- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (446 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (28 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (153 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (178 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (61 opinii)
Gdynia powtórzy przetarg na projekt zmian na Starowiejskiej
Spowalniacze ruchu, ograniczenie prędkości do 20 km/h, nowe oświetlenie i więcej zieleni to zmiany, jakie czekają ul. Starowiejską w Gdyni. Po latach zapowiedzi, ogłoszono w końcu pierwszy przetarg na projekt, ale został on unieważniony. Oferty okazały się zbyt drogie.
Władze miasta robiły wszystko, by dwie strony sporu w końcu się porozumiały, ale bez rezultatu.
W 2018 roku rozpoczęły się konsultacje w sprawie zakresu przekształcenia ulicy. Głos w ankietach zabrało 1,6 tys. mieszkańców. Przedstawiono trzy warianty i ten, który miał godzić obie strony zdobył zdecydowanie najmniej głosów, zaś zwolennicy skrajnych opcji podzielili się niemal po połowie.
Zmiany na Starowiejskiej: decyzja prezydenta po konsultacjach
Werdykt został wstrzymany na czas wyborów, a w tym czasie prezydent zapoznał się ze wstępnymi analizami kosztów. Jesienią 2018 roku zapadła decyzja o wprowadzeniu na ulicy Starowiejskiej przestrzeni z priorytetem dla pieszych.
Na kolejne wieści o Starowiejskiej trzeba było poczekać do stycznia 2020 roku. Wtedy został zaprezentowany projekt zmian w centrum Gdyni, mający ułatwić pieszym i rowerzystom przemieszczanie się po Śródmieściu. Do końca 2021 roku wydatki z budżetu miasta na zmiany mają sięgnąć 18 mln zł, a metamorfoza najstarszej ulicy w Śródmieściu będzie częścią tych zmian.
Dwie oferty w przetargu na projekt
Na początek potrzebna jest dokumentacja projektowa. Gdynia chce na ten cel wydać 580 tys. zł, ale pojawiły się dwie oferty przekraczające zakładany budżet.
- Konsorcjum: LIDER: mamArchitekci Sp. z o. o. z Warszawy /uczestnik: A2P2 architecture&planning z Gdańska - 735 540 zł brutto, czas wykonania 36 tygodni,
- Highway Sp. z o. o. z Gdańska - 823 120 zł brutto, czas wykonania 36 tygodni.
Po analizie ofert zapadła decyzja, by unieważnić przetarg.
- Metamorfoza ulic Starowiejskiej, Abrahama i 10 Lutego jest jednym z głównych elementów Klimatycznego Centrum. Zaplanowaliśmy wydatki tak, aby móc kompleksowo zrealizować tę inwestycję, dlatego nie mogliśmy pozwolić na wydanie wyższej kwoty, niż zakładaliśmy w pierwszym podejściu do przetargu - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Zapowiada jednocześnie w drugim przetargu zmiany wymagań dla wykonawców i projektantów, które mają skutkować większą liczbą ofert. Nowe powstępowanie zostanie ogłoszone pod koniec marca.
Zmiany w ramach Starowiejskiej:
- uporządkowanie parkowania i plan ograniczenia prędkości do 20 km/h
- montaż spowalniaczy ruchu w postaci wyniesionych przejść dla pieszych
- trasy rowerowe i kontrapasy dla cyklistów
- strefy wypoczynku z małą architekturą i gastronomią
- nasadzenia zieleni
- plan nowego oświetlenia
Dodatkowo odcinek ulicy Starowiejskiej na wysokości pomnika Gdynian Wysiedlonych, od strony północnej, będzie wyłączony dla ruchu kołowego - z dostępem tylko dla pojazdów służb i mieszkańców. Zmiany dotkną też odcinek ul. Abrahama między Starowiejską i 10 Lutego.
Społecznicy: estetyzacja zamiast przebudowy
Wątpliwości, co do zakresu proponowanych zmian, mają społecznicy z Miasta Wspólnego, których działalność w Gdyni rozpoczęła się właśnie od próby przekonania władz miasta do metamorfozy ulicy Starowiejskiej.
- Z dokumentów przetargowych nie wynika, że czeka nas przebudowa. Będzie to raczej głęboka estetyzacja - bez remontu instalacji podziemnych, bez wnioskowanego przez nas zrównania poziomów jezdni i chodników. Na ostatniej prostej udało się, już na etapie przetargu, zmienić zapis o docelowej liczbie miejsc postojowych. W dokumentach znalazł się pierwotnie zapis o redukcji "do 50 procent obecnego stanu", ostatecznie mamy coś bliżej obiecanego przez prezydenta i wybranego w konsultacjach wariantu pierwszego, z redukcją "o 65 do 80 procent obecnego stanu" - wskazuje Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego, dodając, że za kilka lat konieczny może być kolejny remont związany z podziemnymi instalacjami w ulicy.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania w centrum Gdyni - sprzedaż i wynajem
Opinie (90) 1 zablokowana
-
2020-03-17 19:05
Opinia wyróżniona
Przebudowa tej ulicy bez remontu instalacji podziemnych i likwidacji krawężników nie ma sensu (8)
Ulica Starowiejska może stać się kolejną częścią strefy miasta wolną od szybko jeżdżących i parkujących samochodów, czyli strefą przyjazną mieszkańcom i przyjezdnym. Do tego potrzeba konsekwentnych i zdecydowanych działań ze strony włodarzy miasta. Takie ulice po sensownie zaprojektowanej przebudowie przyciągają klientów poruszających się głównie pieszo, ale niekiedy także na rowerach i hulajnogach. Najnowszy przykład to Stągiewna w Gdańsku, choć w Kopenhadze takie strefy były konsekwentnie wdrażane od 1968 roku. Ich autor i inicjator kilkakrotnie odwiedzał Trójmiasto, urbaniści lubili sobie robić z nim zdjęcia, ale zdecydowanego naśladownictwa dobrych przykładów jak na razie nie widać.
- 50 22
-
2020-03-17 20:20
Ty,Piesiewicz (2)
Czemu ty tak nie lubisz aut?? Moze wez rower i rozwoż towar nim,to zobaczysz
- 9 15
-
2020-03-18 09:25
jak na razie to aut nie lubią inni posiadacze aut, którzy im np. zajmują przestrzeń do parkowania
towar można zawozić w mieście na różny sposób, dla dostawczaków można przewidzieć wybrane godziny dnia (tzw. okienka dostaw) praktykowane od wielu lat w dobrze zarządzanych strefach wolnych od ruchu i parkowania samochodów. Najważniejsza jest wyobraźnia i zdolność do spokojnej wymiany argumentów.
- 3 3
-
2020-03-18 15:42
rowerami towary rozwozono po miescie przez kilka dziesiecioleci
- 0 0
-
2020-03-17 21:08
(1)
To gdzie do ku............y nędzy mają w końcu parkować kierowcy może w kościele.......kiedy w końcu zaczną robić parkingi wielopoziomowe ,do cholery mamy 21 wiek a Gdynia się cofa zamiast iśc do przodu.
- 14 10
-
2020-03-18 09:28
kierowcy mogą parkować w wielu miejscach, jeśli wszyscy chcą jeździć samochodami
i do tego parkować swoje prywatne samochody 23 godziny na dobę w pobliżu swojego miejsca zamieszkania to wszyscy mamy problem. Powtarzam: najważniejsza jest wyobraźnia i zdolność do spokojnej wymiany argumentów. Wyobraźnia jest potrzebna do tego, by stwierdzić, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście. Jeśli każdy by chciał wszędzie jechać w mieście swoim prywatnym samochodem, wszyscy staliby w korkach. Chyba to nie jest trudne do zrozumienia? Praktyczne dowody na prawdziwość tej tezy widzimy prawie codziennie.
- 6 3
-
2020-03-18 02:52
Siedź w domu i odwal sie od samochodów! (2)
W dzisiejszych czasach i przyszłych deptaki zostaną zlikwidowane. Chodzi o to by ludzie nie mieli ze sobą kontaktu. A to najlepiej robi się w aucie! I nie mów że to tylko teraz! Te kwarantanny będą chlebem powszednim na świecie. Po tym wirusie przyjdzie następny i następny i......
- 2 9
-
2020-03-18 09:29
chciałem dać plusa za ironię, ale w końcu dałem jednak minusa
Ironia na moje rozeznanie szyta zbyt grubymi nićmi.
- 2 1
-
2020-03-18 10:07
Juz tworzycie nastepnego, ze masz takie informacje?
- 0 1
-
2020-03-17 19:10
Znowu centrum (1)
Znowu w centrum....a ul. Zielona na Oksywiu dalej łata na łacie...a to tylko ok 400 metrów ...i tak od 40 lat bez remontu...ech.
- 25 3
-
2020-03-17 20:17
Gorzej mają rowerzyści,
Którzy nie mają wcale połączenia Zieloną między Dąbka a Bosmańską. A kierowcy narzekają, bo "nierówno".
- 4 6
-
2020-03-17 19:57
Serio? (1)
Naprawdę nie ma ważniejszych rzeczy do zrobienia w tym zapomnianym mieście?
To że właściciel Fiata Pandy przyczepi lotki z tyłu i naklei znaczek z Rolls Royce nie znaczy że ma już Rolls Royce. A to od wielu lat robi Gdynia z tą wioska rybacka- 28 1
-
2020-03-18 07:31
Jak rozumiem masz na myślę remont asfaltu?
Na utrzymanie I budowę dróg idzie połowa budżetu, pewnie by szła 90% i byli by niezadowoleni, życie to nie tylko asfalt i droga dom-praca-biedra
- 1 1
-
2020-03-17 20:02
Projekty, plany, konsultacje, wizualizacje, analizy...
- 14 0
-
2020-03-17 20:12
Jeeeee projekt w Gdyni
- 8 0
-
2020-03-17 20:15
Przeprowadzcie przebudowę instalacji podziemnych na Starowiejskiej (1)
Nie możemy ponoć zmienić systemu ogrzewania wody w mieszkaniach (z piecyków gazowych na OC) bo nie ma podziemnych instalacji. Możemy czy nie możemy?
A to przecież priorytet Miasta aby w mieście podłączać budynki do CO i likwidować piecyki gazowe , nieprawdaż (ciepłolubni) ?- 16 0
-
2020-03-18 00:46
Miejski konserwator by pewnie nie pozwolił
Bo trzeba by było przekładać zabytkową kostkę ;)
- 1 0
-
2020-03-17 20:20
Ciekawe czy w drugim przetargu będzie taniej
Myślę że niekoniecznie. Ale też w przypadku Starowiejskiej nie powinna wygrać najtańsza oferta, bo ta ulica powinna być piękna, powinna być wizytówką miasta. Na pewno każdy kolejny przetarg to zmarnowane miesiące opóźniające remont.
- 10 0
-
2020-03-17 20:40
Za drogie?
Czyżby? A może po prostu żaden z oferentów nie chciał w łapę dać włodarzom miasta, więc unieważnili, bo może w drugiej turze się uda?
- 19 0
-
2020-03-17 20:41
Za takie pomysły powinien być kryminał dla urzędników
Macie za dużo kasy? Proszę dofonsnsować szpital obok. Tam jest obraz nędzy i rozpaczy. Czy komuś kiedykolwiek udało się pojechać starowiejską szybciej niż 20km h? Chyba nikomu no może rowerem
- 27 3
-
2020-03-17 20:47
Pan Łucyk Marek raczej powinien siedzieć w ZK niż w Magistracie (3)
Kto pamięta, że przez kilka lat łączył prowadzenie swoje prywatnej firmy z szefowaniem Gdyńskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji, poprzednikowi GCS, co jest zabronione przez prawo? Ta firemka dostała dotacje z funduszy europejskich na kwotę 768.000 PLN i co się stan z nimi???
- 23 2
-
2020-03-17 21:58
To chyba rodzinne bo Gienek na hali (1)
Też miał manko. Ale spoko jakoś się kręci
- 8 0
-
2020-03-18 07:15
ciekawe czy oddał miastu zaległą kasę?
- 2 0
-
2020-03-17 23:39
przeciez siwy namascil go na swego nastepce wiec niemoze byc jak piszesz, to na pewno bardzo uczciwy czlek jak on
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.