• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia poszerzy "wąskie gardło" na Trasie Kwiatkowskiego

Michał Sielski
12 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa dni zwężenia Estakady Kwiatkowskiego
Na poszerzeniu ul. Kwiatkowskiego mają zyskać kierowcy, pasażerowie komunikacji publicznej, rowerzyści i piesi. Na poszerzeniu ul. Kwiatkowskiego mają zyskać kierowcy, pasażerowie komunikacji publicznej, rowerzyści i piesi.

Po dwa pasy w każdym kierunku, obustronny chodnik, nowe oświetlenie i droga rowerowa - w najbliższych dniach ruszy przetarg na rozbudowę ul. Kwiatkowskiego od płk. DąbkaMapka do UnrugaMapka.



Czy na drugim pasie poszerzonego odcinka powinien być buspas?

Końcówka Trasy Kwiatkowskiego prowadzącej do Obłuża i Pogórza, ale też coraz prężniej rozwijającej się gminy Kosakowo, to jedno z wąskich gardeł w Gdyni.

Już nawet nie tylko w godzinach szczytu korek w górę zaczyna się już na dwupasmowej jezdni, przed skrzyżowaniem z ul. Unruga. Aby korki się zmniejszyły, zostanie m.in. przebudowana ul. Dąbka.

Niebawem warianty rozbudowy ul. Dąbka



Władze miasta poinformowały, że jeszcze we wrześniu ogłoszony zostanie również przetarg na rozbudowę ul. Kwiatkowskiego. Jej jedyny już fragment o przekroju jednego pasa w każdym kierunku, zostanie dwukrotnie poszerzony. Po obu stronach będą chodniki dla pieszych, a po jednej droga rowerowa o szerokości 2,5 metra. Całości dopełni przebudowane skrzyżowanie z ul. Podgórską oraz oświetlenie LED.

Ten odcinek Trasy Kwiatkowskiego zostanie poszerzony. Ten odcinek Trasy Kwiatkowskiego zostanie poszerzony.

Będzie buspas czy nie będzie?



Aktualnie urzędnicy czekają jeszcze na ostatnie dokumenty, które pozwolą na rozpoczęcie poszukiwania wykonawcy. To jednak tylko formalność, więc uruchomienie procedury przetargowej nie jest zagrożone.

Drugi pas wcale nie oznacza jednak, że kierowcy stojący dotąd w korku, będą mogli z niego skorzystać. Stowarzyszenie Miasto Wspólne przypomina, że rozbudowa ul. Kwiatkowskiego do dwóch pasów miała być związana z wyznaczeniem na jednym z nich buspasa. Było to nawet w programie wyborczym Samorządności Wojciecha Szczurka. Ale entuzjaści buspasa nie dopatrzyli się go na grafikach umieszczonych w Ratuszu (gazetka wydawana przez Urząd Miasta). I od razu wszczęli alarm, dopytując władze Gdyni o szczegóły. Miasto Wspólne wydało natomiast oświadczenie, w którym czytamy między innymi:

"Z wielkim niepokojem przyjęliśmy informację prezydenta W. Szczurka oraz jego zastępcy M. Łucyka o przygotowaniu przetargu na rozbudowę ul.Kwiatkowskiego, gdzie zgodnie z opisem i wizualizacjami, brakuje buspasów. To prezydent Szczurek w 2017 roku zamówił i z pieniędzy podatników opłacił "Wykonanie dokumentacji projektowej na budowę buspasa oraz kompleksową przebudowę ul. Kwiatkowskiego w Gdyni", przewidujące tylko dwie opcje rozbudowy ulicy - z buspasami w obie strony lub w jedną (w górę). Brak buspasa oznacza też, że jeszcze więcej pojazdów będzie wjeżdżało do Gdyni, a komunikacja zbiorowa będzie cały czas traciła pasażerów. Stąd też w zderzeniu z tą decyzją, a także wcześniejszą dotyczącą wyrzucenia buspasa z projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej, wszelkie deklaracje o promowaniu zrównoważonego transportu, padające ze strony prezydenta Szczurka możemy uznać za nie do końca szczere" - pisze Miasto Wspólne.
Takie stawianie sprawy zaskakuje odpowiedzialnego za inwestycje w Gdyni wiceprezydenta Marka Łucyka.

- Przecież to tylko wstępne grafiki, a wszystkie szczegóły nadejdą wraz z przygotowaniem organizacji ruchu. Nigdzie nie informujemy, że buspasa nie będzie, więc wszystkie emocje związane z tym zagadnieniem są niepotrzebnie rozpalane. Dopinamy ostatnie szczegóły specyfikacji przetargowej, która niebawem zostanie upubliczniona. Dlatego oceny są zdecydowanie przedwczesne. Na dyskusję i ocenę konkretnych rozwiązań przyjdzie jeszcze czas - podkreśla Marek Łucyk.
Takie postawienie sprawy oznacza, że pasażerowie pojazdów komunikacji publicznej raczej zostaną uprzywilejowani. Nie wiadomo jednak jeszcze na jakich zasadach. W grę wchodzić może bowiem rozwiązanie z klasycznymi buspasami w obu kierunkach, ale w stronę centrum już teraz rzadko są korki, więc buspas raczej nie jest koniecznością. W górę sytuacja przedstawia się natomiast zupełnie inaczej, ale można też jeszcze rozpatrzeć jedno rozwiązanie, które sprawdza się na ul. Chwarznieńskiej, czyli okresowe wyznaczanie kontrbuspasa w czasie, gdy korek jest tylko w jednym kierunku.

Autobusy już jeżdżą kontrapasem w Gdyni

Miejsca

Opinie (282) 10 zablokowanych

  • Poszerzanie tylko dla buspasa nie ma sensu i niczego nie załatwi

    Tam się robią korki, bo ludzie dojeżdżają do Kosakowa i ościennych miejscowości. Do tego są dwa skrzyżowania ze światłami - jedno z Kwiatkowskiego drugie z Derdowskiego koło Szperka. Ile tam autobusów jeździ? Samochodów jeżdżą setki - i mają się wszystkie mieścić na jednym pasie?

    Podczas gdy pojedyncze autobusy, w których jest najwyżej kilkadziesiąt osób będą przemykać bokiem będa miały cały pas pusty?

    Na Estakadzie są 3 pasy to może być jeden buspas - ale na dwupasmowej drodze? Serio?

    • 13 0

  • a w programie tvp był program kulturalny, a tam wystąpił zenek z marylą

    • 2 0

  • Kolejna parodia

    Jak ktos chce to i tak sie przesiadzie na komunikacje. Problem w tym ze komunikacja ani szybka ani punktualna Ni wygodna. A jak ktos mieszka na pogorzu a pracuhe w okolicach zukowa to w ogoke nie przesiadzie sie do busa. Zadnych bus pasow, powinni zrobic dwa pasy do gory i bylby spokoj

    • 9 0

  • Cztery pasy ze zmianą...

    ...kierunków. Wtedy rano mógłyby być buspas i dwa pasy dla pozostałych w dół. Jeden do góry. Popołudniu odwrotnie to takie trudne?

    • 9 1

  • Brawo Gdynia. W końcu prawie po 40-stu latach jest szansa na poszerzenie ul. Kwiatkowskiego.

    Pierwsze plany były w latach 80-tych.

    • 13 0

  • Faktycznie p. Prezydent obiecywał parę lat temu mieszkańcom Gdyni i nie tylko : basen olimpijski, stadion lekkoatletyczny na Oksywiu, lodowisko na Grabówki i co z tych planów wyszło - duże zero . Więc trzeba brać poprawkę na te obietnice. Czy wyborcy rozliczyli Szczurka i jego ekipę z tych obietnic - wiec dalej będą plany obiecanki konsultacje itp. Czas pogonić rządzących Gdynią. Przywiązali sie do stołków jak Łukaszenka. Kwiatkowskiego powinna biec dalej proso ,obok ROD na B.Doły jedno rozwidlenie i drugie do Kosakowa.

    • 11 0

  • Jedyne co rozwiązałoby problemy to milion minibusów

    Takich które jadą do 2-3 minuty maksymalnie i którymi da się dojechać wszędzie. Najlepiej elektrycznych i cichych.
    Dopóki bus nie będzie mi się zatrzymywał pod blokiem, a będę musiał iść na przystanek więcej niż 100 metrów, tak samo jak w miejscu docelowym od przystanku musiałbym iść więcej niż 100 metrów - to w życiu tym środkiem komunikacji jeździć nie będę.
    Miasto dla mieszkańców, a nie dla namiętnych pijaczy latte z mlekiem sojowym, których podnieca kręcenie tyłkiem między dwoma pedałami.

    • 7 1

  • Bzdurny buspas

    Na skrzyżowaniu Morskiej z Estakadą Kwiatkowskiego jest i**otyczny buspas przecinający skrzyżowanie. W założeniu miał pomóc przejechać autobusom i trolejbusom przez skrzyżowanie aby mogły się łagodnie włączyć już za nim. Tymczasem kierowcy autobusów i tak wbijają się od razu na środkowy pas, utrudniając skręcającym na Obłuże wjazd na prawoskręt.

    • 10 0

  • Po co buspasy, tam jedzie jeden autobus na 10-15 min

    Więc tylko będzie stracony pas. A znów ten kawałem nie jest tak długi, by buspas nie wiadomo jak skracał tam przejazd. Moim zdaniem robienie tam buspasów to marnowanie pieniędzy. Poza tym przy 4 pasach nie powinno tam być większych korków. Za komuny już planowano tam 4 pasy i pewnie dawno by były, tylko ustrój się zmienił. Za dziecka mówiono mi, że tam będą 4 pasy, to może na emeryturę się doczekam, albo i nie... znając obecną ekipę i prędkość prac to może za 15 lat coś zacznie się dziać i będzie trwało z 5 lat zanim wybudują....

    • 6 1

  • Czy buspasy na Kwiatkowskiego mają sens?

    Warto byłoby zrobić sondę wśród kierowców generujących duży ruch na Kwiatkowskiego. Ile z nich zmierza do Centrum Gdyni i morze przesiąść się do komunikacji miejskiej? Jestem przekonany z porannych i popołudniowych obserwacji (bo sam codziennie dojeżdżam tą drogą do pracy - do innego powiatu), że większość z nich nie zmierza do Centrum, a jedzie w kierunku obwodnicy, Gdańska, Rumi, Wejherowa, no Morską, a potem w kierunku Sopotu lub Chyloni. Ta cała rzesza nie skorzysta z komunikacji miejskiej, bo musiałaby poświęcać kilka godzin dziennie na dojazdy do miejsc pracy. Więc jaki sens mają buspasy? Nie wiem. Spytajmy się kierowców dokąd zmierzają i czy realne jest przerzucenie ruchu na komunikację publiczną...

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane