• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: ruszył przetarg na parkingi bike & ride

Michał Sielski
26 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Parkingi rowerowe są popularne we wszystkich rozwiniętych krajach Europy. My dopiero w tym zakresie raczkujemy. Parkingi rowerowe są popularne we wszystkich rozwiniętych krajach Europy. My dopiero w tym zakresie raczkujemy.

Siedem nowych parkingów rowerowych powstanie w Gdyni. Trzy z nich przy przystankach SKM, by zachęcić mieszkańców do dojeżdżania do pracy pociągiem i rowerem, zamiast samochodem.



Czy więcej parkingów zachęci do częstszych podróży rowerem?

Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowo- kosztorysowej budowy parkingów rowerowych w ramach projektu "Rozwój komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013" rozstrzygnięty zostanie 6 czerwca. Dziewięć miesięcy później dokumentacja ma być gotowa i będzie można rozpoczynać szukanie wykonawcy.

- Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jesienią przyszłego roku parkingi mogą być już gotowe. Przygotowanie dokumentacji będzie bowiem najbardziej czasochłonne, sama realizacja jest dużo szybsza - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Zaprojektowanych zostanie siedem parkingów. Trzy przy przystankach SKM: w Orłowie, na Chyloni i Wzgórzu św. Maksymiliana. Pozostałe usytuowane zostaną przy molo w Orłowie, plażach w Śródmieściu i na Babich Dołach oraz centrum handlowym Batory.

Na każdym z utwardzonych placów zmieści się kilkadziesiąt rowerów, a planiści mają je projektować tak, aby maksymalnie wykorzystać przestrzeń.

- W terminach uwzględniamy ewentualne utrudnienia w uzgodnieniach np. z właścicielami sieci: gazowych, wodociągowych czy kanalizacyjnych. Dlatego zamknięcie inwestycji jesienią przyszłego roku jest jak najbardziej realne - mówi Marek Stępa.

Miejsca

Opinie (135) 5 zablokowanych

  • szanowny Panie Marku (2)

    pomimo ze Pana lubie od czasow mojego studiowania a Pana wykladow na PG to sie nie zgodze i mowiac w skrocie "krew mnie zalewa" jak widze takie pomysly. Nieszczesliwym zbiegiem okolicznosci nie posiadam samochodu od 3 dni. Jeden jedyny raz pojechalam w zwiazku z tym kolejka i pierwszy raz sie spoznilam do pracy. Otoz z Przymorza do Redlowa wraz z dreptanina do kolejki prawie 20 min i od kolejki 10 podroz zajela mi 55 minut. Samochodem ten odcinek rano smigam w 17-20min. Nawet jesli wytargala bym rower z piwnicy i dojechala do kolejki czas sie niewiele skroci. Zreszta ja znam zycie za niedlugo postawicie parkometry dla rowerow.
    Poza tym o godzinie 7.30 zajecia z wf mi sie nie marza w postaci przeskokow przez metrowa wyrwe pomiedzy peronem a kolejka. Gdyby byla mozliwosc dojazdu z Gdyni do Gdanska autobusem to w razie awarii autka bym sie jeszcze skusila. Gdynia jak zwykle robi wiele halasu o nic.

    • 11 3

    • Szum !

      na całe Pomorze z usypania trzech parkingów rowerowych , naprawdę sukces , brawo śledzie !!

      • 1 2

    • Zwróciłaś uwagę, że E65 jest remontowane?

      • 1 0

  • najpierw

    trzeba oddac ukradzione rowery bo jezdzic na ukradzionym nie wolno

    • 3 1

  • Czy ??

    będą to piętrowe parkingi i strzeżone , bo jak nie to koneserzy rowerów będą mieli frajdę !!

    • 2 0

  • Mam jeździć rowertem? Proszę bardzo!- pogórze Górne- Gdynia główna- 15minut szosą jadę, (2)

    Bez problemu. Tylko narażając życie oczywiście. Bo ynteligenci z urzędu w Gdyni nie raczyli pobudować dróg rowerowych. Np. nowa ul Wiśniewskiego. GDZIE JEST ŚCDIEŻKA ROWEREROWA się pytam, panie Stępa? 80% dofinansowania z UE i zamiast ścieżki pobudowaliście chodniki szerokie na 2 metry z dwóch stron jezdni. A teraz ustawiono znaki ciąg rowerowo pieszy. KRETYNIZM. Ta inwestycja wyraża waszą gospodarność. Droga różowa GDZIE jest ścieżka? Problem był jakiś, żeby ją zbudować i śmigać z centrum gdyni do Orłowa? Czy ta ścieżka przy lesie znikąd do nikąd z atrakcjami w postaci kiboli na ustawkach zastąpi taką przelotówę przy różowej? Na cholerę te parkingi rowerowe, jak w gdyni ścieżek NIE MA! z WINY STĘPY I SZCZURKA.
    Ja wiem, że większość wyborców szczurka to Osły łapiące się na tanią propagandę. trudno. ALE nie wszystkich da się robić idiotów.
    OD DACHU NIE BUDUJE SIĘ DOMU.

    • 18 5

    • włodarze gdyni poweinni pojechać do Gdańska, rumi, kościerzyny, zobaczyć ile osób jeździ na rowerze. Z powodu parkingów jeżdżą? (1)

      NIE. Ludzie jeżdżą, bo są ścieżki. W Gdańsku dziennie jeździ tylu rowerzystów, ile w Gdyni przez cały rok. Żaden park and ride tego nie załatwi.
      Gdynia tylko show umie robić, a po 18 nawet w sezonie letnim UMIERA.
      I zapomnijcie Gdynianie, że dojedziecie rowerem na ścieżkę rowerową "szlak północnych Kaszub" zaczynającą się na Kępie Oksywskiej, heheheh.

      • 3 1

      • Turystyczny rowerowy szlak północnych Kaszub. GDYNIA NIE DOJEDZIE. Chyba, że ZKM.

        TURYSTYCZNY SZLAK PÓŁNOCNYCH KASZUB - budowa/ przebudowa publicznej infrastruktury turystycznej - stworzenie spójnego szlaku rowerowego na terenie gmin powiatów wejherowskiego i puckiego



        Cel projektu: W wyniku realizacji projektu wzrośnie wykorzystanie potencjału regionu dla rozwoju turystyki poprzez wzbogacenie i podniesienie jakości oferty turystycznej w powiecie puckim i wejherowskim.



        Partnerzy: miasto Puck, gmina Puck, gmina Kosakowo, miasto Reda, miasto Rumia, miasto Wejherowo, gmina Wejherowo, gmina Gniewino, gmina Krokowa



        Zakres: stworzenie 136,715 km spójnego szlaku rowerowego przez miasto Puck, gminę Puck, gminę Kosakowo, miasto Reda, miasto Rumia, miasto Wejherowo, gminę Wejherowo, gminę Gniewino, gminę Krokowa.



        Wartość projektu: 21 634 722,10

        • 1 0

  • Po co wam ścieżki? (1)

    Po co wam ścieżki rowerowe? Przecież dojechać można SKMką :P

    • 0 5

    • Adam po co rozum?

      Przecież i tak go nie używasz.

      • 1 0

  • no i proszę,.. spokojnie bez zbędnego zadęcia a Gdynia wyjdzie na przodujące miasto z transportem ekologicznym (14)

    Nowoczesne miasta to mają do siebie, że wbrew pozorom nie ul. miasta są zakorkowane i generujące duże ilości spalin z ogromną ilością jeżdżących wszędzie blachosmrodów, a właśnie ludzie poruszający się cichym ekologicznym transportem. Dobrze, że Gdynia już dała tym przedsięwzięciem przykład bike & ride choćby boksów rowerowych przy SKM Redłowo i innych. Teraz należy dopilnować, aby były to odpowiednie stojaki spełniających standardy i dizajn,.. Oby nie były to pospolite wyrwikółka jakie pojawią się po sąsiedzku. Stojak powinien być zamontowany w jak najbardziej widocznym miejscu, blisko wejścia głównego, oświetlony, objęty monitoringiem i z możliwością przysiedzenia na ławeczce z możliwością wrzucenia na stelaż tylnego koła, aby nim zakręcić i ew. wyregulować.

    Przy kolejnych tak potrzebnych nowych inwestycji - przed nowymi obiektami lub innymi publicznymi należy zaplanować i ustawić cały "bardzo ładny" kontekst w tym pasujące do otoczenia stojaki (już tu kiedyś o tym pisałem)- Do tego stojaka nie należy "wciskać" koła - istnieje wielkie niebezpieczeństwo jego pokrzywienia i potem żmudna centryzacja.

    Panie prezydencie należy zastanowić się nad takim wzorcowym stojakiem a następnie nawet podjąć uchwałę, aby inwestorzy/zarządcy placówek wprowadzali do nich mały element informacyjny tak aby pamiętać, że zachęcając swoich klientów do przyjeżdżania na rowerze, który tam postawiony będzie najbardziej bezpieczny. W ten sposób zmniejszą jednocześnie rosnące zapotrzebowanie na parkingi dla samochodów. Bo dobry stojak rowerowy, dobrze umiejscowiony to same korzyści dla wszystkich.
    Tak trzymać.

    • 9 10

    • To pisałem Ja, Bezstronny Panie Prezesie... (1)

      łubudubu, łubudubu, niech nam zyje Prezydent naszego klubu, niech żyje nam

      • 3 5

      • Chłopie, myślenie naprawdę nie boli a nie małpowanie i powtarzanie jakiś zgranych komunałów z okresu PRL-u

        pokaż mi gdzie ja bezkrytycznie chwale kogoś? Jeśli nie potrafisz rozróżnić stawianie wysoko poprzeczki i wymagań dla naszych włodarzy, to wybacz. Tu nie PR z twojego grodu, gdzie ciągle tylko ple, ple, ple o PGE;)

        Gdynia to miasto najbardziej samorządowe i obywatelskie w Polsce, a na dodatek ekologiczne. Jeszcze trochę a będzie ROWEROWE Eldorado:)))

        Tak trzymać!

        • 3 5

    • SUKCES, GDYNIA MIASTEM SUKCESU...

      Scieżek nie mamy, bo nie będziemy kopiować naszych kiepskich sąsiadów.

      • 5 5

    • Panie beztronny, czy Pan naprawdę w to wierzy ??? (2)

      Panie bezstronny, wiem że jest Pan optymistą życiowym ale proszę być również realistą. Czy Pan naprawdę nie widzi że w Gdyni się tylko mówi a nie robi. To jest tylko czcze gadanie i niech mi Pan czasem nie przypomina, że Gdynia to miasto z morza i marzeń. Jeśli chodzi o infrastrukturę to nic się nie dzieje. Co Pan powie na drogi wzdłuż Kwiatkowskiego, Unruga i Puckiej które miały być priorytetem na ten rok. Proszę mi powiedzieć jaki jest postęp prac na chwilę obecną, a może ja coś tam przeoczyłem.

      • 7 2

      • myślę, że czy będą robione czy też nie to tak naprawdę do końca same Władze Gdyni nie wiedzą (1)

        bo na to jak i inne przedsięwzięcia składa się wiele jak Pan wie czynników. Nie zapominajmy, że jesteśmy ciągle w kryzysie finansowym. Następnie najważniejsze, by było tanio o czym mówi przetarg publiczny. Dalszy problem to zadłużenia i polityka Rostowskiego, mniejsze wpływy z podatków i najważniejsze jeśli są dofinansowania z funduszy unijnych to naprawdę w małych procentach. Gdyni musi do tego obsługiwać proj. Trójmiejskie gdy np. stolice woj. obsługują centralne instytucje itd.
        Można by wiele wyliczać, ale czy to coś zmieni?
        fakt jestem optymistą i wierzę, że kiedyś to się zmieni i myślę , że wierzą też w to Władze miasta. Na pewno wiele by chciały jak każdy z nas, ale proza jest taka jaka jest. Najgorsze, że w sprawach miast i gmin zamiast gospodarka często o wszystkim decyduje polityka.
        Bądźmy dobrej myśli a widać już, że i ścieżki rowerowe zmieniają się - no może nie wszędzie, na lepsze.
        Miłego wieczoru życzę.

        • 3 0

        • Bezstronny

          Zbyt często ludzką głupotę, w tym głupotę urzędniczą tłumaczy się kryzysem finansowym. Czy jak będziemy pogatsi, to urzędnicy zmądrzeją?

          • 3 0

    • Bezstronny (5)

      Oby tak było. Na razie Gdyni popełnia te same błędy co inne miasta w Polsce przy projektowaniu i budowie ścieżek rowerowych, a więc ścieżki kończące się na przystankach autobusowych albo nagle się urywające. O zygzakowatym poprowadzeniu nie wspomnę. Czyli ścieżki poprowadzone niezgodnie z prawem i Rozporządzeniem Ministra Transportu z dnia 2 marca 1999 r. No i te wspaniałe światła gdyńskie, sprawiające, że na ul. Morskiej dłużej się stoi niż jedzie. Mnie nie trzeba przekonywać do jazdy rowerem. NIech tylko zaczną projektować ścieżi rowerowe zgodnie z prawem.

      • 5 3

      • Paweł, Bezstronny i tak nie zrozumie, bo cały się nasmarował wazeliną, żeby wejść wiadomo gdzie wiadomo komu.

        • 4 3

      • za mało w Gdyni jest stowarzyszeń które na sztandarze mają rower (3)

        zobacz ile ich jest w Gdańsku i jak mają "zygzakowate". Do tego porównaj ile w Gdyni się wybudowało kładek pieszo rowerowych i ile gdzie indziej i ile się projektuje a wtedy dojdziesz do wniosku, że przyciski nie są nie najgorsze zwłaszcza w kontekście Tristara?

        Tak czy inaczej osobiście lobię ścieżki rekreacyjne leśne i ubolewam, że w tym roku mało się tam robi.

        • 2 4

        • Bezstronny (2)

          To dlaczego w D, DK, NL i B infrastruktura rowerowa jest poprowadzona z głową? Przede wszystkim ścieżki się nie urywają nagle tylko mają połączenia z drogami i są odpowiednio oznakowane. W Polsce tego nie ma. W Polsce, nie tylko w Gdyni. Po co kładka skoro i ona nie ma oznakowanego wjazdu od strony ul. Łużycikej. De facto wjeżdżając na kładkę łamię prawo. Jeżeli chciałbym przestrzegać przepisów to musiłałbym schodzić co chwilę z roweru. Cz nie jest to kretyńskie rozwiązanie, tylko dlatego że ścieżki rowerowe w Polsce projektowane są przez ludzi którzy rowerami nie jeżdżą, albo jeżdżą i uznają , że jak to w Polsce, że prawo jest po to by je łamać. Już lepiej niech nie budują ścieżki rowerowej jeżeli ma być źle wykonana, bez wykończeń, zjazdów, oznaczeń i niezgodnie z prawem. Ścieżka rowerowa, w tym kładka, ma być wykonana do końca zgodnie z prawem, albo wcale.

          Jeżeli chodzi o gdyńskie przyciski, to:
          po pierwsze: nie mają nic wspólnego z tristarem,
          po drugie: są przekleństwem pieszego i rowerzysty. Powody:
          a) Konieczność oczekiwania na kolejną kolejkę zmiany świateł. Gdyby nie było przycisków, można by było zdążyć, ale tylko ale to pół biedy
          b) Przekleństwem gdyńskiej sygnalizacji, tak przekleństwem i głupotą urzędniczą, są przewlekle długie, bezsensowne zmiany świateł czerownych i to wtedy gdyby mogło spokojnie palić się zielone światło bo nic nie jedzie. Tak, pali się czerwone dla pieszych, choć mogłoby być zielone, samochody na ul. Orłowskiej mają również czerwone (vide skrzyżowanie ul. Orłowskiej i Al. Zwycięstwa no i cała ul. Morska). Typowa głupota urzędnicza. Gdynia ma najgorsze rozwiązanie sygnalizacyjne w Trójmieście.

          P.S. Nie bronię Gdańska, bo, jak wspomniałem polskie zaściankowe antyergonomiczne myślenie charakteryzuje cały kraj, a nie tylko Gdynię
          b)

          • 3 1

          • Masz w tym wiele racji, ale(tak mi się wydaje 0 nie chcę tłumaczyć wydz.komunikacji) (1)

            - odnośnie łużyckiej i kładki. Chyba jeszcze nie podjęto decyzji w którym miejscu ma być przystanek KM a to się wiąże z parkingiem bike & ride i ścieżkami dojazdowymi. Co do morskie gdzieś czytałem, że ma być tam droga rowerowa dopiero wkrótce właściwie posadowiona. Przyciski fakt dla rowerzysty są uciążliwie mam nadzieje, że ścieżki będą "prostowane".

            Ja wierzę w RAdnego Wołka, jest młodym dynamicznym a do tego fachowcem. Tylko wszyscy musimy mu podpowiadać, bo on społecznie tego właściwie dobrze nie załatwi. Cieszę się, że zauważasz tyle wad a nie przejeżdżasz obojętnie.

            • 1 0

            • Bezstronny

              I to jest właśnie prowizorka. Zbudujemy połowę, bo w przyszłości się dobuduje (może, a może i nie, gwarancji nie ma), a prowizorka zostaje. To tak jakby odcinek autostrady zakończyć w polu bez zjazdu, bo kiedyś się go dobuduje. Dokładnie tak jest ze ścieżkami rowerowymi w Polsce. Należy kończyć odcinki ścieżek zjazdami i wjazdami na jezdnie lub do inne ścieżki rowerowe, a nie na przystankach autobusowych jak np. SKM Stryjska lub ostatni oddane do użytku ścieżki rowerowe przy Al. Zwycięstwa po remoncie Węzła Św. Miaksymiliana. W czym problem skrócić lub wydłużyć sćieżkę tak aby włączałą się do ruchu i ustawić odpowiednie znaki? W czym problem? Skoro to taki problem to lepiej ścieżki nie budować w ogóle.
              Jako stary fanatyk rowerzysta i formalista stwierdzam, że w Polsce jeździło się znacznie wygodniej i logiczniej gdy ścieżek rowerowych nie było. Przepisy były proste.

              • 2 0

    • Bezstronny- Zygmunt Żmuda Trzebiatowski (1)

      • 2 5

      • ta znowu o tym ZŻ-T

        masz go w Dolinie wyżej a bezstronnego zostaw w spokoju

        • 5 0

  • Największy bike & ride powinien być... (2)

    ...przy gdyńskim lotnisku. Przecież niedługo będzie tam ruch jak na Heathrow gdy miliony turystów przylecą obejrzeć niedawno odkrytą ścianę ceglaną z 1926 roku na gdyńskim dworcu PKP.

    • 6 2

    • no i na pewno będzie. Mówisz i masz! (1)

      Bo tam też będzie wielu organizatorów turystyki (i wciąż z poszerzaną ofertą) bilety lotnicze, promowe, autokarowe, bilety na imprezy sportowe, kulturalne itp. pośrednictwo wizowe rezerwacja hoteli, domków, gdyńskich wspaniałych willi i apartamentowców, domków kempingowych, pól namiotowych, rezydencji, zamków rezerwacja samochodów, parkingów przy lotniskach i parkingów dla innych łodzi i pojazdów.
      Turystyka: wczasy rodzinne, dla seniorów, w kraju i zagranicą, wycieczki objazdowe, pobytowo-objazdowe(7+7), egzotyka, kolonie, obozy, trekingi, pielgrzymki, pobyty w SPA, rejsy wycieczkowe statkami i wycieczkowcami (z możliwością rozpoczęcia i zakończenia rejsu - wymiana załogi), baseny termalne, parki rozrywki, zagraniczne wyjazdy rowerowe, czartery, samolotów, lotniczego taxi, jachtów, guletów, barek mieszkalnych i hotelowych, katamarnów przelot balonem, paralotnią, szybowcem imprezy integracyjne, incentive, motywacyjne, eventy tematyczne, szkolenia, paintball, wędkarstwo, polowania, rafting, nurkowanie, kitesurfing, windsurfing, ekspedycje, speleologia, alpinizm warsztaty artystyczne dla dzieci, warsztaty fotografii, aktorskie rezerwacja prywatnych odrzutowców, helikopterów, limuzyn i to wszystko i wiele innych Gdynia-Kosakowo

      • 5 1

      • Jeszcze tylko burdelu ci zabrakło...

        przestań wąchać klej...

        • 3 1

  • a złodzieje?? (2)

    A jaki system zabezpieczy nasze rowery?? Rok temu przypiąłem rower przed centrum handlowym, na monitorowanym terenie i po 7 minutach już go nie było. Zakapturzonej postaci kradzież mojego roweru zajęła 20 s a był dobrze zabezpieczony...

    • 4 3

    • System ucinania dłoni :-P
      Niestety nie wiem czemu ale żadna parta polityczna nie chce takiego rozwiązania wprowadzić.

      • 2 0

    • 20 sekund?

      To po co używałeś linki?

      • 1 1

  • Dobry pomysł taki płatny (1)

    parking, za symboliczne 12zł za 24 godziny, przechowania roweru na parkingu.

    • 2 1

    • miesięcznie 240 zł - szał

      • 0 1

  • Dlaczego Wojtek nie ma jeszcze Nobla ?...

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane