• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńskie trolejbusy nagrodzone w Brukseli

Marta Nicgorska
31 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Gdyńskie trolejbusy nagrodzone w Brukseli film nakręcony w ramach promocji gdyńskiej kandydatury.


Komisja Europejska uhonorowała nagrodą Regiostars 2014 gdyński projekt rozwoju transportu publicznego, opartego o linie trolejbusowe.



Statuetkę za zwycięski projekt podczas ceremonii wręczenia nagród w Brukseli odebrali wicemarszałek Ryszard Świlski oraz wiceprezydent Gdyni Michał Guć. Statuetkę za zwycięski projekt podczas ceremonii wręczenia nagród w Brukseli odebrali wicemarszałek Ryszard Świlski oraz wiceprezydent Gdyni Michał Guć.
Gdyński projekt "Rozwój proekologicznego transportu publicznego na Obszarze Metropolitalnym Trójmiasta" zwyciężył w kategorii "CityStar - inwestycje w publiczny transport miejski zgodny z zasadą zrównoważonego rozwoju", w której rywalizował z przedsięwzięciami z walijskiego Swansea, Kielc i wspólnym projektem Manchesteru, Paryża, Brukseli, Bielefeld i Rotterdamu.

Czytaj także: Trolejbusy docenione przez europejskich dziennikarzy

Nagrodę z rąk Johannesa Hahna, unijnego komisarza ds. polityki regionalnej, odebrał w Brukseli wicemarszałek Ryszard Świlski i wiceprezydent Gdyni Michał Guć.

- Cieszymy się z tej nagrody, bo podsumowuje wieloletnią politykę miasta. Konsekwentnie stawiamy w Gdyni na rozwój przyjaznego środowisku i ekonomicznego transportu publicznego - mówił wiceprezydent Michał Guć. - Werdykt w tym konkursie pokazuje, że ta polityka jest doceniana na szczeblu europejskim.

Projekt rozwoju komunikacji trolejbusowej realizowany był w latach 2010-2013.

- Myślę, że nasz projekt został doceniony głównie za to, że był nowatorski, ekologiczny i dawał znaczącą oszczędność energii. W ramach projektu zakupiliśmy 28 nowoczesnych trolejbusów w pełni przyjaznych dla podróżnych, niskopodłogowych, klimatyzowanych, wyposażonych w alternatywny napęd - wylicza Piotr Małolepszy, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.

Po wprowadzeniu do eksploatacji nowych, energooszczędnych pojazdów, o ponad 20 proc. zmniejszyło się ogólne zużycie energii elektrycznej w sieci PKT.

- W interesie każdego miasta jest zapewnienie mieszkańcom dobrze zorganizowanej komunikacji zbiorowej - twierdzi Johannes Hahn, komisarz Unii Europejskiej ds. polityki regionalnej. - Chodzi o to, by przekonać jak najwięcej osób do zamiany własnego samochodu na publiczny środek transportu.

Gdynia jako jedno z trzech polskich miast (dodatkowo Lublin i Tychy) posiada miejski transport trolejbusowy. Na gdyńskich ulicach trolejbusy pojawiły się 71 lat temu - 18 września 1943 roku. Dziś gdyńska sieć trolejbusowa jest największa w Polsce. Obejmuje Gdynię i Sopot, a w jej ramach funkcjonuje 12 linii stałych i jedna sezonowa. Niskopodłogowe pojazdy przewożą rocznie ponad 25 milionów pasażerów, pokonując przy tym 5 milionów kilometrów.

Gdyński projekt trolejbusowy
- zakup 28 nowych trolejbusów niskopodłogowych
- przebudowa sieci trakcyjnej w ciągu al. Zwycięstwa w Gdyni, al. Niepodległości w Sopocie i na pętli trolejbusowej przy ul. Reja,
- budowa czterech nowych podstacji trakcyjnych,
- przebudowa pięciu istniejących podstacji,
- budowa centrum zdalnego sterowania infrastrukturą zasilającą trakcję trolejbusową,
- całkowita wartość projektu to ponad 98,6 mln zł
- dofinansowanie unijne wyniosło 70 proc. kosztów kwalifikowanych


Wycieczka po zajezdni PKT w Gdyni.

Miejsca

Opinie (48) 1 zablokowana

  • straszna nuda

    • 1 5

  • Pozdrowienia z USA, my w Seattle też mamy trolejbusy!

    Kurt i Nirvana też jeździli trajtkami :) Brawo Gdynia, brawo Polska! Alleluja i do przodu :)

    • 11 2

  • tiry na tory

    trajtki na lotnisko

    • 2 10

  • "Gdynia jako jedno z trzech polskich miast (dodatkowo Lublin i Tychy)"

    A Sopot? W sumie 4.

    • 4 4

  • wolę tramwaje (1)

    Jestem z Gdyni ale zdecydowanie bardziej lubię płynną jazdę pięknymi gdańskimi tramwajami. Powolna jazda z centrum Gdyni na Karwiny z powodu stania w korku w szczycie, zapchanym, oplakatowanym, szarpiącym trajtkiem - to żadna przyjemność..

    • 4 9

    • buspas by to rozwiązał, ale lobby śmierdzieli jest w GDY silniejsze niż lobby pasażerów trajtków, śmierdziele by się p******i

      • 0 0

  • I Fajnie (1)

    Ale i tak przyszłoscią komunikacji są autobusy i auta elektryczne. A dzięki sieci elektrycznej i podstacjom zasilania bedzie skad je ładować.

    • 4 2

    • tak, ale to przyszłość

      a teraźniejszość jest tu i teraz. Dlatego trajtki są bardzo ważnym etapem w dochodzeniu do pełnej elektryfikacji transportu miejskiego bez potrzeby eksperymentowania z różnymi rodzajami autobusów hybrydowych.

      • 2 0

  • A ul.Jaskółcza nad obwodnicą (1)

    to najbardziej fatalna nawierzchnia w Gdyni.Koleiny na 30cm i zapadliny. Faktycznie powód do dumy przy udziale wspomnianych trolejbusów. Naprawdę brawo i jeszcze raz brawo.

    • 2 3

    • moze lepiej napisz TIK TAK

      Co mają trolejbusy do złej nawierzchni ? Ulica jest dla wszystkich czy tylko po to żeby na nią patrzeć zgłoś sprawę do tych co się zajmują drogami.....

      • 0 0

  • Kiedy będą trolejbusy w Gdańsku?

    Dwa razy większa Łódź już przygotowała plan i program dla wprowadzenia u siebie trolejbusów, myśli o tym W-wa i wiele innych miast.

    Czy Gdańszczanie muszą zawsze być skansenem Europy??

    • 2 1

  • To jest zludne (1)

    Jeśli sa one takie wspaniale to dlaczego z niektórych miast je wycofują A Bruksela nagrodziła je w ramach ciekawostki Według mnie ten transport nie dość ze bardzo drogi to ekologia jest wątpliwa To sa pożeracze prądu a jego trzeba gdzieś wyprodukować a polska na węglu stoi

    • 0 3

    • nie jest tak źle

      1. silnik elektryczny ma bardzo wysoką sprawność.
      2. podczas hamowania istnieje możliwość zwrócenia części prądu do sieci trakcyjnej
      3. Potencjał w zakresie magazynowania energii elektrycznej (baterie w pojazdach, superkondensatory w pojazdach i na podstacjach trakcyjnych) dopiero czeka na swoje technologiczne 5 minut (grafen!)
      4. Ok. 15 miast we Włoszech i tyle samo w Szwajcarii, być może Leeds i kilkanaście miast europejskich, które rozważają wprowadzenie tego środka transportu miejskiego
      5. Zanieczyszczenia powstałe w wyniku produkcji energii elektrycznej (nawet z węgla) lepiej wyłapywać w elektrowni niż na ulicach:)

      • 3 0

  • a to nic nie wiedzziałem, ze ten facio w jasnobrązowych bucikach

    chce u siebie - jako sekretarz gminny w Pruszczu, trolejbusy wprowadzać?

    Ciekawe?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane