- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (409 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (249 opinii)
- 3 Piłeś? Nie włamuj się do auta (50 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (154 opinie)
- 5 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (53 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (16 opinii)
Gdynia: stąd pługi ruszają na ulice
Zobacz, jak od środka wygląda nowa baza utrzymania dróg w Gdyni
Ok. 150 ton soli oraz blisko 4 tys. przejechanych kilometrów - to bilans pierwszych dni stycznia, kiedy swoje możliwości mógł pokazać nowy sprzęt zakupiony przez Gdynię do utrzymania dróg zimą, która w ostatnich dniach zadomowiła się w Trójmieście. Byliśmy z kamerą, by pokazać bazę przy ul. Starochwaszczyńskiej, gdzie stacjonują pojazdy i magazynowana jest sól.
Przez ok. 2,5 godziny w Gdyni na odcinku pomiędzy Chylonią a Chwarznem całkowicie nieprzejezdna była obwodnica. Sporo kierowców adresowało swoje pretensje do służb miejskich, tymczasem warto pamiętać, że za odśnieżanie obwodnicy Trójmiasta odpowiada regionalny oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Skutki śnieżycy na filmach czytelników
W Gdyni połowa floty w użyciu
Na drogach miejskich też jednak trwa regularna walka ze skutkami niewielkich, ale uciążliwych opadów śniegu. Do tego dochodzi ujemna temperatura, która w najbliższych dniach może spowodować spore zamieszanie na drogach.
W Gdyni w pierwszym tygodniu stycznia wyjeżdżała średnio około połowa floty skompletowanej w ostatnich miesiącach.
Przypomnijmy, że miasto od tego roku postanowiło zrezygnować z usług firm zewnętrznych oczyszczających główne ciągi komunikacyjne. Ma to przynieść oszczędności ok. 10 mln zł w ciągu dwóch, trzech lat. W kwietniu podpisano umowę za 24 mln zł na zakup pojazdów do utrzymania dróg. Do ludzi i sprzętu dołączyła na razie jedna baza przy ul. Starochwaszczyńskiej, skąd całość operacji utrzymania dróg zimą jest koordynowana.
Pełna automatyka w pojazdach
W tym tygodniu pojawiliśmy się w centrum koordynowania z kamerą. Stacjonuje tam obecnie 16 pojazdów. To trzy- oraz dwuosiowe pługo-posypywarko-solarki, wyposażone w system umożliwiający regulację gęstości i szerokości sypania soli. Pojazdy skonstruowano na podwoziach Scanii, za zabudowę odpowiada firma Dobrowolski. Ich dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi 26 ton.
Składają się m.in. z: pługu, skrzyni ładunkowej, przenośnika taśmowego, rozrzutnika, napędu oraz sterowania. Sterowanie pracą posypywarkosolarki odbywa się wyłącznie z kabiny kierowcy. Za pomocą analogowego pulpitu następuje załączanie i wyłączanie urządzenia, załączanie obrotów roboczych silnika, regulacja gęstości i szerokości sypania.
Sól przywożoną do Gdyni z Elbląga i ważoną na wadze załadowują teleskopowe ładowarki francuskiej marki Manitou. To fabrycznie nowe pojazdy o mocy silnika 85 kW. Ich sterowanie odbywa się za pomocą joysticka. Mogą podnieść ciężar o masie 3,3 ton. Tryb ich pracy daje możliwość załadowania soli drogowej, soli do wytwarzania solanki, chlorków wapnia lub magnezu. Latem mają być wykorzystywane do załadunku odpadów budowlano-komunalnych.
Według relacji urzędników w pierwszych dniach stycznia wykorzystywano mniej niż połowę dostępnego taboru.
- Do 8 stycznia do działań związanych z Akcją Zima zużyliśmy 139 ton soli, a nasze pługoposypywarki przejechały łącznie 3376 km. Optymalizujemy nasze działania i dopasowujemy liczbę wykorzystywanych pojazdów w zależności od warunków pogodowych - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Prace na dwie zmiany, kierowcy na 1/8 etatu poszukiwani
Co istotne, sprzęt jest używany tylko na głównych ciągach komunikacyjnych. Na drogi dzielnicowe pojazdy ze Starochwaszczyńskiej nie przyjadą, bo za ich utrzymanie odpowiadają firmy zakontraktowane przez Zarząd Dróg i Zieleni w ramach osobnych umów.
Pracownicy w bazie pracują dwuzmianowo. Liczba pracowników na zmianie zależna jest od potrzeb związanych z przewidywanymi warunkami pogodowymi. Jak mówią urzędnicy, trzon kadry stanowią pracownicy zatrudnieni na stałe, czyli kierownicy baz, majstrowie, dyspozytorzy, konserwatorzy oraz kierowcy-operatorzy sprzętu.
W ostatnich dniach pojawiły się głosy mieszkańców, także w opiniach pod artykułami, że brakuje chętnych do pracy w bazie przy Starochwaszczyńskiej, w związku z tym nie może być ona w pełni wykorzystywana.
- Aktualnie mamy pełny skład osobowy - od kadry zarządzającej po doświadczonych pracowników technicznych i zawodowych kierowców. Poszukujemy jedynie dodatkowych kierowców, którzy mogliby pracować na 1/8 etatu. Wymagamy doświadczenia związanego z obsługą pługoposypywarek - zapewnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Miejsca
Opinie (138) 5 zablokowanych
-
2021-01-13 08:00
Gdynia płaciła za ten tekst? (3)
O kurdę wyjazd z bazy tylko przez obwodnicę? A ul. Rdestowa? Pewnie też nie da rady przejechać bo Miasto zaspało?
- 16 1
-
2021-01-13 08:11
Racja (2)
Tam przy tytule artykułu powinno być oznaczenie "artykuł sponsorowany" XD
- 8 0
-
2021-01-13 10:00
Jasne, że tak
I to przebegłe, pogrubienie czcionki, że obwodnica to nie ich wina.
Oni są cacy- 6 0
-
2021-01-31 09:59
Lokowanie produktu
ubocznego mędrców z UM Gdynia
- 0 0
-
2021-01-13 08:15
wiadomosci
stamtąd czy stąd , komuna wróciła, 110 % normy
- 8 2
-
2021-01-13 08:16
Pytanie do kierowcow plugów:ile dziennje mozna ukrasc ropy???zeby nie bylo przypalu (3)
- 7 4
-
2021-01-13 08:21
Monitoring
Na załączonym filmiku wyraźnie widać, że jest wykorzystywany system monitorowania pojazdów, oznacza to, że stan zużycia paliwa jest na bieżąco kontrolowany i wszystkie nagłe spuszczenia ropy są alarmowane w systemie
- 6 0
-
2021-01-14 13:13
Nie dasię. Pojazdy są monitorowane
- 1 0
-
2021-01-31 10:01
Malutko
wiesz o nowych samochodach i monitorowaniu parametrów. Oczywiście na wszystko jest sposób. Komu jednak chce się przy takich zarobkach kraść opary paliwa skoro jest tanie
- 0 0
-
2021-01-13 08:19
Redakcjo. A może by tak artykuł
O tym że w Gdyni była już taka miejska baza chyba też śmierci wywozili. Jak to się stało??? O zgrozo nazwisko nowego właściciela zbieżne z radnym ale mam nadzieję że to przypadek
- 15 0
-
2021-01-13 08:19
Opinia wyróżniona
nie jeżdze zimą samochodem, proste (6)
wstawiam do garazu w listopadzie i wyciagne moze pod koniec lutego, albo w marcu. Bez sensu ryzykowac, szczegolnie jak sie mieszka w miescie i sa autobusy i tramwaje,
Szkoda tylko tych biednych ludzi, ktorzy z biedy musza mieszkac za obwodnica czy w jakis pruszczach czy rumiach- 15 36
-
2021-01-13 08:25
(1)
Jak się jest na emeryturze to w sumi dobry pomysł
- 7 0
-
2021-01-13 08:44
pracuje z domu, wiec wychodze do sklepu tylko
bo niby gdzie? Na silownie, do kina czy restauracji?
- 1 6
-
2021-01-13 09:15
masz uto przygotowane do zimy , zimowe opony , paliwo to czego sie obawiiasz ? (1)
No tak brak Ci umiejetnoisci poruszania w trudnych zimowych warunkach i to jest powod ze auto siedzi w ogrzewanym garazu i gnije szybciej niz te co stoja na ulicy. A po drugie po co Ci latem auto? niezdrowa klimaryzacja , tłok na drogach , nie lepiej komunikacja miejską ?
- 3 0
-
2021-01-13 10:18
Lepiej komunikacją.
Ale niestety pandemia jest.
Jak tylko mnie zaszczepią (pewnie w 2025) z bananem na twarzy wracam do czytania książki w drodze do pracy zamiast godzinę dziennie gapić się w światła stopu samochodu przede mną.- 4 2
-
2021-01-13 10:45
A ja mam
nadzieje, ze go nie odpalisz w lutym/marcu :)
- 1 1
-
2021-01-31 08:56
Kierowca
Proszę sprzedać samochód, jak jest ładna pogoda oprócz komunikacji miejskiej można chodzić na piechotę. Brawo ty.
- 1 0
-
2021-01-13 08:24
zima
Słabo to widze to się zle skonczy Panie Lucyk
- 11 1
-
2021-01-13 08:27
odsniezanie
Teraz szukamy kierowcow to fatalne do prowadzenia Akcji zimowej
- 9 2
-
2021-01-13 08:32
Łał ;)
- 3 1
-
2021-01-13 08:33
bardzo podniecający artykul
really
- 7 0
-
2021-01-13 08:40
wszyskich zatrudnili tylko kierowców brakuje na 1/8 etatu........bu ha ha
najważniejszego elementu miedzy kierownicą a fotelem zabrakło ale jest wspaniale. Wszystko gra. Ten trójmiejski stan umysłu naszych władz jest zadziwiający. Nie wiem jakie szkoły trzeba skończyć aby łykać bzdury jakie nam wciskają
- 21 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.