którzy mają prawo do poruszania się po mieście z pełnym poczuciem bezpieczeństwa. Kierowcy często zachowując się nieodpowiedzialnie powodują wypadki, w których szkody odnoszą inni kierowcy i pasażerowie samochodów. Wystarczy, czy jeszcze trzeba coś wyjaśnić?
- 3 1
-
2019-05-05 14:15
(1)
To autobusy , trolejbusy , tramwaje tak same się prowadzą ? ;)
- 2 0
-
2019-05-05 15:49
nie, ale w nich jeździ wielu ludzi, którzy są wliczani do procentów jadących na różne sposoby
- 1 1
-
2019-05-05 13:18
komunikacja publiczna 40%
pieszo 12%
rower 6%- 2 1
-
2019-05-05 09:56
rowerzysta jadący kontrapasem w niewłaściwą stronę ("z prądem")
zachowuje się niezgodnie z przepisami, ale nie stwarza istotnego zagrożenia dla kogokolwiek (chyba że dla rowerzystki/rowerzysty jadącej z naprzeciwka).
- 2 6
-
2019-05-05 08:00
2019r a Gdynia w PRL-u. Inne miasta zdrcydowanie lepiej
- 2 1
-
2019-05-05 08:10
(4)
Oczywiscie, że powinna być fizyczna bariera. Nigdy nie jadę tam po ulicy czy kontrapasie, bo chcę jeszcze trochę pozyc. Ale tak już jest, gdy drogi wymyślają młodzi mężczyźni, którzy nie mają pojęcia o bezpieczeństwie.
- 6 2
-
2019-05-05 10:11
w rureczkach, obcisłych mniam...
- 0 1
-
2019-05-05 13:22
I dlatego tak się na całym świecie tworzy infrastrukturę rowerową? (2)
zauważ że "ścieżki" bardzo szybko upadły na zachodzie?
Po kilku latach zrezygnowano z ich budowania na rzecz własnie pasów.
Pasy są szybsze wygodniejsze i bezpieczniejsze od "ścieżek".
Polska jest jedynym krajem (może poza Białorusią) gdzie taki model infrastruktury rowerowej dalej się tworzy.- 2 1
-
2019-05-05 16:15
przesadzasz waść (1)
w Holandii wzdłuż głównych ulic tworzenie dwukierunkowych dróg dla rowerów jest bardzo częste. Najważniejsze jest uspokajanie i redukcja skali ruchu w wielu obszarach miasta. O tym w Gdyni się nie mówi wystarczająco wyraźnie, a to służy wszystkim.
- 0 1
-
2019-05-05 19:49
82% infrastruktury rowerowej w Holandii to pasy ruchu w jezdni.
- 0 1
-
2019-05-05 08:25
kontrapas będzie bezpieczny (2)
ponieważ odpowiednie służby namalują/domalują na jezdni szerszą białą linie i skasują za tą "iwestycję" ze 3 duże bańki i dotację z Unii
- 4 2
-
2019-05-05 09:51
lepiej przeznaczyć pieniądze na wyjaśnianie kierowcom sensu poprawy warunków korzystania z rowerów (1)
i innych alternatyw samochodu. Sens uspokojenia ruchu także warto promować. Szacunek wzajemny i okazywanie go na małych prędkościach rozwiązuje bardzo dużo problemów.
- 0 0
-
2019-05-06 00:48
Szczególnie gdy to nie twoje pieniądze
- 0 1
-
2019-05-05 08:56
Oczywiście furkał w akcji (1)
I tak zrobią nie licząc się z nikim i kosztami.
- 4 2
-
2019-05-05 16:13
właśnie z kosztami się liczą
realokacja przestrzeni jezdni na rzecz stworzenia kontrapasa to najtańsza metoda rozwoju sieci udogodnień do jazdy rowerem. Uspokojenie ruchu jest jeszcze tańsze i przynosi więcej korzyści, ale go nie widać.
- 1 0
-
2019-05-05 08:57
Bezsens (1)
W ogóle nie powinno być tam tego kontrapasa
- 8 6
-
2019-05-05 16:12
a może jakiś argument, a nie czyste emocje, i to negatywne?
- 2 0
-
2019-05-05 09:47
czy ktoś wie co działo się w sobotę w Gdyni, że policja zablokowała centrum? (2)
dziwne ze portal nic nie pisze
była TVPis i ewidentnie jakiś polityk z nomenklatury PISowskiej musiał modlić się w kościele
dziwne zwyczaje w tej wolsce, bo nawet za komuny nie zamykano ruchu na ulicy, jeśli nie było jakiegoś pochodu- 5 2
-
2019-05-05 10:15
nadawali status wyższy temu kościółkowi, co mu zabytkowe witraże proboszczunio wytukł i wstawił sobie zwykłe okna. (1)
I była pisowska swołocz, marynarze i pewnie hora ala i płaszczaki.
O - Bazyliszka mniejsza teraz to jest.- 1 1
-
2019-05-05 13:04
No cóż,Po wska swołocz napisała,musi być równowaga .
- 1 0
-
2019-05-05 09:58
Bedzie bezpiecznie gdy wkoncu pozbedziemy sie buraków za kierownica!I tego 20-30letniego złomu z ulic.
Wystarczy tak jak na zachodzie wprowadzić opłaty za wjazd do miasta tego złomu !!
- 2 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.