• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia policzyła swój ślad węglowy. I zapewnia, że wie, jak go obniżyć

Patsz
4 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (284)
Gdynia deklaruje redukcję śladu węglowego, czyli czystsze powietrze do 2030 roku. Gdynia deklaruje redukcję śladu węglowego, czyli czystsze powietrze do 2030 roku.

1,2 mln ton ekwiwalentu dwutlenku węgla - tyle w 2020 roku wypuszczono gazów cieplarnianych do atmosfery w Gdyni. Władze miasta deklarują obniżenie do 2030 roku emisji CO2 w mieście o 43 proc. w stosunku do 2020 roku. Pomóc ma m.in. zmniejszenie ilości węgla wykorzystywanego w ciepłownictwie i transporcie publicznym.



Czy obniżenie śladu węglowego Gdyni jest dla ciebie istotne?

Informacje o policzonym śladzie węglowym, czyli całkowitej sumie emisji gazów cieplarnianych, wywołanych przez daną osobę, organizację, wydarzenie lub produkt, ogłoszono na specjalnej konferencji prasowej. Urzędnicy informują, że obejmuje on emisje dwutlenku węgla, metanu, podtlenku azotu i innych gazów cieplarnianych wyrażone w ekwiwalencie CO2.

Obliczenia emisji CO2 dla 2020 roku



Obliczenia zostały zrealizowane przez czteroosobowy zespół, złożony z pracowników Referatu Adaptacji do Zmian Klimatu Urzędu Miasta Gdyni. Pomagał w nich zewnętrzny konsultant klimatyczny. Obejmowały emisje głównych gazów cieplarnianych: dwutlenku węgla, metanu i podtlenku azotu w 2020 roku. Ich prawidłowość potwierdził prof. nadzw. dr hab. inż. Adam Cenian z Zakładu Fizycznych Aspektów Ekoenergii Polskiej Akademii Nauk.

Okazało się, że całkowita ich ilość wyemitowana z terenu Gdyni w 2020 roku to 1,2 mln ton ekwiwalentu dwutlenku węgla (tCO2e - obliczone emisje poszczególnych gazów przelicza się na oddziaływanie klimatyczne CO2).

Oznacza to 4,9 tCO2e na każdego gdynianina.

Sezon grzewczy wpływa na jakość powietrza w Trójmieście Sezon grzewczy wpływa na jakość powietrza w Trójmieście

Problemem zużycie ciepła, prądu i samochody



Było to spowodowane przede wszystkim poprzez zużycie ciepła sieciowego. Przyczyną są też piece indywidualne na paliwo stałe, transport drogowy oraz zużycie prądu.

- Wraz z wiedzą o ilości wyemitowanego CO2, wiemy także maksymalnie, ile możemy - zgodnie z wytycznymi Fit for 55 - wyemitować CO2 w roku 2030. Dlatego w dniu dzisiejszym publicznie składam deklarację obniżenia do 2030 roku emisji CO2 w Gdyni o 43 proc. w stosunku do emisji w 2020 roku. Tak, to dużo, ale jako że zidentyfikowaliśmy źródła tych emisji, wiemy, jak te emisje zredukować - zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Niektóre sposoby na ograniczenie emisji CO2

  • dekarbonizacja ciepłownictwa: OPEC Gdynia Sp. z o.o. zastąpi eksploatowany kocioł węglowy w Wejherowie nowoczesnym kotłem gazowym, podobnie kotły gazowe zastąpią kotły węglowe w Elektrociepłowni Gdyńskiej (inwestor: PGE SA),
  • termomodernizacja
  • priorytet dla transportu publicznego, rowerowego oraz urządzeń transportu osobistego, budowa i łączenie buspasów oraz infrastruktury rowerowej (dróg rowerowych oraz miejsc przechowywania rowerów i urządzeń transportu osobistego na osiedlach),
  • dekarbonizacja transportu publicznego przez elektryfikację floty, potencjalny zakup autobusów zasilanych wodorem,
  • ograniczenie emisji CO2 z Portu Gdynia m. in. poprzez zasilanie zacumowanych statków z wewnętrznych przyłączy elektrycznych zasilanych energią z OZE (inwestor: ZMPG S.A.),
  • modernizacja Oczyszczalni Ścieków "Dębogórze"


Obniżenie do 2030 roku emisji CO2 w mieście o 43 proc. w stosunku do 2020 roku zapowiedziały władze Gdyni. Obniżenie do 2030 roku emisji CO2 w mieście o 43 proc. w stosunku do 2020 roku zapowiedziały władze Gdyni.

Podobne wyliczenia co roku



Władze Gdyni zapowiadają podobne publikacje co roku. Liczą, że w ograniczenie emisji CO2 włączą się także mieszkańcy.

- Ślad węglowy miasta będzie liczony i publikowany rokrocznie, co pozwoli na ocenę skuteczności podejmowanych działań. Działania wymienione wyżej to nie wszystko, co zamierzamy zrobić. Aktualnie przygotowujemy aktualizację Miejskiego Planu Adaptacji i jego istotne rozszerzenie o działania mitygacyjne, czyli właśnie te ograniczające emisje CO2 do atmosfery. Działania, które będziemy podejmowali, jeśli chodzi o redukcję CO2, są działaniami zarówno władz samorządowych, ale również spółek samorządowych i podmiotów prywatnych i mieszkańców. Nie da się ograniczać emisji CO2 tylko metodami administracyjnymi - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Ze szczegółami obliczenia śladu węglowego można zapoznać się na stronie www.gdynia.pl/klimat.
Patsz

Opinie (284) ponad 20 zablokowanych

  • Konkrety: czy Marek Wojtek i Kasia jezdza do pracy rowerami i autobusami. (1)

    Jak nie to nawet nie zaczynajcie nawijki o ekologicznym transporcie bo krew zalewa od tej hipokryzji.
    Druga sprawa: czy zamiast aut służbowych UM gdynia używa biletów miesięcznych na zkm. Jak nie to nie zaczynajcie bredzenia o eko transporcie.

    Trzecia sprawa: w zimę rower odpada i zostaje zkm który NIE MA siły przerobowej do obsłużenia obecnych użytkowników samochodów. O Covidzie nie wspomnę.

    Drażnicie ludzi i oby szybko Was wymienili po wyborach.

    Wy gadacie o śladzie węglowym a ludzie tyrają na dwa etaty by do gara mieć co włożyć. Rowerkami zapewne. Masakra

    • 95 1

    • Dokładnie

      Też liczę na to, że od poniedziałku prezydent i jego zastępcy będą jeździć do pracy ZKM, a nie wozić się służbowymi limuzynkami. Przecież 147 jeździ co 10 minut. Skoro będzie mniejsze zapotrzebowanie na slużbowe pojazdy, to też będą oszczędności w UM na paliwie i personelu. Win-win!

      • 18 0

  • Eko propaganda się nie cofa. Rachunki za ogrzewanie (3)

    coraz większe. Lepiej zamarznąć bo ślad węglowy.

    • 65 3

    • Rachunki coraz większe przez tą ściemę o "tanim" węglu, co go mamy na "200 lat" (1)

      • 11 2

      • Problem w tym że to nie ściema, a w imię chorych pomysłów UE zasypujemy go w nadal zamykanych kopalniach.

        Inna kwestia to to, że wcale nie cena węgla, a dostosowana do wysokich cen krajów ościennych horrendalnie wysoka marża stanowi największy problem (wielokrotnie wyższa niż w 2021).

        • 8 1

    • No i szybciej zamarzniecie zanim ruszycie du.y i się temu sprzeciwicie więc w czym problem?

      • 10 1

  • Wybijacie biznes w centrum a w tym miejsca pracy.

    Wasza ekologia pojdzie gdzies jak ludzie beda palic smieci. A straz miejska kierowana przes pana bienia raczejnnie wylapie tych palaczy

    To miasto idzie na dno szkoda tylko ze za burte nie chca wyskoczyc szkodniki

    • 58 3

  • Wiem ale nie powiem (1)

    • 10 0

    • Udowodnij słownie

      • 0 2

  • zamiast tępić piece (zło konieczne) wywalcie z Gdyni statki pasażerskie. Ich diesle emitują CO2 i inne trujące związki tonami. bez porównania nawet z samochodami.

    • 33 9

  • Hahaha idzie kryzys jak przed wojną a ci gadaja o śladzie weglowym!! Im odbija bo sie zasiedzieli!! (2)

    Kilkadziesiat km za gdanskiem buja sie ruska flota, eubna skraju kryzysu i wojny, recesja i wielkie problemy a oni sie bawia w rowerki!! Wy lepiej odejdzcie sami bo to pajacowanie to dno!

    To nie jestbwasze prywatne miasto. Wy zapomnieliscie ze jestescie urzednikamiba nie dyktatorami! Dno!

    • 77 6

    • I Wy, Towarzysze, też przeciwko Szczurkowi? (1)

      Dlaczego?

      • 3 0

      • Uczen przerosl mistrza

        • 2 0

  • Jeszcze bardzie zakorkujcie miasto. Stojące godzinami w korkach auta na pewno obniżą ślad węglowy

    • 63 3

  • Jak mnie drażni ta władza (3)

    Ale póki starszyzna głosuje to PiS i Szczurek mają się dobrze.

    • 19 18

    • Przecie to UW, tfu, po, tfu, KO

      To ta sama klika od lat Gdynia jest czerwona, tfu zielona. Oby nie żółta. W Gdańsku mówią już o Wolnym Mieście, jak za Niemca. A gdzie bialo-czerwona¿ Toż to zryw II RP, miasto z morza. Co z nią się stało¿

      • 6 1

    • Szczurek nie ma nic wspolnego z Pisem (1)

      • 6 4

      • Oj ma.

        • 4 5

  • MIstrzowie marketingu.Gdynia zmniejsza emisję.

    Tak czytam i mamy: elektrociepłownie - wymiana kotłów -inwestuje PGE - Gdynia nic do tego nie ma.
    Termomodernizacja - zapewne środki będą " z centrali"
    Priorytet dla transportu- ładne hasełko nic więcej.
    Dekarbonizacja transportu i potencjalny zakup autobusów wodorowych - będzie albo nie , kto to zapamięta za 8 lat ?
    Ograniczenie emisji w Porcie - na koszt Zarządu Portu - Miasto nic do tego nie ma i nie wnosi.
    Modernizacja Debogórza- pewnie i tak trzeba to zrobic po tylu latach.
    Ale jest lans i jesteśmy fit for 55 .

    • 59 0

  • To czysty cyrk, a nie węgiel

    • 40 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane