- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (167 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Gdynia kupiła zasilane solarnie wiaty przystankowe
Cztery jedyne w Polsce wiaty przystankowe zasilane przez znajdujące się na dachu panele fotowoltaiczne stanęły w Gdyni. Pasażerowie mogą w nich naładować telefon, sprawdzić rozkład na e-papierowym ekranie, a światło zapala się, gdy ktoś podchodzi do wiaty. Kosztowały 345 tys. zł.
Wiaty znajdują się na czterech przystankach:
- Chylonia Centrum 03 (przy ulicy Kartuskiej),
- Morska - Estakada 04 (przy Estakadzie Kwiatkowskiego),
- skwer Kościuszki - InfoBox 04 (przy ulicy 10 Lutego),
- Wybickiego 02 (przy ul. Świętojańskiej).
W przetargu na wiaty pojawiły się dwie oferty: jedna na kwotę nieco ponad 345 tys. zł od firmy SEEDiA z Krakowa, a druga na kwotę 526,440 tys. zł od firmy EL-PRZEM z Nowego Sącza.
Cena zbliżona do oczekiwań miasta
Zamawiający w imieniu miasta ZKM Gdynia chciał przeznaczyć na cztery wiaty nieco ponad 350 tys. zł, więc - po analizie - zdecydowano się przyjąć pierwszą ofertę - nieco niższą od zakładanych przez urzędników kosztów.
Wiaty korzystają z paneli fotowoltaicznych. Energia solarna jest magazynowana, przez co wiata jest samowystarczalna. Pasażerowie mogą skorzystać z ładowarki indukcyjnej i z klasycznym wejściem USB do telefonu, ekranów e-papierowych z aktualizowanym rozkładem jazdy, zawierającym informacje o zmianach i utrudnieniach.
Jest także adaptacyjne oświetlenie uruchamiające się po wykryciu pasażera. Poziom natężenia światła w wiacie dopasowuje się do pogody i pory dnia.
Wiaty mają być także - dzięki hartowanemu szkłu - odporne na działanie wandali.
Skąd pomysł na montaż takich urządzeń dla pasażerów?
Wiceprezydent Gdyni: promujemy ideę smart city
Władze miasta przekonują, że to część większej strategii.
- Dziś komunikacja miejska to już nie tylko podróż z punktu A do punktu B. Pasażerowie cenią sobie komfort. Podróż zaczynamy już na przystanku, gdzie teraz dajemy możliwość naładowania telefonu przez indukcyjną ławkę oraz pełną, dynamiczną informację pasażerską - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni, nadzorująca Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
W ciągu dwóch miesięcy dziewięć kolejnych - już tradycyjnych - wiat zostanie zamontowanych na innych przystankach. Na czterech zastąpią stare konstrukcje (Filipkowskiego 01 i Filipkowskiego 02, Oksywie Dickmana 01, Zwycięstwa - Wielkopolska 04), a na pięciu będą nowością (Akademia Marynarki Wojennej 02, Górnicza - Damroki 02, Skarbka I 01, Spokojna - Cmentarz 01, Szczeblewskiego 02).
Miejsca
Opinie (284) ponad 10 zablokowanych
-
2019-12-07 12:30
PO CO ?????
Totalny i**otyzm
- 1 0
-
2019-12-07 13:26
Gdynia się rozwija.
- 0 1
-
2019-12-07 19:20
Wiata z mega fantazjami i za grube pieniądze, no ale przy 140-to %-owej podwyżce cen za wywóz śmieci liczonej od powierzchni lok
- 0 1
-
2019-12-07 19:50
Wiata z kosmosu.
Zafundowano nam wiaty i ceny za wywóz śmieci (140% podwyżki) niczym z kosmosu, ciekawe jakim prawe kaduka opłaty liczą od wielkości lokalu a nie liczby lokatorów, czyżby jakiś miejski ,,Einstein" odkrył że śmieci tworzy lokal a nie lokator. Ps. Wieszcz mawiał ,,zwiedziłem różne kraje ale tu drożej s..m niźli jadam, a to już złe obyczaje".
- 0 1
-
2019-12-08 09:47
Pomysł dobry
Ale po co w takiej części Gdyni takie rozwiązania, to powinno być w centrum lub chociaż zacząć od centrum wdrażanie systemu.
- 1 0
-
2019-12-08 11:41
Zamiast 345tys na 4 wiaty moze lepiej bylo naprawic asfalt na rondzie pod dworcem pkp ?
- 1 0
-
2019-12-09 13:08
Ciekawe jak długo postoją - widzę ,że w odpowiedniej dzielnicy je zainstalowali - Chylonia :)))
- 1 0
-
2019-12-12 13:45
Właściwy kierunek, ale..
Właściwy kierunek rozwoju wiat, tylko po co miasto wydaje pieniądze skoro są firmy prywatne, które mogą sfinansować takie projekty w zamian za umieszczenie w wiacie gabloty reklamowej. Zarabiają na reklamie, a przy okazji pokrywają koszty postawienia i bieżącej eksploatacji. Model biznesowy sprawdzony na całym świecie.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.