- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (267 opinii)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (329 opinii)
- 3 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (208 opinii)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (52 opinie)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
Gdynia: zmiany w dofinansowaniu zabytków. Śródmieście bliżej listy UNESCO
Będą zmiany w regulaminie wniosków o dofinansowanie do remontu zabytków w Gdyni. O dotacje będą mogli ubiegać się właściciele obiektów figurujących w miejskiej ewidencji zabytków, także znajdujących się poza obszarem zabytkowym. Dodatkowo wzrośnie procent kosztów remontu - zwiększy się pula na renowację detali. Przybliża się też wpisanie śródmieścia Gdyni na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Ostatnia zmiana ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z 2003 roku rozszerzyła grupę zabytków, na które można udzielać dotacji z budżetu gminy, dopuszczając udzielanie dotacji na prace przy obiektach ujętych w gminnej ewidencji zabytków (to "oczko" niżej niż "rejestr zabytków").
- W związku z tym, że do tej pory można było się ubiegać o dotacje na prawie wszystkie obiekty położone na obszarach zabytkowych w Gdyni, zmiana powiększy zakres odbiorców o obiekty figurujące w gminnej ewidencji zabytków, położone poza obszarami zabytkowymi - wyjaśnia w uzasadnieniu Robert Hirsch, Miejski Konserwator Zabytków w Gdyni.
Zmiany w uchwale umożliwią też ubieganie się o wyższe dofinansowanie na konserwację detali dekoracyjnych. Do tej pory ten poziom wynosił 30 lub 50 proc. Będzie więcej, ale nie wiadomo jeszcze ile dokładnie. Gdynia chce, by było to 75 proc.
Zabytki Gdyni
Uchwała jeszcze nie zaczęła obowiązywać, jest sprawdzana przez wojewodę.
Historyczne siedziby władz Gdyni
- Renowacja takich detali bywa bardzo kosztowna, a same budynki, w których one występują, mogą często uzyskać dofinansowanie tylko na poziomie 30 proc. lub 50 proc. Na terenie Gdyni zachowało się wiele elewacji, których części wykończone były tynkami szlachetnymi, a które z biegiem czasu uległy degradacji, np. zostały pomalowane lub obłożone nowymi okładzinami. Często są to tylko portale, obramienia okien lub elewacje parteru. Koszt renowacji takich tynków jest niekiedy wysoki, ale ich renowacja jest przywracaniem oryginalnego wyglądu budynków historycznych - dodaje Hirsch.
Zmiany nastąpiły także w kwestii wpisania Gdyni na Światową Listę Dziedzictwa UNESCO. Śródmieście znalazło się na liście wstępnej.
- Wygląda to tak, że państwo, które chciałoby, aby jakieś miejsce z jego terytorium trafiło na listę UNESCO, ma prawo zgłosić taki wniosek. Jeśli zostanie on zaakceptowany przez UNESCO, to trafia na listę oczekujących, co wkrótce powinno się zakończyć pełnym wpisem - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Miejsca
Opinie (162) 8 zablokowanych
-
2019-10-08 09:21
Opinia wyróżniona
genialnie, większe dotacje to duża motywacja dla właścicieli kamienic, żeby porządnie odnawiać, a nie tylko ocieplać (6)
Śródmieście Gdyni zmienia się już wyraźnie od kilkunastu lat, a zabytki międzywojenne chociaż wyglądają współcześnie, także się starzeją i niszczeją i trzeba je ochraniać, a nie raz ratować przed dewastacją czy nieprzemyślanymi modernizacjami
- 32 12
-
2019-10-08 11:45
Genialne. Kaszubscy dementorzy tryumfują, wszędzie jest miejsce na nowoczesne city tylko nie w gdyni. (1)
Wszystkie wolne place mają być zabudowane budynkami max 6 kondygnacyjjnymi, brawo. Gdzie w azji standardem są dominanty 600 metrowe. Ten kurnik staje się światowym pośmiewiskiem.
- 0 8
-
2019-10-08 16:07
może jeszcze tego nie wiesz, ale my nie jesteśmy w azji, tylko w europie
- 4 0
-
2019-10-08 09:57
nic się nie zmienia (3)
przed wyremontowanym dworcem można się porzygać, nowa architektura w całości do kiszki stolcowej
- 2 9
-
2019-10-08 19:12
(2)
Dworzec jest odtworzony w pierwotnej postaci i jedyne, do czego można się przyczepić to kolor elewacji. Wnętrza, stolarka drzwiowa i okienna, ławy - wszystko w pierwotnym stanie. Co do nowej architektury - Szkoła Filmowa, Portova, Baltiq plaza, Kamienica Moderna, Art deco itd. to akurat przykłady bardzo udanej architektury. Chyba, że ktoś za dobrą architekturę uznaje potworkowate podróbki Machela.
- 3 1
-
2019-10-08 20:45
przed dworcem - napisałem wyraźnie (1)
Wszystkie zaproponowane budynki to zwykłe poczwarki, architektura pułtusko-wołomińska z kursem na ZUS. Szkoła jest dowcipem, przegadana Moderna złodzieja Mataczka budzi politowanie, wszędzie bijąca pretęcha, kicz
Normalnym, współczesnym budyniem jest tylko Portova, ale to jeszcze nie powstało. Choć, szykuje się.- 0 1
-
2019-10-08 21:38
No jak to jest kicz to Sopot i Gdańsk możemy równać z ziemią, bo oczy wypala.
- 0 0
-
2019-10-08 07:45
Opinia wyróżniona
(26)
Paradoksalnie bardziej na tą listę zasługuje oryginalna Gdynia niż przeorany wojną Gdańska z pseudohistoryczna odbudową.
- 55 64
-
2019-10-31 13:05
Pseudoznawca zabytków się znalazł
- 0 0
-
2019-10-09 00:50
No i po co ten komentarz??? Oba miasta zasluguja.
- 0 1
-
2019-10-08 17:19
Czy w Gdyni istnieje choć jeden budynek co ma wiecej niż 100 lat? (7)
W Gdańsku jest ich wiele. Jest tu sporo budynków które w żaden sposób nie ucierpiały w czasie wojny. To Główne Miasto i centralna część Wrzeszcza zostały znacznie zniszczone. Co do Gdyni: nie wiem jak ta Gdynia przetrwała.
- 2 4
-
2019-10-08 20:29
Kościół św Michała Archanioła z XIII w. (2)
- 1 1
-
2019-10-08 22:21
Problem w tym, że gdy ten kościól powstał nie było jeszcze Gdyni (1)
A wieś Oksywie należała do Oliwskich cystersów. I niestety, ten kościół nie wygląda jak powstała w Średniowieczu budowla. Nic w nim w stylu gotyku się nie zachowało.
- 0 2
-
2019-10-08 22:48
Tak samo najstarsze zabytki w Gdańsku powstawały w miejscowościach poza Gdańskiem ;)
- 1 0
-
2019-10-08 19:14
Kolejny przykład ciężkiej ignorancji
A wystarczy poczytać artykuł na tym samym portalu:
historia.trojmiasto.pl/Najstarsze-budynki-Trojmiasta-n133034- 1 1
-
2019-10-08 17:40
A co mieli Niemcy burzyć jak Gdynia była wtedy mała osada (2)
- 4 4
-
2019-10-08 20:31
W 1939 r. Gdynia była nowoczesnym miastem. (1)
- 3 2
-
2019-10-08 22:34
w 39 gdynia to byla osada robotnicza, do wioski naplynelo robotnikow z calego kraju, nie przesadaj
- 0 2
-
2019-10-08 12:35
(1)
właśnie, a kiedy Gdańsk?
- 1 1
-
2019-10-08 12:43
kładka św. Ducha - Wyspa Kozidupska skutecznie to uniemożliwi
to raczej pewne. Kto na swoim największym zabytku, robi burdelarzom laskę? Odpowiadam Gdańsk
- 6 2
-
2019-10-08 11:36
Gdańsk jest wybitną aranżacją zabytkowo-modernistyczną na tle światowym
nic nigdy podobnego nie powstało i pewnie niepowstanie. To jest jednorożec którym zachwycił się świat. No ale przylazł Budyń i Kozikowski...
- 6 2
-
2019-10-08 09:28
To samo powiesz o Dreźnie? (8)
boszszsz...
- 13 8
-
2019-10-08 19:30
byłeś łosiu w dreźnie? Widziałeś w "turystycznych" zdjęcia przed i po? Raczej nie bo byś
tak nie pieprzył. Odbudowane Drezno nijak ma się do oryginału jeszcze mniej niż Gdańsk do przedwojennego. Konserwacja betonem niektórych zabytków lub budowa komunistycznych gmachów wprost prosi o ponowne bombardowanie
- 2 0
-
2019-10-08 09:53
O Dreźnie tego się nie da powiedzieć. (6)
Stare Miasto w Warszawie też jest lepiej odbudowane niż stary Gdańsk. Główne Miasto w Gdańsku było odbudowywane jako robotnicza dzielnica mieszkaniowa. Wystarczy zobaczyć zaplecza "kamienic" by odkryć w czym jest problem. A dalej już Podwale Przedmiejskie....
- 10 11
-
2019-10-08 11:38
robotnicza? (4)
No ciekawe co na to jubilerskie rody z Długiego Pobrzeża i Mariackiej?
A co powiesz o warszawskim starym mieście w okolicach Foksal? Lub o Mariensztacie?
Obie te realizacje są wariacją na temat i dzięki Opatrzności się odbyły. Że tylko fasady? Cały Paryż tak jest przerobiony. A Gdańsk nawet wtórnie - patrz Hotel Neptun...
Lepiej,No ciekawe co na to jubilerskie rody z Długiego Pobrzeża i Mariackiej?
A co powiesz o warszawskim starym mieście w okolicach Foksal? Lub o Mariensztacie?
Obie te realizacje są wariacją na temat i dzięki Opatrzności się odbyły. Że tylko fasady? Cały Paryż tak jest przerobiony. A Gdańsk nawet wtórnie - patrz Hotel Neptun...
Lepiej, gorzej... To dosyć subiektywne...
Modernizmu jak w Gdyni jest 2/3 Warszawy, bo w Gdyni chałturzyli warszawscy architekci. Miasto "rozwijało" się chaotycznie, niczym Klondike na Dzikim Zachodzie. Wbrew pozorom, dopiero "komuna" wprowadziła nieco ładu i porządku urbanistycznego. A przede wszystkim, infrastukturę, której bardzo brakowało w "mieście", które wystrzeliło z tysiąca do stu tysiecy mieszkańców.
"Modernizm gdyński" był fajnym hasłem w początkach obecnej "władzy" miejskiej, obecnie jest odgrzewanym kotletem obnażającym niemoc i nieudolność...
Wystarczy przejść się przez Działki Leśnie i obejrzeć niszczejące wille. Te które przetrwały, niemiłosiernie są kancerowane przebudowami. Takimi, na jakie stać właścicieli. Nie bardzo pomaga też sponsoring i wymuszenia typu "Bank Polski", bo devel dostając obowiązki, skrzętnie je omija... Cóż, "holenderska choroba", ziemia droższa od budynków, więc los "zabytków" raczej przesądzony.
Woda, ogień, mróz i lokatorzy zrobią swoje...
unesco w tym pomoże? Raczej nie, bo wymaga zwartej i skoordynowanej koncepcji oraz finansowania, którego miasto nie jest w stanie zapewnić.- 5 2
-
2019-10-08 15:36
(3)
Ale Dh ma rację - większość zabudowy mieszkaniowej Głównego Miasta skrywa dość skromne mieszkania, nie dla "jubilerskich rodów" ;).
Fasady? Bardzo duża część fasad Głównego Miasta ma niewiele wspólnego z oryginałem, także na Długiej i Długim Targu.
"Modernizmu jak w Gdyni jest 2/3 Warszawy". Nie zauważyłeś może, że Warszawa była praktycznie zburzona - w przeciwieństwie do Gdyni?- 3 2
-
2019-10-08 16:15
"Warszawa była praktycznie zburzona" (2)
Nawet to co zostało, to jest więcej niż to, co zbudowano w Gdyni. To nie złośliwość. Piszę to jako trzecie pokolenie "antków bosych", co pamięta obszary typu "pekin" w centrum miasta. Po prostu drażni mnie te próżne dęcie w trąby. Gdynia to polskie Klondike i nic tego nie zmieni. Żadne odwoływanie się do przykładów nobliwych wyjątków Świętojańskiej
Nawet to co zostało, to jest więcej niż to, co zbudowano w Gdyni. To nie złośliwość. Piszę to jako trzecie pokolenie "antków bosych", co pamięta obszary typu "pekin" w centrum miasta. Po prostu drażni mnie te próżne dęcie w trąby. Gdynia to polskie Klondike i nic tego nie zmieni. Żadne odwoływanie się do przykładów nobliwych wyjątków Świętojańskiej czy Kamiennej Góry nie zmieni faktu, że było to miasto z wielkimi problemami. I niewielką, rodzimą "arystokracją" z awansu. Kto miał to miasto budować? Władze miasta czyniły wysiłki dużo większe niż obecnie ale potrzeby przekraczały ich możliwości.
Warszawa to tylko przykład, takie miejsca to również miasta Śląska, Wielkopolski a nawet gdzieś tu wspomniana Łódź.
Mieszkania faktycznie skromne ale nie na tym polega fenomen Gdańska. Jakie czasy, takie rody. Jak ktoś z dyskutantów zwrócił uwagę, to zwarty architektonicznie i spójny stylistycznie i koncepcyjnie kawałek miasta, który ma nie tyle odtworzyć ale przypominać o tym co tu było wcześniej. Według wizji o pomysłu architektów. Z harmonijnie wkomponowanymi "ostańcami" w postaci kościołów czy unikalnych kamienic (a racej ich fasad) i detali (przedproża). Na obecne czasy to może i biednie ale biorąc pod uwagę zapędy "gospodarzy", cegła mogła wylądować w Wa-wie a Gdańsk wyglądać jak Królewiec. I to się bardzo udało, dlatego sąsiadom składam kondolencje z powodu radosnej "tfurczości" budowlańców w okolicach Głównego Miasta.- 1 1
-
2019-10-08 19:36
jeśli według ciebie pekin to centrum to może przyjedź z Rumii (1)
do Gdyni nie do maks Szperku słoiku.
- 1 1
-
2019-10-09 01:29
kluczowe jest tu słówko "typu" pekin
- 0 0
-
2019-10-08 11:38
Stare Miasto w Wawie jest odbudowane, Gdańsk jet zaaranżowany
i - tak - modernistyczny. I to jest w nim wybitnie i niecodziennie. Trochę wiedzy, gdynianin Friedrich doskonale to rozumie
- 4 2
-
2019-10-08 09:33
Szczególnie dziurawa 10 lutego (1)
- 7 6
-
2019-10-08 11:26
Tak, zabytek. I to prawdziwy.
- 0 4
-
2019-10-08 09:34
Jak można wyróżnić taka wypowiedz ?!?! (1)
- 9 8
-
2019-10-08 11:38
by antagonizować
- 3 3
Wszystkie opinie
-
2019-10-08 07:01
Nie mają już pieniędzy na nic, może unesco uratuje sypiace się centrum. (8)
- 53 30
-
2019-10-08 07:22
władze miasta które siedzą tam od X lat nadają się do wpisania na listę.
- 12 12
-
2019-10-08 08:44
chyba ci się (1)
wióry z bani sypią uszami
- 3 4
-
2019-10-08 08:50
mowa miłości PO:)
zawsze cenny rozsądny głos:)
- 4 8
-
2019-10-08 09:03
Naprawdę? Tyle miast zasługuję na to ale nie zaniedbana przez 20 lat Gdynia Szczurka....
- 7 9
-
2019-10-08 09:04
Przeciez to wlasnosc prywatna. (2)
Swieta!
Wiec niech sie prywatnie finansuje.- 2 3
-
2019-10-08 09:24
tjaaaa taka ona prywatna - że nic w niej nie wolno ci samemu w niej zmienić !!! (1)
- 1 3
-
2019-10-08 10:03
strefa muzealna
sami chcieli...
- 1 0
-
2019-10-08 16:51
Taaa, to główna motywacja unesco
- 1 0
-
2019-10-08 07:01
Te zdjęcie nie daje mi zielonego pojęcia (5)
dlaczego ona ma trafic na Unesco ...
- 127 13
-
2019-10-08 07:04
Jako perła baroku (2)
- 19 6
-
2019-10-08 07:21
mentalnie średniowiecze (1)
- 19 6
-
2019-10-08 08:37
prędzej póżne rokokoko
- 9 3
-
2019-10-08 07:55
TO zdjęcie
te zdjęcia
- 13 0
-
2019-10-08 11:30
Zabytkowe dziury których farbą nie można załatać
- 3 2
-
2019-10-08 07:02
Wspaniale (3)
- 18 27
-
2019-10-08 11:50
(2)
Fajny skansen
- 1 4
-
2019-10-08 12:14
i zawalidroga przydatny jedynie do szantażu
oraz wymuszeń...
- 0 2
-
2019-10-08 12:29
skansen?
Skasenem jest Soho, dolny Manhattan, Krumlov, Dzielnica Francuska czy Gamle By.
Z całym szacunkiem, Gdyni daleko do tych miejsc.
Jeden Bankowiec czy parę innych perełek przypadkowo rozrzuconych w morzu slumsów (którym była przedwojenna Gdynia) wiosny nie czyni.
Nie tędy droga...- 2 3
-
2019-10-08 07:06
Czy w Gdynii te krzywe chodniki i dziurawe jezdnie są zabytkami przypadkiem? (6)
To by tłumaczyło wiele spraw np brak remontów tylko jakim prawem farbą bazgrają po zabytkach???
- 80 16
-
2019-10-08 07:08
Gdynii... pisał ktoś spoza. (5)
- 10 2
-
2019-10-08 07:12
To już nie jest Gdyni(ja) (4)
Szczurek tak długo w niej siedzi że przymierza się do zmiany nazwy na Gdyniiia
- 5 4
-
2019-10-08 07:14
(3)
Nie wiem, ale w moim przekonaniu pokazujesz coraz większy de.ilizm.
- 5 3
-
2019-10-08 07:51
Zyję w tym kraju to przesiąkłem do końca d**ilizmem (2)
- 6 2
-
2019-10-08 08:05
(1)
Widać, słychać i czuć. Ja w przeciwieństwie do Ciebie żyjąc w społeczeństwie mam nadal swój rozum, Ty jesteś nieudolny więc jak wrony musisz krakać jak i ony.
- 3 1
-
2019-10-08 09:16
Daj, ać ja pobrusze a ty pociwiaj królu
- 0 2
-
2019-10-08 07:07
kiedy remont tarasu przy Akwarium? kiedy remont placu przed akwarium? (2)
Kiedy rewitalizacja Skweru Kościuszki? Te drewniane budy też będą wpisane??
- 68 7
-
2019-10-08 08:40
co ty chcesz na placu przed akwarium remontować ... ???
może bruk na obietnice morawieckiego wymieniać? ... kostek na całym skwerze by zabrakło !!!
- 3 8
-
2019-10-08 10:45
Nie tykać drewnianych bud. Mieszko I tam jadał.
- 6 0
-
2019-10-08 07:09
Centrum Gdyni nie zmieniło się od lat 90 (5)
To skandal. Paskudne chodniki, brak oświetlenia, zaniedbane elewacje oraz pstrokate szyldy i reklamy.
- 79 23
-
2019-10-08 07:23
stolica polbruku (1)
- 15 5
-
2019-10-08 09:53
doskonale że ktoś to zauważył!
nawet w Parku Naukowo-Technologicznym, którym tak się chwalą!
- 1 4
-
2019-10-08 16:53
Tak, wszystkie rzeczy które wymieniłes przeczą tezie, bo 90 lat temu (2)
Takich rzeczy zwyczajnie nie było
- 1 3
-
2019-10-08 18:40
Czytanie, nie tylko ze zrozumieniem... (1)
Nie jest twoja najsilniejsza strona...
- 0 1
-
2019-10-08 22:32
wspominanu tuz obok polbruk od 90 lat?
elewacje, pstrokate szyldy i reklamy? 90 lat temu? na czym? na jedynej kamienicy na swietojanskiej?
:D- 0 0
-
2019-10-08 07:09
1 kwietnia a pogoda jakby 8 pazdziernika...
- 31 9
-
2019-10-08 07:12
Gdyńskie "prawie lodowisko" nadaje się już do unesco.
- 50 6
-
2019-10-08 07:22
Z czym do ludzi.....?
- 25 10
-
2019-10-08 07:25
Wieliczka i Malbork to ja rozumiem (11)
Ale Gdynia Śródmieście?
Chyba ulica Starowiejska...- 59 18
-
2019-10-08 08:29
ŻART!!! (10)
Gdynia w Unesco to chyba jakiś żart...! Śródmieście Gdańska to jeszcze rozumiem, ale nie te postkomunistyczne slamsy w Gdyni... Jakie to dziedzictwo? Chyba że chodzi o zachowanie wzoru "jak NIE budować miast żeby nie były ohydne"...
- 16 15
-
2019-10-08 08:41
śródmieście Gdańska jest duuuuużo Nowsze od całej Gdyni (5)
zbudowano je w II-połowie lat 50tych
- 15 6
-
2019-10-08 09:06
Podobnie jak srodmiescie Lipska (4)
Czy Drezna. Albo Warszawy.
Jesli tego nie rozumiesz, to ucz sie od lepszych...- 6 7
-
2019-10-08 09:28
Ano ucz się (3)
Lipsk, Drezno i Gdańsk łączy to, że nie ma ich na liście unesco...
- 8 2
-
2019-10-08 09:55
Drezna nie ma od 5 lat, bo było, śródmieście Lipska
to same kamienice. To największy zbiór kamienic w całych Niemczech. Także tego
- 2 2
-
2019-10-08 10:39
Dlatego gdańszczan boli du.a co widać w komentarzach :-)
- 3 4
-
2019-10-08 18:57
Oraz to, ze sa rekonstrukcja.
Szczegolnie Drezno.
Starannie i przez lata budowana przez lata. Nawet pragmatyczni Niemcy podejmuja ten wysilek, choc mogli do cna wszystko zabudowac blokami. Modernistycznymi ;) . Co zreszta zrobili kawalek dalej, za rzeka. Zupelnie jak LOT.- 3 0
-
2019-10-08 09:24
Jestem słoikiem z miasta wojewódzkiego (3)
Zakładając, że ten status nigdy nie wygasa, bo jestem nim dobre 20 lat. Przez te 20 lat mieszkałem i w Gdyni, i w Gdańsku, i Sopocie. To ostatnie miejsce jest o tyle najlepsze, że można nie tylko patrzeć z dystansu na te wojenki GD-GA (co robi każdy, kto tu się sprowadza), ale wręcz się z nich śmiać. I tu niestety przykra refleksja dla mieszkańców Gdańska - czy to wypowiedzi prywatne, czy to komentarze pod dowolnym artykułem na dowolnym portalu bardzo źle o nich świadczą. Więcej jadu w stosunku do sąsiadów mają chyba tylko ludzie w Toruniu.
- 16 3
-
2019-10-08 09:49
No fakt, prawdziwy słoik z Ciebie ... (2)
... bo nie dostrzegasz żartobliwych drwin i delikatnej szydery ... wszędzie widzisz wojny i jad.
Tu ludzie mają dystans, czego Ty w związku z pochodzeniem nie posiadasz i kupujesz wszystko wprost ... jak małe dziecko.- 3 15
-
2019-10-08 10:41
Prostackie tłumaczenie, jeszcze bardziej was pogrąża.
- 11 1
-
2019-10-08 10:43
Przeczytałem 4 strony "żartobliwych drwin"
Nawet to wystarczy na wyrobienie sobie zdania, nawet jak się obecnie nie mieszka w żadnym z przedmiotowych 2 miast.
- 7 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.