• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: stąd pługi ruszają na ulice

Patryk Szczerba
13 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Zobacz, jak od środka wygląda nowa baza utrzymania dróg w Gdyni

Ok. 150 ton soli oraz blisko 4 tys. przejechanych kilometrów - to bilans pierwszych dni stycznia, kiedy swoje możliwości mógł pokazać nowy sprzęt zakupiony przez Gdynię do utrzymania dróg zimą, która w ostatnich dniach zadomowiła się w Trójmieście. Byliśmy z kamerą, by pokazać bazę przy ul. StarochwaszczyńskiejMapka, gdzie stacjonują pojazdy i magazynowana jest sól.



Czy miałe(a)ś podczas tegorocznej zimy problemy z jazdą po ulicach po opadach śniegu?

Tegoroczna zima zaczęła w ostatnich dniach generować problemy na drogach. W zeszłym tygodniu, wieczorem z 5 na 6 stycznia, aura pokazała swoje groźne oblicze. Pokrywa śnieżna i oblodzona jezdnia spowodowały utrudnienia na wielu drogach w dzielnicach Górnego Tarasu, a największe na obwodnicy.

Przez ok. 2,5 godziny w Gdyni na odcinku pomiędzy Chylonią a Chwarznem całkowicie nieprzejezdna była obwodnica. Sporo kierowców adresowało swoje pretensje do służb miejskich, tymczasem warto pamiętać, że za odśnieżanie obwodnicy Trójmiasta odpowiada regionalny oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Skutki śnieżycy na filmach czytelników



W Gdyni połowa floty w użyciu



Na drogach miejskich też jednak trwa regularna walka ze skutkami niewielkich, ale uciążliwych opadów śniegu. Do tego dochodzi ujemna temperatura, która w najbliższych dniach może spowodować spore zamieszanie na drogach.

W Gdyni w pierwszym tygodniu stycznia wyjeżdżała średnio około połowa floty skompletowanej w ostatnich miesiącach.


Przypomnijmy, że miasto od tego roku postanowiło zrezygnować z usług firm zewnętrznych oczyszczających główne ciągi komunikacyjne. Ma to przynieść oszczędności ok. 10 mln zł w ciągu dwóch, trzech lat. W kwietniu podpisano umowę za 24 mln zł na zakup pojazdów do utrzymania dróg. Do ludzi i sprzętu dołączyła na razie jedna baza przy ul. Starochwaszczyńskiej, skąd całość operacji utrzymania dróg zimą jest koordynowana.

Pełna automatyka w pojazdach



W tym tygodniu pojawiliśmy się w centrum koordynowania z kamerą. Stacjonuje tam obecnie 16 pojazdów. To trzy- oraz dwuosiowe pługo-posypywarko-solarki, wyposażone w system umożliwiający regulację gęstości i szerokości sypania soli. Pojazdy skonstruowano na podwoziach Scanii, za zabudowę odpowiada firma Dobrowolski. Ich dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi 26 ton.

Składają się m.in. z: pługu, skrzyni ładunkowej, przenośnika taśmowego, rozrzutnika, napędu oraz sterowania. Sterowanie pracą posypywarkosolarki odbywa się wyłącznie z kabiny kierowcy. Za pomocą analogowego pulpitu następuje załączanie i wyłączanie urządzenia, załączanie obrotów roboczych silnika, regulacja gęstości i szerokości sypania.

Sól przywożoną do Gdyni z Elbląga i ważoną na wadze załadowują teleskopowe ładowarki francuskiej marki Manitou. To fabrycznie nowe pojazdy o mocy silnika 85 kW. Ich sterowanie odbywa się za pomocą joysticka. Mogą podnieść ciężar o masie 3,3 ton. Tryb ich pracy daje możliwość załadowania soli drogowej, soli do wytwarzania solanki, chlorków wapnia lub magnezu. Latem mają być wykorzystywane do załadunku odpadów budowlano-komunalnych.

Według relacji urzędników w pierwszych dniach stycznia wykorzystywano mniej niż połowę dostępnego taboru.

- Do 8 stycznia do działań związanych z Akcją Zima zużyliśmy 139 ton soli, a nasze pługoposypywarki przejechały łącznie 3376 km. Optymalizujemy nasze działania i dopasowujemy liczbę wykorzystywanych pojazdów w zależności od warunków pogodowych - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Prace na dwie zmiany, kierowcy na 1/8 etatu poszukiwani



Co istotne, sprzęt jest używany tylko na głównych ciągach komunikacyjnych. Na drogi dzielnicowe pojazdy ze Starochwaszczyńskiej nie przyjadą, bo za ich utrzymanie odpowiadają firmy zakontraktowane przez Zarząd Dróg i Zieleni w ramach osobnych umów.

Pracownicy w bazie pracują dwuzmianowo. Liczba pracowników na zmianie zależna jest od potrzeb związanych z przewidywanymi warunkami pogodowymi. Jak mówią urzędnicy, trzon kadry stanowią pracownicy zatrudnieni na stałe, czyli kierownicy baz, majstrowie, dyspozytorzy, konserwatorzy oraz kierowcy-operatorzy sprzętu.

W ostatnich dniach pojawiły się głosy mieszkańców, także w opiniach pod artykułami, że brakuje chętnych do pracy w bazie przy Starochwaszczyńskiej, w związku z tym nie może być ona w pełni wykorzystywana.

- Aktualnie mamy pełny skład osobowy - od kadry zarządzającej po doświadczonych pracowników technicznych i zawodowych kierowców. Poszukujemy jedynie dodatkowych kierowców, którzy mogliby pracować na 1/8 etatu. Wymagamy doświadczenia związanego z obsługą pługoposypywarek - zapewnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (138) 5 zablokowanych

  • Gdynia płaciła za ten tekst? (3)

    O kurdę wyjazd z bazy tylko przez obwodnicę? A ul. Rdestowa? Pewnie też nie da rady przejechać bo Miasto zaspało?

    • 16 1

    • Racja (2)

      Tam przy tytule artykułu powinno być oznaczenie "artykuł sponsorowany" XD

      • 8 0

      • Jasne, że tak
        I to przebegłe, pogrubienie czcionki, że obwodnica to nie ich wina.
        Oni są cacy

        • 6 0

      • Lokowanie produktu

        ubocznego mędrców z UM Gdynia

        • 0 0

  • wiadomosci

    stamtąd czy stąd , komuna wróciła, 110 % normy

    • 8 2

  • Pytanie do kierowcow plugów:ile dziennje mozna ukrasc ropy???zeby nie bylo przypalu (3)

    • 7 4

    • Monitoring

      Na załączonym filmiku wyraźnie widać, że jest wykorzystywany system monitorowania pojazdów, oznacza to, że stan zużycia paliwa jest na bieżąco kontrolowany i wszystkie nagłe spuszczenia ropy są alarmowane w systemie

      • 6 0

    • Nie dasię. Pojazdy są monitorowane

      • 1 0

    • Malutko

      wiesz o nowych samochodach i monitorowaniu parametrów. Oczywiście na wszystko jest sposób. Komu jednak chce się przy takich zarobkach kraść opary paliwa skoro jest tanie

      • 0 0

  • Redakcjo. A może by tak artykuł

    O tym że w Gdyni była już taka miejska baza chyba też śmierci wywozili. Jak to się stało??? O zgrozo nazwisko nowego właściciela zbieżne z radnym ale mam nadzieję że to przypadek

    • 15 0

  • Opinia wyróżniona

    nie jeżdze zimą samochodem, proste (6)

    wstawiam do garazu w listopadzie i wyciagne moze pod koniec lutego, albo w marcu. Bez sensu ryzykowac, szczegolnie jak sie mieszka w miescie i sa autobusy i tramwaje,
    Szkoda tylko tych biednych ludzi, ktorzy z biedy musza mieszkac za obwodnica czy w jakis pruszczach czy rumiach

    • 15 36

    • (1)

      Jak się jest na emeryturze to w sumi dobry pomysł

      • 7 0

      • pracuje z domu, wiec wychodze do sklepu tylko

        bo niby gdzie? Na silownie, do kina czy restauracji?

        • 1 6

    • masz uto przygotowane do zimy , zimowe opony , paliwo to czego sie obawiiasz ? (1)

      No tak brak Ci umiejetnoisci poruszania w trudnych zimowych warunkach i to jest powod ze auto siedzi w ogrzewanym garazu i gnije szybciej niz te co stoja na ulicy. A po drugie po co Ci latem auto? niezdrowa klimaryzacja , tłok na drogach , nie lepiej komunikacja miejską ?

      • 3 0

      • Lepiej komunikacją.

        Ale niestety pandemia jest.

        Jak tylko mnie zaszczepią (pewnie w 2025) z bananem na twarzy wracam do czytania książki w drodze do pracy zamiast godzinę dziennie gapić się w światła stopu samochodu przede mną.

        • 4 2

    • A ja mam

      nadzieje, ze go nie odpalisz w lutym/marcu :)

      • 1 1

    • Kierowca

      Proszę sprzedać samochód, jak jest ładna pogoda oprócz komunikacji miejskiej można chodzić na piechotę. Brawo ty.

      • 1 0

  • zima

    Słabo to widze to się zle skonczy Panie Lucyk

    • 11 1

  • odsniezanie

    Teraz szukamy kierowcow to fatalne do prowadzenia Akcji zimowej

    • 9 2

  • Łał ;)

    • 3 1

  • bardzo podniecający artykul

    really

    • 7 0

  • wszyskich zatrudnili tylko kierowców brakuje na 1/8 etatu........bu ha ha

    najważniejszego elementu miedzy kierownicą a fotelem zabrakło ale jest wspaniale. Wszystko gra. Ten trójmiejski stan umysłu naszych władz jest zadziwiający. Nie wiem jakie szkoły trzeba skończyć aby łykać bzdury jakie nam wciskają

    • 21 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane