• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: nowe trasy zapowiedzią elektrobusów

Patryk Szczerba
28 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Autobusy elektryczne pojawią się w Gdyni dzięki dofinansowaniu z UE. Autobusy elektryczne pojawią się w Gdyni dzięki dofinansowaniu z UE.

Część linii ZKM od soboty zmieni w Gdyni trasy. Włodarze planują zakup pierwszych w pełni elektrycznych autobusów, które będą jeździły na liniach 128, 133, 150, 190 i 282 oraz N40 i N94. Zebrane po zmianach dane będą potrzebne przy składaniu wniosku o dofinansowanie zakupu z UE.



  1. Do niedawna w Gdyni o elektrycznych autobusach - ładowanych podczas postoju w bazie mówiło się wcale albo niewiele.
  2. Władze miasta przekonywały, że lepszym wyjściem jest inwestycja w trolejbusy. Współcześnie te pojazdy mogą ładować się z sieci trakcyjnej, by później przejechać bez szelek coraz dłuższe dystanse.
  3. Dowodem na to są ostatnie zakupy. Do Gdyni trafi do marca przyszłego roku 16 przegubowych i 14 standardowych pojazdów firmy Solaris. 21 starszych pojazdów zyska z kolei nowe baterie litowo-jonowe. Łączna wartość zamówienia współfinansowanego z Unii to 95 mln zł.
  4. Trwa też poszukiwanie dostawcy sześciu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych, które powinny pojawić się na ulicach miasta w czwartym kwartale.


Okazuje się, że dofinansowanie z Unii na zakup elektrycznych, zeroemisyjnych autobusów okazało się na tyle atrakcyjne, że opór urzędników został przełamany. Pomógł program unijny Infrastruktura i Środowisko i jego element dotyczący rozwoju publicznego transportu zbiorowego w miastach. Wśród projektów podlegających dofinansowaniu jest m.in. zakup nowych autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania, gdzie kwoty dofinansowania mogą sięgnąć 85 proc. wszystkich wydatków kwalifikowanych.

Na razie nie wiadomo, ile autobusów będzie chciała kupić Gdynia. Nie są znane też konkretne terminy dostaw. Wiadomo, że pierwsze decyzje w tej sprawie mają zapaść wiosną, a autobusy trafią na ulice najprawdopodobniej nie wcześniej niż za 2,5 roku.

Elektryczne autobusy: cichy i ekologiczny transport



- Rozszerzamy naszą ofertę komunikacyjną o linie obsługiwane elektrobusami przede wszystkim po to, żeby zapewnić cichy, ekologiczny i komfortowy transport mieszkańcom. Mamy na uwadze również to, że takie obowiązki nakłada na nas ustawa o elektromobilności - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Autobusy elektryczne będą jeździły na liniach 128, 133, 150, 190 i 282 oraz N40 i N94. W pojazdach, które będą eksploatowane w Gdyni, przyjęto rozwiązanie doładowywania baterii za pomocą pantografowych stacji szybkiego ładowania zlokalizowanych na pętlach.

- Elektryki zostaną skierowane w te rejony, gdzie mieszkańcy narzekają na hałas autobusów, a jednocześnie nie ma szans poprowadzenia linii trolejbusowej - informują urzędnicy.

Zmiana rozkładu jazdy od 1 grudnia



Zanim elektryczne autobusy trafią do Gdyni, najpierw trzeba dostosować część z już istniejących linii do nowych możliwości. To oznacza zmiany w rozkładach jazdy, które zostaną wprowadzone już 1 grudnia.

Nowy trasami pojadą linie 119, 190 i 282, która dojedzie na pętlę Dom Marynarza. Linię 137 zastąpią kursy linii 190 na nowej trasie, a linia 119 zacznie kursować także w soboty.

Z początkiem grudnia zmienią się też rozkłady linii 160, 170 i 194. Więcej trolejbusów linii 31 pojedzie do Ergo Areny przy wykorzystaniu baterii.

Zmiana trasy linii 119



Zaplanowano kursowanie autobusów tej linii jak dotychczas do Dworca Morskiego, ale od centrum Gdyni ulicami Portową, Wendy i Chrzanowskiego, zamiast Wiśniewskiego i Polską.

Dalsza trasa, od przystanku "Gdynia Dworzec Gł. PKP - Hala 01" przy ul. Wójta Radtkego do Wzgórza św. Maksymiliana nie zmienia się.

W nowym rozkładzie jazdy linia 119 funkcjonuje w szerszym zakresie czasowym niż obecnie - od godz. 6:30 do 18 w dni powszednie i w godz. 9-16 w soboty.

Zmiana trasy linii 190



Nowa trasa linii 190, zamiast do/z Dworca Gł. PKP, prowadzi do/z pl. Kaszubskiego - przez Dworzec Gł. PKP, ulicami: Władysława IV, 10 Lutego, Dworcową i Wójta Radtkego, natomiast w przeciwnym kierunku - ulicami: Jana z Kolna, pl. Konstytucji, Dworcową i dalej dotychczasową trasą do Witomina.

Wszystkie kursy zaplanowano do/z pętli Witomino Leśniczówka. Niektóre z nich skierowano przez Stare Witomino - ulicami: Stawną, Polną i Długą.

Dotychczasowe kursy linii 137 zostają włączone do rozkładu jazdy linii 190 - funkcjonującej na nowej trasie i z większą częstotliwością - ze względu na obsługę cmentarza, w porze międzyszczytowej co 10 minut.

Zmiana trasy linii 282



W nowym rozkładzie jazdy linii 282 autobusy kursują do/z Domu Marynarza, zamiast do/z Węzła F. Cegielskiej. Zmienia się także trasa linii 282 w Śródmieściu - tylko w kierunku Domu Marynarza. Nowa trasa od przystanku "Węzeł Ofiar Grudnia '70 01" prowadzi ul. Janka Wiśniewskiego i przez pl. Konstytucji (z zajazdem na plac przy Dworcu PKP) i dalej obecną trasą linii 128 - ulicami: Wójta Radtkego, 3 Maja, Armii Krajowej, Władysława IV, Świętojańską i al. Piłsudskiego.

Zmiany w obsłudze Dworca Morskiego



Prawie wszystkie kursy linii 133 w dni powszednie kieruje się do/z Dworca Morskiego. Tym samym kursy linii 160 wykonywane w czasie popołudniowego szczytu przewozowego do/z Dworca Morskiego zaplanowano do/z Gdyni Dworca Gł. PKP. Obsługę Dworca Morskiego od strony ulic Polskiej i Janka Wiśniewskiego zapewnia linia 133 i - w czasie porannego szczytu przewozowego - także linia 147, natomiast od strony ul. Wendy - linia 119.

Zmiany w obsłudze Domu Marynarza



Ze względu na wprowadzenie linii 282 na pętlę przy Domu Marynarza, zajazdy autobusów linii 133 na tę pętlę zaplanowano tylko w niedziele i święta - w godzinach 9-19.

Trolejbus jeździ do Ergo Areny


Elvis jeździ trolejbusem



Rozkład ZKM Gdynia


Miejsca

Opinie (127) 4 zablokowane

  • Chwarzno Wiczlino dalej pomijane

    Z Witomina to można nawet przejść na piechotę a z Chwarzna Wiczlina już nie

    • 14 5

  • zabrali mi autobus z Polskiej na Witomino

    głupie ch*je!!!

    • 12 5

  • Co za porażka (2)

    Skoro są trakcje elektryczne to po co zaśmiecać świat akumulatorami?

    • 18 5

    • Bo ta zła niedobra Unia

      Daje pinionszki

      • 4 1

    • Polityka koncernowa

      Jak bateryjka zużyje się, to będzie trzeba kupić nową albo nowy pojazd. Zwykłe pojazdy sieciowe są nieekonomiczne - zbyt długo służą, wolno zużywają się, można remontować po kilkadziesiąt lat i nie napędzają przemysłu.

      • 4 1

  • (3)

    Poprawcie mnie jeżeli czegoś nie zrozumiałem: nie wiadomo ile kupi Gdynia autobusów, nie wiadomo kiedy będą dostarczone, jakieś decyzje mają zapaść wiosną, ale może zapadną, a może nie...
    A jak zapadną to już za 2,5 góra 3 lata...
    To tak gdzieś na przyszłe wybory coś będzie?!

    • 19 3

    • W gdyni to normalne. Wazne ze im troche farby zostalo to robia "remont" sciezek rowerowych

      • 8 2

    • No i wierszóweczka wpadnie

      • 4 3

    • Masz rację...
      No ale tak tam się wygrywa wybory
      Tego oczekuje ludność.
      Teraz zestaw artykuły o planach z tymi które po prostu informują co zrobiono...

      • 7 1

  • to jadąc z Witomina (6)

    do pracy w porcie mam iść z buta z placu Kaszubskiego?!?
    Jeżdżę porannym 137 do Dworca Morskiego i ten autobus przecież nie wozi powietrza!!! Zabranego 160 to nawet nie skomentuję! Dlaczego dlaczego tylko rano 147 dojeżdża do dworca morskiego?! Dlaczego nie ma popołudniowych kursów na Karwiny??? To jak mamy wracać do domu???
    Było k*rwa super, bo mogłem od dwóch stron dezpośrednio dojechać do i z pracy. Od strony węzła ofiar i od strony przychodni portowej. A teraz obie opcje są zabrane, po jaki jasny ch*j płacę za miesięczny? Może robotę mam sobie w Gdańsku poszukać, albo innymi Bolszewie?!?

    • 15 3

    • latem to sobie jeszcze mogę przejść z buta do roboty z hali, ale k*rwa zimą???

      • 9 1

    • ZKM - Zlikwidowujemy Kursy Mieszkańcom.

      • 13 1

    • (2)

      My w Gdańsku nie lubimy zatrudniać ludzi z Gdyni

      • 3 7

      • (1)

        Mam kolegę który pracuje w porcie w Gdansku i mówi że dużo lepiej się tam pracuje niż w grodzie Wojtka.

        • 8 3

        • Chyba nawet w zukowie lepiej jest niż w Gdyni

          • 9 3

    • Bolszewo

      Masz co do Bolszewa?

      • 2 1

  • wymiotować mi się chce jak czytam te wasze komentarze (11)

    Miasto robi coś fajnego dla mieszkańców i środowiska a tu sam chejt, Jesteście bandą piep** malkontentów albo po prostu trolli na zleceniu.. innego wyjaśnienia nie widzę. Na szczęście 70% mieszkańców Gdyni nie czyta tego jak się okazało przy ostatnich wyborach portalu opłacanego przez PIS i tego forum.

    • 12 27

    • Rzeczywiście, normalnie kwiaty rzucać i buziaki posylać w podzięce. Elektrobusy za kilka lat A zmiany już teraz.

      • 10 3

    • ja nie jestem trollem na zleceniu

      tylko straciłem bezpośednie połączenie dom-praca-dom!!! Mam prawo być wkur*iony!

      • 11 2

    • (3)

      Ja wiem, że ogólnie system szkolnictwa się zmienił itd.
      Ale problem w tym, ze artykuł jest póki co o tym, że zrobiono plany.
      Plany

      • 6 3

      • plany plany... (2)

        nowy rozkład jest od 1 grudnia.

        • 6 2

        • (1)

          Ok
          Zmieniaja rozkład
          Super
          To clue całej sprawy
          Faktycznie zidiocenia postępuje

          • 3 3

          • Chodzi o to że robią z ludzi głupich

            Ludzie nie umieją czytać ze zrozumieniem, i dlatego nie ma tu żadnego hejty tylko krytyka weź to jeszcze raz przeczytaj, zmiany są teraz, elektryczne autobusy będą za hohohoho...

            • 3 1

    • Kamilu, doucz się z ekologii w tym kraju

      A potem będziesz mówił nam co jest fajne dla mieszkańców i środowiska. To ze ktoś mówi ze elektromobilnosc jest fajna to nie oznacza ze nie ma tam magicznej gwiazdki dotyczącej Polski. Nie kupuj wszystkiego co ci karzą bo będziesz miał długi i raty do spłacenia i problem z utylizacja jeszcze.

      • 7 3

    • (2)

      Dawać, dawać. Tylko 4 łapki w dół do mojej wypowiedzi. Coś o tej godzinie mało was na służbie. Pewnie o 7 rano będzie dużo więcej...
      Radek a czytałeś że zakup zapewne w 80% jak nie lepiej sfinansuje Unia? więc nawet jak okażą się niewypałem ze względy na koszt baterii itd. to zbyt dużo nie stracimy.. Dać szansę a nie wiecznie krytykować i marudzić...

      • 3 4

      • O 7 rano to będzie więcej twoich kolegów z UM.
        Jesteś na tym poziomie pojmowania otoczenia, że rozmawiać mogą z tobą podobni tobie
        Nsra

        • 3 4

      • A unia ma swój budżet skąd, pewnie PiS tez ma własny niezależny piniondz na własne pomysły, prawda? Nie tylko ekologię postudiuj ale i prawa ekonomii. Park naukowy tez unia dała, a teraz kilkanaście milionów idzie na utrzymanie korytarzy szklanych, to samo będzie z ta ekonomika elektryków. Nie kupuj mody i frazesów jak pelikan.

        • 4 0

    • nowe

      Gdynia stawia na ekologię lepiej jeździć starymi osobowymi smierdzielami bo trzeba wozić d*pe

      • 1 0

  • Gruszecka nie ośmieszaj się stanem wiedzy na temat ekologii

    To ze coś wymusza ustawa w tym nieekologicznymi kraju, to jeszcze rozumiem bo lobby w UE działa i lobbuje żeby reszta miała podane na dłoni co o tym należy mysleć, ale ze ktoś tak wysoko usytuowany w łańcuchu pokarmowym gdyńskiego magistratu nie ma elementarnej wiedzy o elektromobilnosci i stanie ekologii w tym kraju, to jestco najmniej żenujące. Słusznie niektórzy komentujący już wskazali argumenty za i przeciw, na dziś dzień argument za to cisza, innych argumentów brak, o ekonomii i ekologii tych rozwiązań w naszym przezajebistym kraju jeszcze niech Katarzyna dwojga nazwisk doczyta w prasie fachowej, bez ulegania urokowi osobistemu i argumentom premiera tego kraju.

    • 15 3

  • A kiedy autobusu z Gdyni-Zachód do Chyloni i Obłuża/Oksywia (7)

    Kiedy będą linie Wiczlino-Oksywie przez obwodnicę i Grabówek, oraz Chwarzno-Cisowa np przez Wiczlino, Pustki, Kartuską, Chylońską. Masa ludzi z Fort Forest, patio róży, Sokółki i innych osiedli jeździ do pracy do Chyloni, Cisowej, Grabówka, Oksywia, Obłuża.. Dlaczego wszyscy mają do wyboru albo samochód, albo 1,5 godziny jazdy z 1 -2 przesiadkami?

    • 24 3

    • Dokladnie,łatwiej z Obluza dojechac do Gdanska niz w strone Chyloni

      • 5 2

    • Też racja. Jakieś pojedyncze, dodatkowe linie dużo by dały.

      Może na początku niekoniecznie z częstym kursowaniem, ale jeżeli zajdzie taka potrzeba, to po pierwszych analizach najwyżej zwiększy się częstotliwość kursów ;)
      Super pomysł :)

      • 3 0

    • Co ty pieprz...sz (1)

      Masz K! Pospieszny z wiczliono-chwarzno przez chylonie na obluze!!!

      • 5 0

      • a po co wulgaryzmy?

        Akurat w moim przypadku tylko dwie przesiadki :-) brawo, pół godziny jazdy w sumie i z 15-20 minut na stanie na przystankach przesiadkowych - razem prawie godzina. Autem robię tę trasę w 11min. Nie ma to jak zrównoważony transport. Rowerem przez las w 25 minut też dojadę, ale w zimie po błocie śniegu rowerem do biura mi się nie uśmiecha, nie ten wiek i kondycja...

        • 1 0

    • (2)

      No właśnie ,kiedy autobus z Witomina do Chyloni,?

      • 2 1

      • pewnie jak będziemy na emeryturach...

        • 2 0

      • No wlasnie, a kiedy z Leszczynek na Grabówek?

        • 2 0

  • Elektrobusy

    Do szczęścia brakuje jeszcze tańszego i mniej trującego środowisko , sposobu wytwarzania energii elektrycznej. W takim kształcie i przy takiej ilści odpadów poprodukcyjnych, to raczej nie ma sensu, choć faktem jest że brud i spaliny powstają poza Gdynią.

    • 11 0

  • (2)

    Nowe drogi!!!

    • 18 1

    • A na co to komu?

      A po co to potrzebne

      • 3 1

    • to ja poproszę przez las

      np. drogę z Chwarzna wzdłuż obwodnicy do Skarbka (praktycznie jest, brakuje kawałka, poprawy nawierzchni) i drugą przez las od Biedronki przy rondzie (blisko fort forest) do Jaskółczej

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane