• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia powtórzy przetarg na projekt zmian na Starowiejskiej

Patryk Szczerba
17 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Ulica Starowiejska w Gdyni. Zmiany będą dotyczyły parkowania i uspokojenia ruchu.
  • Ulica Starowiejska w Gdyni. Zmiany będą dotyczyły parkowania i uspokojenia ruchu.
  • Ulica Starowiejska w Gdyni. Zmiany będą dotyczyły parkowania i uspokojenia ruchu.
  • Ulica Starowiejska w Gdyni. Zmiany będą dotyczyły parkowania i uspokojenia ruchu.
  • Ulica Starowiejska w Gdyni. Zmiany będą dotyczyły parkowania i uspokojenia ruchu.

Spowalniacze ruchu, ograniczenie prędkości do 20 km/h, nowe oświetlenie i więcej zieleni to zmiany, jakie czekają ul. Starowiejską w Gdyni. Po latach zapowiedzi, ogłoszono w końcu pierwszy przetarg na projekt, ale został on unieważniony. Oferty okazały się zbyt drogie.



Ulica Starowiejska w końcu doczeka się zmian?

Dyskusje na temat tego, jak ma wyglądać ul. Starowiejska trwały od lat. Jedni chcieli gruntownych zmian sprzyjającym pieszym, inni wręcz przeciwnie, tłumacząc, że spowodują one odpływ klientów z okolicznych lokali.

Władze miasta robiły wszystko, by dwie strony sporu w końcu się porozumiały, ale bez rezultatu.

W 2018 roku rozpoczęły się konsultacje w sprawie zakresu przekształcenia ulicy. Głos w ankietach zabrało 1,6 tys. mieszkańców. Przedstawiono trzy warianty i ten, który miał godzić obie strony zdobył zdecydowanie najmniej głosów, zaś zwolennicy skrajnych opcji podzielili się niemal po połowie.

Zmiany na Starowiejskiej: decyzja prezydenta po konsultacjach



Werdykt został wstrzymany na czas wyborów, a w tym czasie prezydent zapoznał się ze wstępnymi analizami kosztów. Jesienią 2018 roku zapadła decyzja o wprowadzeniu na ulicy Starowiejskiej przestrzeni z priorytetem dla pieszych.

Na kolejne wieści o Starowiejskiej trzeba było poczekać do stycznia 2020 roku. Wtedy został zaprezentowany projekt zmian w centrum Gdyni, mający ułatwić pieszym i rowerzystom przemieszczanie się po Śródmieściu. Do końca 2021 roku wydatki z budżetu miasta na zmiany mają sięgnąć 18 mln zł, a metamorfoza najstarszej ulicy w Śródmieściu będzie częścią tych zmian.

Dwie oferty w przetargu na projekt



Na początek potrzebna jest dokumentacja projektowa. Gdynia chce na ten cel wydać 580 tys. zł, ale pojawiły się dwie oferty przekraczające zakładany budżet.

  • Konsorcjum: LIDER: mamArchitekci Sp. z o. o. z Warszawy /uczestnik: A2P2 architecture&planning z Gdańska - 735 540 zł brutto, czas wykonania 36 tygodni,
  • Highway Sp. z o. o. z Gdańska - 823 120 zł brutto, czas wykonania 36 tygodni.


Po analizie ofert zapadła decyzja, by unieważnić przetarg.

- Metamorfoza ulic Starowiejskiej, Abrahama i 10 Lutego jest jednym z głównych elementów Klimatycznego Centrum. Zaplanowaliśmy wydatki tak, aby móc kompleksowo zrealizować tę inwestycję, dlatego nie mogliśmy pozwolić na wydanie wyższej kwoty, niż zakładaliśmy w pierwszym podejściu do przetargu - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Zapowiada jednocześnie w drugim przetargu zmiany wymagań dla wykonawców i projektantów, które mają skutkować większą liczbą ofert. Nowe powstępowanie zostanie ogłoszone pod koniec marca.

Zmiany w ramach Starowiejskiej:

  • uporządkowanie parkowania i plan ograniczenia prędkości do 20 km/h
  • montaż spowalniaczy ruchu w postaci wyniesionych przejść dla pieszych
  • trasy rowerowe i kontrapasy dla cyklistów
  • strefy wypoczynku z małą architekturą i gastronomią
  • nasadzenia zieleni
  • plan nowego oświetlenia

Dodatkowo odcinek ulicy Starowiejskiej na wysokości pomnika Gdynian Wysiedlonych, od strony północnej, będzie wyłączony dla ruchu kołowego - z dostępem tylko dla pojazdów służb i mieszkańców. Zmiany dotkną też odcinek ul. Abrahama między Starowiejską i 10 Lutego.

Społecznicy: estetyzacja zamiast przebudowy



Wątpliwości, co do zakresu proponowanych zmian, mają społecznicy z Miasta Wspólnego, których działalność w Gdyni rozpoczęła się właśnie od próby przekonania władz miasta do metamorfozy ulicy Starowiejskiej.

- Z dokumentów przetargowych nie wynika, że czeka nas przebudowa. Będzie to raczej głęboka estetyzacja - bez remontu instalacji podziemnych, bez wnioskowanego przez nas zrównania poziomów jezdni i chodników. Na ostatniej prostej udało się, już na etapie przetargu, zmienić zapis o docelowej liczbie miejsc postojowych. W dokumentach znalazł się pierwotnie zapis o redukcji "do 50 procent obecnego stanu", ostatecznie mamy coś bliżej obiecanego przez prezydenta i wybranego w konsultacjach wariantu pierwszego, z redukcją "o 65 do 80 procent obecnego stanu" - wskazuje Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego, dodając, że za kilka lat konieczny może być kolejny remont związany z podziemnymi instalacjami w ulicy.

Opinie (90) 1 zablokowana

  • Opinia wyróżniona

    Przebudowa tej ulicy bez remontu instalacji podziemnych i likwidacji krawężników nie ma sensu (8)

    Ulica Starowiejska może stać się kolejną częścią strefy miasta wolną od szybko jeżdżących i parkujących samochodów, czyli strefą przyjazną mieszkańcom i przyjezdnym. Do tego potrzeba konsekwentnych i zdecydowanych działań ze strony włodarzy miasta. Takie ulice po sensownie zaprojektowanej przebudowie przyciągają klientów poruszających się głównie pieszo, ale niekiedy także na rowerach i hulajnogach. Najnowszy przykład to Stągiewna w Gdańsku, choć w Kopenhadze takie strefy były konsekwentnie wdrażane od 1968 roku. Ich autor i inicjator kilkakrotnie odwiedzał Trójmiasto, urbaniści lubili sobie robić z nim zdjęcia, ale zdecydowanego naśladownictwa dobrych przykładów jak na razie nie widać.

    • 50 22

    • Ty,Piesiewicz (2)

      Czemu ty tak nie lubisz aut?? Moze wez rower i rozwoż towar nim,to zobaczysz

      • 9 15

      • jak na razie to aut nie lubią inni posiadacze aut, którzy im np. zajmują przestrzeń do parkowania

        towar można zawozić w mieście na różny sposób, dla dostawczaków można przewidzieć wybrane godziny dnia (tzw. okienka dostaw) praktykowane od wielu lat w dobrze zarządzanych strefach wolnych od ruchu i parkowania samochodów. Najważniejsza jest wyobraźnia i zdolność do spokojnej wymiany argumentów.

        • 3 3

      • rowerami towary rozwozono po miescie przez kilka dziesiecioleci

        • 0 0

    • (1)

      To gdzie do ku............y nędzy mają w końcu parkować kierowcy może w kościele.......kiedy w końcu zaczną robić parkingi wielopoziomowe ,do cholery mamy 21 wiek a Gdynia się cofa zamiast iśc do przodu.

      • 14 10

      • kierowcy mogą parkować w wielu miejscach, jeśli wszyscy chcą jeździć samochodami

        i do tego parkować swoje prywatne samochody 23 godziny na dobę w pobliżu swojego miejsca zamieszkania to wszyscy mamy problem. Powtarzam: najważniejsza jest wyobraźnia i zdolność do spokojnej wymiany argumentów. Wyobraźnia jest potrzebna do tego, by stwierdzić, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście. Jeśli każdy by chciał wszędzie jechać w mieście swoim prywatnym samochodem, wszyscy staliby w korkach. Chyba to nie jest trudne do zrozumienia? Praktyczne dowody na prawdziwość tej tezy widzimy prawie codziennie.

        • 6 3

    • Siedź w domu i odwal sie od samochodów! (2)

      W dzisiejszych czasach i przyszłych deptaki zostaną zlikwidowane. Chodzi o to by ludzie nie mieli ze sobą kontaktu. A to najlepiej robi się w aucie! I nie mów że to tylko teraz! Te kwarantanny będą chlebem powszednim na świecie. Po tym wirusie przyjdzie następny i następny i......

      • 2 9

      • chciałem dać plusa za ironię, ale w końcu dałem jednak minusa

        Ironia na moje rozeznanie szyta zbyt grubymi nićmi.

        • 2 1

      • Juz tworzycie nastepnego, ze masz takie informacje?

        • 0 1

  • Znowu centrum (1)

    Znowu w centrum....a ul. Zielona na Oksywiu dalej łata na łacie...a to tylko ok 400 metrów ...i tak od 40 lat bez remontu...ech.

    • 25 3

    • Gorzej mają rowerzyści,

      Którzy nie mają wcale połączenia Zieloną między Dąbka a Bosmańską. A kierowcy narzekają, bo "nierówno".

      • 4 6

  • Serio? (1)

    Naprawdę nie ma ważniejszych rzeczy do zrobienia w tym zapomnianym mieście?
    To że właściciel Fiata Pandy przyczepi lotki z tyłu i naklei znaczek z Rolls Royce nie znaczy że ma już Rolls Royce. A to od wielu lat robi Gdynia z tą wioska rybacka

    • 28 1

    • Jak rozumiem masz na myślę remont asfaltu?

      Na utrzymanie I budowę dróg idzie połowa budżetu, pewnie by szła 90% i byli by niezadowoleni, życie to nie tylko asfalt i droga dom-praca-biedra

      • 1 1

  • Projekty, plany, konsultacje, wizualizacje, analizy...

    • 14 0

  • Jeeeee projekt w Gdyni

    • 8 0

  • Przeprowadzcie przebudowę instalacji podziemnych na Starowiejskiej (1)

    Nie możemy ponoć zmienić systemu ogrzewania wody w mieszkaniach (z piecyków gazowych na OC) bo nie ma podziemnych instalacji. Możemy czy nie możemy?
    A to przecież priorytet Miasta aby w mieście podłączać budynki do CO i likwidować piecyki gazowe , nieprawdaż (ciepłolubni) ?

    • 16 0

    • Miejski konserwator by pewnie nie pozwolił

      Bo trzeba by było przekładać zabytkową kostkę ;)

      • 1 0

  • Ciekawe czy w drugim przetargu będzie taniej

    Myślę że niekoniecznie. Ale też w przypadku Starowiejskiej nie powinna wygrać najtańsza oferta, bo ta ulica powinna być piękna, powinna być wizytówką miasta. Na pewno każdy kolejny przetarg to zmarnowane miesiące opóźniające remont.

    • 10 0

  • Za drogie?

    Czyżby? A może po prostu żaden z oferentów nie chciał w łapę dać włodarzom miasta, więc unieważnili, bo może w drugiej turze się uda?

    • 19 0

  • Za takie pomysły powinien być kryminał dla urzędników

    Macie za dużo kasy? Proszę dofonsnsować szpital obok. Tam jest obraz nędzy i rozpaczy. Czy komuś kiedykolwiek udało się pojechać starowiejską szybciej niż 20km h? Chyba nikomu no może rowerem

    • 27 3

  • Pan Łucyk Marek raczej powinien siedzieć w ZK niż w Magistracie (3)

    Kto pamięta, że przez kilka lat łączył prowadzenie swoje prywatnej firmy z szefowaniem Gdyńskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji, poprzednikowi GCS, co jest zabronione przez prawo? Ta firemka dostała dotacje z funduszy europejskich na kwotę 768.000 PLN i co się stan z nimi???

    • 23 2

    • To chyba rodzinne bo Gienek na hali (1)

      Też miał manko. Ale spoko jakoś się kręci

      • 8 0

      • ciekawe czy oddał miastu zaległą kasę?

        • 2 0

    • przeciez siwy namascil go na swego nastepce wiec niemoze byc jak piszesz, to na pewno bardzo uczciwy czlek jak on

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane