• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: nowe przejście przez ul. Śląską

Michał Sielski
8 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Od pierwszego dnia zdecydowana większość pieszych wybiera przejście naziemne zamiast tunelu. Jego wyznaczenie nie spowodowało większych korków w okolicy.
  • Od pierwszego dnia zdecydowana większość pieszych wybiera przejście naziemne zamiast tunelu. Jego wyznaczenie nie spowodowało większych korków w okolicy.
  • Od pierwszego dnia zdecydowana większość pieszych wybiera przejście naziemne zamiast tunelu. Jego wyznaczenie nie spowodowało większych korków w okolicy.
  • Od pierwszego dnia zdecydowana większość pieszych wybiera przejście naziemne zamiast tunelu. Jego wyznaczenie nie spowodowało większych korków w okolicy.
  • Od pierwszego dnia zdecydowana większość pieszych wybiera przejście naziemne zamiast tunelu. Jego wyznaczenie nie spowodowało większych korków w okolicy.

Zakończyły się prace związane z wytyczaniem kontrowersyjnego przejścia dla pieszych przez ul. Śląską w Gdyni. Tuż obok jest tunel, który jest jednak barierą dla osób starszych i mniej sprawnych. - Mimo hejtu, nadal będziemy wskazywać miejsca, które można sprawić bardziej przyjaznymi dla pieszych - zapewniają społecznicy.



Czy w miejscach, gdzie są tunele, powinny powstawać przejścia dla pieszych?

Przejście dla pieszych przez ul. Śląską, na skrzyżowaniu z ul. Podolską i Nowogrodzką, powstało tuż obok tunelu, którym piesi musieli chodzić do tej pory. Jego wyznaczenie było jednym z projektów zgłoszonych do Budżetu Obywatelskiego przez społeczników ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.

Projekt zyskał aprobatę ponad pół tysiąca mieszkańców, a prace wycenione na niemal 220 tys. zł właśnie się zakończyły. W ich ramach wykonano nie tylko przejście, ale też przebudowano kanalizację deszczową, zamontowano nowe oświetlenie i sygnalizację.

- Chodniki zostały przebudowane zgodnie ze standardami dostępności. Zastosowaliśmy kostkę kamienną, betonową oraz płyty fakturowane, które ułatwiają komunikację osobom niedowidzącym i niewidomym. Wymieniliśmy również krawężniki na łukach w rejonie przejścia - opowiada Tomasz Delekta, który nadzorował te inwestycję z ramienia Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Po co przejście obok tunelu?



Mimo ponad 500 głosów za wykonaniem przejścia, znalazło się też wiele osób, które tę inwestycję skrytykowały. Powód? Tuż obok znajduje się tunel, którym piesi mogą przedostać się na drugą stronę ruchliwej i w sumie czteropasmowej ul. Śląskiej. Sporo osób uważa więc, że to wystarczające, mimo że w tunelu nie ma nawet wind, więc dla niepełnosprawnych może być to bariera nie do pokonania, a już na pewno spore utrudnienie, by dostać się do Śródmieścia. Zwłaszcza, że alternatyw nie ma za wiele, a - wbrew oczekiwaniom - światła nie spowodowały większych korków w tym rejonie.

- Do tej pory przez ul. Śląską, na długości niemal 1,5 km, można było przejść w poziomie terenu jedynie na wysokości Wzgórza św. Maksymiliana. Kolejne przejście było dopiero na Grabówku. To utrudnia poruszanie nie tylko osobom o ograniczonej mobilności, ale np. rodzicom z wózkami dziecięcymi czy osobom z zakupami. Dodatkowe, wygodne i dobrze oświetlone przejście piesze oczywiście nie rozwiązuje kolejnych problemów z dostępnością i "zszyciem" miasta. Tym niemniej, w szerszym kontekście, to bardzo dobra oddolna inicjatywa - ocenia Barbara Marchwicka, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. przestrzeni publicznych.
Eksperci podkreślają także, że montaż wind nie ma również sensu ekonomicznego. Windy na pobliskim węźle Wzgórze kosztują miasto 84 tys. zł rocznie. Nie mówiąc już o tym, że czytelnicy regularnie informują nas o tym, że w wielu miejscach windy miejskie często się psują i tygodniami czeka się na ich naprawę.

Społecznicy: hejtem się nie przejmujemy



- To pierwsza tego typu zmiana w Gdyni, ale też element przemyślanej strategii Miasta Wspólnego, by dostępnymi społecznikom narzędziami zmieniać Gdynię w kierunku lepszego miejsca dla pieszych, bardziej dostępnego dla wszystkich. Warto przypomnieć, że jeszcze osiem lat temu prezydent Wojciech Szczurek otwierał Węzeł Wzgórze, który sprowadził pieszych w podziemia, a komunikację zbiorową opóźnił. Więc jest wiele do zrobienia, szczególnie że stopień hejtu i niezrozumienia potrzeb osób starszych czy po prostu mniej sprawnych, zmuszanych codziennie do pokonywania tego typu przeszkód, jest ogromny. Dla wielu liczy się tylko strata tych kilkunastu sekund na światłach, bo trzeba przepuścić pieszych - mówi Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, którego członkowie byli autorami pomysłu wykonania przejścia przez ul. Śląską.

Nowe przejścia dla pieszych w Gdańsku



Podobne obawy kierowców budzą plany budowy naziemnych przejść dla pieszych w Gdańsku. Mimo to miasto, z poparciem stowarzyszeń miejskich, zdecydowało o budowie kilku nowych przejść naziemnych:

  • na Podwalu Przedmiejskim (łącznie pięć, jedno już powstało),
  • na Podwalu Grodzkim (przy dworcu Gdańsk Główny PKP),
  • na Wałach Jagiellońskich (na wysokości Bramy Wyżynnej),
  • na al. Legionów (przy skrzyżowaniu z Hynka),
  • na al. Zwycięstwa (na wysokości GUMedu).

Opinie (260) 2 zablokowane

  • Przejście przez ulicę. (3)

    Bardzo dobrze ,że powstało przejście na ul. Śląskiej! Wygoda,bezpieczeństwo i utrafione miejsce. Ruch od żywa się bez zakłóceń, super że tak było można zro ić. Więcej takich przejść.To również spowodowało że ukróciło nocne wyścigi rajdowe na tym odcinku. Mamy większy komfort upragnionej ciszy. Korzystam z tego przejścia odziennie i dziękuję,że takowe powstało.

    • 11 20

    • i oddychasz pełną piersią świeżego powietrza

      • 5 0

    • "upragnionej ciszy"

      I widać, że opinia "z urzędu", bo kompletnie bez wiedzy o zjawisku.
      Najbardziej uciążliwy jest hałas startujących, wchodzących na obroty maszyn. Jak równiez są to dla maszyn warunki, w których wydzielają najwięcej szkodliwych substancji.

      • 2 0

    • To się zdziwisz.

      Specjalnie będę cisnął gaz przy zmianie świateł na zielone. Stać mnie na paliwo.

      • 1 0

  • Panie Piesiewicz (1)

    Idź pan na ul.Warszawską,niedaleko od tego nowego skrzyżowania które powstało.Do góry Nowogrodzką i w prawo.Tam można nogi połamać.Chodniki od 40tu lat jeszcze za komuny!Polecam.

    • 12 0

    • Lepiej jakiegoś urzędnika tam zaprowadzić.

      Albo samemu coś zrobić

      • 1 0

  • Ale pieniądze na niepotrzebną windę budowlaną od 2 lat na Kamienną Góre to mają

    • 8 6

  • (3)

    Ty Piesiewicz a jak ci twoi ograniczeni ruchowo mają dostać się do tego śródmieścia jeżeli kawałek niżej jest tunel pod torami gdzie też są schody co?Powiesz społeczniaku jeden?może marsz w kierunku Podjazdu albo Piłsudskiego gdzie też ci twoi niepełnosprawni napotkają schody?Wykonanie tego cudu inżynierii to też typowa gdyńska tragedia asfaltu na jezdni choć są nierówności nawet nie ruszyli ograniczyli się do paru płytek na chodniku małej latarenki semaforów i paru krawężników mój Boże jaka wielka inwestycja ty piesiewicz już nie szukaj żadnych miejsc więcej dosyć już pacanie w tym mieście schrzaniłeś

    • 21 9

    • zgadzam sie w 100 procentach

      • 4 1

    • Teraz Piesiewicz zaproponuje przejście przez tory

      Pociągi stop, piesi naprzód.

      • 1 0

    • też na takie i**otyzmy gdyńskie zwracam uwagę od dawna - bez echa..

      • 0 0

  • te kilkanaście sekund tu kilkanaście tam i zrobi się z tego 5 czy więcej minut

    • 2 2

  • Gdynia farbą płynie

    Gdynia to tylko farba koloru:
    Czatna łatanie dziur
    Czerwona ścieżki rowerowe
    Biała nowe przejścia
    Zielona miejsca dla elektryków
    Reszta to już pustogłowie i nic więcej

    • 8 1

  • ciekawe czy drgnie społecznika serce gdy na przejściu tym zginie człowiek (4)

    i będzie dokładnie obojętne czy była wina jego czy kierowcy. Trup tak samo zimny.
    Ale co ja tam wiem, ja jestem tylko hejterem

    • 14 11

    • Oni są jak niektórzy ekolodzy :( Wypowiadają się w imieniu wszystkich mimo że nie mają większościowego poparcia

      • 2 0

    • (2)

      Moje serce drgnie jak sprawca trafi na długie lata do ZK w Sztumie.

      • 0 3

      • czy to że sprawca trafi do więzienia ożywi ofiarę wypadku? (1)

        • 1 0

        • nie ożywi

          ale może nauczy innych kretynów żeby nie cwaniakowali na drogach

          • 0 0

  • Przelomowa inwestycja dla rozwoju calego Pomorza! (1)

    • 9 2

    • To przejście odmieni całe moje życie.

      Jak do tej pory mogłem żyć bez niego? Specjalnie przyjadę na Działki Leśne z rodziną, pochodzimy, porobiły zdjęcia. Może znajomych zza granicy zaprosimy, niech też poprzechodzą przez Śląską? Wiadomość na pierwszą stronę

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Podejście od strony mniej szlachetnej części pleców (4)

    Jestem gorącym zwolennikiem ułatwiania życia pieszym i rowerzystom w centrum miasta ale tylko pod warunkiem, że infrastruktura drogowa dookoła centrum i samego miasta jest wysoko rozwinięta i zapewnia separację pieszych od samochodów. 4 jezdniowa obwodnica, 2 jezdnie ruch lokalny po 3 pasy, 2 jezdnie ruch tranzytowy 3 pasy, droga Gdyńska przedłużona do Sopotu, domknięta północna rama obwodnicy Gdańska i dopiero wtedy proszę się zajmować malowaniem przejść w miejscach tunelów, kontrapasami, zwężeniami i innymi farbowymi trickami.

    • 26 16

    • Czyli dyskryminujesz pieszych. Smutne. (1)

      • 7 9

      • a ty dyskryminujesz "zdrowy rozsądek"

        zastępując myślenie przepisem.

        • 4 3

    • O ile to przejście wydłuży średni czas dotarcia np. ze Stoczni na Dąbrowę (nie w godz. szczytu) o 25 sekund? Tylko jeżeli akurat trafisz na pieszego. Ja proponuje zacząć od sposobu jazdy kierowców, wypadków które powodują codziennie oraz jeżdżenia samochodem tylko z kierowcą. Ciekawe ile tutaj by można czasu zaoszczędzić. Ale wiadomo, że kierowczyki nie pójdą na ustępstwa, bo oni się wszędzie spieszą i nie mają czasu stać na światłach. Bo pieszy, rowerzysta i pasażer komunikacji się nigdy nie spieszy, jest wyluzowany i ma czas (sami emeryci i bezrobotni). Powszechnie wiadomo, że 15 letni grat jest synonimem luksusu i wysokiej pozycji społecznej i prestiżu. Proponuję, żeby każdy zadał sobie pytanie czy musi jechać autem i ile zaoszczędzi na tym czasu.

      • 4 0

    • fraza: tylko pod warunkiem eliminuje sens tekstu napisanego przed nią

      Myślenie reprezentowane przez posiadaczy "zdrowego rozsądku" (faktycznie mających problem z zauważeniem, że samochód nie jest jedynym, a nie powinien być głównym sposobem poruszania się po dobrze zarządzanym mieście) doprowadziło w wielu krajach do zbudowania przewymiarowanej infrastruktury drogowej, na którą nie ma środków w budżecie ani miasta ani kraju. Całe szczęście, że takie poglądy ma coraz mniejsza liczba internautów dających lajki na tym portalu, chociaż optycznie jest ich nadal większość. Bez edukacji stawiającej na umiejętność myślenia trudno będzie wyjść ze ślepej uliczki niezrównoważonego rozwoju miasta.

      • 0 0

  • Super sprawa - przejście bardzo przydatne (3)

    A samochody i tak tam mają światła (bo jest skrzyżowanie) oraz (od zawsze) stoją tam w korkach. Więc czysty zysk dla pieszych.

    • 4 9

    • (2)

      g.. prawda bo światła tylko dla samochodów moga miec krótkie cykle jak czeka jedno czy dwa auta to wystarczy 5-6 sekund czerwonego dla głównej jezdni a jak pieszy ma pełznąć przez jezdnię to trzeba mu dac minimum 30 sekund

      • 2 2

      • (1)

        Rozumiem ze jakbyś miał te 30 sekund to inaczej byś sobie życie urządził.

        • 2 1

        • 30 sekund tu 30 tam i w ciągu dnia się zbiorą godziny spoleczniacki tumanie

          • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane