• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: zatoki autobusowe wyremontowane za 7 mln zł

Patryk Szczerba
1 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Zatoki zmodernizowano m.in. na przystankach przy ul. Hutniczej w okolicach Estakady Kwiatkowskiego. Zatoki zmodernizowano m.in. na przystankach przy ul. Hutniczej w okolicach Estakady Kwiatkowskiego.

Zakończyła się modernizacja zatok autobusowych w Chyloni, Leszczynkach oraz centrum Gdyni. Zamontowano na nich wiaty dla oczekujących pasażerów oraz tablice wyświetlające czas pozostały do odjazdu. Wykonano też prace kanalizacyjne, sanitarne i teletechniczne.



Modernizację przeprowadziły trzy firmy: MTM SA, Eurovia Polska SA oraz WPRD Gravel Sp. z o.o.

Co sądzisz o autobusowych zatokach?

Przystanki ze zmodernizowanymi zatokami:

  • węzeł Żołnierzy Wyklętych 01 / ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • węzeł Żołnierzy Wyklętych 02 / ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Zamenhofa / ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Wiejska 01 / ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • Wiejska 02 / ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Hutnicza Estakada 01 / Estakada Kwiatkowskiego, kierunek Morska,
  • Hutnicza Estakada 02 / Estakada Kwiatkowskiego, kierunek Obłuże,
  • Hutnicza Estakada 04 / Hutnicza kierunek Rumia,
  • Kilińskiego 02 / ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia


Oprócz zatok na przystankach zamontowano nowe wiaty, przysiadaki i ławki oraz tablice z elektronicznym rozkładem jazdy. W ramach modernizacji zostały wykonane prace drogowe, kanalizacyjne, sanitarne i teletechniczne.

Blisko 7 mln zł za prace



Prace kosztowały blisko 7 mln zł. Gdyńscy urzędnicy informują, że modernizację zatok sfinansowano z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

W ramach modernizacji zostały też wykonane prace drogowe, kanalizacyjne, sanitarne i teletechniczne.

- Spora część robót wymagała niekiedy skomplikowanych ingerencji w strukturę podziemną. Tego typu prace pochłaniały najwięcej czasu. Nawierzchnia każdej zatoki autobusowej wykonana jest na wytrzymałej konstrukcji, dzięki czemu posłuży na lata i zapewni pojazdom stabilny i wygodny dojazd do krawędzi peronu przystankowego - wyjaśnia Tomasz Krzak, z Zarządu Dróg i Zieleni.

Zatoki autobusowe nie wszystkim się podobają



Z każdą informacją o modernizacji zatok autobusowych pojawiają się opinie, że pomagają jednak przede wszystkim kierowcom samochodów, a nie pasażerom, więc w wielu krajach odchodzi się od ich budowy i remontów.

Czytaj też: Zatoki? Potrzebne czy nie

- Każda zatoka to dla autobusu jednak strata czasu przejazdu. Jeśli to zsumujemy, to opóźnienie przez wjeżdżanie i wyjeżdżanie z zatok jest duże. Dodatkowo zatoki wtłacza się często w infrastrukturę kosztem chodnika, drogi rowerowej. Ruch pieszy czy rowerowy przez to koliduje z przystankiem, a pasażerowie często muszą przechodzić pod wiatą - mówią nam administratorzy funkcjonującego na Facebooku profilu "Zatoki? To się leczy".

Krytyka lokalnych społeczników



Głos zabierają także lokalni społecznicy, dodając, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki - to tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Nie brakuje też głosów, że zdarzają się kierowcy, którzy nie podjeżdżają do krawędzi, utrudniając wyjście - zwłaszcza mniej sprawnym - pasażerom.

Miejsca

Opinie (193) ponad 10 zablokowanych

  • Modernizacje (1)

    Panie Szczurek, przy panu Gdynia jest nadal na etapie budowania największej wioski Europy. Tylko jak już się uda i ściągniemy do niej turystów, to gdzie oni zaparkują? Bo ci co jadą do teatru robią to w Cisowej, dojeżdżając autobusami. I te zatoczki są wówczas przydatne. Patałach.

    • 11 0

    • Jaki patalach? W końcu to doktorek prawa. Celowe działania mające na celu wyciągnięcie jak największej kasy w formie wpłat na karaibskie konto zonki od deweloperów, zwycięzców gdyńskich przetargów itp itd?? Zna się doktorek na prawie doskonale więc to nie przypadek?

      • 2 0

  • I to są właśnie pieniądze wyrzucone w błoto

    Zatoki to się nadają na wieś. Ale niektórzy nie mogą jak widać odwyknąć.

    • 4 1

  • Zatoki autobusowe to wielka głupota (2)

    Zatoka autobusowa to element uprzywilejowania ruchu samochodowego, marginalizujący i utrudniający ruch komunikacji miejskiej.

    Podczas gdy autobus stoi w zatoce samochody osobowe wyprzedzają autobus i powodują że w czasie korka ten z każdym przystankiem znajduje się w tym korku coraz dalej, co daje niezasłużoną przewagę w czasie dojazdu na korzyść samochodu, co jest niezgodne z celami prawidłowej polityki transportowej, która powinna dążyć do uprzywilejowania i skrócenia czasu przejazdu komunikacją zbiorową. Docelowo tak aby dojazd komunikacją zbiorową był krótszy niż prywatnym samochodem.

    Z wszech miar korzystniejsze jest rozwiązanie w którym autobus zatrzymuje się przy przystanku na jezdni, a samochody czekają za nim.
    Wtedy po wymianie pasażerów autobus ma przed sobą wolną drogę i może poruszać się szybciej niż stojąc w korku samochodów które go ominęły.

    Dzięki rozwiązaniu bez zatok autobus odzyskuje ten czas który stracił stojąc na przystanku bo przed nim robi się wolne miejsce.

    • 3 7

    • przecież samochód biedny i**oto zawsze będzie szybszy od autobusu i żadne zaklęcia tego nie zmienią zapomniałeś kretynie że ten twój autibus można ominąć jak blokuje pas ruchu i tak czy owak ten twój autobus będzie za samochodami myślałeś kretynie o tym trochę?

      • 2 0

    • jadąc samochodem osobowym chcąc wypuścić pasażera, muszę zatrzymać się w miejscu dozwolonym po czym poczekać aż ktoś mnie wpuści, albo się zrobi miejsce na pasie ruchu, czyli włączyć się do ruchu. Autobus także powinien podlegać takim samym zasadom, ponieważ nie ma powodów dla których jego pasażerowie powinni być bardziej uprzywilejowani jak pasażerowie i kierowca samochodu osobowego. równe prawa dla wszystkich

      • 0 0

  • C z tą PRL- ową wiatą na Obłużu Centrum? (1)

    • 0 0

    • Skansen. Dla potomnych. Gimby niech poznajo.

      • 0 0

  • Po co te zatoki jak komunikacja miejska za 2 lata zniknie

    • 1 1

  • za5 lat kolejny remont zatok...

    • 2 0

  • Ej

    nie chodzi przecież o to aby wyremontować a......remontować, malować,łatać.......wizualizować

    • 1 0

  • A ile miejsc parkingowych w centrum miasta przybyło ?

    • 3 0

  • (1)

    a czy te społeczniackie karaluchy nie widzą że ich kochane autobusy opóźnia np ustawianie wiat przystankowych w tych wyremontowanych zatoczkach przy węźle wyklętych kierunek cisowa jakiś matoł ustawił wiatę tak że przód autobusu staje 10 m przed wiatą a jak jadą dwa to już ludzie muszą biec 30 m i to niby nie opóźnia?

    • 2 0

    • Też zwróciłem uwagę na te wiaty ustawione na początku przystanków, a nie, jak byłoby logicznie, na środku. To samo jest w kierunku Centrum. Ciekaw jestem, co było przyczyną takiego umiejscowienia wiat, bo miejsca tam jest dużo.

      • 1 0

  • Aktywiści i ruchy anty zatokowe

    Niezbyt chyba myślą. W momencie gdy autobus jest zatrzymany w zatoce osoby niepełnosprawne mogą bez przeszkód wyjść. Dodatkowo dochodzi aspekt bezpieczeństwa gdzie autobus jest schowany np przed najazdem na tył autobusu.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane