- 1 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (121 opinii)
- 2 Opóźnione wodowanie z historycznej pochylni (74 opinie)
- 3 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (30 opinii)
- 4 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (225 opinii)
- 5 Nowa wiceprezydent zaczyna pracę 5 lipca (229 opinii)
- 6 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (84 opinie)
Gdynia policzyła swój ślad węglowy. I zapewnia, że wie, jak go obniżyć
1,2 mln ton ekwiwalentu dwutlenku węgla - tyle w 2020 roku wypuszczono gazów cieplarnianych do atmosfery w Gdyni. Władze miasta deklarują obniżenie do 2030 roku emisji CO2 w mieście o 43 proc. w stosunku do 2020 roku. Pomóc ma m.in. zmniejszenie ilości węgla wykorzystywanego w ciepłownictwie i transporcie publicznym.
Obliczenia emisji CO2 dla 2020 roku
Obliczenia zostały zrealizowane przez czteroosobowy zespół, złożony z pracowników Referatu Adaptacji do Zmian Klimatu Urzędu Miasta Gdyni. Pomagał w nich zewnętrzny konsultant klimatyczny. Obejmowały emisje głównych gazów cieplarnianych: dwutlenku węgla, metanu i podtlenku azotu w 2020 roku. Ich prawidłowość potwierdził prof. nadzw. dr hab. inż. Adam Cenian z Zakładu Fizycznych Aspektów Ekoenergii Polskiej Akademii Nauk.
Okazało się, że całkowita ich ilość wyemitowana z terenu Gdyni w 2020 roku to 1,2 mln ton ekwiwalentu dwutlenku węgla (tCO2e - obliczone emisje poszczególnych gazów przelicza się na oddziaływanie klimatyczne CO2).
Oznacza to 4,9 tCO2e na każdego gdynianina.
![Sezon grzewczy wpływa na jakość powietrza w Trójmieście](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3281/150x100/3281999__c_97_30_932_673__kr.webp)
Problemem zużycie ciepła, prądu i samochody
Było to spowodowane przede wszystkim poprzez zużycie ciepła sieciowego. Przyczyną są też piece indywidualne na paliwo stałe, transport drogowy oraz zużycie prądu.
- Wraz z wiedzą o ilości wyemitowanego CO2, wiemy także maksymalnie, ile możemy - zgodnie z wytycznymi Fit for 55 - wyemitować CO2 w roku 2030. Dlatego w dniu dzisiejszym publicznie składam deklarację obniżenia do 2030 roku emisji CO2 w Gdyni o 43 proc. w stosunku do emisji w 2020 roku. Tak, to dużo, ale jako że zidentyfikowaliśmy źródła tych emisji, wiemy, jak te emisje zredukować - zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Niektóre sposoby na ograniczenie emisji CO2
- dekarbonizacja ciepłownictwa: OPEC Gdynia Sp. z o.o. zastąpi eksploatowany kocioł węglowy w Wejherowie nowoczesnym kotłem gazowym, podobnie kotły gazowe zastąpią kotły węglowe w Elektrociepłowni Gdyńskiej (inwestor: PGE SA),
- termomodernizacja
- priorytet dla transportu publicznego, rowerowego oraz urządzeń transportu osobistego, budowa i łączenie buspasów oraz infrastruktury rowerowej (dróg rowerowych oraz miejsc przechowywania rowerów i urządzeń transportu osobistego na osiedlach),
- dekarbonizacja transportu publicznego przez elektryfikację floty, potencjalny zakup autobusów zasilanych wodorem,
- ograniczenie emisji CO2 z Portu Gdynia m. in. poprzez zasilanie zacumowanych statków z wewnętrznych przyłączy elektrycznych zasilanych energią z OZE (inwestor: ZMPG S.A.),
- modernizacja Oczyszczalni Ścieków "Dębogórze"
Podobne wyliczenia co roku
Władze Gdyni zapowiadają podobne publikacje co roku. Liczą, że w ograniczenie emisji CO2 włączą się także mieszkańcy.
- Ślad węglowy miasta będzie liczony i publikowany rokrocznie, co pozwoli na ocenę skuteczności podejmowanych działań. Działania wymienione wyżej to nie wszystko, co zamierzamy zrobić. Aktualnie przygotowujemy aktualizację Miejskiego Planu Adaptacji i jego istotne rozszerzenie o działania mitygacyjne, czyli właśnie te ograniczające emisje CO2 do atmosfery. Działania, które będziemy podejmowali, jeśli chodzi o redukcję CO2, są działaniami zarówno władz samorządowych, ale również spółek samorządowych i podmiotów prywatnych i mieszkańców. Nie da się ograniczać emisji CO2 tylko metodami administracyjnymi - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Ze szczegółami obliczenia śladu węglowego można zapoznać się na stronie www.gdynia.pl/klimat.
Opinie (284) ponad 20 zablokowanych
-
2022-11-04 20:21
Konkrety: czy Marek Wojtek i Kasia jezdza do pracy rowerami i autobusami. (1)
Jak nie to nawet nie zaczynajcie nawijki o ekologicznym transporcie bo krew zalewa od tej hipokryzji.
Druga sprawa: czy zamiast aut służbowych UM gdynia używa biletów miesięcznych na zkm. Jak nie to nie zaczynajcie bredzenia o eko transporcie.
Trzecia sprawa: w zimę rower odpada i zostaje zkm który NIE MA siły przerobowej do obsłużenia obecnych użytkowników samochodów. O Covidzie nie wspomnę.
Drażnicie ludzi i oby szybko Was wymienili po wyborach.
Wy gadacie o śladzie węglowym a ludzie tyrają na dwa etaty by do gara mieć co włożyć. Rowerkami zapewne. Masakra- 95 1
-
2022-11-05 01:59
Dokładnie
Też liczę na to, że od poniedziałku prezydent i jego zastępcy będą jeździć do pracy ZKM, a nie wozić się służbowymi limuzynkami. Przecież 147 jeździ co 10 minut. Skoro będzie mniejsze zapotrzebowanie na slużbowe pojazdy, to też będą oszczędności w UM na paliwie i personelu. Win-win!
- 18 0
-
2022-11-04 20:26
Eko propaganda się nie cofa. Rachunki za ogrzewanie (3)
coraz większe. Lepiej zamarznąć bo ślad węglowy.
- 65 3
-
2022-11-04 20:44
Rachunki coraz większe przez tą ściemę o "tanim" węglu, co go mamy na "200 lat" (1)
- 11 2
-
2022-11-05 08:25
Problem w tym że to nie ściema, a w imię chorych pomysłów UE zasypujemy go w nadal zamykanych kopalniach.
Inna kwestia to to, że wcale nie cena węgla, a dostosowana do wysokich cen krajów ościennych horrendalnie wysoka marża stanowi największy problem (wielokrotnie wyższa niż w 2021).
- 8 1
-
2022-11-04 20:59
No i szybciej zamarzniecie zanim ruszycie du.y i się temu sprzeciwicie więc w czym problem?
- 10 1
-
2022-11-04 20:28
Wybijacie biznes w centrum a w tym miejsca pracy.
Wasza ekologia pojdzie gdzies jak ludzie beda palic smieci. A straz miejska kierowana przes pana bienia raczejnnie wylapie tych palaczy
To miasto idzie na dno szkoda tylko ze za burte nie chca wyskoczyc szkodniki- 58 3
-
2022-11-04 20:31
Wiem ale nie powiem (1)
- 10 0
-
2022-11-05 07:47
Udowodnij słownie
- 0 2
-
2022-11-04 20:32
zamiast tępić piece (zło konieczne) wywalcie z Gdyni statki pasażerskie. Ich diesle emitują CO2 i inne trujące związki tonami. bez porównania nawet z samochodami.
- 33 9
-
2022-11-04 20:34
Hahaha idzie kryzys jak przed wojną a ci gadaja o śladzie weglowym!! Im odbija bo sie zasiedzieli!! (2)
Kilkadziesiat km za gdanskiem buja sie ruska flota, eubna skraju kryzysu i wojny, recesja i wielkie problemy a oni sie bawia w rowerki!! Wy lepiej odejdzcie sami bo to pajacowanie to dno!
To nie jestbwasze prywatne miasto. Wy zapomnieliscie ze jestescie urzednikamiba nie dyktatorami! Dno!- 77 6
-
2022-11-04 20:46
I Wy, Towarzysze, też przeciwko Szczurkowi? (1)
Dlaczego?
- 3 0
-
2022-11-04 20:49
Uczen przerosl mistrza
- 2 0
-
2022-11-04 20:35
Jeszcze bardzie zakorkujcie miasto. Stojące godzinami w korkach auta na pewno obniżą ślad węglowy
- 63 3
-
2022-11-04 20:40
Jak mnie drażni ta władza (3)
Ale póki starszyzna głosuje to PiS i Szczurek mają się dobrze.
- 19 18
-
2022-11-05 07:52
Przecie to UW, tfu, po, tfu, KO
To ta sama klika od lat Gdynia jest czerwona, tfu zielona. Oby nie żółta. W Gdańsku mówią już o Wolnym Mieście, jak za Niemca. A gdzie bialo-czerwona¿ Toż to zryw II RP, miasto z morza. Co z nią się stało¿
- 6 1
-
2022-11-05 08:32
Szczurek nie ma nic wspolnego z Pisem (1)
- 6 4
-
2022-11-05 08:34
Oj ma.
- 4 5
-
2022-11-04 20:45
MIstrzowie marketingu.Gdynia zmniejsza emisję.
Tak czytam i mamy: elektrociepłownie - wymiana kotłów -inwestuje PGE - Gdynia nic do tego nie ma.
Termomodernizacja - zapewne środki będą " z centrali"
Priorytet dla transportu- ładne hasełko nic więcej.
Dekarbonizacja transportu i potencjalny zakup autobusów wodorowych - będzie albo nie , kto to zapamięta za 8 lat ?
Ograniczenie emisji w Porcie - na koszt Zarządu Portu - Miasto nic do tego nie ma i nie wnosi.
Modernizacja Debogórza- pewnie i tak trzeba to zrobic po tylu latach.
Ale jest lans i jesteśmy fit for 55 .- 59 0
-
2022-11-04 20:45
To czysty cyrk, a nie węgiel
- 40 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.