- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (515 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (185 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (61 opinii)
- 4 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (145 opinii)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (97 opinii)
- 6 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (64 opinie)
Gdynia: podwyżki za parkowanie i nowe strefy budzą niezadowolenie
Od 1 lipca Gdynia uruchamia nowe strefy płatnego parkowania, m.in. w Orłowie i na Działkach Leśnych. Do tego parkometry pojawią się na dziewięciu miejskich parkingach. Poszerzenie stref i podwyżki budzą sporo kontrowersji wśród mieszkańców.
Nowe parkomaty już stoją, a obecnie trwają ostatnie przygotowania, w tym montaż oznakowania.
Do tego płatności zostaną uruchomione na dziewięciu parkingach poza strefami.
Parkowanie w Gdyni: nowy cennik
Cennik na 9 parkingach poza strefą
Abonamenty parkingowe dla mieszkańców: ruszyła sprzedaż
Ruszyła przedsprzedaż abonamentów dla mieszkańców stref.
- Przygotowujemy usprawnienia dla tych osób, które po raz pierwszy będą kupowały abonament parkingowy. Specjalnie dla mieszkańców Działek Leśnych, części Grabówka, Wzgórza św. Maksymiliana i Orłowa od 21 czerwca uruchamiamy przedsprzedaż abonamentów typu "M". Chcemy maksymalnie ułatwić zakup abonamentu i będzie to można zrobić zarówno w Biurze Obsługi Klienta przy ul. Tadeusza Wendy 15, jak i bez wychodzenia z domu, przez internet - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Na podstawie abonamentu typu "M" mieszkańcy będą uprawnieni do zaparkowania pojazdu na dowolnym miejscu postojowym, zlokalizowanym w promieniu do 300 metrów od miejsca zamieszkania.
Koszt abonamentu mieszkańca typu "M" dla mieszkańców Strefy Śródmiejskiej:
- abonament M na okres 1-5 mies. 30 zł/mies.,
- abonament M na okres 6-12 mies. 25 zł/mies.,
- drugi abonament w lokalu mieszkalnym na okres 1-5 mies. 90 zł/mies.,
- drugi abonament w lokalu mieszkalnym na okres 6-12 mies. 75 zł/mies.,
- trzeci i każdy kolejny abonament w lokalu mieszkalnym na okres 1-5 mies. 100 zł/mies.,
- trzeci i każdy kolejny abonament w lokalu mieszkalnym na okres 6-12 mies. 120 zł/mies.
Dla mieszkańców stref: A (Wzgórze św. Maksymiliana), B (Działki Leśne i część Grabówka), C (Orłowo)
- abonament M na okres 1-5 mies. 20 zł/mies.,
- abonament M na okres 6-12 mies. 15 zł/mies.,
- drugi abonament w lokalu mieszkalnym na okres 1-5 mies. 60 zł/mies.,
- drugi abonament w lokalu mieszkalnym na okres 6-12 mies. 45 zł/mies.,
- trzeci i każdy kolejny abonament w lokalu mieszkalnym na okres 1-5 mies. 80 zł/mies.,
- trzeci i każdy kolejny abonament w lokalu mieszkalnym na okres 6-12 mies. 60 zł/mies.
W poniedziałek późnym popołudniem mieszkańcy zgłaszali, że strona początkowo działała z problemami.
- Nie można kupić abonamentu, a czasu mało: osiem dni roboczych. Jak pieniądze nie zostaną zaksięgowane do 1 lipca na koncie ZDiZ - będziemy płacić za parkowanie nie jak mieszkańcy, ale jak ludzie spoza strefy; tak wynika z regulaminu ZDiZ. Mało tego, na własnym koncie można zobaczyć abonament innej osoby - pisała pani Paula.
Płatne parkowanie na Witomińskiej i przy pl. Górnośląskim
Zmiany budzą spore kontrowersje wśród mieszkańców. Najwięcej krytycznych uwag pochodzi z Działek Leśnych oraz Orłowa.
W pierwszej dzielnicy opłatami zostanie objęta ul. Witomińska, choć wielu mieszkańców, a nawet pracownicy mającego tam swoją siedzibę PEWiK-u, są tym faktem zdziwieni, ponieważ to obrzeża dzielnicy.
- We wrześniu 2020 roku Rada Dzielnicy Działki Leśne wnioskowała o to, aby ulica Witomińska została objęta systemem poboru opłat. Tak więc w tym przypadku przychyliliśmy się do wniosku radnych dzielnicy - tłumaczy Marek Łucyk.
Z kolei w Orłowie strefą zostanie objęta znacząca część dzielnicy i to nie tylko ta atrakcyjna turystycznie, czyli nadmorska, ale także mieszkaniowa oraz handlowa przy targowisku na pl. Górnośląskim.
- Przede wszystkim wprowadzenie opłat na wąskich osiedlowych uliczkach wokół placu Górnośląskiego uderza głównie w mieszkańców. Podobnie jest z opłatami w Orłowie Nadmorskim, gdzie parkowanie płatne jest wyłącznie w tygodniu, kiedy zaboli to mieszkańców, natomiast w weekendy jest bezpłatne, czyli wtedy, kiedy ulice pękają w szwach. Wynika to z przepisów prawa, ale gdy przepisy prawa nie pozwalają na wprowadzenie strefy płatnego parkowania w sposób adekwatny do potrzeb mieszkańców, nie powinno się tego robić. Do tego kontrowersje wzbudzają granice strefy i włączenie do niej chociażby ul. Akacjowej, choć nie ma to żadnego uzasadnienia. Jest to tylko po to, aby zamiast dwóch stref: nad morzem i przy placu Górnośląskim, była jedna, ale ze szkodą dla mieszkańców - mówi Adam Stelmaszewski ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, dodając, że nie było żadnych konsultacji z radą dzielnicy ani z mieszkańcami.
Władze Gdyni tłumaczą, że zdecydowano się na takie rozwiązanie, bo tworzenie podstref z dodatkowymi granicami spowodowałoby zaburzenie spójności obszaru.
- Utrudniałoby to m.in. orientację w stawkach. Dlatego też wprowadziliśmy jednolite zasady na całym obszarze. Zaznaczamy jednak, że będziemy obserwować zachowania kierowców. Z pewnością przeprowadzimy ewaluację naszych działań i nie wykluczamy w przyszłości ewentualnych korekt na terenie strefy - zapowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Wiadomo też, że nie będzie wyjątków dla kupujących na targowisku, bo umowa dzierżawy z kupcami obejmuje jedynie obrys budynku hali targowej.
- Miejsca postojowe należące do pasa drogowego ulicy plac Górnośląski będą objęte opłatami. Kupcy będą mieli wytyczone miejsca dostaw od strony ul. Bytomskiej - wskazuje Łucyk.
Płatne parkowanie przy SKM Wzgórze
Od 1 lipca do grona niezadowolonych dołączą zapewne kierowcy zostawiający auta przy ul. Kieleckiej w pobliżu szkoły WSAiB oraz stacji SKM Wzgórze
Marek Łucyk przekonuje, że kto nie chce płacić, może zostawiać auto na parkingu pomiędzy CH Riviera i halą.
- Parking ten należy do pasa drogowego ulicy Kieleckiej. W związku z tym opłaty na nim będą pobierane zgodnie z zasadami przyjętymi w Strefie Płatnego Parkowania. Każdy parking znajdujący się na obrzeżach centrum miasta może być wykorzystywany przez mieszkańców jako parking przesiadkowy. Nie oznacza to, że postój na nim może być zwolniony z opłat. Do dyspozycji mieszkańców pozostaje parking pomiędzy Halą Gdynia Arena a CH Riviera - argumentuje.
Emocje pojawiają się także przy okazji dziewięciu parkingów poza strefami. Zwłaszcza że część z nich będzie płatna nie tylko w dni powszednie, ale także w weekendy.
Płacić trzeba będzie na parkingach przy:
- al. Marszałka Józefa Piłsudskiego,
codziennie,
- ul. 3 Maja,
codziennie,
- ul. Stefana Batorego,
codziennie,
- ul. Jerzego Waszyngtona,
codziennie,
- ul. Juliana Ejsmonda,
codziennie,
- ul. Partyzantów,
- ul. Legionów,
- ul. Witomińska,
- ul. Orłowska.
Opłaty postojowe na parkingach przy al. Piłsudskiego oraz ulicach: 3 Maja, Batorego, Waszyngtona, Ejsmonda. Płacić trzeba będzie codziennie:
- Pierwsza godzina parkowania: 5,50 zł.
- Druga godzina parkowania: 6,60 zł.
- Trzecia godzina parkowania: 7,90 zł.
- Każda kolejna godzina parkowania: 5,50 zł.
Opłaty abonamentowe:
- Abonament dobowy: 80 zł.
- Abonament tygodniowy: 200 zł.
- Abonament 30-dniowy: 800 zł.
Opłaty postojowe na parkingach przy ulicach: Partyzantów, Legionów, Witomińskiej, Orłowskiej. Płatność od poniedziałku do piątku:
- Pierwsza godzina parkowania: 3,90 zł.
- Druga godzina parkowania: 4,60 zł.
- Trzecia godzina parkowania: 5,50 zł.
- Każda kolejna godzina parkowania: 5,90 zł.
Opłaty abonamentowe:
- Abonament dobowy: 45 zł.
- Abonament tygodniowy: 150 zł.
- Abonament 30-dniowy: 450 zł.
Jedziesz na Polankę Redłowską? Zapłacisz za parking
Władze miasta argumentują, że bez obowiązku zapłaty w tych miejscach parkingi byłyby zatłoczone.
- Parkingi objęte systemem poboru opłat znajdują się w obrębie lub na granicy Strefy Płatnego Parkowania. Pozostawienie na nich możliwości bezpłatnego postoju spowodowałyby ich natychmiastowe i całodzienne zatłoczenie. Wprowadzany system jest optymalnym rozwiązaniem. Zapewni on rotację i dostęp do tychże parkingów wszystkim chętnym kierowcom - przekonuje Łucyk.
Zapłacą także miłośnicy Polanki Redłowskiej, bo tamtejszy parking, mimo że będący na obrzeżach centrum, wejdzie do strefy.
- Ulica Ejsmonda, ze względu na swój unikalny charakter i lokalizację determinujące jej użytkowanie przez kierowców korzystających z plaży lub bulwaru Nadmorskiego, jest naturalną częścią strefy i od 1 lipca znajdzie się w systemie poboru opłat - ucina Łucyk.
Społecznicy: nie ma alternatywy, ale potrzebne były konsultacje
Z tym, że nowe płatne strefy parkowania są potrzebne, zgadzają się społecznicy z Miasta Wspólnego.
- Nie ma alternatywy dla urealniania kosztów parkowania, przerabiały to inne miasta i tylko dobra polityka parkingowa połączona z promowaniem dobrej komunikacji zbiorowej może być odpowiedzią na brak w miastach, szczególnie w ich centrach, przestrzeni na kolejne samochody - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego. - Jeszcze kilka lat temu gdyńskie władze zapowiadały tak kosmiczne projekty, jak budowa parkingu podziemnego pod skwerem Kościuszki, zresztą ślady takich pomysłów mamy w planach miejscowych. Jednak koszt budowy podziemnych miejsc postojowych to coś, co by do końca załatwiło możliwości inwestycyjne i tak mocno zadłużonej Gdyni.
Piesiewicz krytykuje jednak sposób wprowadzania zmian, podkreślając, że przy ustalaniu założeń nowych stref nie wzięto pod uwagę głosu mieszkańców.
- Problemem jest wprowadzanie stref bez głębokich konsultacji społecznych, a czas na nie był. Temat poszerzenia strefy płatnego parkowania Miasto Wspólne podnosiło już kilka lat temu, bez efektów w postaci dyskusji miasta z mieszkańcami. Może dzięki wsłuchaniu się w uwagi mieszkańców Orłowa czy Działek Leśnych i Wzgórza, pokazaniu, jak wygląda efekt ucieczki parkujących do sąsiadujących ze strefami dzielnic, uwzględnieniu uwag w większym stopniu uprzywilejowujących mieszkańców (objęcie abonamentem "parkingów strefowych"), opór wobec nowych rozwiązań byłby mniejszy - dodaje. - Przykład Gdańska pokazuje, że lepsza jest ewolucja - tam kolejne dzielnice zgłaszają chęć wejścia do SPP, bo widzą pozytywne efekty istnienia strefy u sąsiadów. Liczymy też, że UM Gdynia w końcu określi, na co przeznaczy wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania. Dziś wiele osób zarzuca miastu, że podnosi ceny parkowania, szukając dodatkowych środków.
Przypomnijmy, że zgodnie z ustawą min. 65 proc. wpływów ze śródmiejskiej strefy parkowania jest kierowane na osobny rachunek z przeznaczeniem na poprawę komunikacji zbiorowej i działania na rzecz pieszych czy na zieleń.
W zeszłym roku tylko przez dwa wakacyjne miesiące dochód z gdyńskich SPP wyniósł prawie 2,3 mln zł.
Gdynia niegotowa na nowe strefy parkowania (25 opinii)
Miejsca
Opinie (863) ponad 20 zablokowanych
-
2021-06-24 23:11
To zwykły wyzysk mieszkańców
Mieszkając poza miastem trzeba wnieść opłatę za parkowanie pod miejscem pracy w centrum ?
Tak to działa w prezydium Gdyni ?- 1 0
-
2021-06-25 06:02
Dodatkowy wariant abonamentu. (2)
Powinien być jeszcze abonament dla samochodu z dowolnym nr. rejestracyjnym.
Dla firm prowadzących np. działalność hotelarską.- 0 2
-
2021-06-25 11:23
Abonament powinien być na okaziciela, a nie na nr rejestracyjny. To jest kolejna bzdura tego systemu. Jak oddasz samochód do warsztatu i dostaniesz auto zastępcze, to zostaje pełna stawka mimo bycia mieszkańcem i posiadania abonamentu.
- 0 0
-
2021-07-03 04:52
Tak i dla gości na krótki wynajem ,by się chciało.
- 0 0
-
2021-06-25 12:09
Super pomysł
Tylko jak dla mnie za tanio
- 0 1
-
2021-06-25 14:16
Trzeba usunąć pana Szczurka ze stanowiska
Gdynianie, w kolejnych wyborach pokażemy panu prezydentowi nasze zdanie za nałożenie na własnych mieszkańców haraczu za parkowanie, powiem mu dowidzenia. Koniec z odwiedzinami u rodziny , koniec odwiedzania przyjaciół. Za wszystko trzeba będzie dodatkowo słono płacić.
- 5 0
-
2021-06-25 15:01
rynce opadywują!
Nawet na ul. Tatrzańśkiej, gdzie psy d...mi szczekają, a jest tam akurat przedszkole mojej córki, też już dumnie stoją owinięte czarnym streczem gotowe do golenia. Prosze sobie wyggoglować jak ktoś nie wie gdzie to jest. Masakra - co to za durny pomysł!!!
- 5 0
-
2021-06-25 21:56
Ekskluzywna usługa postoju pojazdu.
Koszta jak w ameryce. Ale w sumie to się opłaca bo tym sposobem unikamy jazdy po tych dziurawych drogach.
Buspas z redłowa na witomino to skandal! Tam drogowcy użyli więcej farby niż asfaltu i niedawno z dziury wypadło kilka kawałków asfaltu wielkości połowy cegły.
Co to ma być? Gdynia za Cegielskiej to była jakość!- 0 0
-
2021-06-25 23:20
Okropne
Draństwo .
- 0 0
-
2021-06-27 19:04
Anty samorzadnosc
Co za pieprzenie. Tylko kroic ludzi nie dajac nic w zamian. Nie chcecie zatloczonych parkingów? Dajcie dla mieszkancow tania komunikacje miejska! Ale co tam, kroic frajerow! Czemu takie małe podwyzki? Walnac 50zl,/h i po temacie. Precz z wladzami Gdyni!!!! Za dlugo juz tu wiedzi samorzadnosc
- 3 0
-
2021-06-27 19:40
Dbanie przez Miasto o miejsca do płatnego parkowania
Mam pytanie czy Miasto zadba o odśnieżanie i grabienie liści na miejscach wyznaczonych do płatnego parkowania np. na obrzeżach miasta np. przy lesie.
- 0 0
-
2021-06-28 10:04
Okupacja
Mój dziadek walczył z niemcami o wolność polski,a teraz taki śmiec jeden z drugim każą mi płacić za to o co walczyli i gineli nasi dziadkowie.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.