• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia ma nową prezydentkę. Kim jest Aleksandra Kosiorek?

Piotr Weltrowski
22 kwietnia 2024, godz. 10:55 
Opinie (767)
Najnowszy artykuł na ten temat Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni
Aleksandra Kosiorek podczas niedzielnego głosowania w wyborach. Aleksandra Kosiorek podczas niedzielnego głosowania w wyborach.

Stało się, Aleksandra Kosiorek wygrała oficjalnie wybory prezydenckie w Gdyni. Oznacza to, że całym Trójmiastem przez najbliższe lata rządzić będą kobiety. O ile jednak prezydentki Gdańska i Sopotu to postaci znane w Trójmieście, o tyle Kosiorek to osoba w środowisku samorządowym dość nowa. Kim jest, jakie ma poglądy, kim się otacza? Przybliżamy jej sylwetkę.



Wszystko o wyborach samorządowych - nasz wyborczy serwis





Własna kancelaria prawna i Strajk Kobiet



Świeżość na scenie politycznej bardziej pomoże czy zaszkodzi Kosiorek?

Aleksandra Kosiorek ma 39 lat i mieszka z mężem oraz dwójką dzieci w Orłowie. Skończyła prawo na Uniwersytecie Gdańskim, a przed wyborami (od 2013 r.) współprowadziła kancelarię prawniczą. Ma tytuł radcy prawnego, a do tej pory specjalizowała się w mediacjach sądowych i sprawach związanych z prawem medycznym i prawami człowieka.

Obie kwestie poniekąd związane są z jej wejściem do strefy publicznej - jako społeczniczka i osoba zaangażowana politycznie ujawniła się podczas Strajków Kobiet, które współorganizowała w Gdyni, oraz protestów przed sądami, w które się angażowała.

Aleksandra Kosiorek to prawniczka, ale - jak sama mówi - "ma w sobie sporo luzu". Aleksandra Kosiorek to prawniczka, ale - jak sama mówi - "ma w sobie sporo luzu".
To zresztą pokazuje, że jej rodowód jest raczej lewicowy, choć podczas kampanii, a szczególnie na jej ostatniej prostej, część działaczy i sympatyków konkurencji próbowała dorobić jej twarz "zwolenniczki prawicy" (nawet w niedzielę, po ogłoszeniu wstępnych wyników, w sztabie Tadeusza Szemiota dało się słyszeć od niektórych zebranych wypowiedzi, że "bierze ze sobą katechetów do władzy").

"Dziury w drodze nie są sprawą polityczną"



Ona sama podczas kampanii praktycznie w ogóle nie afiszowała się jednak ze swoimi poglądami w kwestiach ogólnych, była raczej bliższa postawy, wedle której - jak zresztą często powtarzano w jej otoczeniu - "dziury w drodze nie są sprawą polityczną".

Wszyscy ludzie prezydentki. Radość w sztabie po wygranej Kosiorek. Wszyscy ludzie prezydentki. Radość w sztabie po wygranej Kosiorek.
Dlatego też wśród jej najbliższych współpracowników są osoby o dość różnych poglądach i przekonaniach. Wydaje się, że najważniejszą, ale też stosunkowo ukrywaną podczas kampanii osobą jest Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski.

W 2018 r. sam startował w wyborach prezydenckich i mierzył się z dawnym mentorem - Wojciechem Szczurkiem. Wtedy jednak przegrał. W tej kampanii był szefem sztabu Kosiorek, zapierał się też, że nie wejdzie do zarządu miasta, miał też odmówić objęcia funkcji sekretarza miasta w kolejnym "rozdaniu".

Wszyscy ludzie prezydentki



Niektórzy, jak np. Martyna Regent, znana w mieście społeczniczka, a obecnie działaczka Watchdog, sugerują wręcz, że to on wykreował Kosiorek.

- Zmuda-Trzebiatowski wielokrotnie powtarzał, że wybory w Gdyni może wygrać tylko kobieta pokolenie młodsza od Szczurka o progresywnych poglądach. Kobieta - ze względu na sentyment do Franciszki Cegielskiej, która przed Szczurkiem pełniła tę funkcję - twierdzi Martyna Regent.
To on też wygłosił zresztą przemowę w sztabie Kosiorek, już po wygranej w wyborach.

- Nie widziałem drugiej takiej osoby, która tak szybko dorasta do ważnej roli, do wyzwań takiego formatu - stwierdził Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski.

Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski przemawiał podczas wręczenia wyborczego tortu Aleksandrze Kosiorek

Zmudzie-Trzebiatowskiemu - poza rodowodem samorządowym związanym z Samorządnością Wojciecha Szczurka - do dziś przeciwnicy wypominają epizod z pracą dla biura poselskiego posła Marcina Horały z PiS.

Inną ważną osobą w otoczeniu Kosiorek jest bez wątpienia Bartłomiej Austen, który prawdopodobnie zostanie jednym z wiceprezydentów miasta. On z kolei znany jest z bardzo liberalnych poglądów, ale na gospodarkę. Przez pewien czas działał w Nowoczesnej, później był jednym z założycieli Gdyńskiego Dialogu, do Rady Miasta dostał się jako jedna z jedynek ruchu.

Nowa Franciszka Cegielska?



- Gdyński Dialog to różni ludzie o różnych poglądach, a Ola dogaduje się z nimi wszystkimi. Taką chce być właśnie prezydentką, wszystkich gdynian - mówi nam osoba z jej otoczenia.
Z ust jej współpracowników padają zresztą mocniejsze słowa i porównania Kosiorek do legendarnej Franciszki Cegielskiej. Tu jednak warto zaznaczyć, że Kosiorek nigdy w żadnej partii politycznej nie była, Cegielska zaś poglądy miała określone: była liderką centro-prawicowego Ruchu Stu.



Wizja Gdyni według Kosiorek



A jakie poglądy na sprawy miejskie podczas kampanii prezentowała Kosiorek?

Najczęściej powtarzały się jej wypowiedzi na temat zwiększenia transparentności działania urzędu i łatwiejszego dostępu mieszkańców do informacji. Szedł za tym postulat otwarcia urzędu dla mieszkańców, a nawet stworzenia funkcji rzecznika praw mieszkańca, a także postulat większego udziału mieszkańców w ważnych decyzjach, czyli częstszych konsultacji społecznych.

Aleksandra Kosiorek i Tadeusz Szemiot - do wczoraj przeciwnicy, a dziś... czy możliwa będzie koalicja między ich ugrupowaniami w Radzie Miasta? Aleksandra Kosiorek i Tadeusz Szemiot - do wczoraj przeciwnicy, a dziś... czy możliwa będzie koalicja między ich ugrupowaniami w Radzie Miasta?
Ważna była też dla niej kwestia transportu - tu wybrała złoty środek, twierdziła, że rozwój komunikacji publicznej powinien być priorytetem, ale zaznaczała, że nie powinien się on odbywać z krzywdą dla kierowców. Podkreślała również konieczność dużych i kompleksowych remontów dróg oraz ciągów pieszych.

Jednym z jej głównych postulatów było również zmniejszenie zadłużenia miasta.

Niedługo zapewne dowiemy się więcej - zarówno o tym, które z tych postulatów zostaną potraktowane priorytetowo, jak i o tym, z kim Kosiorek będzie chciała Gdynię naprawiać, bo w Radzie Miasta Gdyński Dialog większości nie ma, musi więc wejść w jakąś koalicję, a najbardziej realna wydaje się dziś taka z PO, Lewicą i ruchami miejskimi.

Przyczepa kempingowa, podróże i biegi przełajowe



Prywatnie jedną z pasji Kosiorek są góry. Lubi też podróże i biegi przełajowe. Prywatnie jedną z pasji Kosiorek są góry. Lubi też podróże i biegi przełajowe.
A jaka jest Aleksandra Kosiorek prywatnie? Tu oddajmy głos jej samej:

- Prywatnie jestem żoną i mamą dwójki dzieci w wieku szkolnym. Rodzinnie uwielbiamy podróżować naszą przyczepą kempingową, zwiedzając bliższe i dalsze rejony Polski. Kocham w szczególności polskie góry. Lubię również uprawiać sport, m.in. jogging oraz biegi przeszkodowe - mówi nowa prezydentka Gdyni.

Opinie (767) ponad 20 zablokowanych

  • aż oczy bolą od tego słowa "prezydentka" (5)

    • 55 6

    • tylko pistalibów

      • 1 8

    • I jak poważnie szanować prezydentkę?

      • 5 3

    • Dosłownie bolą!

      • 4 2

    • To je zamknij!

      • 2 5

    • Nie prezydentka.

      Tylko prezydentczyni idziemy z lewackim duchem czasu!

      • 1 1

  • Co na to deweloperzy -dogadają sie ? (1)

    • 14 5

    • Refleksja

      Ponoć w calej Polsce jest reguła 10 procent.

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Prosty przepis na utrzymanie sukcesu Pani Prezydent (174)

    1. Przywrócenie w centrum 6 najbardziej newralgicznych zielonych strzałek
    2. Brak opłat za parkowanie w weekendy
    3. Likwidacja najbardziej absurdalnych i nieużywanych fragmentów dróg rowerowych
    4. NIE dla przebudów przystanków bez zatoczek

    • 630 218

    • Czyli w skrócie - zachęcamy ludzi do wyprowadzenia sie z Gdyni i przyjeżdżania tu samochodem. (22)

      Ciekawy przepis, ciekawy.

      • 24 8

      • mieszkam w Gdyni Orłowie (11)

        Ale jak mam załatwić coś w centrum, to przyjeżdżam samochodem, bo cenię sobie swój czas i wygodę.

        • 17 20

        • No spoko indywidualisto, ale utrudniaj życie tylko sobie, a nie też innym :) (10)

          Stój sobie choćby codziennie w korkach w poszukiwaniu darmowych miejsc parkingowych, których nie ma. Byle tysiące innych ludzi mogli sprawnie dojechać i załatwić swoją sprawę.

          • 13 6

          • nie stoję w korkach (9)

            bo nie jeżdżę w godzinach szczytu, jak mam coś załatwić w centrum, to jadę sobie na luzie o 11 albo 12 godzinie i mam luz na drogach. Ale parkingi są zawalone, bo poprzedni wiceprezydent pokasował pokaźną ilość miejsc do parkowania. Jestem indywidualistą i nic nikomu do tego - moje prawo i mój wybór.

            • 2 5

            • nie pokasował, tylko drastycznie wzrosła liczba samochodów w Gdyni (8)

              więc jak zrobisz tańsze/darmowe parkingi, to będziesz miał większy problem, bo będzie więcej amatorów taniego/darmowego parkowania. Ale spoko - Twój wybór. Możesz sobie nawet we Redłowie parkować drugi samochód, by zmienić go po drodze. Skoro jesteś indywidualistą, to nic mi do tego.

              Ale nie utrudniaj życia mi, mojej rodzinie, moim dzieciom. Ponoś konsekwencje swoich wyborów. Skoro ja dokonuję wybory, by iść przez Centrum piechotą, to żądam swojej przestrzeni i guzik mnie obchodzi Twój indywidualizm, jeśli ja i inni piesi mamy ponosić jego konsekwencje.

              • 9 3

              • nie wzrosła - ludzi w mieście jest coraz mniej a samochodów nie przybyło w ostatniej dekadzie (7)

                A co do indywidualizmu, to od lat płacę najwyższe stawki PIT niezależnie od tego jakie są progi i kwoty wolne. Jakoś w tym przypadku nie pozwalasz mi być indywidualistą. Ja też dotuję to miasto w dużym stopniu i mam prawo do tego, aby się w nim poruszać zgodnie z moją wolą. As simple as that.

                • 3 10

              • A ja jestem indywidualistą i mam właśnie ochotę stać samochodem pod Twoją bramą. (4)

                Ja też dotuję to miasto w dużym stopniu i mam prawo do tego, aby się w nim poruszać zgodnie z moją wolą. As simple as that.

                • 1 3

              • a nie widzisz różnicy? (3)

                Czym innym jest postulowanie, aby wspólna przestrzeń miejska była kształtowana zgodnie z wolą większości mieszkańców, którzy to miasto utrzymują, a prawda jest taka, że większość mieszkańców Gdyni ma ochotę poruszać się transportem indywidualnym po mieście i oczekuje, że miasto będzie to ułatwiać, a nie utrudniać, co zresztą zostało dobitnie zakomunikowane poprzez taki a nie inny werdykt wyborczy - mieszkańcy zaprotestowali między innymi przeciwko polityce transportowej forsowanej przez Łucyka w ostatniej kadencji, gdyby chodziło tylko o wały deweloperskie, to wczoraj by wygrał Szemiot. Czym innym z kolei jest naruszenie wolności innego człowieka w sposób oczywisty i bezpośredni.

                • 1 8

              • Jedyne dostępne badania akurat tezę o większości obalają (2)

                I w Gdańsku, i w Gdyni

                • 3 0

              • to przytocz proszę te badania (1)

                W moim bezpośrednim otoczeniu - czyli rodzin czterdziesto paru latków, samodzielnych, głównie przedsiębiorców, ale też prawników, architektów, informatyków i wszelkiej maści aktywnych zawodowo i ogarniętych ludzi - każdy ma identyczne zdanie jeżeli chodzi o tę kwestię. Jedyną osobą, która tego nie podziela jest moja 80cio letnia mama, której ta polityka bardzo odpowiada. Cała reszta klnie, że musi tracić niepotrzebnie czas, żeby sprawę załatwić.

                • 2 5

              • człowieku z700 jak Ty się mylisz...

                1. Wszystkie badania pokazują, że autami dojeżdż po mieście drastyczna mniejszość mieszkańców. Autem ok. 25%, innymi środkami komunikacji razem ok. 75%.
                2. Możesz z tym swoim "indywidualizmem" obnosić się na swojej nieruchomości, w swoim domu i garażu, ale nie zmuszaj wszystkich do psucia wspólnej przestrzeni swoimi wymysłami. Sam sobie przed swoim domem możesz zrobić 10 miejsc parkingowych, nikogo to nie obchodzi.
                3. Szczurek i jego ekipa przegrał między innymi przez swoje totalnie prosamochodowe podejście do kształtowania miasta. Ja na niego nie głosowałem, bo nie chciał właśnie likwidować miejsc parkingowych i wziąć się na poważnie za reformę komunikacji w Gdyni.
                4. Masz zupełnie inną percepcję, bo ze swoim autem zajmujesz tyle miejsca, co 10 ludzi bez niego i tylko wydaje się Tobie, że jesteś większością.

                • 2 2

              • Masz pełne prawo, ale ponoś konsekwencje z łaski swojej

                Wybór wolności oznacza przymus odpowiedzialności. Ot taki paradoks.

                • 5 0

              • Liczba samochodów w Polsce rośnie rok do roku ok 2,5%

                Czyli Gdynia nie leży w Polsce xD

                • 0 0

      • ale po co tu będzie przyjeżdżać (8)

        skoro centrum będzie wyglądało jak komis samochodowy

        • 11 7

        • a nie widzisz efektów walki z motoryzacją? (6)

          Nie widzisz pustych lokali na świętojańskiej, nie widzisz rotacji lokali w miejscach, do których nie da się dojechać samochodem? Przykład - Orłowo na Al Zwycięstwa wzdłuż jezdni w kierunku Sopot-Gdynia. Zobacz jaka jest rotacja po tej stronie, a jaka chociażby w części zatoki Nowego Orłowa, albo po drugiej stronie tak gdzie jest poczta. A jak jest na przeciwko Placu Górnośląskiego - żaden punkt się nie utrzymał dłużej niż rok, a już sto metrów dalej gdzie da się zaparkować przed sklepem albo na Inżynierskiej - te punkty żyją od lat. Nikt nie przyjedzie do sklepu, restauracji, fryzjera, czy jakiegokolwiek punktu usługowego jak nie może tam dojechać i zaparkować.

          • 11 7

          • Nie widzę pustych lokali na Monciaku, nie widzę pustych lokali na Długim Targu. (3)

            Widzę za to puste lokale na Świętojańskiej, gdzie królują samochody.

            • 12 5

            • i spoko (1)

              nie miałbym nic przeciwko, aby Świętojańska była deptakiem - ale tak jak w przypadku Długiej czy Monciaka, niech będzie normalny dojazd do tegoż deptaka. Obecnie Świętojaństwa nie ma najmniejszego sensu - albo masz normalną ulicę z normalnymi punktami usługowymi, do których dojeżdżasz autem, albo masz deptak do wyłącznego ruchu pieszego - parkujesz przy deptaku i idziesz na spacer, do knajpy, czy butiku. W jakim celu ruch samochodowy został ograniczony, przy pełnym zachowaniu komunikacji miejskiej i ruchu rowerowego? Niech sobie będzie tak jak na Piotrkowskiej w Łodzi - deptak i riksze.

              • 2 4

              • po zamknięciu ruchu na Świętojańskiej...

                Władek się zatka i Śląska się zatka. Alternatyw nie ma więcej

                • 0 0

            • Z z-tką trudno polemizować.

              Pokolenie z**b

              • 1 1

          • puchy na Świętojańskiej wynikają z tego, że potomkom Skwierczów wydaje się że wystarczy to padło raz na 5 lat pobiałkować...

            ... i co roku walić 10% do czynszu

            • 9 2

          • Ty serio nie widzisz związku?

            Wszystkie puste miejsca, które wymieniłeś toną obok ulic z nadmiarem samochodów, a te wg Ciebie tętniące życiem...są przy ulicach, przy których nie ma ruchu samochodów. I dalej uważasz, że ratunkiem dla nich jest...zwiększenie ruchu aut?!

            • 3 0

        • Nie bedzie komisu, bo nie będą przyjeżdżali.

          • 1 0

      • Do wyprowadzenia sie z Gdyni i do nieprnieprzyjeżdzania. Nie ma po co.

        • 0 1

    • Niby ktore drogi rowwrowe sa nieuzywane? (17)

      • 24 15

      • Według niego "nieużywane" to te na których nie da się zaparkować. (1)

        • 30 6

        • Na szczęście on i podobni głosowali na Dudzińskiego który chciał przecież likwidować "nieużywane chodniki"

          I na szczęście wyszło jak wyszło

          • 11 0

      • Większość. Taki ruch dzisiaj na nich panuje , że musiałem czekać kilka minut aby przejść przez ulicę.

        • 3 4

      • używane są rekreacyjnie przez rodziny podczas weekendów przy dobrej pogodzie (12)

        tylko dlaczego one są wytyczone w mieście wzdłuż ulic? Czyż nie przyjemniej się wybrać z rodzinką rowerami za miasto, albo w lesie, czy nad morzem, aby sobie przejażdżkę urządzić?

        • 6 20

        • Żeby kierowcy nie musieli nawet przez sekundę jechać poniżej limitu.

          Wiadomo że wtedy dostają nerwicy.

          • 9 1

        • A jak chcesz dojechać za miasto? (10)

          • 14 0

          • hak za auto, bagażnik na hak, rower na bagażnik i jazda (9)

            Robię tysiące kilometrów rocznie - głównie na szosie, ale nigdy nie dojeżdżam za miasto rowerem - nie ma to sensu najmniejszego.

            • 8 24

            • Ja dojeżdżam i robię sobie takie wycieczki rowerowe poza miastem (8)

              Startuję z domu na Wzgórzu. Czemu niby to nie ma sensu? Od dobrych 30 lat tak robię i bardzo mi się to podoba :) Na siłownię albo pobiegać też jedziesz autem? Skąd się tacy ludzie biorą? :D Tutaj Ciebie wyśmiewam, jakbyś nie zrozumiał.

              • 15 5

              • a

                • 0 2

              • oczywiście (3)

                Nie znoszę biegać w ruchu miejskim, wdychać spaliny z rur oraz kominów w sezonie grzewczym, nie znoszę jak muszę przerywać bieg jak się akurat czerwone światło zapala, omijać pieszych, itd. Jak chcę pobiegać w Sopocie w parku, to zostawiam auto pod Aquaparkiem i idę biegać, jak po bulwarze, to parkuję przy Baracudzie. Tak samo z rowerem - dodatkowo dochodzi aspekt taki, że w okolicach weekendu pojawiają się niespodzianki w postaci szkła na drogach rowerowych i przypadek przecięcia szytki w drodze na Reja nie jest wcale taki rzadki. Rower nie jest pojazdem miejskim i nie powinien być tam na siłę zawlekany.

                • 7 5

              • czyli żeby nie wdychać spalin (2)

                musisz korzystać z samochodu, który generuje spaliny :)

                • 7 3

              • bo to jest miasto (1)

                W mieście jest spore zagęszczenie domostw, które trzeba zimą ogrzać, i jest duże zagęszczenie mieszkańców, którzy muszą się po mieście przemieszczać, w celu załatwienia swoim interesów.

                • 3 2

              • i co ma do tego samochód?!

                • 0 1

              • Oczywiście że jeździ (1)

                Nie widziałeś nigdy tego tłumu pod samym wejściem, np. na Karwinach? To ci którzy przyjechali zrobić cardio na bieżni. Albo na symulatorze schodów

                • 7 1

              • a co takiego dziwnego jest w cardio na biezni?

                oczywiście że zdrowiej jest w lesie, ale często to siłka jest bliżej niż najbliższe dostępne tereny zielone. I tak- wiele ludzi żeby sobie pospacerować wśród zieleni tez musi najpierw gdzies dojechac autem, Uroki zycia w mieście, nie bardzo wiem co w tym śmiesznego.

                • 4 2

              • Jesteś 40 albo 50+? Co z 60, 70+?

                • 1 1

      • Te niebezpieczne: Legionów (wyjazd z prywatnych posesji), Armii Krajowej?

        • 1 1

    • 5. Powołanie miejskiego rzecznika dla osób dotkniętych hemoroidami

      • 22 7

    • fajny przepis

      na cofanie się w rozwoju

      • 14 8

    • i jeszcze program - miejsce parkingowe dla każdego członka rodziny!

      • 17 4

    • oho chłopcy w krótkich majtkach z automobilnej Gdyni się uaktywnili (5)

      A na tych zlikwidowanych ścieżkach - niech zgadnę - parkingi, prawda?

      • 45 12

      • (3)

        i to darmowy!

        • 18 0

        • (2)

          i pod drzewkiem, żeby cień na samochód latem dawało

          • 11 0

          • czemu nie zbudować takim parkingu za miastem (1)

            ładny, duży, z drzewkami, widać, że to jest wszystko czego im do szczèścia brakuje :)

            • 8 1

            • Niedługo miasto 15 minuuowe. Parkingi niepotrzebne.

              • 1 0

      • Nie. Miejsca kaźni oszołomów na rowerkach.

        • 0 0

    • 6. Gdynia największym Wejherowem Pomorza! (16)

      Może nie ma po co tu przyjeżdżać, ale za to nie gdzie (za darmo) zaparkować

      • 17 13

      • Wejherowo w porównaniu do Gdyni kwitnie. (9)

        To ponura konstatacja, ale jak dogonimy Wejherowo, to już będzie nieźle...

        • 27 13

        • Buhahahahaha.

          • 3 9

        • To prawda (2)

          Wejherowo małe, ale przy ofercie kulturalnej samej Filharmonii (!) to w Gdyni po prostu wieje ch...m

          • 16 9

          • Nie załapałeś się na bilet do Muzycznego, prawda?

            • 2 3

          • Za to w Gdyni w centrum kultury itd spotkania ze światłymi ludźmi.

            • 0 1

        • ta, tak (jo,jo po kaszubsku) tak sobie wmawiaj

          • 1 5

        • Wejherowo kwitnie? chyba gnije tak jak szroty co je zalewają (2)

          całe centrum Wejherowa wygląda jak jedno wielkie złomowisko i z każdym kolejnym budowanym tunelem będzie tylko gorzej, masakra jak to miasto marnuje pieniądze na zapychanie sobie centrum, samochodami, jeden tunel był i wystarczyło go zamknąć dla samochodów wpuszczając tylko autobusy a oni zamiast tego zbudowali sobie kolejny żeby mieć jeszcze większy ruch, Wejherowo zrobiło się tak samo syfiaste jak Gdynia niestety i już nie ma po co tam jechać

          • 8 3

          • Dla niego to wyznacznik kwitnięcia

            • 1 1

          • Tunel który był w Wejherowie nie pomieściłby autobusów...

            • 0 0

        • Nie dogonimy. Nie da sìę. Cały czas ucieka.

          • 1 1

      • Wejherowianie narzekają na swojego prezydenta, a później przyjeżdżają do Gdyni i im przechodzi

        Nawiasem mówiąc, pan Hildebrandt został właśnie wybrany na siódmą kadencję. Wystarczyło nie mieszać się w wielką POlitykę, za łatanie dziur zabrać się nieco wcześniej niż na miesiąc przed wyborami i nie wpuszczać dzikich zwierząt do centrum miasta. No paczaj, Panie Szczurku, jakie to proste.

        • 12 6

      • nie przyjeżdżaj samochodem

        • 5 1

      • Naprawdę to jest największy problem?? (2)

        Brak darmowych parkingów?? Jak mnie nie stać to jeżdżę komunikacją, jak mnie stać to przyjeżdżam samochodem i płacę za parking. Za darmo parkuje pod domem, w centrum jestem gościem, zachowuje się jak gość.

        • 12 7

        • Gisciem uo jestem w Pucku albo w Wejherowie. W Gdyni jesteś pełnoprawnym mieszkańcem. (1)

          • 2 1

          • Ale mi korona z głowy nie spada, jak płacę za parking.

            Dla wszystkich darmowych parkingów nie starczy, więc po co drążyć.

            • 0 0

      • Wejherowo dawno przed Gdynią. Nawet Puck.

        • 6 1

    • Zatoki się leczy

      Zwłaszcza w miejscu buspasów

      • 7 6

    • SKM do polnocnej Gdyni, PKM do Gdyni Zachod (5)

      • 35 7

      • Widziałeś ty kiedyś mapę?

        • 5 4

      • (2)

        SKM ani PKP nie jest w kompetencji miast

        • 5 4

        • Budowa dróg o standardzie krajowej też nie (1)

          • 2 0

          • No to Ola ma problem

            Bo ludzie już jeżdżą w myślach dwu/trzypasmówkami od wczoraj

            • 5 0

      • +OPAT +hutnicza 2 pasy w każdym kierunku + bajpas przebudowa platynowej która połączy czernickiego z pucką i dalej do przez hutniczą do obwodnicy to odkorkuje i otworzy północ Gdyni na normalną komunikacje i rozwój

        • 0 0

    • 1. Polecam pierw zapoznać się z przepisami :)

      • 11 3

    • I dalej (2)

      5. Likwidacja buspasów wytyczonych w najbardziej nonsensownych miejscach. W pierwszej kolejności polecam wycieczkę na węzeł Morska/Estakada i sprawdzenie, czy tam wszystko na pewno działa jak powinno.
      6. Poprawienie nawierzchni w najbardziej widocznych miejscach. Remonty przedwyborcze pokazały, że jakiś bardzo duży koszt to chyba nie jest. Trzeba się tylko za to zabrać i działać konsekwentnie.
      7. Dziki. Jeżeli nie możecie nic z tym zrobić, to rozdajcie chociaż mieszkańcom domów jednorodzinnych jakieś zamki do tych waszych kubłów na śmieci. Codziennie tony odpadów produkowanych przez gospodarstwa domowe lądują na gdyńskich ulicach, a poprzednia ekipa właśnie także przez to szuka sobie już nowego zajęcia.
      8. Tańsze i bardziej dopasowane do potrzeb bilety KM. Pani się zastanowi, czy promujemy KM wśród tych, którzy i tak by z niej korzystali, czy może bardziej chodzi nam o zachęcanie do przesiadki posiadaczy 2,5 samochodu na gospodarstwo domowe.
      Również życzę powodzenia.

      • 16 26

      • Najbardziej widoczna nie do remontu, ale budowy od nowa, jest Zielona. Gwarantujemy, że openerowcy już tędy nie pojadą.

        • 2 0

      • Ej, ale kubły trzyma się na posesji

        To nie Bałuty

        • 1 1

    • masakryczne pomysły na zaoranie miasta samochodozą (8)

      szok, że niektórzy dalej takie mają w 2024 roku

      • 40 41

      • (2)

        mieszkańcy Gdyni mentalnie zatrzymali się w latach 90

        • 15 3

        • Raczej 60.

          Auta, auta, auta, auta.

          Podstaw geometrii nie znają niestety.

          • 7 1

        • Mentalnie i zdroworozsądkowo najlepiej do 2wś.

          • 2 0

      • rowery są dobre, ale do parku, ulice są dla samochodów i to powinno byc priorytetem (4)

        im mniej rowerów, tym lepiej, tylko zazwadzają na ulicach i powodują ryzyko wypadków

        • 19 27

        • przykład mentalnego zacofania

          • 4 2

        • to samochody zawadzają na ulicach a nie rowery (2)

          wyobrażasz sobie żeby gdzieś rowery zrobiły korek? jasne że nie bo na jednych światłach mogłoby przejechać 10 razy tyle rowerów co samochodów

          • 21 10

          • Ale jak kilka razy w roku zamykana jest połowa by pojeździć rowerem to jest już ok?

            • 5 3

          • Nie wyobrażam sobie korku rowerowego, bo rowerów jest 50-100 razy mniej niż samochodów i więcej nie będzie

            Jakbyś przy każdej drodze rowerowej zrobił 50-pasmówkę to też byś nie miał korków

            • 1 0

    • Serio (5)

      mieszkańcy Gdyni maja takie właśnie problemy? Ręce opadają

      • 24 10

      • Mieszkańcy - nie. (3)

        Ale przecież mając w Gdyni mieszkanie na wynajem i domek poza miastem, można głosować pod siebie, kosztem płacących tu podatki mieszkańców.

        A Szczurek zachęcił dziesiątki tysięcy Gdynian do opuszczenia miasta.

        • 27 5

        • po co kłamiesz? (2)

          • 5 8

          • bo to się opłaca

            • 2 1

          • Ale tak właśnie jest

            Ludzie pobudowani w Bojanie, Koleczkowie, Mostach, Miszewku, Chwaszczynie. Mieszkanie z Gdyni poszło na wynajem, więc meldunek jest, dzieci wożone do Gdyni bo przecież do wiejskiej szkoły w Kielnie nie pójdą.

            To właśnie taka ekipa głosuje za tymi, co im obiecają trzypasmówkę od miedzy i parkingi w mieście. Komunikacja ich nie interesuje, bo na wsi autobus miejski pokazuje się tylko na obrazku w czytance.

            • 35 0

      • przecież ostatecznie głosowała garstka gdynian!

        Lobby kierowców i frustratów głosowało na panią K.

        • 0 0

    • Remonty dróg i raz jeszcze remonty dróg

      Zamiast wydawać pieniądze na wielkie medialne imprezy przeznaczyć je na poprawę standardu codziennego życia mieszkańców, to w jakim stanie jest większość dróg poza centrum to istna tragedia.

      • 23 14

    • Jeśli uda jej się zracjonalizować wydatki i wyciąć zbędne etaty w urzędzie miejskim to już będzie OK.
      Ale jestem sceptyczny widząc liczbę radnych jej i byłego sojusznika Szczurka.

      • 12 2

    • Nie można strzałek robić bo jesteśmy w UE (3)

      • 4 9

      • łupi kreton

        • 1 2

      • Nie można strzałek robić, bo przerastają większość naszych kierowców. (1)

        • 18 2

        • Tak jak rowerzystów ustępowanie pieszym na przejściach przez DDR.

          • 1 0

    • a cokolwiek niezwiązanego z dobrostanem kierowców jesteś w stanie wymyślić? (11)

      • 30 6

      • (10)

        W Gdyni ma się dobrze jeździć i parkować. Nic innego nie jest potrzebne.

        • 17 17

        • Szachy 5D (1)

          Jak już cała kasa pójdzie na to żeby się dobrze jeździło i parkowało to okaże się że nie ma po co tam jeździć i parkować. W ten sposób wyeliminujemy korki

          • 16 0

          • Same second handy. Nie ma po co.

            • 1 1

        • Tak, dziurawe drogi i drogie godziny (5)

          parkowania podziemnego. Ty chyba bogaty jesteś i nie wiesz co z kasą zrobić. Dofinansuj remont dróg i opłaty taryf parkingowych.

          • 7 4

          • albo cię stać na jeżdżenie samochodem, albo nie (4)

            nie słyszałem przynajmniej o obowiązku jeżdżenia do centrum autem i parkowania go tam

            • 19 9

            • Obowiazku jezdzenia rowerem tez nie ma. (3)

              • 11 5

              • Baa, można to przy braku DDR po prawej stronie zrobić jezdnią (1)

                Tylko kto wtedy płacze?

                • 2 0

              • Wystarczy podnieść ograniczenie do 71 km/h i nie można.

                • 0 0

              • i przecież nikt nie jeździ ściezkami rowerowymi, zmarnowane ciągi komunikacyjne

                tam gdzie się z nich nie korzysta, nalezy likwidować

                • 0 0

        • Proszę nie zapominać, dlaczego przegrał szczurek (1)

          Przez likwidację miejsc parkingowych, układ ruchu na Świętojańskiej, gdzie wraz z trolejbusami szaleją rowerzyści nie zważający na innych użytkowników dróg, i ten bardak na Starowiejskiej, Jana z Kolna I 3 Maja. No i oczywiście łucykowe gry i zabawy na Dąbrowie i Karwinach.

          • 24 10

          • oni nie rozumieją, szkoda prądu

            Tak to jest jak ideologia przegrywa ze zdrowym rozsądkiem. To jest de facto garstka ludzi, którzy najgłośniej krzyczą. Na swoje nieszczęście Szczurek wypuścił swojego podwładnego na żywioł, którego opętała ta chora ideologia. Nie słuchał głosu mieszkańców, tylko łykał jak pelikan co kucyk mu podsunął. Widać doskonale, czego chcą normalni mieszkańcy tego miasta z normalnymi sprawami do załatwienia, z normalnymi rodzinami. Im zależy na tym, żeby ich dzieci i seniorzy mieli komunikację miejską do dojazdów do szkoły albo do centrum, sklepu czy przychodni, a ścieżki rowerowe były po to, aby całą rodziną można było pojechać na wycieczkę poza miastem. I to ma odzwierciedlenie we wszelkich sondażach, nawet na tym portalu.

            • 11 4

    • (11)

      Z takim planem to AK przegrala by nawet z PiSem. To sa tak absurdalnie glupie pomysly, ze szok

      • 20 13

      • co jest złego w przystanku z zatoczką? (9)

        • 17 4

        • opóźnianie autobusów jest złe z zasady

          szczególnie gdy i tak wszyscy zaraz znów staną w korku do kolejnych świateł, po prostu gdy nie ma zatoczki autobus po każdym przystanku nie traci kilku pozycji w korku w którym stoi

          • 11 3

        • Samochody zyskują dystans jednego autobusu, autobus traci dystans kilkudziesięciu samochodów. (7)

          A więc minimalny zysk kierowców, kosztem potężnej straty pasażerów autobusu.

          • 12 12

          • kiedy korzystam z autobusu interesuje mnie raczej czas niż ilość samochodów przede mną (4)

            skoro Twój przykład skrojony jest na miarę permanentnego korka zawsze i wszędzie to dla mnie to i tak bez znaczenia. W prawdziwym świecie ta nie jest. Znaczenie ma np. autobus czekający na skomunikowanie z innym, mający awarię, czekający aż wysiądzie niepełnosprawny itd. To już są minuty pojazdów (także innych autobusów) czekających w wypadku braku zatoczki.

            Naprawdę przy całym wysiłku nie widzę korzyści z likwidacji zatoczek innych niż satysfakcja wrogów motoryzacji.

            • 21 4

            • (2)

              jak jedzie się w korku, autobus zjeżdża do zatoki i potem wyjeżdża znowu w korek
              Lepiej jeśli wymiana pasażerów odbywa się na jezdni, przed autobusem tworzy się miejsce (żeby było bezpiecznie trzeba jeszcze wprowadzić zakaz omijania autobusów bo oczywiście nasza husaria będzie lecieć) w które potem wjeżdża autobus i dogania "swoje miejsce" w korku.
              W ten sposób nie traci pozycji w korku i jedzie z taką samą prędkością jak samochody.
              Bo obecnie jak autobus zjeżdża do zatoki i traci tam pozycje, to osobówki jadą szybciej, a to niewłaściwa przewaga dla samochodów osobowych.

              • 2 10

              • Ale bzdura. Przecież to brak zatok generuje korki. Korki nie są od liczby aut ale od hamowania.

                • 2 1

              • Jakie swoje miejsce w korku?

                Codziennie przejeżdżam przez miejsce bez zatoki i widzę, jak to jest w praktyce - jak robi się zielone to autobus podjeżdża na przystanek i blokuje cały ruch. Rusza akurat jak zrobi się czerwone. Skutek jest taki, że i autobus i wszyscy za nim stoją, a przez jeden cykl świateł nikt nie korzysta ze skrzyżowania. Przystanki bez zatok zmniejszają przepustowość i tyle.

                Poza tym zapamiętaj raz na zawsze - nie chodzi o to, żeby spowalniać samochody i żeby wszyscy jeździli średnio wolniej jak 20km/h, tylko żeby komunikacja miejska goniła samochody i żeby wszyscy jeździli średnio ponad 30km/h, a do tego jest potrzebny rozwój SKM.

                • 2 0

            • Jak przeczytałeś - chodzi tylko o "dowalenie" kierowcom.

              Przeszkadza fakt że kilka samochodów dojedzie szybciej niż autobus.

              • 2 0

          • Błąd myslenia.

            Rozmawiałem z jednym kierowcą autobusu, który żali się że puszcza go co trzeci,czwarty kierowca. W normalny dzień traci więc na zatoczce ze cztery sekundy. A ile czasu zajmuje cały pistoj autobusu i ile w związku z tym straci s nurek kierowców za autobusem? Ano co najmniej kilka razy tyle co wyżej na każdym przystanku. I dlatego jestem za zatoczkami, mimo że na ogół puszczam autobus/trajtek wyjeżdżający z zatoczki.

            • 7 3

          • skończ już tymi "mądrościami", efekty waszych bredni ocenili Gdynianie w wyborach

            • 0 0

      • Bo na zarządzaniu ćwierćmilionowym miastem

        każdy się zna siedząc na kanapie przed tv.

        • 3 1

    • Dla nas, mieszkańców Chyloni, (8)

      najważniejsza, a przesuwana od dekad, jest budowa tumelu Chylońska-Pucka, Pani Kosiorek ma to w swoim programie, zobaczymy czy dotrzyma słowa.

      • 35 8

      • a jak nie, to co?

        • 2 0

      • wy chyba w jakiejś innej Chyloni mieszkacie, przecież tam jest tunel pod torami, zaprowadzić was? (5)

        za każdym razem jak jestem w Chyloni to korzystam z tunelu i bardzo mi się on podoba, nawet parkingi są po obu stronach i pętle autobusowe, no ale niektórym chyba na te 50 metrów pieszo honor nie pozwala a na jechanie autobusem to już w ogóle

        • 12 16

        • Karetka czy straż pożarna też przejedzie tym tunelem? (4)

          Ach, przepraszam. Ty widzisz tylko czubek swojego nosa.

          • 16 4

          • Nagle się interesujesz karetką i wozem strażackim...

            Ciekawe, czy tak samo myślisz cały czas i nie parkujesz w niedozwolonych miejscach...

            • 6 5

          • A jak do tej pory dojeżdżały? (1)

            • 2 1

            • Zapewne czekali na przejeździe

              Tak jak wszyscy. Pamiętam kiedyś wypadek na Chylońskiej, do którego straż miała ogromny problem z dojazdem z leżącej rzut beretem remizy na Hutniczej.

              • 5 0

          • Przejedzie

            • 0 1

      • Tunel jest w trakcie przygotowań od dłuższego czasu

        To nie zasługa nowej prezydent ani jej programu.

        • 6 2

    • Proszę zwrócić na 2 osoby po lewej stronie Pani Prezydent.

      • 7 0

    • Na fotce prokuratorzy i sędziowie... Kasta wsadziła swoją?

      • 15 15

    • Ruch od dworca na Starowiejskiej

      • 22 7

    • Przywrócić dwukierunkową Swiętojańską (8)

      • 58 29

      • Tylko Deptak! (5)

        Teraz gdy parkuja tam samochody to wygwizdowo.
        Miasto potrzebuje Mieszkańców a nie blachosmrodów

        • 22 17

        • I co tam, drepcząc, będzisz oglądał? Te szare kamienice? (1)

          Różne samochody jadą z Gdańska np. do portu. Kierowanie ruchu wyłącznie Władysława IV tworzy na wysokości Starowiejskiej j Wójta Radkego gigantyczny korek.
          Tu Gdynia! A w niej port.

          Pamiętać trzeba, co najbardziej rozzłościło mieszkańców: likwidacja miejsc parkingowych w newralgicznych punktach miasta.

          • 18 6

          • Jeżeli jakiekolwiek samochody w zauważalnej liczbie jadą do portu w Gdyni to obwodnicą

            Chcesz puszczać ruch ciężarowy Świętojańską? Może od razu bulwarem?

            • 15 1

        • Wbrew pozorom obie wersje są dobre. Albo.robimy Świętojańską normalną ulicą bo handel poszedł do Riviery, albo deptak bo staramy się zrobić ją atrakcyjną. Jednokierunkowa to jakieś kuriozum, ani nie spełnia swojej funkcji, ani uspokaja ruchu tylko generuje korki.

          • 25 0

        • Przyszłość to darmowe trampki!

          • 0 1

        • Wy obłąkańcy już żeście rozwijali Gdynię za Szczurkiem i innymi piesiewiczami. Efekt? wymarłe centrum i puste ściezki rowerowe

          • 2 0

      • Zrób sobie dwukierunkową na swojej posesji

        • 12 20

      • i parking na skwerku

        • 19 6

    • Prosty przepis na Gdynię jeszcze bardziej zacofana...gratuluje

      • 19 16

    • 5

      są też inne kluby piłkarskie w Gdyni

      • 9 1

    • Dodatkowo

      5. Zrewidowanie funkcjonowania Tristara (brak zielonej fali). 6. Rewizja systemu parkowania.

      • 12 2

    • Koniecznie Martę lempart do urzędu! (1)

      • 4 9

      • i Nadię Oleszczuk - to geniuszka (geniusini) umysłu

        • 0 0

    • Jakaś katastrofa się szykuje w Trójmieście...

      • 6 3

    • (1)

      Ulice i parkingi se likwiduje Annie drogi rowerowe których i tak jest jak na lekarstwo samochodziarzu jeden

      • 11 18

      • po tych Twoich drogach rowerowych nikt nie jezdzi :)

        • 0 0

    • (14)

      1. zielone strzałki powinny zniknąć wszystkie - skoro 10% kierowców się zatrzymuje na czerwonym świetle jak świeci się zielona strzałka, to oznacza że kierowcy nie dorośli do tego rozwiązania. A więc rozwiązanie do likwidacji.

      2. brak opłat za parkowanie to kompletnie zawalone parkingi, w efekcie korki, zapchane drogi - kompletny bezsens. ruch pojazdów z miasta trzeba wyprowadzać. Gdynia to nie wiocha żeby po niej jeździć samochodem.

      3. to już bez komentarza, mogłeś od razu przedstawić się "blachosmrodziuch"

      4. zatoki? to się leczy.
      Likwidacja zatok powinna być obligatoryjna wszędzie, do tego należy wprowadzić całkowity zakaz omijania autobusów na przystankach. Samochody powinny stać za autobusem, przed którym podczas wymiany pasażerów tworzy się naturalnie puste miejsce na drodze, w którym po zakończeniu wymiany pasażerów wjeżdża autobus i może przynajmniej jakiś czas jechać bez przeszkód, szybciej.
      Omijanie autobusu to dawanie przewagi dla samochodów które w ten sposób poruszają się szybciej niż autobus, zachęcając kierowców do jazdy samochodem jako szybszym środkiem transportu, co jest nieporządane, bo powoduje wielkie korki każdego dnia.
      Jak autobus będzie jechał szybciej, to ceniący swój czas wybiorą autobus - korki się zmniejszą, dając dalsze korzyści.

      Do tego każda droga która ma dwa pasy w jedną stronę obligatoryjnie, skrajny prawy powinien być buspasem

      • 31 48

      • Zielona strzałka (2)

        Przepisy nakazują się zatrzymać na zielonej strzałce i dopiero ruszyć po upewnieniu się, że można. Inaczej duży mandat za to grozi.

        • 13 0

        • (1)

          Na mnie kiedys jeden pacan natrabil. Nie wazne, ze jestem na przejsciu i mam zielone, on ma zielona strzalke! Na szczescie to margines.

          • 3 0

          • margines trąbi ale i margines się zatrzymuje

            • 0 0

      • (2)

        Skoro się nie zatrzymują to wystarczy zrobić kilka razy akcje mandatowe i się nauczą...
        Przy Galerii Bałtyckiej skręcali nagminnie z prawego pasa (do jazdy na wprost) w lewo i spychali z pasa auta prawidłowo jadące.
        Sam osobiście ustawiłem kamerę na kilka godzin i wysłałem ~50 nagrań wykroczeń.
        Kilka miesiecy później widzę poprawę - najwyraźniej wszystkie mandaty już dotarły do potrzebujacych. :)

        • 24 2

        • Witam kapusia (1)

          fuj, nieładnie tak

          • 2 18

          • Lepszy kapuś niż cwaniaczek łamiący prawo.

            • 7 1

      • Miałeś starego w ORMO? (3)

        • 11 11

        • A później zahaczył się w pisie. Jest fanem tv ruspublika. (2)

          • 8 7

          • ten stan kiedy przekaz z TVN wejdzie za mocno... (1)

            • 4 3

            • To był przekaz Piotrowicza i Piotra Dudy.

              • 2 2

      • nieźle odklejony jesteś

        • 4 5

      • oho

        ktoś weekend zaczął już w poniedziałek

        • 3 3

      • Daj spokoj ze strzalkami

        • 0 0

      • Ty jestes dzieckiem

        2 pedalow, psychorowerzysta.

        • 4 2

    • To są duperele. Prezydenta powinna wyznaczać (3)

      kierunek rozwoju, szukać inwestorów, zachęcać biznes, wskazywać obszary do zaopiekowania społecznego a nie zajmować się strzałką na skrzyżowaniu.

      • 51 5

      • Co to za nowomowa z tym "zaopiekowaniem". Nie ma takiego słowa "zaopiekowany".

        • 7 3

      • Niestety na niewiele więcej ma kompetencji (1)

        A jak widzisz, dług wyborczy trzeba spłacić. Teraz będziesz miał pół roku takich "spektakularnych" zmian, drugie pół "rewelacji" z audytu a porem zwijanie Szczurkowych inicjatyw "w imię sprawiedliwości ludowej". I tak dobuja do połowy kadencji zanim ludzie się nie zorientują że innych pomysłów nie ma

        • 9 8

        • Szczurkowe inicjatywy!? k jakie???? rozkoszny jestes :)

          • 0 0

    • Mamy swietny przykład buraczka z blachosmroda który chce likwidowac drogi rowerowe Wiec musze cie rozczarowac (2)

      i tobie plusujacych ze towje wypiciny beda ignorowane przez obecne nowe władze miasta

      • 21 66

      • Rowerowa kultura ała głos:

        buraczek, blachosmród, wycie, wypociny...

        Jedyny buraczek który w swoich wypocinach wyje to Ty.

        • 24 2

      • zmien płytę, bo i was juz zmieniliśmy

        • 4 0

  • Wspaniałe zwycięstwo! Gratulacje dla pani Aleksandry.

    • 21 3

  • Co to jest "prezydentka" ? (4)

    To jakaś odmiana dętki?

    • 57 13

    • Kpina (1)

      I jak mamy ją szanować?

      • 3 6

      • Wiem, dla niektórych to musi być wyzwanie. :)

        • 2 0

    • Dwójka z polskiego

      Gdyby byla marynarzem to by o sobie mówiła marynarka? A kominiarz kobieta to...kominiarka? Dwójka z języka polskiego

      • 5 0

    • A czy Szczurek był prezydentkiem ?

      • 0 1

  • A za to w Gdansku zapach stęchlizny,

    na kolanach przed deweloperami...

    • 34 7

  • gratulacje

    pani prezydent!

    • 27 5

  • Zobaczycie (1)

    Przyjedzie nowa prezydent do centrali po kasę i usłyszy pytanie: Skąd pani jest, odp. Z dialogu. Tu usłyszy smiech i ładne wracaj z pustymi rękami!! O tym 16 000 wyborców nie pomyślała

    • 23 27

    • Analiza warta "znawcy"

      • 7 1

  • To było do przewidzenia (4)

    ludzie są przekorni bo mają nadzieję że może kobieta coś zmieni na lepsze tak jak Cegielska.
    A jak będzie na prawdę to czas pokaże
    być może będzie lepiej bądź będzie marazm i nic więcej.

    • 33 4

    • Ortografia

      • 0 2

    • (2)

      Proszę nie porównywać do Panie Cegielskiej na to jest jeszcze o dużo za wcześnie.

      • 3 1

      • (1)

        Jest napisane czas pokaże a nie iż będzie tak samo jak za Cegielskiej

        • 1 0

        • Cegielskiej już nikt w Gdyni nie pamięta.

          Tak jak Kwiatkowskiego. To tylko nazwa ulicy albo węzła drogowego.

          • 3 2

  • Brawo! Nie dla partyjniactwa i popisów w pomorskim!

    • 27 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane