• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńskie inwestycje na najbliższy rok

Michał Sielski
3 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dokończenie rozbudowy "domów ze szkła" czyli Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego to jedna z największych inwestycji Gdyni w 2013 roku. Dokończenie rozbudowy "domów ze szkła" czyli Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego to jedna z największych inwestycji Gdyni w 2013 roku.

Przedstawiamy wszystkie gdyńskie plany inwestycyjne na 2013 rok - zarówno te wielkie, milionowe, jak i mniejsze, które jednak dla mieszkańców bywają dużo ważniejsze. Warto jednak pamiętać, że w ubiegłych latach nigdy nie udało się zrealizować wszystkich zamierzeń inwestycyjnych.



W gdyńskim budżecie na 2013 rok zapisano 269 mln zł na inwestycje. Najwięcej pochłoną oczywiście te najbardziej spektakularne, ale czy to na nie czeka najwięcej mieszkańców? Przedstawiamy wszystkie plany inwestycyjne miasta, pomijając kwoty zapisane ogólnie, o których wydatkowaniu decyzje podejmowane są na bieżąco (np. doraźne remonty dróg czy miejskich nieruchomości).

Inwestycje największe i najbardziej znane

Na drogi Gdynia wyda ponad 143,2 mln zł. Aż 44,1 mln zł pochłonie jednak wdrażanie inteligentnego systemu sterowania ruchem drogowym Tristar. Zaledwie dwa miliony zł mniej kosztować będzie dokończenie budowy Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Modernizacja Muzeum Emigracji to kolejne 23,5 mln zł, a Teatru Muzycznego niemal 4 mln zł. Również 4 mln zł pochłonie współfinansowana przez Unię Europejską rozbudowa Szkoły Muzycznej. 25 mln zł zł to z kolei tegoroczny wkład Gdyni w spółkę budującą port lotniczy Gdynia-Kosakowo. W sumie inwestycja ta warta jest ok. 100 mln zł.

Jak widać, sporo największych wydatków to przesunięcia z poprzednich lat, kiedy nie udało się dokończyć planowanych inwestycji.

Nasze drogie drogi

Przy każdej kolejnej inwestycji podnoszą się głosy mieszkańców, którzy zwracają uwagę na to, że zamiast zajmować się wizjonerskimi projektami, samorządowcy mogliby zejść na ziemię i zająć się przyziemnymi problemami mieszkańców, jakimi są np. dziurawe drogi i chodniki. W rozpoczętym już roku Gdynia wyda na drogi o 68,9 proc. więcej niż w 2012 roku. Planuje przeznaczyć na to kwotę 143,2 mln zł.

Oprócz wspomnianego Tristara rozpocznie się w końcu przebudowa ul. Morskiej, odkładana również długo przebudowa ul. Przebendowskich oraz kontynuowane będą prace na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni. 11 mln zł warta będzie modernizacja dróg - najdroższe będzie utrzymanie starszej części Estakady Kwiatkowskiego z sypiącymi się (dosłownie) filarami. Pół miliona kosztować będzie przebudowa skrzyżowania ul. płk. Dąbka i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni.

Nowych dróg doczekają się też rowerzyści. Za 1,7 mln zł powstać ma fragment wzdłuż ul. Puckiej - od skrzyżowania z ul. Czernickiego zobacz na mapie Gdyni, do ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdyni, a kontynuowana będzie budowa drogi wzdłuż Klifu Nadmorskiego, od Sopotu do Orłowa zobacz na mapie Gdyni.

Coś dla oka, coś dla duszy

Jakie miejskie inwestycje powinny być najważniejsze?

Miasto będzie kontynuowało poprawę infrastruktury nekropolii oraz ich rozbudowę. Pochłonie ona 3,8 mln zł. Polepszyć się ma także komfort sprzedawców w Miejskiej Hali Targowej, ale 1,3 mln zł to niestety jeszcze nie kwota, która pozwoli zainstalować tak oczekiwany system ogrzewania.

Na mniejsze inwestycje mogą liczyć mieszkańcy wszystkich dzielnic. 1 mln zł przeznaczono na kompleksową modernizację placów zabaw, kolejny 1 mln zł na stadion lekkoatletyczny na Oksywiu, a 800 tys. zł na rozbudowę i modernizację Ciapkowa. 3,1 mln zł pochłonie rozwój elektronicznych usług publicznych w Gdyni (2,3 mln zł to unijne dofinansowanie). 2,1 mln zł to koszt budowy niezbędnej infrastruktury na obszarze rezerwatu Kępa Redłowska, a kolejne 2,1 mln zł dużo mniej efektowna, ale kto wie czy nie bardziej potrzebna budowa i modernizacja systemu odprowadzania wód opadowych w Gdyni.

Doczekać się mamy także znanego od ponad półtora roku planu zagospodarowania terenu przy wejściu na molo zobacz na mapie Gdyni. Na razie powstaną jednak jedynie nowe ścieżki i zagospodarowana zieleń na północnej stronie molo. Dopiero w 2014 roku będziemy mogli korzystać z nowego wejścia na molo i amfiteatralnych siedzisk oraz oświetlenia terenu. Tą informacją płynnie przechodzimy do działu:

Plany, projekty, marzenia...

Orientacyjny przebieg ul. Nowej Węglowej. Orientacyjny przebieg ul. Nowej Węglowej.
Kilka nowych inwestycji także się bowiem zacznie, ale głównie... na papierze. Za 65 tys. zł wykonane mają być prace dotyczące węzła integracyjnego Karwiny - będą to jednak głównie ekspertyzy i analizy techniczne. W planach są również prace projektowe i opracowanie dokumentacji dla I etapu budowy ul. Nowej Węglowej i tunelu pod torami kolejowymi do ul. Morskiej. Dokumentacja to koszt 111 tys. zł, ale 83,2 tys. zł to unijne dofinansowanie.

Projektowane będą także lokalne drogi w dzielnicach oraz kolejne drogi rowerowe, którym wciąż daleko do tego, by tworzyły zwartą sieć.

Plany ambitne, ale warto pamiętać, że w ostatnich latach wykonanie planu inwestycyjnego nawet w 80 proc. było niedoścignionym marzeniem.

Opinie (330) 4 zablokowane

  • Zabudowac teren torowiska za Sadem - Budowac Nowe centrum Gdyni - Mloda Gdynia (1)

    Zlikwidowac ten obskorny widok z peronu SKM i budowac Nowe Centrum Gdyni za Sadem na wstrentnym i brzydkim torowisku w centrum miasta

    • 5 0

    • po to będzie INFOBOX

      Wierzę, że własnie po to, by ci, którzy interesują się rozwojem miasta mieli łatwy i atrakcyjny dostęp do informacji o planowanych inwestycjach, kierunkach rozwoju miasta, do dyskusji z władzami miasta, inwestorami, architektami - będzie infobox. Oby tylko ludzie chcieli korzystać z tej możliwości, zamiast jak zwykle w oparciu o plotki, stereotypy, przekłamane wersje z tabloidów - tkwić w przesądach, ksenofobiach, zatrważającej i ciasnej głupocie.

      • 1 4

  • lotnisko Gdynia - Kosakowo (5)

    Pan Szczurek chce otwierać w tym roku lotnisko, tylko nie pomyślał czy to ma wogóle sens. Jak zobaczyłem jaki tam jest dojazd to można zastanawiać się czy aby tam jest. Główna droga na lotnisko prowadzi między jakimiś garażami dalej przez działki ogrodowe. Ja pytam się co to za standardy, nigdzie na świecie w większej aglomeracji nie ma takiego beznadziejnego dojazdu. Ja powiem tak najpierw to trzeba uporać się z układem drogowym i to przemyślanym jak w cywilizowanym świecie a potem otwierać lotnisko.Na dzień dzisiejszy skrzyżowanie płk. Dąbka i Kwiatkowskiego nie może poradzić sobie z rozładowaniem korków, to co będzie jak otworzą lotnisko? Jak to w Polsce prace wykonuje się od końca a nie od początku do tego nie przemyślane. Jeżeli chodzi o w/w skrzyżowanie to sądzę,że w najbliższych latach nie będzie wykonane bo środki pójdą na inną dziurę budżetową.

    • 18 5

    • Święta racja. Nic nie zrobią. W 2012 lekko poszerzyli i wydłużyli pas do skrętu w lewo od strony Oksywia i tyle na ten temat. Wogóle po co to robili skoro teraz mają to wszystko przebudowywać? Ano po to że dobrze wiedzą iż przebudowy skrzyżowania nie będzie.

      • 4 2

    • naprawde tak myślisz? (3)

      A moze jednak zaufaj fachowcom , na przykład tym od inzynierii komunikacvyjnej, co? Taka inwestycja nie mogłaby otrzymac koniecznych pozwoleń, gdyby nie była oparta o rozmaite studia, w tym komunikacyjne. Na razie lotnisko nie bedzie generowac wielkiego ruchu samochodowego, bo obsługiwac bedzie małe samoloty i tylko awaryjnie - duze. Stopniowo rozwijając sie lotnisko gdyńskie wymuszac bedzie na pewno zmiany w układzie drogowym. Wiadomo tez , ze na lotnisko prowadzi połaczenie kolejowe, dzis nieekspolatowane, które ma w przyszłosci słuzyc pasażerom. Wiesz o tym? Nie? A widzisz? Bo nie jestes dostatecznie zorientowany. Tymczasem całe zespoły fachowców pracuja nad tym projketem od lat. Zaufaj im.

      • 2 8

      • Fachofcuff raczej. Ubawiłem sie jak nie wiem co...

        Na całym świecie najpierw robi się infrastrukturę, a potem realizuje inwestycje.
        Chyba nie liczysz na to że Ci co przylecą awionetkami, do miasta zjada syfiastą kolejką.

        Poza tym, akurat w tym miejscu Płk Dąbka/Kwiatkowskiego, już teraz potrzebne jest nowe rozwiązanie drogowe, a nie za jakiś czas

        • 5 3

      • torowisko

        Jeżeli chodzi o torowisko to również wiem,że istnieje.Pytanie kiedy można spodziewać się otwrcia tej trasy. Z tego co się orintuje trzeba jeszcze część odcinka tego torowiska jest w opłakanym stanie.
        Może za kilka lat coś się ruszy. Tylko po co mówią co kiedy zrobią czy zbudują a potem nic się nie dzieje. Niech zaplanują, zbiorą fundusze i wtedy niech przystąpią do prac. Jak to wszystko dopną i nie piszą ludzie budujemy, a tak wychodzi zawsze jakaś klapa.

        • 1 0

      • ci FACHOWCY

        już pokazali na Chylońskiej jacy z nich FACHOWCY

        • 3 1

  • wyprany gdyński mózgu (3)

    są: POG i węzeł W-Z reszta miejska.
    Choć to też zaleta lobbing wy tego też nie potraficie (patrz opat), zresztą niczego nie potraficie oprócz ogłupiania z wydziału propagandy.

    • 5 3

    • nie wyprany mózg (1)

      trzeba zamieszkać na Oksywiu, Pogórzu lub Obłóżu żeby przekonać się jaki jest dojazd przyjemny z pracy do domu - katastrofa!!

      • 4 1

      • no właśnie

        dlatego Lotnisko-Gdy-Kosakowo na pewno temu zaradzi. Już zmieniło się wiele a zmieni się multum.

        • 3 1

    • lotnisko

      chcąc uzupełnić swoją wypowiedz, nie jestem przeciwny tej iwestycji bo rozwój jest potrzebny dla większej aglomeracji.I nie mam wypranego mógu jak ktoś pisze.Zastanawia mnie tylko dlaczego planowana iwestycja realizowana jest od końca.

      • 1 2

  • Ratair - jako pierwsza linia lotnicza w Kosakowie

    Planowane jest osiem lotów dziennie, trwają obecnie próby obciążeniowe nowych balonów i wyposażanie koszy.

    • 10 1

  • Panie redaktór, to są ambitne plany? współczuje ambicji.. (3)

    na miarę Rzeszowa albo nawet Pucka

    • 6 2

    • dowiedź swoich ambicji! (2)

      No, pochwal sie - jakie są Twoje ambitne pomysły na Gdynię! No!

      • 1 4

      • brak zrozumienia tekstu pisanego...

        za to jad wylewa się z każdego otworu

        • 3 0

      • Gdynia została wybudowana. Przed wojną. Przed wojną.

        I uzupełniona po wojnie.

        To Wy pokażcie swoje plany na miary międzywojnia. Albo odrobinę na miarę tegoż.

        • 3 0

  • Muzeum Emigracji (1)

    oczywiście wielce szanowna i oświecona gdyńska władza nie wpadła na pomysł wyremontowania dworca morskiego jako terminal dla wycieczkowców, tylko ładuje kasę w muzeum do którego uczęszczać będą dzieci ze szkół, albo zagubieni przypadkowi turyści.

    • 15 1

    • bo będzie gdzie indziej!

      Jesli interesujesz sie przyszłościa miasta, to wiedz, ze ruch pasażerski w przyszłosci przesunie sie blizej miasta. Kto wie, moze do basenu Prezydenta? Miasto nie moze inwestowac w dworzec morski, ale moze - w muzeum. Warto wiedziec takie rzeczy przez smaganiem władzy:))Poza tym - pomysl - jak często i jak długi okres w roku z jakim nateżeniem wykorzystyuwany w Gdyni jest i może byc dworzec morski? ten, który istnieje od przedwojny służył głównie obsłudze setek tysięcy emigrantów, a nie turystów! Dzis turyści przybywajacy na statkach pasazerskich do Gdyni nie korzystaja z usług "dworcowych" - wsiadaja do autokarów i jada na wycieczki. Miasto miałoby zatem wydawac publiczne pieniadze na stojacy odłogiem przez większość roku budynek dworca??? A to ci dopiero "świetny" pomysł. Gratuluje obywatelskiego myslenia.Zobacz, jakie funkcje pełbni budowany w latach 70-tych dworzec żeglugi przybrzeżnej na Skwerze Kosciuszki? Kilka pomieszczeń, to kasy,a reszta to knajpa, a raczej dwie knajpy.

      • 0 7

  • "dokańczanie" ?:)

    • 3 0

  • Z przykrością stwierdzam, że Gdynia odpłyneła w swoich inwestycjach od potrzeb mieszkańców!!! (15)

    kiedyś wladze były blisko gdynian teraz realizuja wirtualne programy!!! co to ma byc ten infobox!!! tylko prosze neir obic teraz kmpani informujacej co to jest ten infobox za grube miliony!!!

    • 17 4

    • infobox (14)

      jest m.in. PO to abyś się głupio nie pytał o gdyńskie inwestycje, tylko tam na miejscu przy kawie podyskutował i wniósł swoje konstruktywne uwagi.

      Nareszcie z kulturą i po europejsku będzie o INWESTYCJACH w Gdyni!!!

      Uwaga nadchodzi Cywilizacja do Polski a Gdynia jest jej liderem!

      • 2 12

      • To mówię ja

        radny ZZT.

        • 2 1

      • Poproszę o przykłady "infoboksów" w takich cywilizowanych miastach jak: (11)

        Londyn, Berlin, Paryż, czy Rzym. Chyba, że nie są cywilizowane, a może nikt tam nie wie, że liderem cywilizacji europejskiej jest Bezstronna Gdynia ?

        • 5 0

        • to zajrzyj do internetu! (10)

          masz jakis problem, moze odrazę, a moze nie umiesz? Bo tak naprawde, to wystarczy wystukac w wyszukiwarce: infobox Berlin, infobox Londyn, infobox Hamburg itd. Przekonasz sie sam na czym to polega, jaka ma skale, dlaczego w tych miastach powstały. Sa nawet fajne foty, filmy. Ale rozumiem - lubisz grajdoł, zascianek, pania Goździkową, która z magla przynosi najświeższe wiadomosci. Tiaaa. No, cóż. To tez jest sposób na zycie. Ale w takim razie nie znajdziemy nici pozrozumienia. Pa!

          • 2 5

          • dobrze, poproszę o informację na temat infoboksu w Londynie (3)

            ze dwa linki. Z góry dziękuję

            • 2 2

            • tutaj linków nie można kopiować! (2)

              sam sobie poszukaj, to zaden problem. Wejź chocby do Wikipedii, do google i zadaj zadanie.

              • 0 1

              • Dla chcącego, nic trudnego,

                z tymi linkami.

                • 1 0

              • Infobox na Wikipedii

                to nazwa *szablonu* używanego do artykułów. Czekam na sensownego linka.

                • 1 0

          • Wrzuciłem "Infoboks Hamburg" i Google wyrzuciły - (3)

            "W Gdyni wrze: radni Samorządności krytykują"... Cóż, znamienne. Nie przejmuję się jednak, za kilka tygodni będę w Hamburgu, rozejrzę się, ale adres by się przydał. Szkoda tylko, bo wróciłem z Berlina i gdybym znał adres tutejszego infoboksu, to odwiedziłbym. Jednak koło Bramy Brandenburskiej, czy w innych centralnych miejscach nie rzuciło mi się nic podobnego w oczy. Rzuciło mi się za to, jak może żyć taka ulica "Unter den Linden" w porównaniu ze Świętojańską.

            • 1 1

            • bo może wpisz infobox a nie infoboks (2)

              Niemcy nie używają na codzień języka polskiego:))

              • 2 0

              • Dokładnie, po wywołaniu "infobox Hamburg", na pierwszym miejscu wyskakuje : (1)

                "GDYNIA INFOBOX www_gdyniainfobox_pl" - znamienne ... To zabawa w ciuciubakę, na którą stać tylko urzędników. Chcecie, aby obywatele coś zrobili, ale wpuszczacie ich tylko w maliny, sami nic nie sprawdziliście.

                • 0 2

              • Wszędzie jest pełno INFOBOX-ów, bo Infobox po polsku to po prostu Punkt Informacji

                • 2 0

          • Berlin miał infobox w 2001 r. i rozebrał badziew...

            • 3 1

          • taka zasr*na pipidówa jak gdynia porównuje się do Londynu Paryża czy Berlina no tak zobaczyła żaba jak konia podkuwają i nogę podstawia wy błazny ludzie na Pogórzu czy Oksywiu chodzą po kolana w błocie

            • 5 1

      • ja pierd... tu już Srebrzysko nie pomoże... trzeba Kocborowo

        albo Tworki

        • 4 0

  • nic sie nie podoba chocby bylo za..biscie (1)

    • 6 3

    • A co ma się podobać?

      Pożerający prąd za miliony zbyt wielki budynek teatru muzycznego? Rujnowany przedwojenny budynek, w którym ma siedzibę Rococco? Szary obłęd fasady niegdysiejszego "Atlanticu"? Opustoszała hala targowa?
      Real w częściach? I jego garaż widmo??? Wąska Małokacka, na której czeka się już przy Stryjskiej? Godzinami? Czy zbitka "USŁUGI pogrzebowe" obok "Beauty derm Instit." będąca jakąś nadzieją dla nieboszczyka ładnie po śmierci umalowanego? Czego na koniec sobie i innym życzę. Amen.

      • 3 1

  • Wydrukowałem sobie ten artykuł, sprawdzę za rok...

    Sprawdzę, czy coś, o czym tutaj mowa, się spełniło, czy artykuł nie został "poprawiony" i czy mój wpis nie został wyrzucony.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane