• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: węzeł Wzgórze jeszcze poczeka

Michał Sielski
9 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Paskudne wejście do tunelu przy przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana zmieni się nie do poznania. Będzie nim można dotrzeć aż do Urzędu Miasta. Paskudne wejście do tunelu przy przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana zmieni się nie do poznania. Będzie nim można dotrzeć aż do Urzędu Miasta.

Przetarg rozstrzygnięty, wykonawca wybrany, pieniądze - także z Unii Europejskiej - też już czekają, ale rozbudowa węzła Wzgórze nie może ruszyć. Wyniki przetargu oprotestował bowiem jeden z wykonawców.



Firmy, składające protesty opóźniające prace powinny być:

Protest został wprawdzie przez urzędników odrzucony, ale teraz oferentowi przysługuje odwołanie. Jeśli je złoży, prace na węźle Wzgórze mogą ruszyć dopiero na wiosnę. Jeśli nie - zaczną się na przełomie listopada i grudnia, a skończą za półtora roku.

Przetarg na kompleksową przebudowę wygrała firma MTM, która złożyła ofertę za niecałe 50 mln zł. Pozostali oferenci byli o co najmniej 10 mln. zł drożsi. A według kosztorysu prace mogły być warte nawet 102 mln. zł. - Przy opracowaniu kosztorysu używa się średnich cen rynkowych, obowiązujących w momencie jego tworzenia. Były to czasy hossy budowlanej, a od tego czasu wiele się na rynku zmieniło - tłumaczy wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Właśnie cena najbardziej oburzyła rywali firmy MTM, która musiała na piśmie tłumaczyć, że jest w stanie wykonać zlecenie za taką kwotę. Nie ma też możliwości dołączenia do umowy aneksu w trakcie trwania prac. Umowa jest bowiem ryczałtowa i obejmuje pełen zakres robót, włączając nieprzewidziane wydatki, które są ryzykiem oferenta.

- Mam nadzieję, że nasza rzetelna argumentacja spotka się ze zrozumieniem przedstawicieli firmy, której nazwy wolelibyśmy nie ujawniać. Nie ma sensu stawiać ich pod publicznym pręgierzem, bo w najbliższych dwóch latach będzie jeszcze kilka przetargów nawet na kilkaset milionów złotych, jak choćby rozbudowa ul. Chwaszczyńskiej czy mniejsze zlecenia na pętlę autobusową w okolicach ul. Jana z Kolna i Wendy zobacz na mapie Gdyni, czy przebudowę skrzyżowania ulic Chylońskiej i Północnej. Będzie więc na czym zarabiać - przekonuje Marek Stępa.

Gdynia liczy bowiem na kolejne konkursy, rozpisywane przez marszałka województwa Jana Kozłowskiego. W ostatnim miastu przyznano 50 mln zł unijnej dotacji na rozbudowę węzła Wzgórze, ale przy założeniu, że prace będą kosztować 102 mln. zł. Będą o połowę tańsze, więc proporcjonalnie zmniejszy się również dofinansowanie. Zaoszczędzona kwota pozostanie w kasie województwa i zasili pulę kolejnego konkursu.

Jak się zmieni węzeł Wzgórze?

Infrastruktura od przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana do Urzędu Miasta zostanie całkowicie przebudowana. Powstanie m.in. trzypasmowy i jednokierunkowy przejazd od strony al. Piłsudskiego pod torami kolejowymi, w kierunku węzła Franciszki Cegielskiej, Witomina i Działek Leśnych. Od przystanku SKM na ul. Władysława IV i Świętojańską do samego Urzędu Miasta będzie można przejść podziemnym tunelem.

Opinie (169) ponad 10 zablokowanych

  • było pięknie!!! (1)

    pamiętam jak oddawali do użytku przejście tunelowe na Maksymiliana - poręcze ze stali nierdzewki, ładny tynk na ścianach, przeźroczyste balustrady ....i co z tego zostało nic .....koszmarna dewastacja, przeżywałam każdą kolejną plamę na ścianie, ale Straż Miejska tam nie zagląda natomiast obstawiają malutki trawniczek przed Apteką na Władysława IV i karzą mandatami za postawienie auta na tym klepisku. Tu są odważni bo nikt im nie podskoczy!!! A w tunelu mogą dostać po.....zatroskana gdynianka

    • 10 2

    • no niestety - tępa dresiarnia z biednych rodzin

      gdzieś musi wyładowywać frustracje spowodowaną tępota umysłową i pracą za 800zł.

      • 0 0

  • (1)

    ten tunel to wejscie do jednej z lokacji w SILENT HILL kto w to gral ten wie o czym pisze ;)

    • 2 2

    • silent dres raczej

      • 0 0

  • co z tego że będzie odnowiony jak dresiarze

    za ostatnie pieniądze wszystko pomalują w imiona swoich matek (k.. h... i tak dalej).

    • 5 0

  • tunel to powinien być dla samochodów

    piesi - między innymi pasażerowie SKM i rowerzyści powinni mieć możliwość poruszania się na świeżym powietrzu

    • 4 0

  • "Paskudne wejście do tunelu"

    Po wcześniejszym remoncie, kilka czy kilkanaście lat temu nie było paskudne, ale stało się paskudne za sprawą graficiarzy i nie ma co się łudzić że po nowym remoncie też szybko się takie stanie. No chyba że w końcu w tym kraju zacznie się poważnie do takich rzeczy podchodzić. Łapać i kilku/kilkunastotysięczne kary, jak nieletni to płacą rodzice za to, że albo nie dopilnowali "pociechy" albo tak pięknie ją wychowali. Inaczej każde nawet nowo wyremontowane za ciężkie pieniądze miejsce będzie wyglądać tak samo. Co np. się stało z błędnikiem w Gdańsku i przejściem pod nim. Tam to jeszcze nie zdążyli skończyć remontu a już pojawiły te się bohomazy.

    • 5 0

  • po co mi tunel do UM

    obecnym tunelem fajnie się można przedostać z jednej strony na drugą rowerem, nie kolidując zbytnio z pieszymi. Długi tunel to patologia - wystarczy zerknąć na budy z gaciami w Gdańsku Gł. lub syf w Redzie.

    Trzeba to jedynie odmalować i łamać łapy graficiarzom, czy tak ciężko to zrozumieć..

    • 4 3

  • Mistrzowsko Tanie Modernizowanie

    Sam pracowałem w podobnej firmie. Brała wszystko za kasę ok 20-30 nawet do 70% mniej od konkurencji. Wszystko legalnie. Koszty ponosili pracownicy kupując sobie od czasu do czasu ubrania robocze czy narzędzia bo te z przydziału to był jeden wielki syf po kimś. Wykonując roboty zawsze było mi wstyd że muszę odwalać taką popelinę lub stosować urządzenia o kiepskich parametrach. Jednak wszystko zgodnie ze SWiZem. Tutaj będzie to samo. Beton itp. od producenta z wioski co nie ma pojęcia o nowych technologiach, oświetlenie tunelu i całe okablowanie produkcji CHINA , rury najstarszej technologi połączone aby tylko do gwarancji. Zresztą już same nawierzchnie drogowe wykonywane przez tą firmę to jedna wielka kpina. Styl pracy i park maszyn są najlepszą wizytówką tej firmy. Fajnie że blisko tego pracuję to będę mógł sam zobaczyć jak firma która co najwyżej powinna zajmować się łataniem dziur po jakiś wiochach wykona tak skomplikowaną pracę nie mając żadnego zaplecza. Komedia nie z tej ziemi jak podjadą dwa zdezelowane Żuki 40 letni Jelcz wywalą betoniarkę wezmą łopaty i zaczną jechać z koksem. Na moje to już na etapie kosztorysanci z tej firmy doliczyli sobie KARĘ ZA NIE TERMINOWE ODDANIE INWESTYCJI i potrwa to z 3 4 lata.

    • 4 1

  • Będzie więc na czym zarabiać - przekonuje Marek Stępa. (1)

    No, ale jakoś nie widziałem w studium wykonalności przebudowy Dworca Gdynia Główna, podziemnego połączenia drogowego i chodnikami i ścieżkami rowerowymi(pod końcami peronów) łączącej trasę Wiśniewskiego z Warszawsko/Morską. A DB International do września sporządził komplet analiz ekonomicznych, strategicznych, ekologicznych, które pozwolą precyzyjnie oszacować koszty, zyski oraz ryzyko przedsięwzięcia. To pierwszy etap konkretnych działań dla PKP, by otrzymać blisko 100 mln zł unijnej dotacji na przebudowę, będącego w fatalnym stanie, gmachu.

    A przy okazji można by zacząć usprawniać całą infrastrukturę wokół dworcową i przygotowywać się do realizacji z prawdziwego zdarzenia Centrum PRZESIADKOWEGO. W skład, którego winno się znaleźć nie tylko Dworzec Muzeum, ale i Dworzec PKS (i pokrewny transport osobowy, taxi).Natomiast pętlę autobusową nie w okolicach ul. Jana z Kolna i Wendy, ale należałoby przenieść właśnie TAM>
    W końcu pobudować Centrum Wysiedlonych i Wypędzonych - Musimy pokazać golgotę Polaków ze Wschodu i Zachodu. Gdynia takie muzeum powinna wybudować już dawno temu! Przecież w wyniku wojny, wywołanej przez Niemców, tysiące Gdynian i miliony Polaków zostały wyrzucone siłą ze swoich domów właśnie najszybciej na tym terenie(dlatego nasza moralna odpowiedzialność), zesłane do obozów koncentracyjnych albo do niewolniczej pracy w fabrykach III Rzeszy. Potem, przez przez Stalina.
    Hotel, Centrum Handlowe z Multiplexem itd. wszystko w ramach PPP.

    • 3 0

    • zapomniałeś dodać

      zintegrowany z nowoczesnym dworcem(centrum Przesiadkowym), parking wielopoziomowy Park&Ride i rowerowy

      • 0 0

  • Urzad Miejski w Gdyni powinien (1)

    zadbac o jedno. ZADNYCH scian pokrytych tynkiem lub malowanych. Tylko i wylacznie kafle. Tak jak w kolejkach podziemnych w Toronto, Kanada i Nowym Jorku. Wtedy te napisy wykonane przez grafficiarzy bedzie mozna bardzo latwo zmyc. I to bardzo tanimi metodami. A otynkowane zostana zniszczone na wiele lat bo Miasto nie bedzie mialo pieniedzy zeby ten smietnik ze scian usunac. W Toronto i Nowym Jorku sciany na dworcach sa czyste.

    • 6 0

    • Tunel przystanku SKM Gdynia Cisowa jest wyłożony kaflami. I co? Od ponad dziesięciu lat (czyli od momentu budowy) nikt ani razu nie zmywał bohomazów gęsto pokrywających ściany.

      Jak to w Polsce - teoria piękna, praktyka zupełnie inna. Kafle wprawdzie są, tylko oczyścić ich nie ma komu.

      • 2 0

  • Polacy sami niszcza swoje

    osiagniecia. Graficiarze to tylko jeden przyklad. Durni kibice Arki to nastepny. I nie nalezy sie dziwic ze nikt nas na swiecie nie lubi za ordynarne chamstwo i brak kultury ktory nasi drodzy emigranci okazuja innym spolecznosciom.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane