• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: radni szykują nowy plan okolic lotniska

Michał Sielski
25 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Władze Gdyni nie chcą, by w okolicach lotniska powstawały kolejne domy. Władze Gdyni nie chcą, by w okolicach lotniska powstawały kolejne domy.

Prace na lotnisku cywilnym Gdynia-Kosakowo już trwają, a tymczasem wojewoda pomorski uchylił plan zagospodarowania przestrzennego dla części jego terenu. Radni Gdyni zaczęli więc uchwalać nowy, ale przekonują, że chodzi przede wszystkim o uporządkowanie terenów wokół lotniska.



Czy miasto powinno wypłacać odszkodowania osobom, które mają domy przy lotnisku?

Rada Miasta Gdyni przyjęła plan zagospodarowania przestrzennego dla części Babich Dołów, Oksywia oraz Obłuża pod koniec 2011 roku. W tym czasie zaczęły się m.in. prace budowlane na lotnisku. Tylko, że... wojewoda unieważnił plan.

Stwierdził m.in., że w planie, który opiniowali mieszkańcy, był inny układ dróg wewnętrznych, niż w ostatecznej wersji.

- Wojewoda dopatrzył się proceduralnego błędu, polegającego na tym, że wprowadzone zostały naszym zdaniem drobne korekty. Przystąpiliśmy więc do powtórzenia czynności - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

To jednak nie jedyny kłopot. Wojewoda miał również uwagi do płaszczyzny podejścia do lotniska cywilnego. W czym problem? W tym, że w płaszczyźnie podejścia przy ul. Zielonej 41 zobacz na mapie Gdyni zbudowany został dom, który właściciel postawił w zgodzie ze wszystkimi przepisami, gdy lotnisko w Babich Dołach nie było jeszcze cywilnym. Szczegółowo opisaliśmy ten problem w październiku ubiegłego roku.

- W nowym planie ten budynek będzie ujęty. Naszym głównym zamysłem było bowiem stworzenie strefy, która będzie mogła współegzystować z lotniskiem. Chodziło o to, by w sposób spontaniczny nie powstały tam inwestycje, które mogły przeszkadzać lotnisku lub lotnisko im - podkreśla Marek Stępa.

Co zmienia nowy plan dla mieszkańców? Funkcje wszystkich działek pozostają te same, ale w przypadku ewentualnej sprawy sądowej np. o rekompensatę za mieszkanie przy lotnisku (niektórzy mieszkańcy twierdzą, że w związku z jego budową spadnie komfort ich domów, a w efekcie także ich wartość) będą mieli jeszcze mniejsze szanse na uzyskanie odszkodowania.

Opinie (212) 7 zablokowanych

  • lotnisko już jest ....

    teraz tylko terminal dla pasażerów i można lądować -:)

    • 4 3

  • Widać to jest prawdziwe lotnisko z dwoma pasami (5)

    i miejscami technicznymi. Do tego te dwa mają podejścia od morza, co nie będzie zagłuszać mieszkańców ryk silników - nie to co gdański cztery razy mniejszy mikrus

    • 10 6

    • Byłeś kiedyś na lotnisku? (4)

      Dwa pasy? ciekawe co wyląduje na 26. Przecież on nie ma 1500 m nawet. Awionetka najwyżej. A brak plyty postojowej? Przepraszam, awionetka stanie na twoim "drugim pasie LOL

      • 6 6

      • O brak płyty ty się nie martw. Niedługo będzie. (3)

        • 5 2

        • Ciesze się strasznie, że zamiast infrastruktury w mieście powstanie płyta postojowa (1)

          dla awionetek i prywatnych odrzutowców właścicieli apartamentów w SeaTowers. Przeciętny mieszkaniec tyle skorzysta z tego lotniska co z tarasy widokowego ST.

          • 1 4

          • skorzysta, takie lotnisko sprzyja lokowaniu się różnych firm a to jest korzyść dla miasta

            • 3 1

        • Za ile lat?

          Jedyny przetarg na płytę postojową (dla awionetek) został odwołany i nie powtórzony.

          A lotnisko z terminalem i bez płyty postojowej to jak dom z dachem ale bez ścian.

          • 0 3

  • Co sądzicie o nowym oświetleniu przy ul. Zielonej w okolicach lotniska?

    Jak w temacie...

    • 0 1

  • Zabawka Szczurka... (16)

    a zapłacimy my wszyscy. ieszcze mieszkańcom Gdańsk się nie dziwię, że się cieszą, ale radość Gdynian to dla mnie przejaw głupoty. Przepraszam, ale jak można się cieszyć, że za pieniądze które można było wykorzystać na nasze drogi osiedlowe, przedszkola, szkoły, przychodnie, komunikację i setki innych pożytecznych dla nas rzeczy wybudowano zabawkę prezydenta. Po co? By milionerzy mogli sobie lądować odwiedzając dwa razy w roku apartament w SeaTowers? Sieczka zmiast mózgu... Wolałbym za 100 mln dobudowanie 3 pasa na obwodnicy na Gdyńskim odcinku - z tego skorzystałoby dzień w dzień kilkadziesiąc tysięcy kierowców. A z drugiego lotniska biorąc pod uwagę rozbudowę Gdańska?! Tak, gratuluję sobie prezydenta i współmieszkańców wybierających lotnisko dla bogaczy zamiast drogi i infrastrukturę dla nas. A ile do tego trzeba będzie dopłacać... ta inwestycja nie zwróci się nigdy...

    • 13 11

    • Masz problemy? (15)

      I co da trzeci pas obwodnicy jak będzie zwężenie w Gdańsku? A to że będą bogaci lądować to też ci przeszkadza? Ja piernicze. Myślałem, że takie myślenie odeszło z pzpr...

      • 1 6

      • że jest bogaty? absolutnie! (14)

        Ale jak go stać na samolot i to niech ląduje w Gdańsku lub wybuduje sobie swoje lotnisko. Za swoje pieniądze. Razem z pzpr powinno iść w niebyt socjalistyczne myślenie, że za państwową kasę (w pzpr czyt. niczyja, dziś: za moje i twoje podatki) robi się jakieś nieprzemyślane inwestycje. Nie żyjemy w Dubaju by móc wywalić w błoto 100 mln publicznych pieniędzy dla spełnienia chorych ambicji czy kompleksów. Od 16 lat nie możemy się doprosić od miasta przejęcia uzbrojenia ulicy oraz położenia na niej asfaltu, postawienia chociaż 2 latarni. Brak kasy... miasto nie ma kasy, więc jeździmy po plytach budowlanych oraz glinie. I żeby nie było, nie mówię o Wiczlińskich peryferiach! Zastanawiałeś się ile inwestycji zostało skasowanych bo Szczurek buduje lotnisko? Masz dzieci? Myślałeś ile parków, piaskownic, przedszkoli itd można za to wybudować i utrzymać? Masz asfalt na ulicy? ;-)
        3 pas obwodnicy to przykład inwestycji z której codziennie skorzystałyby - w odróżnieniu od lotniska - dziesiątki tysięcy kierowców. Moja wspólnota sama zamontowała do budynku latarnie, sama łata dziury w ulicy, sama utrzymuje uzbrojenie terenu. jak pękła na miejskiej działce rura z wodą to sami zrzutę robiliśy w okolicy i zapłaciliśmy za naprawę. Wyręczamy "biedne" miasto z jego obowiązków po to by ono mogło budowac lotnisko dla awionetek. Przepraszam, ale może powiesz mi ilu mieszkańców Gdyni ma swój własny samolot lub podróżjue korzystając ze SkyTaxi? Będziesz szukał żłobka, nie będziesz miał gdzie iść z dzieckiem się bawić, będziesz knął na drogą komunikacją i zły stan dróg to wspomnisz o swoim pzpr ale dumny będziesz że masz na wuj Ci potrzebne drugie lotnisko w odległości 15 km od większego, lepszego, nowoczesnego.

        • 5 3

        • (13)

          trochę się rozpędziłeś, budowane obecnie lotnisko dla małych samolotów to koszt znacznie mniejszy, a wpłynie na rozwój miasta

          • 3 3

          • podaj jakieś sensowne informacje jak lotnisko dla awionetek wpłynie na rozwój miasta? (12)

            Ta awionetki mogą spokojnie wylądować w Gdańsku. Udowodnij, że rozwój Gdyni zalezy od tego czy awionetka wyląduje w Gdyni czy w Gdańsku. Bo mnie uczyli, że rozwój miasta to drogi, gospodarka, port, połaczenia lotnicze również, ale tradycyjne linie lotnicze i LCC, nie zaś ruch GA.

            • 6 2

            • (6)

              wejdź na stronę lotniska Kossakowo, jest tam ciekawy wywiad na ten temat

              • 1 0

              • byłem, jest tam propaganda... (5)

                Rzuciłeś odważną tezę - spróbuj ją obronić :)

                Ok, mamy inne zdanie, nic strasznego. Ja naprawdę uważam, że to wywalanie kasy w błoto i można byłą ją wykorzystać lepiej. Chociażby dorzucając się do rozbudowy Rębiechowa - tworzyć silny regionalny port lotniczy o stabilnym finansowaniu i pozycji na rynku. Prawda jest taka, że póki co na polskim rynku dwa lotniska w milionowej aglomeracji nie zarobią na siebie, zamiast tego będziemy oglądali wyniszczającą walkę za publiczne (znów nasze podatki) pieniądze.

                • 4 2

              • propaganda to są Twoje posty (4)

                tam jest wypowiedź fachowca, Rębiechowo staje się silnym, regionalnym portem lotniczym, a GA w Kossakowie tylko wzmocni pozycje Rębiechowa, i na pewno w niczym jej nie osłabi

                • 2 1

              • Czy moze się ktoś odnieść do meritum moich postów?! (3)

                Nie jestem przeciwniekiem lotnisk, latania. Nie! Przeciwnie, od lat akurat lotnictwem się interesuję i lubię latać. Jestem jednak przeciwniekiem nierozsądnego wyrzucania publicznych pieniędzy w błoto. Lotniska są super, można zrobić międzynarodowy port lotniczy Gdańsk, Kosakowo - Gdynia, Pruszcz Gdański, przerobić DOL koło kazimierza na lotnisko, i jeszcze kilka starych lotnisk wojskowych na terenie pomorskiego (Redzikowo, Borsk, itd). Można i na półwyspie! koło jastarni mamy ladowisko, przeróbmy je na międzynarodowy port lotniczy!. I każde wyposażyć w ILS cat III, wybudować nowoczesny terminal. Jak szaleć to szalec. Pytanie czy ktoś będzie z nich korzytsał? Czy Etihad otworzy bezpoeśrednie loty Pruszcz Gdański - Doha obsługiwane przez A380? Nie... a mamy za dużo kasy w budżecie Gdyni? Też nie! Więc po co na siłe powielać infrastrukturę? Jak będziemy mieli ulice z asfaltem, 3 pasy na obwodnicy, zero dziur, proste chodniki, szkoły, przychodnie, biblioteki i zostanie nam 100 mln zł to będę pierwszy walczył o lotnisko w Gdyni. Póki nas nie stać na podstawową infrastrukturę nie wygłupiajmy się megalomanią. Chcecie inwestować miliony złotych z których przez najbliższe 10 lat nikt nie skorzysta poza wąską grupą biznesmenów zapewne w większości spoza trójmiasta a ja podaje przykłady inwestycji z których każdego dnia skorzystałaby bardzo duża liczba mieszkańców trójmiasta. Moze za 10 - 15 lat drugie lotnisko będzie potrzbne. Póki co mamy nowy terminal, 3 krotnie zdaje się powiększone płyty postojowe, w perspektywie kilku miesięcy dalszą rozbudowę terminala II, perspektywę lepszego ILS, nową drogę kołowania wzdłuż pasa (to co było wąskim gardłem).

                • 1 1

              • (2)

                tylko że w Gdyni nikt nie chce szaleć, a Ty nie przyjmujesz tego do wiadomości

                • 1 0

              • inwestycja za 100 mln to nie szaleństwo? (1)

                proponuję byśmy rozmawiali o konkretach i o cyfrach a nie o podejrzeniach co kto przyjmuje a czego nie do wiadomosci.

                • 0 1

              • ta inwestycja nie kosztuje 100 mln

                i dobrze o tym wiesz, więc po co te lamenty

                • 0 0

            • Hi (4)

              Sorki. Myślę, ze Ciebie nic nie przekona. Mam dzieci, drażni mnie brak żłobków, przedszkoli, szkół. Wkurza mnie stan dróg i chodników. Ale wiem, ze potrzebne też jest lotnisko. Pisanie o Rębiechowie to niezrozumienie tematyki. Inny profil działalności, inne cele. Wiesz jak przeniesiono lotnisko gdańskie z Zaspy na Rębiechowo? Jakiś geniusz karpat uznał, ze czas przenieść lotnisko. Posiłkowano się dokumentacją stworzoną przez Niemców w latach czterdziestych. I była nazwa wsi Rębiechowo. Jedyne co potrafił odczytać "nasz" geniusz. I zadecydował o budowie tam lotniska. Ale gdyby znał niemiecki do by przeczytał: budować wszędzie ale nie w Rębiechowie... Podobno to nie tylko żart. Latam dużo. I drażni mnie ilość odwoływanych, czy przesuwanych w czasie odlotów z powodu mgły. Kosakowo ma być lotniskiem małym ale również z możliwością odciążenia Rębiechowa. Wojsko pozostawiło całą infrastrukturę, łącznie z systemem naprowadzania samolotów. Brak tylko terminala. Trzeba by było być bardzo niegospodarnym człowiekiem, zeby tego nie wykorzystać. Oczywiście. Prościej by było podzielić lotnisko na działki i sprzedać deweloperom. Ale chyba Gdynię stać na większe ambicje... Pozdrawiam

              • 5 6

              • rozumiem, że mgły w Gdyni nikt nigdy nie widział? (1)

                w Gdańsku chcą podwyższyć kategorię ILS, wiesz jaki to koszt? I po co chcesz te inwestycje dublować. Naprawdę lepiej mieć w trójmiescie jedno lotnisko z wyższą kat ILS niż dwa z niższą. Co do zaspy... bardzo dobrze, że nie ma tego lotniska, przepraszam, ale lotnisko w środku miasta to głupota. Nie te czasy. Berlin zamyka lotniska ale my w Gdyni musimy mieć własne, bo 15 km do Rębiechowa to dla nas za dużo... paranoja.

                • 6 3

              • ano nie widział !

                Rafał, zostaw to fachowcom

                • 0 3

              • (1)

                Tą wojskową infrastrukturę i systemy naprowadzania to se możesz w cztery litery wsadzić. Na cywilnym lotnisku masz mieć cywilnego i certyfikowanego ILS-a jak chcesz wykonywać loty IFR. Ponadto Kosakowo nie będzie odciążać w żaden sposób Rębiechowa w zakresie lotóow rejsowych. Po podniesieniu kategorii ILS-a w Rębiechowie do kat. II problem z mgłami też nie będzie już tak istotny niż przedtem.

                • 1 1

              • na lotnisku w Kosakowie jest certyfikowany ILS

                • 1 0

  • Gdyńskie mrzonki w Kosakowie

    • 7 4

  • Niech Gdynia ujawni raport PWC

    w sprawie rentowności lotniska w Kosakowie

    • 6 4

  • Kaczynski Airport Gdynia

    Dlaczego ? Ano dlatego, że prezio Szczurek był doradcą L. Kaczyńskiego, a nawet śluby dawał jego potomstwu.

    • 2 5

  • Gdynia stolicą pomorskiej nekropolii ?

    • 4 5

  • no to następne jest w kolejce centrum kontroli lotów kosmicznych

    • 3 0

  • Gdynia skoro tak broni się przed metropolią, wraz z Rumią, Redą i Wejherowem, niech pomyśli o obwodnicy

    Za miesiąc tranzyt minie Gdańsk obwodnicą południową i dalej będzie jeździł przez Chylonię i małe Trójmiasto.

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane