• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni Gdyni zgodzili się na podwyżkę cen biletów komunikacji. Za tydzień głosowanie w Gdańsku

Patryk Szczerba
23 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Podwyżki cen biletów zaplanowano na początek czerwca. Głosowanie w Gdańsku w sprawie podwyżek zaplanowano na sesji w przyszłym tygodniu. Podwyżki cen biletów zaplanowano na początek czerwca. Głosowanie w Gdańsku w sprawie podwyżek zaplanowano na sesji w przyszłym tygodniu.

1 czerwca ceny przejazdów komunikacją miejską w Trójmieście pójdą mocno w górę. W środę podwyżki zaakceptowali radni Gdyni. Za tydzień głosowanie w tej sprawie odbędzie się w Gdańsku, gdzie radni również będą głosować nad nowymi stawkami.



Czy podwyżka cen biletów wpłynie na twój stosunek do komunikacji miejskiej?

O tym, że trzeba będzie więcej zapłacić za komunikację miejską, pisaliśmy na początku lutego.

Droższe bilety na komunikację w Gdańsku, Sopocie i Gdyni

Rekomendację w sprawie zmiany taryf 11 lutego gminom przedstawił Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej.

Podwyżki cen paliw, energii i pandemia uzasadnieniem



- Najważniejsze z nich to znaczne podwyżki cen energii elektrycznej i oleju napędowego, co przekłada się bezpośrednio na koszty utrzymania i eksploatacji taboru. Podwyżki tych kosztów względem poprzedniego roku według prognoz będą sięgać nawet 39 proc. Wyższe kwoty na fakturach za energię odczuje w Trójmieście szczególnie dotkliwie gdyńska komunikacja, w dużej mierze oparta na zeroemisyjnych trolejbusach - argumentowała zasadność podwyżek na początku lutego Agata Grzegorczyk, rzecznik Urzędu Miasta w Gdyni.
Podwyżki musiały zostać zaakceptowane przez radnych.

- Jesteśmy zobowiązani do tego, by taką uchwałę podjąć. Wpływ na to ma radykalny wzrost cen paliw i ujednolicenie cen taryf. Na podstawie naszej uchwały prezydent przyjmie zarządzenie już z określoną wartością biletów - mówił Marcin Wołek, radny "Samorządności".
Co ciekawe, przekonywał, że korzystanie z energii elektrycznej pomaga Gdyni, a sytuacja miasta jest niezła dzięki zróżnicowanym źródłom napędów w pojazdach, przez co 1/3 wozokilometrów jest wykonywana przez trolejbusy.

Dodawał, że spory wpływ na decyzję miała pandemia.

- Mieliśmy COVID. Staraliśmy się utrzymać ofertę i to się udało. A nawet musieliśmy dublować niektóre kursy. Tymczasem tylko w 2020 r. o 40 proc. spadły wpływy ze sprzedaży biletów - tłumaczył.

Rozkład ZKM Gdynia



Platforma Obywatelska: brakuje logiki i konsekwencji



Opozycja nie pozostawiła na propozycji podwyżki suchej nitki, zarzucając rządzącym brak konsekwencji i koncepcji rozwoju transportu publicznego w Gdyni.

- Środki na transport publiczny w Gdyni są na tym samym poziomie - nie wzrosły. Dziś używanie argumentu, że planowana podwyżka ma pokryć koszty związane z podwyżką cen oleju napędowego i paliw nie znajduje uzasadnienia w wydawanych pieniądzach na transport publiczny. Tam nie przewidziano zwiększenia wydatków, co w obliczu inflacji jest de facto ich zmniejszeniem. Do tego okrojono kursy. Wprowadzając rozszerzoną strefę parkowania, wywarto presję na kierowców - wskazywał Tadeusz Szemiot, radny Platformy Obywatelskiej.
Podkreślał, że w sąsiednim Gdańsku połączeń nie zmniejszono, a w cenie biletu okresowego można podróżować SKM.

- Nie rozwijamy sieci dróg, bo nie chcemy zapraszać samochodów. Wdrażamy podwyżki, ale jednocześnie rozszerzamy strefę parkowania. Jedyny cel to drenaż naszych kieszeni. Innego uzasadnienia nie znajduję - dodawał Bogdan Krzyżankowski, kolega klubowy.

PiS: transport publiczny staje się nieopłacalny



Radni PiS zwracali z kolei uwagę, że jeśli wprowadzane są podwyżki, powinna wzrosnąć jakość komunikacji miejskiej.

- A mamy sytuację odwrotną. Niedawno dyskutowaliśmy o SPP i zachęcaliśmy do korzystania z transportu publicznego. Przyjmując tę uchwałę, sprawiamy, że transport publiczny staje się mniej opłacalny w stosunku do prywatnego. W niedzielę przejazdy powinny być bezpłatne - podkreślał Marek Dudziński, radny PiS.
15 radnych rządzącej Gdynią Samorządności poparło uchwałę. Cała opozycja była przeciw.

Proponowane ceny biletów w Gdyni



Ceny biletów jednorazowych:

  • jednoprzejazdowy ważny na linii nocnej i zwykłej - 4,80 zł,
  • jednoprzejazdowy ważny na linii nocnej, pospiesznej i zwykłej - 5 zł,
  • czasowy ważny do 75 minut na liniach nocnych i zwykłych - 4,80 zł,
  • czasowy ważny do 75 minut na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych - 5 zł,
  • czasowy ważny 24 godziny na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych - 18 zł.

Ceny biletów miesięcznych:

  • imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych i zwykłych w granicach Gdyni - 94 zł (na okaziciela 110 zł),
  • imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w granicach Gdyni - 106 zł (na okaziciela 124 zł),
  • imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w obrębie sieci komunikacyjnej (w tym linie G, N1 i 171 w granicach Gdańska) - 116 zł, (na okaziciela 130 zł).

Ceny biletów semestralnych:

  • semestralny 4-miesięczny imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych i zwykłych w granicach Gdyni - 179 zł (5-miesięczny 223 zł),
  • semestralny 4-miesięczny imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w granicach Gdyni - 201 zł, (5-miesięczny 252 zł),
  • semestralny 4-miesięczny imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w obrębie sieci komunikacyjnej (w tym linie G, N1 i 171 w granicach Gdańska) - 220 zł (5- miesięczny 276 zł).


Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (543) ponad 20 zablokowanych

  • czyli

    stojąc w korku nie z mojej winy musze doplacic super...wpierw drogi zrobcie a wtedy bilety wymagajacie czasowe

    • 20 0

  • jak tam przy UM parking jest płatny dla urzędników i radnych ? (1)

    Może pora w końcu to wymusić abonament miesięczny np 600 zł, niech jeżdżą komunikacją jak inni, o sorry, wielu z nich nie dojechała by z swojego zadu*ia za miastem bo PKS tam nawet nie dojeżdzają często albo są 3 w ciągu dnia...

    • 33 0

    • mają darmowe.

      na zapleczu UM, inni w Forum. UW ma nowy piętrowy a Urząd Marszałkowski wybetonował boisko CKUME i zrobił ogromny parking. Hołotą nikt się nie przejmuje tylko doi.

      • 3 0

  • Przydałby się protest. Jak opozycja zorganizuje to chętnie przyjdę. (2)

    Szczurek rujnuje Gdynię. Kiedyś było miasto z morza i marzeń, a dzisiaj zostają nam tylko marzenia, że kiedyś będzie tutaj normalnie.

    • 43 0

    • Raczej taczka by się przydała

      I paru silnych chłopów.

      • 14 0

    • Teraz jest z marzeń w ruinie

      • 5 0

  • A gdzie jest bilet jednorazowy albo krótszy czasowy, czy okresowy bez weekendów? Gdzie jest bilet kilkudniowy czy tygodniowy jak w normalnych miejscach dla turystów? Wszystko tak pokombinowane, żeby tylko jak najwiecej kasy wyciągnąć, a nie żeby było zgodnie z potrzebami mieszkańców. Do tego likwidacja parkingów, podwyżki opłat za parkowanie, dziurawe drogi i wszechobecne korki. Ciesz się frajerze jak możesz na piechotę dojść albo masz jeszcze siłę na rower. Dziękujemy urzędnikom odklejonym od rzeczywistości.

    • 33 0

  • Wiadomo dlaczego. Znow mialem racje.

    • 11 0

  • Arogancja władzy (8)

    Chamstwo i arogancja władzy. Jakim prawem wycofany został bilet jednorazowy? No pytam się, jakim prawem? Czy ZKM i UM jest dla nas czy my dla nich? 2/3 ludzi jeździ za darmo bo Sz. chciał się podlizać wyborcom, a reszta ma ten cyrk finansować?

    Czy wam resztki rozumu pozżerało, żeby zmuszać kogoś do wydatku prawie 5zł za przejechanie paru przystanków? Przecież przy 2 osobach to już taksówka taniej wychodzi. Wyjazd w 2 osoby na zakupy i powrót to prawie 20zł. To już nie jest zwykła arogancja, to choroba umysłowa.

    A tymczasem seniorzy, dzieciaki, duże rodziny - czyli ludzie, którzy najczęściej i najdłużej i najbardziej obciążają tabor - wożą się za darmo w tą i z powrotem. Tak, jakby nie było ich stać zapłacić biletów ulgowych ze swoich gigantycznych świadczeń socjalnych. Niektórzy to już wręcz traktują to jak atrakcję miejską i urządzają sobie wielogodzinne wycieczki.

    Spodziewałem się biletu 10-15 min. za odpowiednio mniejszą kasę, a tymczasem nastąpiła absurdalna podwyżka i za przejechanie 5 przystanków (co trwa 7 min.) mam zapłacić 4.80zł? W takim razie nie zobaczycie ani złotówki, a swoje śmieszne mandaty możecie sobie wystawiać ile dusza zapragnie.

    • 51 1

    • Protest ludzie, protest i to masowy. Dość już tego! Nie liczcie, że ta władza coś dla ludzi zrobi, zajadą was jak psy jeśli im na to pozwolicie co widać na każdym kroku, od lat. Udało się uratować Polankę Redłowską i kilka szkół, które Sz. chciał przeznaczyć na odstrzał i sprzedaż terenu deweloperom, to i uda się zrobić porządek z cenami w komunikacji miejskiej.

      Skoro miasto stać finansować przejazdy tylu grupom społecznym to niech już wszystkim dadzą za darmo, a nie jeszcze podnoszą bez końca i umiaru. Przynajmniej w strefie centrum powinna być komunikacja darmowa, żeby ograniczyć ilość samochodów i dać trochę ułatwień ludziom.

      • 10 0

    • (1)

      Protest ludzie, protest i to masowy. Dość już tego! Nie liczcie, że ta władza coś dla ludzi zrobi, zajadą was jak psy jeśli im na to pozwolicie co widać na każdym kroku, od lat. Udało się uratować Polankę Redłowską i kilka szkół, które Sz. chciał przeznaczyć na odstrzał i sprzedaż terenu deweloperom, to i uda się zrobić porządek z cenami w komunikacji miejskiej.

      Skoro miasto stać finansować przejazdy tylu grupom społecznym to niech już wszystkim dadzą za darmo, a nie jeszcze podnoszą bez końca i umiaru. Przynajmniej w strefie centrum powinna być komunikacja darmowa, żeby ograniczyć ilość samochodów i dać trochę ułatwień ludziom.

      Nie wierzycie, że da się za darmo? Wystarczy każdemu mieszkańcowi dopisać parę groszy miesięcznie do rachunku za wywóz śmieci. Wszyscy bez wyjątku zapłacą np. 3zł/mc opłaty komunikacyjnej i sprawa załatwiona. A nie rżnąć ludzi do bólu biletami.

      Inna opcja to urealnienie opłaty wg. czasu przejazdu lub ilości przystanków. W wielu krajach takie systemy działają. Podbijamy kartę przy wejściu i przy wyjściu, system zdejmuje kwotę i załatwione. Skoro 75 min. ma kosztować 4.80zł to np. 25 min. powinno kosztować 1/3 tej kwoty czyli 1.60zł , a np. 10 min. to 80gr. Można? Można. Tylko trzeba chcieć, a nie być panem Sz. i spółką.

      • 6 0

      • Pełna zgoda.

        • 3 0

    • Potrzebny jest masowy protest. Inaczej popiszemy sobie, a oni zrobią swoje.

      • 6 0

    • Wałek roku w Gdyni (1)

      Prawda jest taka, że parę przejazdów rodzinnych komunikacją (bez ulg, bo rodzina nie z tych bardzo dużych) będzie kosztować więcej niż miesięczna rata za własny samochód :)

      • 2 0

      • Dokładnie.

        • 1 0

    • Ja im pisałem, żeby zrobili możliwość przejazdu do 15 min. na bilecie ulgowym. Jak ktoś jedzie dłużej to po prostu dokasowuje do pełnego biletu i tyle. Prosto, w miarę tanio, elegancko, nawet nie trzeba drukować specjalnych biletów i na zwykłych karnetach dało się to zrealizować. Nie raczyli nawet odpisać na pismo w tej sprawie także to wiele tłumaczy.

      • 2 0

    • Wojtek nie podwyższaj!

      Łapka w dół od Wojtka, króla przysiadaków :)

      • 0 0

  • Ja mojej zgody nie udzieliłem.

    • 32 1

  • Ceny biletów

    A później mówi się o ekologii,jak ktoś dobrze przeliczy to samochód osobowy wyjdzie taniej , i mamy po ekologii

    • 33 0

  • macie ujednolicenie taryf na całe Trójmiasto

    Wystarczy że Gdynia wprowadza podwyżki to Gdańsk też musi. To ja dziękuje za ujednoliconą taryfę - dlaczego mieszkaniec Gdańska musi płacić tyle samo za bilet co mieszkaniec Gdyni(i odwrotnie)

    • 18 0

  • Pozdrawiam was staropolskim f-off. Tylko auto. (2)

    • 22 1

    • Chyba londyńskim slangiem....

      • 1 0

    • Witamy cię staropolskim welcome.

      Kontrolerzy Strefy Płatnego Parkowania.

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane