• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńska komunikacja: krótsze, ale częstsze kursy to podstawa

Kajetan Lewandowski, Miasto Wspólne
4 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Społecznicy zauważają, że bezpośrednie połączenia sprawiają, że autobusy jeżdżą rzadko i nie są punktualne. Społecznicy zauważają, że bezpośrednie połączenia sprawiają, że autobusy jeżdżą rzadko i nie są punktualne.

- Z satysfakcją odnotowaliśmy zmiany polegające na uproszczeniu siatki połączeń i mamy nadzieję, że to początek szerszego procesu. Często kursujące autobusy na krótszych trasach w praktyce zyskują dużo większe uznanie niż linie "anakondy" - uważa Kajetan Lewandowski ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.



Przypomnijmy:

  1. Gdynia, przy dofinansowaniu z UE, zamierza w najbliższych latach kupić autobusy w pełni elektryczne.
  2. Jak tłumaczyli urzędnicy, stosowny wniosek o dofinansowanie musi być poparty danymi z tras linii, na których mają jeździć "elektryki".
  3. M.in. w związku z tym od grudnia zmieniono rozkład jazdy.
  4. Wzburzyło to pracowników zakładów przy ul. Polskiej, dojeżdżających m.in. z Chwarzna i Witomina. Rozpoczęła się dyskusja na temat zmian w gdyńskiej komunikacji.

Dziś prezentujemy kolejny głos w tej sprawie. Tym razem to opinia społeczników ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, podpisana przez Kajetana Lewandowskiego. Śródtytuły pochodzą od redakcji.

***

Grudniowe zmiany w kursowaniu komunikacji miejskiej w Gdyni to pierwsze od wielu lat zmiany ograniczające liczbę połączeń bezpośrednich na rzecz połączeń przesiadkowych, krótszych, ale pewniejszych w warunkach stałego zjawiska korkowania się gdyńskich ulic. Są to - jak widać po krytycznych głosach - zmiany trudne, ale paradoksalnie konieczne, jeśli chcemy, aby komunikacją miejską w Gdyni podróżowało więcej pasażerów.

ZKM wybiera długie trasy, a pasażerowie samochody



Dotychczasowa argumentacja ZKM w Gdyni brzmiała "pasażerowie w badaniach preferują połączenia bezpośrednie". Rzeczywiście: najpopularniejszym postulatem wskazywanym przez mieszkańców w badaniach była właśnie osławiona "bezpośredniość". Należy jednak pamiętać, że zaraz za tym postulatem "na podium" plasowały się sprzeczne z nią "punktualność" i "częstotliwość".

Coś zatem trzeba wybrać - ZKM wybierał połączenia bezpośrednie, a pasażerowie własny samochód. Bo autobus "bezpośredni", jadący przez całe miasto kursuje rzadko (więc ewentualne spóźnienie o dwie minuty oznaczać może 28 minut czekania) i niepunktualnie (bo przejeżdża np. przez cztery newralgiczne punkty w mieście).

Przykładem może być linia 103, która powstała z połączenia części kursów linii 160 i 182. Jest to jedna z najmniej punktualnych linii w mieście i trafienie na nią w szczycie to raczej kwestia przypadku. Czy w oparciu o taki autobus można planować dzień?

Niepozorne Obłuże zawstydza Gdynię



Dlatego z satysfakcją odnotowaliśmy zmiany polegające na uproszczeniu siatki połączeń i mamy nadzieję, że to początek szerszego procesu. Zwracamy uwagę w szczególności na kwestię zbyt słabych połączeń w kierunku Chwarzna i Wiczlina, w tym wymienionej linii 103.

Cieszy nas zapowiedź odejścia od planów wydłużenia linii 29 z Wielkiego Kacka do Demptowa na rzecz osobnych linii docierających do Śródmieścia. Warto zwrócić uwagę na bałagan w połączeniach w kierunku górnego Obłuża, gdzie dojeżdżają trzy słabe linie (103, 134 i 182) zamiast jednej.

Sąsiednie Pogórze Górne ma silną linię 194 tylko na plac Kaszubski i w efekcie "niepozorne" Pogórze cechuje najwyższy udział komunikacji zbiorowej w podróżach w całej Gdyni. Widać zatem wyraźnie, że często kursujące autobusy na krótszych trasach w praktyce zyskują dużo większe uznanie, niż "linie-anakondy" raz na 40 minut.

Czytaj też: przybyło tablic na przystankach

Oczywiście, lista problemów do rozwiązania w komunikacji miejskiej jest długa: brakuje buspasów, część przystanków przesiadkowych jest trudno dostępna dla osób z niepełnosprawnościami a system zakupu karnetów u kierowców powoli staje się archaizmem w skali kraju. Nadal istnieją części miasta, gdzie autobus jest "gdzieś daleko", a samochód zaparkowany pod domem.

Pracy jest jeszcze dużo



Przykładem takiego rejonu jest ulica Legionów na Wzgórzu, gdzie nie funkcjonuje całotygodniowe dwukierunkowe połączenie. A Legionów jest szóstą co do liczby ludności ulicą w mieście! W tym samym czasie "świątek, piątek, czy niedziela" trolejbus 23 kursuje pod bramę Stoczni Gdynia. Lada moment na Kaczych Bukach zacznie mieszkać więcej mieszkańców niż na Babich Dołach - tam też musi dotrzeć transport publiczny.

Czytaj więcej: Najbardziej zaludnione ulice Trójmiasta.

Przerobienie węzła Wzgórze z dogodnego punktu przesiadkowego na węzeł drogowy z tunelem "dla pieszych" i rozbiciem przesiadek w kierunku południowym także nie pomaga. Niestety, tutaj potrzeba dziesiątek milionów, by naprawić wszystkie błędy projektantów.

Kibicujemy więc ZKM Gdynia w podjętych działaniach na rzecz korekty sieci tras. Kierunek ten z pewnością napotykać będzie opór osób, które od lat korzystały z bezpośrednich połączeń (tak jak p. Mirosław, który musi się przesiąść jadąc z Witomina na ulicę Polską, którego list rozpoczął tę dyskusję), niemniej w skali całego miasta to sprawność i częstotliwość pozwala na odstawienie samochodów i decyzję o dojazdach do pracy, czy szkoły autobusem. A o to przecież chodzi wszystkim. Także tym, którzy muszą korzystać z samochodów i dzielą przepustowość z tymi, których da się przekonać do powrotu do grona klientów ZKM.
Kajetan Lewandowski, Miasto Wspólne

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (406) 8 zablokowanych

  • Metro naziemne (1)

    Zelektryfikowana PKM od kaszub po hel -połączenia przez Gdynię połowa przez Wrzeszcz. PKM od Kosakowa oksywia i brzeźna po Kacze Buki bocznicą kolejową koło dawnego polifarbu. SKM od Lęborka przez Gdynie po Chełm po rezerwie torowej na Oruni. Elektryczne wahadłowe autobusy jężdzące po wielokilometrowym okręgu (Ring) wokół stacji gdynia główna łączące w/w odgałęzienia tak aby nie wszystkie połączenia musiały odbywać się przez Gdynię główną swoiste autobusowe Circle line - usprawni to m.inn transport na górnym tarasie na witominie w Gdyni Zachód Koleczkowie, Bojanie i na Brodwinie ale i Rumi Pogórzu, Obłużu i Oksywiu. Właściwie takie 3/4 okręgu ze względu na kanał portowy, chyba żeby wybudować tunel pod kanałem portowym dla samochodów i autobusów. Oczywiście stacje mewo do każdego węzła autobus PKM. Inwestycja na kilka miliardów ale można by wprowadzić w pełni ekologiczny i cichy transport. Później tylko darmowe przejazdy.

    • 17 0

    • Piękny sen

      Później już tylko Srebrzysko...

      • 6 0

  • Pogorze górne rządzą bezspodredniefo połączenia ze szpitalem Morskim w redlowie linia 125 daj zbawicielu do pogorza Górnego niż dolnego

    • 13 5

  • Wprowadzić wizy

    Dla rejestracji GPU i GWE wprowadzić wizy i po problemie

    • 16 5

  • (1)

    Przesiadki mialyby sens gdyby autobusy nie staly w korkach. I gdyby przesiadki trwaly max 5min.

    W przypadku gdy autobus utknie w korku ja spozniam sie na kolejny (ktory juz odjechal w sina dal) i w efekcie moja podroz trwa dwa razy dluzej.

    Nie tedy droga.
    Najpierw buspasy i odkorkowanie autobusow, potem porzadna siatka polaczen, czyli kroki czas oczekiwania na kolejny autobus i wtedy przesiadki.

    • 13 8

    • Otóż to. O tym właśnie wczoraj tutaj gdzieś pisałem

      Najpierw poszerzcie zakorkowane ulice i zróbcie tam buspasy. Tak się szczęśliwie składa, że każda z tych ulic ma spory zapas terenu. Przypomnę: Kwiatkowskiego, Dąbka, Rolnicza, Małokacka, Morska i ciaśniejsza Chwarznieńska. Bez tego pierwszego i najważniejszego kroku nic nie pomoze,żadna nawet najlepsza siatka. I zmieńcie proszę szybko doradców, tak ZKM jak i UM.

      • 6 0

  • Edukacja

    Najpierw przypomnienie kierowcom Prawa o ruchu drogowym art.40 punkt1,szczegolnie dla "gości ze wsi"tj. gwe,gpu,gsp bez zrozumienia i przestrzegania kodeksu o puntualnosci możemy pogadać,tylko!

    • 13 6

  • Odlot ZKM

    Ten ZKM z swoimi fantazjami to jakiś koszmar

    • 8 8

  • Potrzwby (2)

    Czytałem wypowiedzi. A ciekawe ilu z komentujących jeździ komunikacją miejską? Ja jeżdżę non stop. I naprawdę niewiele osób jeździ na długich liniach całą trasą. Myślę, że z 5% reszta wykorzystuje długie linie na krótkich dystansach. I gdyby nie było ryzyka, że długie linie będą stały w korkach to nie byłoby problemu. Ale ja z Obłuża widzę, że każdy 173 i niemal każdy 146 ma opóźnienie jadąc na Pl. Kaszubski. Cierpią na tym też ci, którzy chcą jechać tylko z Obłuża do Centrum. Podobnie jest z R w obie strony. Chociaż tu one jeżdżą na tyle często, że nieraz trafiają na porę odjazdu kursu następnego hehe.
    Więc pomysł z krótkimi ale częstymi kursami naprawdę nie jest zły. Pod warunkiem dogodnych przesiadek bez czekania.

    • 10 5

    • Pamiętaj, że długie linie to jest też optymalizacja kosztów (1)

      Więcej krótkich linii to więcej przerw i więcej potrzebnego taboru dublującego się na pętlach, a więc i większe koszty. Zważ też, że długie linie nie są dedykowane dla Ciebie, mieszkańca Obłuża, więc nie urażaj się spóźnionymi 146 czy 173. Dla Ciebie są 152, 170, 194, i inne linie które nie są narażone na spoznienia na ich początkowych odcinkach.

      • 3 0

      • Pamiętaj, że długie linie to jest też optymalizacja kosztów

        Tylko żeby nadlugiej lini np. 146 utrzymac czestotliwosc co 20 minut , to trzeba było zamowic o 2 autobusy więcej . I każde zwiekszenie częstotliwośc trza zamawiac kolejne Autobusy do obsługi danej lini

        • 3 0

  • Szpital Redłowo

    Mało autobusów do Redłowa105 co pół godziny to nie jest rozwiązanie

    • 8 6

  • 141

    To masakra. Spóźniony już na starcie, tj drugi przystanek - Uczniowska w stronę Pogorza.

    • 9 5

  • W poniedzialek poprosze o kolejny artykul o tej przelomowej inwestycji dla mieszkancow.

    Dwa to za malo na takie osiagniecie.

    A po tygodniu jeszcze jeden - moze reportaz z przejazdu i wywiady z dziecmi wyrazajacymi wdziecznosc panu prezydentowi miasta.

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane