• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia ryzykowała w sprawie lotniska

Tadeusz Szemiot, radny miasta Gdyni
9 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Terminal lotniska Gdynia Kosakowo jeszcze przez wiele dni będzie zamknięty dla pasażerów. Terminal lotniska Gdynia Kosakowo jeszcze przez wiele dni będzie zamknięty dla pasażerów.

Do kłopotu, który władze Gdyni ma obecnie z lotniskiem w Kosakowie zobacz na mapie Gdańska wcale nie musiało dojść. Sygnały o zbliżającym się problemie zignorowano i postąpiono ryzykancko. A ryzyko się ziściło - wyjaśnia Tadeusz Szemiot, radny z Gdyni.



Kiedy lotnisko Gdynia Kosakowo będzie przyjmować pasażerów?

Wątpliwości dotyczące gdyńskiego lotniska zaczęły narastać od lata 2013 r. wraz ze wszczęciem przez Komisję Europejską postępowania wyjaśniającego w sprawie legalności pomocy publicznej jaką uzyskała spółka Port Lotniczy Gdynia - Kosakowo.

Wątpliwości zmaterializowały się w postaci decyzji Komisji Europejskiej ogłoszonej 11 lutego 2014 r. uznającej nielegalność finansowania gdyńskiego lotniska ze środków gmin Gdynia i Kosakowo, a co za tym idzie powstaniem obowiązku zwrotu blisko 100 mln zł przez spółkę Port Lotniczy Gdynia - Kosakowo. Decyzja praktycznie oznacza, że pieniądze wydane na lotnisko w Kosakowie zostaną stracone.

Skala straty jest rekordowa. Porównując sprawę gdyńskiego lotniska do różnych niechlubnych zdarzeń z polskiej sfery publicznej, to nasz "gdyński pasztet" niestety nie wypada na ich tle blado. Stosując miarę w postaci wartości straty, "Gdynia - Kosakowo gate" plasuje się w górnych rejestrach istotności.

Na czym właściwie polega ta gdyńska afera? Dzisiaj wszyscy wiemy, że jednym z koniecznych warunków uruchomienia lotniska cywilnego w Kosakowie, finansowanego ze środków publicznych, było uzyskanie potwierdzenia ze strony Komisji Europejskiej dla zgodności z prawem udzielanej pomocy publicznej. Wiemy również, że wydatkowanie środków publicznych na ten cel przed uzyskaniem takiej notyfikacji, groziło olbrzymimi stratami. Pomijając aspekty prawne, wiemy dzisiaj, że racjonalne, gospodarne zachowanie, które by ograniczyło do zera ryzyko straty dla naszego miasta, wymagało postępowania w takiej kolejności: najpierw notyfikacja, potem realizacja.

Prezydent Gdyni w ten sposób nie postąpił. Wniosek o notyfikację pomocy publicznej został złożony do Komisji Europejskiej, gdy realizacja projektu była mocno zaawansowana. Gdyby decyzja Komisji była pozytywna nic by się nie wydarzyło. Ale stało się inaczej.

Wytyczne Komisji Europejskiej, regulujące kwestie pomocy publicznej dla lotnisk, precyzują w rozdziale poświęconym inwestycjom w infrastrukturę, że każdą pomoc na budowę infrastruktury należy notyfikować. W dokumencie, który powstał na zamówienie miasta Gdyni przed rozpoczęciem realizacji projektu (tzw. Plan Generalny), znalazło się stwierdzenie wskazujące na ryzyka związane z zagadnieniami pomocy publicznej w kontekście budowy lotniska Gdynia - Kosakowo ze środków gminnych. System ostrzegawczy zadziałał. Ale jego sygnały zignorowano i postąpiono ryzykancko. A ryzyko się ziściło.

Pchany ciekawością zastanawiam się: Dlaczego? Z czego wynikał ten brak ostrożności? Można snuć domysły. Fakty są takie, że niezależnie od tego, czy postępowanie Prezydenta w sprawie gdyńskiego lotniska było działaniem celowym czy wynikiem niekompetencji, końcowy efekt jest wielce kosztowny.
Tadeusz Szemiot, radny miasta Gdyni

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (335) 4 zablokowane

  • strata pieniedzy

    po co to lotnisko nie potrzebna inwestycja

    • 15 11

  • sytuacja z lotniskiem to nic innego tylko bezczelne wyrzucanie i defraudowanie pieniedzy

    Caly UM Gdynia wraz z preziem W.S. wszedł w ta inwestycje jak zwykle uwazajac ze tylko oni maja racje i patent na madrosc a budowa lotniska zapewni propagandowy sukces UM Gdynia. Teraz tylko kolesiom można podziekowac i wykopac na zielona trawe. Mieszkancy Gdyni powinni to zrobić przy najblizszych wyborach do samorządu nie ogladajac się na propagandowe działania UM Gdynia.I niech nikt nie mowi ze ekipa W.S. to jedyny słuszny wybor dla Gdyni. Już tak kiedyś twierdzili towarzysze. Czas towarzyszy się skonczyl tak jak konczy się w Gdyni czas ekipy z UM Gdynia z W.S.na czele.

    • 28 13

  • konfidenci z Gdańska i wszystko jasne

    • 11 17

  • chodziło jedynie o dokonczenie projektu na koszt

    firm budowlanych i to wszystko, sąd tutaj nić nie zmieni, ale dzięki bogu budowlańcy coraz częściej walczą o swoje innymi metodami, więc jeśli któregoś dnia jakiś prezes nie dojdzie do pracy to znaczy że komuś puściły nerwy

    • 7 2

  • Gdyńskie igrzyska muszą trwać

    bo inaczej samorządność polegnie w wyborach samorządowych.
    dla zwykłego mieszkańca jest bajer jak coś się buduje, bo w sumie nie wyciąga z własnej kieszeni. Ale to dość nieracjonalne podejście ponieważ Gdynia ciągnie kasę z mieszkańców w różny sposób, np co roku podwyższając do maksima opłat za grunty itp

    • 19 10

  • kosakowo airport

    Ten ktory podjal decyzje powinien poniesc konsekwencje. Czyli pan prezydent Gdyni pan Szczurek. Oczywiscie rowniez te finansowe. W dawnej starej Japonii samuraj popelnial samobojstwo podobnie bywalo w krajach europejskich. Dzis nikt nie zada by pan prezydent pozegnal sie z realnym swiatem. Normalnym byloby gdyby sam zrezygnowal ze stanowiska. Trzeba wiedziec kiedy ze sceny nalezy zejsc.

    • 24 11

  • lotnisko kontra baza kontenerowa w gdansku (7)

    większość wypowiedzi to pisizm w czystej postaci.można by dla kontrastu podać przykład bazy kontenerowej w porcie gdańskim,po co ją wybudowano skoro w gdynskim porcie już była?jakoś tak kurka rurka nikt z obecnych tutaj szyderców nie zadał tego pytania i co gdynii to zaszkodziło?nie oba porty w tym polu dają sobie radę obsługując inne statki a na dodatek w gdynii naprzeciw siebie działają konkurenci.ale jak się ktoś nie chce więcej i efektywnie na rynku przewozów lotniczych ten woli monopol bo to wygodniejsze.i na koniec pomyślcie trochę nim poddacie się lobby z otoczenia rębiechowa które wpakowałoo tam chyba sporą kase,to ich problem niech sami kombinują.

    • 15 21

    • 500 mln juz w Rebiechowo

      a ida kolejne setki. w Misiu bylo, ze 20% z inwestycji...

      • 10 2

    • tutaj (jak i w gazecie) tacy specjaliści, co to dla przykąłdu udawaniali, że OLT musi być przekretem (OLT nie Amber), bo za 100PLN nie da się latać

      jakoś teraz nie widze tego typu opinii, ani artykułów co dwa dni, ze ryan to oszust i złodziej - a lata za 30PLN czyli za trzy razy mniej

      • 3 1

    • (1)

      DCT było PRYWATNĄ inwestycją
      poprzedzoną analizą biznesową
      co wazniejsze zgodną z logiką
      i jest dochodowe!

      więc post to typowa gadka szukająca spisku

      • 12 4

      • nie chodziło mi o kolor i pochodzenie pieniędzy tylko o to że w tym momencie gdańsk szkodzi gdyni,o analogie.po co gdynskie lotnisko ma odbierac pasazerow gdanskowi,proste jak drut

        • 1 4

    • Budynizm a nie Pisism (1)

      w normalnym kraju lotnisko to jest część infrastruktury
      a nie dochodowy biznes do obsadzenia przez członków sitwy.
      W USA każdy powiat ma min. jedno lotnisko

      • 6 10

      • tY sobie rozbierz waszą drut arene

        dla arkowych pseudokopaczy, lub weż leki.

        • 3 4

    • ależ głupoty wypisujesz

      DCT to inwestycja prywatna, w stu procentach finansowana przez australijski fundusz inwestycyjny a nie ze środków publicznych. Jego powstanie to tylko ryzyko inwestora, więc zapewne poprzedzone było analizą. A tak dla porządku - w Trójmieście są 4 działające terminale kontenerowe.

      • 9 2

  • ktos może potwierdzic - czy FAKTYCZNIE jest taka kolejność? (4)

    to znaczy czy uzyskuje sie 'zezwolenie' ZANIM rozpocznie się jakiekolwiek prace/podpisywanie umów?

    nie mam pojecia, ale wydaje mnie sie to nieco naciagane - to nie jest sprawa 'pozwolenia na budowę'

    oczywiście przypominanie na tym dforum, ze decyzje o ucywilnieniu lotniska zapadały na szczeblach trójmiejskim/wojewódzkim czy centralnym, nie ma sensu, bo wiadomo jaki 'trolling' tutaj panuje

    • 7 7

    • (2)

      ja wiem ze trolle lubia stawiac minusy bo nie podoba im się sens wypowiedzi

      jednak wolałbym, by ktos kto się zna na temacie, potwierdził lub zaprzeczył

      • 0 1

      • To chyba oczywiste, że robisz coś jak masz na to kasę, jak można w połowie inwestycji starać się o zgodę na dotowanie (1)

        z góry jej wymagające ?

        Podstawy logiki ?

        • 1 2

        • logika u ciebie rozmija się z wiedzą

          dla twojej informacji

          Gdynia nie ubiegała się o DOFINANSOWANIE z Unii czyli jak to nazwałes dotowanie

          Gdynia zapłaciła to ze swoich pieniedzy

          moje pytanie jest jak najbardziej zasadne - nadal czekam na odpowiedź kogos, kto zna sie na zasadach 'zezwoleń' unijnych

          PS.
          czy dotowanie kopalni nastąpiło przed czy po zezwoleniu unii?

          • 2 2

    • Słuchaj gościu: 5 łosi dostaje 300 mln na innowacyjną uprawę marchwi

      po zmianie szefa lokalnej komórki camorry lądują w więzieniu
      a ty się śmieszny człowieku pytasz o jakieś legalistyczne nieistotne detale

      Jak myślisz skoro lotnisko szczurka psuje biznes pewnej klice to
      ONI się nie zawahają zastosować tych samych metod jak ci od marchwi??

      ht-tp://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/1,35612,16097024,Glosna_afera_korupcyjna__z_rolnikow___przestepcy.html

      • 5 2

  • Powinien w marchew zainwestować jak minister Procke (3)

    nie byłoby afery

    • 12 3

    • no jak to (2)

      jest afera w POMORSKIM rolnictwie!

      • 2 0

      • Nie ma powtarzam. Nie ma... Trujmiasto ile razy napisało na ten temat? (1)

        A na temat lotniska w Gdyni?

        • 2 3

        • Faktycznie, tylko Dziennik Bałtycki napisał o aferze u pomorskich rolników. Trójmiasto.pl cihcutko siedziało.

          A sprawa może być ciekawa, PSL + PO i ARIMR na celowniku, a jak wiadomo K. Plocke z PO dzieli i rządzi w sprawach rolniczych na Pomorzu.

          • 5 2

  • leczenie, kompleks,

    Wolałbym tego nie pisać...
    Brygada Szczurka postanowiła wykonać 200% planu i w trakcie budowy trójmiejskiego lotniska w Rębiechowie podjęła uchwałę!
    Budujemy lotnisko ale Nasze, Własne, Gdyńskie!
    Co z tego że w Kaczych Dołach, co z tego że z chu...wą komunikacją, co z tego....
    BANDA ZADUFANYCH GŁUPKÓW GDYŃSKICH.

    • 18 16

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane