- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (59 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (183 opinie)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (77 opinii)
- 6 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (282 opinie)
Gdynia: podwyżki za parkowanie i nowe strefy budzą niezadowolenie
Od 1 lipca Gdynia uruchamia nowe strefy płatnego parkowania, m.in. w Orłowie i na Działkach Leśnych. Do tego parkometry pojawią się na dziewięciu miejskich parkingach. Poszerzenie stref i podwyżki budzą sporo kontrowersji wśród mieszkańców.
Nowe parkomaty już stoją, a obecnie trwają ostatnie przygotowania, w tym montaż oznakowania.
Do tego płatności zostaną uruchomione na dziewięciu parkingach poza strefami.
Parkowanie w Gdyni: nowy cennik
Cennik na 9 parkingach poza strefą
Abonamenty parkingowe dla mieszkańców: ruszyła sprzedaż
Ruszyła przedsprzedaż abonamentów dla mieszkańców stref.
- Przygotowujemy usprawnienia dla tych osób, które po raz pierwszy będą kupowały abonament parkingowy. Specjalnie dla mieszkańców Działek Leśnych, części Grabówka, Wzgórza św. Maksymiliana i Orłowa od 21 czerwca uruchamiamy przedsprzedaż abonamentów typu "M". Chcemy maksymalnie ułatwić zakup abonamentu i będzie to można zrobić zarówno w Biurze Obsługi Klienta przy ul. Tadeusza Wendy 15, jak i bez wychodzenia z domu, przez internet - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Na podstawie abonamentu typu "M" mieszkańcy będą uprawnieni do zaparkowania pojazdu na dowolnym miejscu postojowym, zlokalizowanym w promieniu do 300 metrów od miejsca zamieszkania.
Koszt abonamentu mieszkańca typu "M" dla mieszkańców Strefy Śródmiejskiej:
- abonament M na okres 1-5 mies. 30 zł/mies.,
- abonament M na okres 6-12 mies. 25 zł/mies.,
- drugi abonament w lokalu mieszkalnym na okres 1-5 mies. 90 zł/mies.,
- drugi abonament w lokalu mieszkalnym na okres 6-12 mies. 75 zł/mies.,
- trzeci i każdy kolejny abonament w lokalu mieszkalnym na okres 1-5 mies. 100 zł/mies.,
- trzeci i każdy kolejny abonament w lokalu mieszkalnym na okres 6-12 mies. 120 zł/mies.
Dla mieszkańców stref: A (Wzgórze św. Maksymiliana), B (Działki Leśne i część Grabówka), C (Orłowo)
- abonament M na okres 1-5 mies. 20 zł/mies.,
- abonament M na okres 6-12 mies. 15 zł/mies.,
- drugi abonament w lokalu mieszkalnym na okres 1-5 mies. 60 zł/mies.,
- drugi abonament w lokalu mieszkalnym na okres 6-12 mies. 45 zł/mies.,
- trzeci i każdy kolejny abonament w lokalu mieszkalnym na okres 1-5 mies. 80 zł/mies.,
- trzeci i każdy kolejny abonament w lokalu mieszkalnym na okres 6-12 mies. 60 zł/mies.
W poniedziałek późnym popołudniem mieszkańcy zgłaszali, że strona początkowo działała z problemami.
- Nie można kupić abonamentu, a czasu mało: osiem dni roboczych. Jak pieniądze nie zostaną zaksięgowane do 1 lipca na koncie ZDiZ - będziemy płacić za parkowanie nie jak mieszkańcy, ale jak ludzie spoza strefy; tak wynika z regulaminu ZDiZ. Mało tego, na własnym koncie można zobaczyć abonament innej osoby - pisała pani Paula.
Płatne parkowanie na Witomińskiej i przy pl. Górnośląskim
Zmiany budzą spore kontrowersje wśród mieszkańców. Najwięcej krytycznych uwag pochodzi z Działek Leśnych oraz Orłowa.
W pierwszej dzielnicy opłatami zostanie objęta ul. Witomińska, choć wielu mieszkańców, a nawet pracownicy mającego tam swoją siedzibę PEWiK-u, są tym faktem zdziwieni, ponieważ to obrzeża dzielnicy.
- We wrześniu 2020 roku Rada Dzielnicy Działki Leśne wnioskowała o to, aby ulica Witomińska została objęta systemem poboru opłat. Tak więc w tym przypadku przychyliliśmy się do wniosku radnych dzielnicy - tłumaczy Marek Łucyk.
Z kolei w Orłowie strefą zostanie objęta znacząca część dzielnicy i to nie tylko ta atrakcyjna turystycznie, czyli nadmorska, ale także mieszkaniowa oraz handlowa przy targowisku na pl. Górnośląskim.
- Przede wszystkim wprowadzenie opłat na wąskich osiedlowych uliczkach wokół placu Górnośląskiego uderza głównie w mieszkańców. Podobnie jest z opłatami w Orłowie Nadmorskim, gdzie parkowanie płatne jest wyłącznie w tygodniu, kiedy zaboli to mieszkańców, natomiast w weekendy jest bezpłatne, czyli wtedy, kiedy ulice pękają w szwach. Wynika to z przepisów prawa, ale gdy przepisy prawa nie pozwalają na wprowadzenie strefy płatnego parkowania w sposób adekwatny do potrzeb mieszkańców, nie powinno się tego robić. Do tego kontrowersje wzbudzają granice strefy i włączenie do niej chociażby ul. Akacjowej, choć nie ma to żadnego uzasadnienia. Jest to tylko po to, aby zamiast dwóch stref: nad morzem i przy placu Górnośląskim, była jedna, ale ze szkodą dla mieszkańców - mówi Adam Stelmaszewski ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, dodając, że nie było żadnych konsultacji z radą dzielnicy ani z mieszkańcami.
Władze Gdyni tłumaczą, że zdecydowano się na takie rozwiązanie, bo tworzenie podstref z dodatkowymi granicami spowodowałoby zaburzenie spójności obszaru.
- Utrudniałoby to m.in. orientację w stawkach. Dlatego też wprowadziliśmy jednolite zasady na całym obszarze. Zaznaczamy jednak, że będziemy obserwować zachowania kierowców. Z pewnością przeprowadzimy ewaluację naszych działań i nie wykluczamy w przyszłości ewentualnych korekt na terenie strefy - zapowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Wiadomo też, że nie będzie wyjątków dla kupujących na targowisku, bo umowa dzierżawy z kupcami obejmuje jedynie obrys budynku hali targowej.
- Miejsca postojowe należące do pasa drogowego ulicy plac Górnośląski będą objęte opłatami. Kupcy będą mieli wytyczone miejsca dostaw od strony ul. Bytomskiej - wskazuje Łucyk.
Płatne parkowanie przy SKM Wzgórze
Od 1 lipca do grona niezadowolonych dołączą zapewne kierowcy zostawiający auta przy ul. Kieleckiej w pobliżu szkoły WSAiB oraz stacji SKM Wzgórze
Marek Łucyk przekonuje, że kto nie chce płacić, może zostawiać auto na parkingu pomiędzy CH Riviera i halą.
- Parking ten należy do pasa drogowego ulicy Kieleckiej. W związku z tym opłaty na nim będą pobierane zgodnie z zasadami przyjętymi w Strefie Płatnego Parkowania. Każdy parking znajdujący się na obrzeżach centrum miasta może być wykorzystywany przez mieszkańców jako parking przesiadkowy. Nie oznacza to, że postój na nim może być zwolniony z opłat. Do dyspozycji mieszkańców pozostaje parking pomiędzy Halą Gdynia Arena a CH Riviera - argumentuje.
Emocje pojawiają się także przy okazji dziewięciu parkingów poza strefami. Zwłaszcza że część z nich będzie płatna nie tylko w dni powszednie, ale także w weekendy.
Płacić trzeba będzie na parkingach przy:
- al. Marszałka Józefa Piłsudskiego,
codziennie,
- ul. 3 Maja,
codziennie,
- ul. Stefana Batorego,
codziennie,
- ul. Jerzego Waszyngtona,
codziennie,
- ul. Juliana Ejsmonda,
codziennie,
- ul. Partyzantów,
- ul. Legionów,
- ul. Witomińska,
- ul. Orłowska.
Opłaty postojowe na parkingach przy al. Piłsudskiego oraz ulicach: 3 Maja, Batorego, Waszyngtona, Ejsmonda. Płacić trzeba będzie codziennie:
- Pierwsza godzina parkowania: 5,50 zł.
- Druga godzina parkowania: 6,60 zł.
- Trzecia godzina parkowania: 7,90 zł.
- Każda kolejna godzina parkowania: 5,50 zł.
Opłaty abonamentowe:
- Abonament dobowy: 80 zł.
- Abonament tygodniowy: 200 zł.
- Abonament 30-dniowy: 800 zł.
Opłaty postojowe na parkingach przy ulicach: Partyzantów, Legionów, Witomińskiej, Orłowskiej. Płatność od poniedziałku do piątku:
- Pierwsza godzina parkowania: 3,90 zł.
- Druga godzina parkowania: 4,60 zł.
- Trzecia godzina parkowania: 5,50 zł.
- Każda kolejna godzina parkowania: 5,90 zł.
Opłaty abonamentowe:
- Abonament dobowy: 45 zł.
- Abonament tygodniowy: 150 zł.
- Abonament 30-dniowy: 450 zł.
Jedziesz na Polankę Redłowską? Zapłacisz za parking
Władze miasta argumentują, że bez obowiązku zapłaty w tych miejscach parkingi byłyby zatłoczone.
- Parkingi objęte systemem poboru opłat znajdują się w obrębie lub na granicy Strefy Płatnego Parkowania. Pozostawienie na nich możliwości bezpłatnego postoju spowodowałyby ich natychmiastowe i całodzienne zatłoczenie. Wprowadzany system jest optymalnym rozwiązaniem. Zapewni on rotację i dostęp do tychże parkingów wszystkim chętnym kierowcom - przekonuje Łucyk.
Zapłacą także miłośnicy Polanki Redłowskiej, bo tamtejszy parking, mimo że będący na obrzeżach centrum, wejdzie do strefy.
- Ulica Ejsmonda, ze względu na swój unikalny charakter i lokalizację determinujące jej użytkowanie przez kierowców korzystających z plaży lub bulwaru Nadmorskiego, jest naturalną częścią strefy i od 1 lipca znajdzie się w systemie poboru opłat - ucina Łucyk.
Społecznicy: nie ma alternatywy, ale potrzebne były konsultacje
Z tym, że nowe płatne strefy parkowania są potrzebne, zgadzają się społecznicy z Miasta Wspólnego.
- Nie ma alternatywy dla urealniania kosztów parkowania, przerabiały to inne miasta i tylko dobra polityka parkingowa połączona z promowaniem dobrej komunikacji zbiorowej może być odpowiedzią na brak w miastach, szczególnie w ich centrach, przestrzeni na kolejne samochody - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego. - Jeszcze kilka lat temu gdyńskie władze zapowiadały tak kosmiczne projekty, jak budowa parkingu podziemnego pod skwerem Kościuszki, zresztą ślady takich pomysłów mamy w planach miejscowych. Jednak koszt budowy podziemnych miejsc postojowych to coś, co by do końca załatwiło możliwości inwestycyjne i tak mocno zadłużonej Gdyni.
Piesiewicz krytykuje jednak sposób wprowadzania zmian, podkreślając, że przy ustalaniu założeń nowych stref nie wzięto pod uwagę głosu mieszkańców.
- Problemem jest wprowadzanie stref bez głębokich konsultacji społecznych, a czas na nie był. Temat poszerzenia strefy płatnego parkowania Miasto Wspólne podnosiło już kilka lat temu, bez efektów w postaci dyskusji miasta z mieszkańcami. Może dzięki wsłuchaniu się w uwagi mieszkańców Orłowa czy Działek Leśnych i Wzgórza, pokazaniu, jak wygląda efekt ucieczki parkujących do sąsiadujących ze strefami dzielnic, uwzględnieniu uwag w większym stopniu uprzywilejowujących mieszkańców (objęcie abonamentem "parkingów strefowych"), opór wobec nowych rozwiązań byłby mniejszy - dodaje. - Przykład Gdańska pokazuje, że lepsza jest ewolucja - tam kolejne dzielnice zgłaszają chęć wejścia do SPP, bo widzą pozytywne efekty istnienia strefy u sąsiadów. Liczymy też, że UM Gdynia w końcu określi, na co przeznaczy wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania. Dziś wiele osób zarzuca miastu, że podnosi ceny parkowania, szukając dodatkowych środków.
Przypomnijmy, że zgodnie z ustawą min. 65 proc. wpływów ze śródmiejskiej strefy parkowania jest kierowane na osobny rachunek z przeznaczeniem na poprawę komunikacji zbiorowej i działania na rzecz pieszych czy na zieleń.
W zeszłym roku tylko przez dwa wakacyjne miesiące dochód z gdyńskich SPP wyniósł prawie 2,3 mln zł.
Gdynia niegotowa na nowe strefy parkowania (25 opinii)
Miejsca
Opinie (863) ponad 20 zablokowanych
-
2021-06-23 11:33
Gdzie są zniżki dla zaszczepionych
Potrójną dawką chodzących po chodnikach w czarnych maskach w stosownej odległości od siebie w co 3 piątek ?
- 2 1
-
2021-06-23 11:33
Nom (1)
Mieszkańcy Gdyni a szczególnie emeryci i kibice Arki są obsesyjnie zakochani w Szczurku. Dla nich to najlepszy prezydent w Polsce. Cóż miłość jest ślepa ale nie wiedziałem, że trwa tak długo.
- 7 0
-
2021-06-23 11:42
Jeżeli to jest obsesja wynikająca z psychozy to trwa lata
- 2 0
-
2021-06-23 11:39
To jest cwaniactwo w najczystszej postaci osob zamieszkujacych w centrum miasta. (1)
Im to pasuje, a miastu tym bardziej. Abonamenty za tzw. symboliczna zlotowke (30zl to smiech na sali), a ja regularnie dojezdzajac do centrum mam placic 500 zl !?
Brak mnie slow na to chamskie egoistyczne zachowanie tak jednych i drugich.
Uwazam, ze jako mieszkaniec Gdyni mam takie samo prawo do wykupu symbolicznego abonamentu w centrum jak mieszkancy centrum. Co to za dur.ne podzialy ludzi miedzy soba- 15 1
-
2021-07-01 06:27
Przeprowadz się ,kto ci broni.
- 0 0
-
2021-06-23 11:41
Cmentarze
jaka różnica między Witominiem a Spokojną.Zapomieliście o Spokojnej przecież tam duży parking.
No a co z Wiczlinem...- 7 0
-
2021-06-23 11:47
Parking przesiadkowy
Po co to zachęcanie to do nie używania samochodów skoro staje się to kompletnie nie opłacalne?? Jak parking przesiadkowy może być płatny? Czy ktoś tam umie myśleć logicznie i strategicznie?
- 6 1
-
2021-06-23 11:49
Wara mi od urządzania strefy na Grabówku, pazerne nieudaczniki
- 7 1
-
2021-06-23 11:50
Teraz działki leśne, część Grabówka
później, Chylonia, Obłuże itd. A może by tak wprowadzić opłatę w wysokości biletu miesięcznego, za kolejny samochód w rodzinie/gospodarstwie domowym. Znam sytuację gdzie trzyosobowa rodzina, ma trzy stare samochody i na dodatek mieszkają w bloku, a parking nie jest z gumy. Może taka opłata skłoniłaby do refleksji czy na pewno każdy naprawdę musi mieć samochód.
- 5 0
-
2021-06-23 11:53
To jest swinstwo. (1)
Was już całkiem porabalo.bez konsultacji z mieszkańcami jest miastem bezprawia.ue.się dowie.
- 9 1
-
2021-06-23 12:30
Niebawem minie 30 lat od czasów modernizacji hali targowej
Popytaj kupców, jak zachował się wówczas papcio pana Marka. Jak wraz z sekretarz miasta zamknął wszystkie umowy na klucz i wynajął firmę krzak. Z takim samym tupetem i bezczelnością.
- 2 0
-
2021-06-23 11:59
Niech będzie 50zł/h postoju (1)
to może przesiądą się na ekologiczne rowery i powietrze będzie lepsze
- 5 3
-
2021-06-24 06:53
Wtedy beda stac na awaryjkach na silniku
Tluku od szprych
- 1 1
-
2021-06-23 12:04
Podatek od zysku!
Czy, za opłaty za parkowanie, miasto odprowadza podatek????
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.