- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (66 opinii)
- 2 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (54 opinie)
- 3 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (214 opinii)
- 4 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (13 opinii)
- 5 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (79 opinii)
- 6 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (85 opinii)
Gdynia przyjęła uchwałę krajobrazową
Ostatnia w Trójmieście, ale jest: w środę, 30 sierpnia 2023 r., 5 lat po Gdańsku i Sopocie, radni Gdyni przyjęli uchwałę krajobrazową, która jest pierwszym krokiem do uporządkowania miasta ze szpetnych, często zupełnie dowolnie umieszczanych reklam i szyldów.
Pierwszy projekt uchwały pojawił się w 2020 r., ale trafił do konsultacji wojewódzkiego konserwatora zabytków i marszałka województwa pomorskiego. Po nich wrócił do gdyńskich urzędników, którzy musieli wprowadzić poprawki. Z nimi także się nie spieszyli. Opozycja i społecznicy regularnie podnosili, że projekt "leży w szufladzie" i dawno mógłby już być przyjęty.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – domy w Gdyni do 2 mln zł
Ostatecznie stało się to 30 sierpnia 2023 r.
Uchwała krajobrazowa w Gdyni - pełna treść.
- Warto jednak pamiętać, że po wprowadzeniu uchwały krajobrazowej reklamy i szyldy nie znikną od razu - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
Uchwała zakłada bowiem kilka okresów przejściowych.
Rok na usunięcie nielegalnych reklam
- rok dla urządzeń reklamowych, tablic reklamowych, szyldów usytuowanych nielegalnie (bez wydanego pozwolenia na budowę albo zgłoszenia);
- rok dla urządzeń reklamowych, tablic reklamowych szyldów usytuowanych legalnie;
- rok dla elementów małej architektury, takich jak automaty sprzedażowe i usługowe, automaty przechowujące przesyłki;
- rok - dla dostosowania ogrodzeń w zakresie otwarcia ciągów komunikacyjnych (ustawa nie przewiduje narzędzi egzekucyjnych - kar administracyjnych, tak jak w przypadku reklam).
W praktyce oznacza to, że na część zmian mieszkańcy będą musieli poczekać. Urzędnicy tłumaczą, że 80 proc. reklam w mieście jest niezgodnych z przepisami i one znikną w ciągu roku, zaś czteroletni okres przejściowy dotyczy pozostałych 20 proc. legalnych nośników.
- Chodzi nam przede wszystkim o uporządkowanie przestrzeni, by była bezpieczna - np. w pasie drogowym - i przyjazna dla mieszkańców oraz turystów. Określiliśmy nawet standardy automatów paczkowych, których sporo powstaje w Gdyni i nie zawsze w miejscach, w których byśmy sobie życzyli. Dokładnie ustaliliśmy standardy dotyczące skrzyżowań i sposób pomiaru stref skrzyżowań, by nie było żadnych wątpliwości - zaznacza wiceprezydent Marek Łucyk.
Do uchwały wpłynęło aż 117 uwag, ponad 80 z nich wystosowały firmy z branży reklamowej, walczącej o to, by uchwała była jak najmniej restrykcyjna. 13 wysłały galerie handlowe. Niewiele udało im się jednak wywalczyć, a centra handlowe będą traktowane bardziej restrykcyjnie, bo są w eksponowanych miejscach miast.
Dwie strefy wolne od reklam
Gdynia zostanie podzielona na dwie strefy: A i B.
- Strefa A obejmuje między innymi: centralny obszar miasta, w tym Śródmieście, obszary dziedzictwa kulturowego, zespoły przestrzenne wpisane do rejestru zabytków oraz obszary o wysokiej wartości urbanistycznej, architektonicznej i widokowej, w tym fragment Oksywia i całe Orłowo. Będzie tu zaostrzony rygor zakładający ograniczenie tablic i urządzeń dużego formatu.
- Strefa B (rygoru wizualnego) obejmuje pozostałą część Gdyni. Zostanie tam ograniczona liczba szyldów oraz reklam, które nie będą mogły pojawić się np. na ogrodzeniach. Mają także zniknąć reklamy na kółkach zwane mobilami.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – mieszkania w Śródmieściu Gdyni
Miejsca
Opinie (193) 10 zablokowanych
-
2023-09-01 09:22
Brawo UM Gdynia, lepiej późno niż wcale.
- 0 0
-
2023-09-01 09:23
Gdynia jak zwykle w awangardzie...
a raczej na odwrót. A mieszkańcy głosują nogami, dlatego od lat miasto się wyludnia.
- 1 0
-
2023-09-01 09:44
Gdynia
Będą pingwiny z betonu i czerwone pasy dla rowerów. Czas zmienić to towarzystwo !
- 0 0
-
2023-09-01 10:02
Takie to mądre
W całej Europie Zachodniej sklepy wielkopowierzchniowe, markety budowlane, stacje benzynowe czy Mc Donalds mają swoje duże logo widoczne z autostrady czy drogi i nikomu to nie przeszkadza. Gdańsk przyjął ustawę i jadąc obwodnicą nie wiadomo gdzie jest Auchan, Leroy Merlin czy nawet IKEA. I po co to zrobiono skoro logo firmy to nazwa i reklama co wiąże się jej tradycją?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.