- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (415 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (252 opinie)
- 3 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 4 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (38 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (155 opinii)
- 6 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (59 opinii)
Gdyńskie lotnisko ma szansę na nowe otwarcie
Sprawa lotniska Gdynia-Kosakowo trafiła do ponownego rozpatrzenia w Sądzie Unii Europejskiej w Luksemburgu. Teoretycznie może to oznaczać kolejne lata patu, ale władze Gdyni negocjują z Komisją Europejską uruchomienie lotniska na nowych zasadach.
Oczywiście jest zdecydowanie mniejszy. Analitycy oszacowali, że zapotrzebowanie na paliwo lotnicze spadło w ostatnim miesiącu o 3/4, ale i tak sporo samolotów lata. To czartery działające choćby w ramach akcji Lot do Domu, przewożące towary i listy oraz niewielkie prywatne samoloty i śmigłowce.
Właśnie kawałek tego "tortu" chciałyby wykroić dla swojego miasta władze Gdyni. Sprawy w unijnych sądach wydają się bowiem nie mieć końca. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej właśnie ocenił, że ma za mało danych, by rozstrzygnąć sprawę skargi Gdyni na decyzję Komisji Europejskiej w sprawie lotniska. Tym samym skierowano ją do ponownego rozpoznania przed Sądem Unii Europejskiej.
Dlatego negocjacje z Komisją Europejską wydają się obecnie najbardziej rozsądnym rozwiązaniem. I - jak zapewniają władze Gdyni - idą w dobrym kierunku. Rozwiązaniem jest bowiem rezygnacja z lotniska przyjmującego duże samoloty pasażerskie, a w zamian za to skupienie się na małych, prywatnych samolotach.
- Rozmowy z Komisją dotyczą formy uruchomienia i zakresu funkcjonowania lotniska, które będą akceptowalne w kontekście pomocy publicznej. Formuła lotniska dedykowanego działalności GA [General Aviation - red.], z całkowitym wyłączeniem komercyjnych przewozów lotniczych, została wstępnie zaakceptowana i przyjęta. Oczywiście ustalenia poczynione z KE wymagają uzgodnień z Ministerstwem Obrony Narodowej i Ministerstwem Infrastruktury - w kwestiach związanych już z bezpośrednimi działaniami, mającymi na celu uruchomienie lotniska i jego późniejsze funkcjonowanie - informuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Dysponentem terenów oraz infrastruktury jest bowiem spółka Lotnisko Gdynia-Kosakowo, która po wyroku Sądu Unii Europejskiej i wezwaniu do zwrotu nakładów, które na budowę infrastruktury przeznaczono z gdyńskiego budżetu, została postawiona w stan upadłości. Teren formalnie należy natomiast do wojska, które ma tam wciąż bazę lotniczą. Lotnisko cywilne działałoby niejako wraz z wojskowym, którego działania z roku na rok są ograniczane.
- Komisja Europejska uważa, że rozwiązanie obecnie obowiązującej umowy użyczenia zlikwidowałoby problem zwrotu pomocy publicznej - podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Dlaczego lotnisko Gdynia-Kosakowo wciąż nie działa?
Przypomnijmy: od lutego 2014 roku lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.
Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.
Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale na razie poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.
Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.
Plany były ambitne: po czterech latach działania spółka miała mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. Teraz wiadomo, że te liczby pozostaną na papierze, ale może w końcu uda się uruchomić lotnisko w innym formacie. Kiedy? Tego wciąż nie wiadomo, bo negocjacje z Komisją Europejską nie są łatwe, a obecne otoczenie rynkowe sprawia, że działalność lotniska nie będzie w najbliższych miesiącach najważniejsze dla Gdyni.
Miejsca
Opinie (375) ponad 10 zablokowanych
-
2020-04-09 08:46
Drogi naprawiać a nie lotniska wam się marzą! Zaraz przyjdę do UM z rachunkami za naprawę zawieszenia!
- 7 7
-
2020-04-09 08:46
Banda nieudaczników.
- 7 5
-
2020-04-09 08:48
Znowu 'płemieły'-a jakże, bo t y l k o tych d.py powsadzali do tej jevropejsatej mumii-narzucają n a m
pomysły zza bruxelsko-luxemburskich biurek, blokując poczynania rządu i utrudniając nasz polski rozwój!!! Na każdym kroku stopowanie decyzji, które poprawiają byt naszego narodu!
- 11 9
-
2020-04-09 08:48
jezeli kiedys poczułeś się niepotrzebny
pomyśl o lotnisku w Gdyni
- 13 9
-
2020-04-09 08:51
A może w końcu szeroko zakrojony program budowy mieszkań komunalnych? (2)
Byłyby to lepiej wydane pieniądze niż te kosmiczne ambicje Szczurka.
Wynajęcie klitki w stylu PRL to ponad połowa pensji. A potem zdziwienie dlaczego Polacy nie chcą mieć dzieci. No naprawdę ciekawe dlaczego!- 10 9
-
2020-04-09 09:48
Podziękuj
obecnej władzy, która naście lat temu kazała mieszkania komunalne sprzedać po 1 zł.
- 0 0
-
2020-04-09 10:20
Mieszkania w centrum
A ceny mieszkań w centum?Mlode miasto żadnych atrakcji a cena za metr 20tys.Do tego niszczone miejskie parki kosztem betonowych ohydnych apartamentowców pana Boczka kolegi naszego wybitnego prezydenta.
- 0 0
-
2020-04-09 08:52
Przerobić na szpital dla chorych na COVID 19
- 5 7
-
2020-04-09 08:52
Rozwój dla regionu (9)
Do lotniska dochodzi linia kolejowa są drogi postawić parę hoteli i ludzie mają pracę,a po drugie Hitler i jego świta nie na darmo wybrali to miejsce zadko kiedy występują tam mgły. Nie jak W Gdańsku gdzie samoloty przekierowuje się na Warszawę przecież to jest absurd.Po za tym lotnisko ma dłuższy i szerszy pas od kiedy weszliśmy do NATO miało nawigacje Fly by Wire.Ale oczywiście Gdańsk i jego były prezydent miał większe plecy w Brukseli.Szkoda zawsze to więcej pracy i rozwój
- 24 12
-
2020-04-09 09:15
(1)
Co to jest nawigacja fly by wire?
- 1 0
-
2020-04-09 09:43
że idziesz...
jak po sznurku...
- 1 1
-
2020-04-09 09:40
Hitler ze świtą miejsce wybrał.... ech mędrzec z niego był (4)
jak takimi autorytetami się podpierasz, to nawet nie czytam do końca twoich wypocin
- 1 5
-
2020-04-09 09:47
170% wzrostu gospadarczego...Do dzis rekord nie do pobicia? (3)
Autostrada Berlin-Krolewiec...Zdlawienie hiperinflacji,praca dla ludu ..w czasach wojny -militarna.Pieniadze na inowacje i rozwoj wynalazkow zaastosowanie ich w gospodarce, Zarowno Wybor lotniska w Gdyni jak i na Zaspie mial swoj gleboki sens. Jesli ktos patrzy tylko przez pryzmat obozow koncetracyjnych i licznych zbrodni wojsk Niemieckich to faktycznie moze nie czytac wypocin i sam ich nie produkowac.
- 1 3
-
2020-04-09 09:57
autostrada Berlin - Królewiec ? (2)
a może mały jej fragment,
praca dla ludu... a może raczej dyktatura
ogłoś go jeszcze człowiekiem sukcesu- 1 1
-
2020-04-09 10:12
Tak masowe roboty publiczne-dokladnie gdyby nie to co zdarzylo sie w obozach i na froncie -bylby niewatpliwie najwiekszym (1)
Niewatpliwie legitimizowal zbrodnie ,ktorej dokonali jego podwladni blizsi i dalsi ale niewatpliwie tez byl czlowiekiem sukcesu,podniesienia morale Niemcow ,wiary we wlasne sily we wlasne panstwo...Tak byl wielkim wizjonerem i czlowiekiem sukcesu.Dokladnie tak.Oceniajac go przez pewien pryzmat-niewatpliwie.Wkleil Narodowi Niemieckiemu - Wiare,poczucie sily .Sprawil ,ze zaczeli wychodzic z mega slabej sytuacji stajac sie potega .Gdyby jego ludzie zamiast obozow smierci-zrobili obozy i zaklady pracy byli by dzisiaj najwieksza potega gospodarcza na Swiecie .Wieksza niz Chiny i Stany razem wziete. Zgubila go pycha,bezkrytycznosc i nienawisc do Zydow...ale faktem jest ze uraz powstac mogl gdy grono zydowskich w wiekszosci profesorow nie przyjelo go na studia. Bylo to chyba jedno z najwiazniejszych zlych przelozen decyzji prywatnych na zycie i smierc milionow ludzi pozniej.
- 1 2
-
2020-04-09 15:29
oprócz tego, że był figurantem
jak i nam bliższe postaci, to można się zgodzić. W tamtym czasie tego typu idee nie były czymś odosobnionym... i faktycznie, skutecznie wyciągnęły Niemcy z kryzysu. Gdy my balowaliśmy na rautach.
Tylko ta realizacja... Zwykle idee polegną w starciu ze społecznym egoizmem prostych wykonawców. Oraz z paranoją twórców. A jeśli ta "prostota" ma przyzwolenie nadzorców, nieszczęście gotowe. Paranoików i zbrodniarzyw historii mieliśmy wielu. To co wyróżnia niemcy hitlerowskie, to skala i organizacja tego procederu.
Teraz władze Chin przywróciły swojemy "stadu" twarz podobnym podejściem.- 1 0
-
2020-04-09 12:34
Ale jak będzie strata, to dasz coś swojej forsy, dobra?
Bo ja ani myślę!
- 0 1
-
2020-04-09 16:50
ehhh Gdyna i jej kompleksy
jak cos spier.... to wina Gdańska i tak w kólko, wieczne ta sama mantra
- 0 0
-
2020-04-09 08:58
(2)
PR Gdyni jest coraz bardziej żałosny.
Wyrzucili w błoto 100 mln by po 10 latach kilka samolocików na miesiąc
wylądowało na tym zad*piu.
Niech napiszą ile będzie z tego przychodu a ile rocznie będzie kosztowało utrzymanie
tej fanaberii.
Bredzenie o mgle też przestało działać, w zeszłym roku nie odwołano ani jednego
lotu Gdańsku z powodu mgły.- 13 15
-
2020-04-09 09:51
Obecnie
też są koszty, a nie ma zysku. Przy GA choć część inwestycji zarobi na utrzymanie.
- 0 0
-
2020-04-09 10:09
Wtopa
Lotnisko kosztowało 770mln a nie 100mln.
- 0 0
-
2020-04-09 08:58
I patrząc w niebo ..widać wyraźnie że ruch wcale nie zamarł.
No brawo! Faktycznie tłok. Trzeba tylko mapkę świata zawęzić i ok!
To jest Gdynia właśnie.
Ślepe nadzieje, obłuda i malowanie rzeczywistości.- 8 9
-
2020-04-09 08:59
ZA śmieci płacimy w Gdyni jak za zboże
a oni lotnisko budują . Gdzie zdrowy rozsądek??? Z Gdyni kolejką do Rębiechowa 25 minut i przejście z peronu wprost do hali odlotów. Z centrum Gdyni do gdyńskiego lotniska to samo lub dłużej !Ktoś tam ma manię wielkości w urzędzie.
- 7 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.