• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński port walczy o największe kontenerowce

Robert Kiewlicz
13 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Nowe nabrzeże do przeładunku dużych kontenerowców zostanie oddane do eksploatacji w połowie 2012 roku. Nowe nabrzeże do przeładunku dużych kontenerowców zostanie oddane do eksploatacji w połowie 2012 roku.

Największe kontenerowce świata będą mogły cumować przy nowym głębokowodnym stanowisku, jakie powstanie przy Nabrzeżu Bułgarskim zobacz na mapie Gdyni w Porcie Gdynia. Będzie mieć 357 m długości, 15 m głębokości i możliwość obsługi statków przewożących nawet ponad 8 tys. kontenerów.



Czy porty w Gdańsku i Gdyni powinny konkurować o tego samego klienta?

Inwestycja to wspólny pomysł Zarządu Morskiego Portu Gdynia i Gdynia Container Terminal (GCT), należącego do spółki Hutchison Port Holdings. Nowe stanowisko będzie kosztować ok. 60 mln zł i zostanie oddane do eksploatacji w połowie 2012 r.

Dzięki inwestycji do terminalu GCT będą mogły wpływać największe statki o ładowności ponad 8 tys. TEU, czyli przewożące ponad 8 tys. standardowych kontenerów o długości 20 stóp. Zmieściłby się przy nim m.in. długi na 346 m i przewożący 8112 kontenerów Maersk Taikung, największy kontenerowiec, jaki kiedykolwiek wpłynął do polskiego portu. Na początku roku jego przybycie do gdańskiego terminalu DCT było wydarzeniem komentowanym nie tylko w branży morskiej.

To nie koniec inwestycji w Gdyńskim Terminalu Kontenerowym. Firma będzie także rozbudowywać place składowe i inwestować w nowy sprzęt przeładunkowy.

- Gdynia od zawsze była głównym portem kontenerowym Polski - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Tyle tylko, że wybudowany kilka lat temu gdański terminal DCT odebrał gdyńskim terminalom palmę pierwszeństwa w ilości przeładowanych kontenerów. Najnowsza inwestycja w Gdyni jest odpowiedzią na ekspansję zarządcy gdańskiego terminala, do którego od początku roku zawijają ogromne kontenerowce z chińskich portów.

- Uczynienie z Gdyni głębokowodnego portu kontenerowego pozwoli nam nadążyć za niedawnymi wydarzeniami rynkowymi oraz sprostać nowym wyzwaniom - prezes Jarosiński jasno daje znać, że będzie walczyć o udziału w torcie przewozów kontenerowych.

Z kolei Jan Westerhoud, dyrektor zarządzający Hutchison Port Holdings na Europę Północną, zapewnia, że nowa inwestycja uczyni szlak handlowy pomiędzy Gdynią i Rotterdamem prawdziwą autostradą morską.

- Daje mi dużo satysfakcji, że GCT już wkrótce zaoferuje naszym klientom - armatorom możliwość bezpośrednich zawinięć do naszego terminalu statkami oceanicznymi oraz zapewni nowoczesne rozwiązania dostosowane do potrzeb ich bałtyckiego biznesu - dodaje Jerzy Czartowski, prezes zarządu Gdynia Container Terminal. - Projekt ten jest nie tylko przełomowym wydarzeniem dla GCT, ale również znaczącym krokiem w rozwoju Portu Gdynia.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (144) 8 zablokowanych

  • Co za problem...

    ...jak prywatna firma chce inwestować swoje pieniądze w ryzykowny projekt : jej sprawa. Gorzej gdy dla spełnienia ambicji lokalnych polityków (Gdańsk ma to my też musimy, a co... ) wydawane są publiczne pieniądze...Poza tym jak sobie dobrze przypominam to Gdynia już miała Maerska tylko coś nie potrafiła go utrzymać...

    • 10 3

  • Widok

    Fajny bedzie widok z Estakady jak zacumuje tam taki gigant :)

    • 9 2

  • Polska Morska.

    Można i tak. Dalmor zabudować apartamentowcami i stworzyć wewnętrzrną trójmiejską konkurencję z której i tak Gdańsk wyjdzie zwycięsko. A czy ktoś pomyślał jak to wytrzyma Trasa Kwiatkowskiego ? Do tego jest potrzebna inwestycja na miarę południowe obwodnicy Gdańska.

    • 13 4

  • k

    będzie tylko wielkie boom na poczatku ,tak jak z dct....

    • 1 2

  • Estakada i obwodnica (1)

    A czy Estakada i Obwodnica wytrzyma taką ilość tirów z kontenerami?

    • 6 5

    • hehe nie niewytrzyma

      • 2 1

  • Powinien być jeden Zespół Portowy Gdynia - Gdańsk (3)

    JEDEN ZARZĄD, JEDNA OFERTA, JEDNA STRATEGIA.

    • 2 9

    • a wszystkie spożywczaki

      powinny działać pod szyldem pss społem

      • 4 0

    • Co za bzdura

      Juz był jeden jedynie słuszny system i chyba nic z tego nie wyszło. Gdańsk i Gdynia to 2 odzielne porty i nigdy nie beda miały wspólnej stategii chociażby z racji położenia i infrastruktury.

      • 6 0

    • tak jest z dyrekcja w Gdyni

      co ty na to?

      • 1 1

  • zamiast współpracować to się wyrzynają... (1)

    powinien byc jeden zarząd dla portu gdańskiego i gdyńskiego.

    • 2 3

    • chłopcze oni się doskonale znają i kolegują

      • 1 1

  • Ile miejsca na tereni d.stoczni widzę!

    toż tam nowe wielkie nabrzeże można zbudować!

    • 3 0

  • Największe?? (4)

    Największe kontenerowce na świecie maja obecnie 14tys TEU i do Bałtyku nigdy nie wplyna

    • 5 1

    • DOKŁADNIE!

      Taki bydlaczek już do gdyni nie wejdzie, więc TRÓJMIASTO nie piszcie bzdur!
      http://www.marinetraffic.com/ais/pl/showallphotos.aspx?mmsi=220417000#top_photo

      • 1 1

    • Mylisz się panienko (2)

      Największe mogłyby wpłynąć do Bałtyku, tylko po co?

      • 1 1

      • nie przepłyną przez cieśniny duńskie (1)

        • 1 1

        • i wężyk z gazem

          • 0 0

  • A ja się cieszę z Gdyni! (3)

    Z wielu osobliwości Polska będzie miała jeszcze jedną - wioskę, która będzie przyjmować największe kontenerowce świata!

    • 4 5

    • nie zgadzam się, na Polance Redłowskiej jest piękny Hotel SPA. Od 10 lat tam stoi. (2)

      Marynarze z takiego statku chetnie się rozerwą w Maximie w Orłowie (przy bunkrach via - a - vis)

      • 3 3

      • wole ten aquapark na Brzeznie (1)

        od 10 lat cieszy mieszkancow....

        • 7 0

        • a wyspa spichrzów od 60 lat zdobi główne miasto

          • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane