• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: zmiany w rozkładzie, a co z pętlami?

Patryk Szczerba
25 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pętla autobusowa przy peronie SKM pozostanie w niezmienionym kształcie. Pętla autobusowa przy peronie SKM pozostanie w niezmienionym kształcie.

Gdynia zapowiedziała zmiany w rozkładzie poprawiające komunikację centrum z Chwarznem i Wiczlinem od 1 marca, a mieszkańcy zaczęli pytać o przyszłość powstałych ponad 10 lat temu pętli "Sokółka"Mapka"SKM Redłowo"Mapka. Zdaniem części z nich powinny być lepiej wykorzystane.



Czy zwiększenie częstotliwości kursów przekona kierowców z Chwarzna do przesiadki do autobusów?

Przypomnijmy:

  1. Od poniedziałku w kursach do Chwarzna-Wiczlina zmienia się rozkład.
  2. To efekt badań oczekiwań mieszkańców peryferyjnych dzielnic Gdyni.
  3. Autobusy różnych linii będą jeździć w stronę centrum rano i po południu w stałych odstępach pięciu minut.
  4. Ma to zachęcić wybierających auto mieszkańców do przesiadki do autobusów.


Rozkład ZKM Gdynia



Pętle mają ponad 10 lat



Przy okazji zmian w rozkładzie mieszkańcy zaczęli dopytywać o plany względem istniejących na trasie pętli przystankowych - przy stacji SKM Redłowo oraz drugiej przy osiedlu Sokółka na Chwarznie.

Obydwie powstały w 2009 r. z myślą, by ułatwić mieszkańcom poruszanie się po mieście. Pętla "Redłowo SKM" miała odgrywać rolę popołudniowego węzła przesiadkowego dla osób jeżdżących do Chwarzna, jak i na Witomino. Uruchomiono wtedy nawet osobną linię 221 w kierunku tych dzielnic.

Z kolei za pętlę na Chwarznie zapłacił deweloper.

- Dotychczas Chwarzno miało swoją pętlę przy ul. Apollina. Kiedy powstała w latach 70., w tym miejscu znajdował się koniec dzielnicy. Teraz, kiedy osiedle przesunęło się daleko na zachód, autobusy niezbyt dobrze spełniały tam swoją funkcję. Oczywiście mogły jeździć dalej, ale zawracać musiały dopiero na pętli w Wiczlinie Niemotowie lub przy działkach. Bez sensu było gnać taką trasę dla dwóch czy trzech przystanków - opowiadał ponad 11 lat temu Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Mieszkańcy: można je lepiej wykorzystać



Zdaniem części mieszkańców ZKM Gdynia powinien przeanalizować lepsze wykorzystanie obydwu pętli.

  • Pętla autobusowa przy peronie SKM pozostanie w niezmienionym kształcie.
  • Pętla autobusowa przy peronie SKM pozostanie w niezmienionym kształcie.
- Zmiany tras powodują, że pętla na Chwarznie będzie coraz mniej wykorzystywana. Z kolei ta w Redłowie już od dawna pozostaje miejscem, gdzie wsiada i wysiada niewiele osób, a linie skierowane w kierunku Witomina i Chwarzna nie zajeżdżają tam. Dodatkowo nie ma połączenia z przystankiem SKM. Może warto jej kosztem powiększyć parking dla aut? - pyta pan Sebastian.

ZKM: Pętla na Chwarznie nadal istotna



Przedstawiciele ZKM zapewniają, że w przypadku Chwarzna pętla nadal jest istotna i mimo że nie będą tam zajeżdżały autobusy linii 147, to nie będzie na niej pusto.

Zmiany w rozkładzie nie spowodują zmian w charakterze pętli przesiadkowej przy osiedlu Sokółka, gdzie kursowała linia 147. Zmiany w rozkładzie nie spowodują zmian w charakterze pętli przesiadkowej przy osiedlu Sokółka, gdzie kursowała linia 147.
- Do końca lutego stanowi przystanek krańcowy dla linii: 103, 121 (większość kursów), 160 i N20 (część kursów) oraz przelotowy (w kierunku ul. Chwarznieńskiej) dla linii: 140, 147 i 172, a także pozostałych kursów linii 121 i N20. W dni powszednie (nauki szkolnej) przewidziano z tej pętli 165 kursów w skali dnia, przy czym większość z nich wykonuje dodatkowy zajazd na przystanek na pętli. Po zmianie będzie z tej pętli 15 odjazdów w dniu powszednim, ale jednocześnie zwiększy się z 41 do 67 dzienna liczba kursów na linii 147 z pobliskiego przystanku Bryla (i innych wewnątrz osiedla) do centrum - odpowiada Marcin Gromadzki.
Inaczej przedstawia się sytuacja z Redłowem. Na pętli zlokalizowanej przy SKM od 1 marca będzie startować 40 kursów - na liniach 109 i 182 - czyli linii, które nie jadą na Chwarzno. I tak pozostanie.

Jak twierdzą przedstawiciele ZKM, jest to zgodne z wolą pasażerów.

- Żaden z tych kursów nie prowadzi do Chwarzna, gdyż przesiadający się z SKM wolą przystanki na wiadukcie w ciągu ul. Stryjskiej, do których jest bliżej z pociągu - wyjaśnia Marcin Gromadzki.
To oznacza, że nie ma szans na powiększanie parkingu. To oznacza, że nie ma szans na powiększanie parkingu.

W Redłowie kładki nie będzie, pętla także dla kibiców



W związku z tym, że nie jeżdżą stamtąd autobusy do zachodnich dzielnic miasta, to zdaniem ZKM nie ma potrzeby budowania kładki prowadzącej na peron SKM, która mogłaby być kluczowym argumentem, by zlikwidować przystanek na wiadukcie na Stryjskiej usytuowany przy pasie rowerowym, tuż za przejściem dla pieszych.

- Pętla Redłowo SKM pełni także funkcję dodatkową - jest miejscem kumulowania pojazdów przy obsłudze meczów na stadionie przy ul. Olimpijskiej - kończy rzecznik ZKM Gdynia.

Opinie (82)

  • No ale powstaną nowe linie autobusowe, o ile wybudują je deweloperzy

    • 10 0

  • Zkm gdynia nie winny

    Zkm gdynia nie winny, przecież on pisze że ludzie tak chcą, biorą pieniadze na swoje wypłaty. A urzędnicy z miasta, oraz radni decydują kiedy i jak zmienić gdynie by nam przeszkadzać w życiu. Nie długo zejdziemy do kanału. Drodzy państwo idźcie do urn i oddajcie głosy. Życzę zdrowia wszystkim czytelnikom

    • 21 4

  • Skoro wiadukty pasują, dlaczego 121 nie jeździł cały dzień???

    • 27 0

  • No przecież powstaną te nowe linie autobusowe, o ile je wybudują deweloperzy

    • 12 0

  • A kto teraz tymi autobusami jeździ

    • 12 4

  • A dlaczego 147 nie może mieć pętli w Redłowie???????? (1)

    Całe Orłowo i Karwiny musi się przesiadać na Dąbrowie lub Tesco.

    • 21 3

    • Straszne. Trzeba się przesiadac. Wiczlino powinno mieć połączenie nawet z Sopotem

      • 4 1

  • (2)

    Kłamstwo deweloper wybudowa ale nie mnieszkancy wybudowali każdy płaci 9000 tys jak kupuje mnieszkanie na infrastrukturę !!!a mniasto zabiera samorządność gorsza od po PSL i PiS !!!

    • 20 1

    • 9 milionów?

      • 2 1

    • 9 tys

      • 2 0

  • Likwidacja 172 to przykład kolejnego i**otyzmu ZKM.

    • 27 1

  • A kiedy pętla dla 163 i 198 po drugiej stronie dworca w Chyloni? (5)

    • 13 8

    • A może... (4)

      wtedy, gdy w końcu zostanie wybudowany tunel pod torami, na który od wielu lat wszyscy czekają i pewnie poczekają jeszcze 20 lat. Chyba nie wyobrażasz sobie, że teraz będą tam jeździć autobusy i każdym kursem łapać 20-30 min opóźnienia. No ale wiadukty i tunele powstają tylko w Rumi, Redzie i Wejherowie, z których wszyscy tak się śmieją

      • 3 0

      • (3)

        @M a doczytałes może ostatnio że jedna inwestycja z dwóch na ulicy Puckiej zostanie wykonana do 2023 przez firme Starbarg.

        • 3 0

        • Ale nie na tym przejeździe (2)

          Wiadukt będzie nad towarowymi torami do portu, obok ul. Przemysłowej. Największym problemem jest przejechanie między ul. Chylońską, a ul. Hutniczą

          • 3 0

          • (1)

            @M tylko że wyżej pisałeś jak by wogóle niebudowali nic nad czy pod torami. A miedzy ul.Chylońską a ul. Hutniczą , musi jeszcze wyrazić zainteresowanie PKP i Gdynia tak jak jest nad torami do portu . Bo tu są dwie rożne inwestycje , nad jednymi torami to jest ruch pasażerski a nad drugimi to ruch towarowy .Czyli to dwie rożne inwestycje dla PKP i Gdyni

            • 3 0

            • Dobrze, że powstanie wiadukt, ale władze miasta powinny dążyć do wykonania ważniejszej inwestycji. W tym wypadku bardziej potrzeba tej drugiej. Najlepiej gdyby było połączenie od obwodnicy do ul. Hutniczej przez ul. Południową i tunelem na ul. Północnej.

              • 3 0

  • Kursy na Pogórze Górne (1)

    Wszystkie linie, które kończą trasę na pętli Obłuże Maciejewicza powinny jechać dalej i kończyć trasę na pętli Pogórze Górne.

    • 11 7

    • Człowieku ogarnij się i włacz myślenie. Tam po prostu miejsca niema

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane