- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (268 opinii)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (329 opinii)
- 3 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (208 opinii)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (52 opinie)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
Gdzie jest Mevo? Najnowsze informacje
Jest co prawda 1000 zapasowych baterii, ale tylko 150 ładowarek. Więcej rowerów może pojawić się przed długim weekendem majowym. Nextbike prawdopodobnie utrudnia pracę amatorskich stron, podających rzeczywistą dostępność rowerów. Zarządca systemu dostał już 900 tys. zł kar. W piątek wstrzymał też rejestracje nowych użytkowników i wykup nowych abonamentów.
System jest przeciążony. Od ostatniego poniedziałku każdego dnia odnotowuje on ponad 10 tysięcy wypożyczeń. Ich łączna liczba do czwartku do północy sięgnęła już 90 tysięcy. W systemie Roweru Metropolitalnego Mevo zarejestrowanych jest już ponad 60 tys. osob.
Przy obsłudze systemu pracuje ponad 100 osób i planowane jest zatrudnienie kolejnych.
- Firma dokłada wszelkich starań, by jak najszybciej uporać się ze wszystkimi problemami. To jednak wymaga czasu. Jest nam przykro z powodu niedogodności, z którymi dla użytkowników wiąże się wstrzymanie dokonywania płatności - mówi Marek Pogorzelski z Nextbike Polska.
W programie "Wszystkie strony miasta", który został wyemitowany na miejskiej stronie gdansk.pl, Paulina Cyniak, kierownik projektu Mevo w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot i szef Biura OMGGS Michał Glaser odpowiadali na pytania związane z działaniem systemu Mevo.
Poniżej najważniejsze informacje na ten temat.
1000 zapasowych baterii, ale tylko 150 ładowarek
O tym, że operator Mevo posiada 1000 sztuk zapasowych baterii pisaliśmy kilka dni temu, ale wówczas nie przypuszczaliśmy, że ładowarek do nich jest zaledwie 150. Tymczasem brak naładowanych rowerów to największy problem pierwszych dwóch tygodni działania - lub, jak kto woli - niedziałania systemu.
Cały czas są problemy z Mevo. Użytkownicy też kombinują
- Na pewno są jeszcze niedociągnięcia w serwisie. My to obserwujemy i jesteśmy na bieżąco w kontakcie z wykonawcą. Nie da się ukryć, że w tych rowerach - które są dobrymi rowerami i użytkownicy je chwalą - słabym punktem jest wymiana baterii - mówiła w programie Paulina Cyniak, odpowiedzialna za projekt wdrożenia Roweru Metropolitalnego. - Wykonawca ma ok. 150 ładowarek do akumulatorów, które pracują przez całą dobę. Wiemy, że tych ładowarek powinno być jeszcze więcej. Kolejne są zamówione i za chwilę będą uruchomione, więc ten problem powinien nam stopniowo znikać. Bufor baterii na dobę powinien wynosić co najmniej 600 baterii w zapasie.
- Rower to żaden nowy wynalazek. Natomiast nowością u nas jest, to, że system zarządzający jednośladem jest umieszczony w rowerze. Jesteśmy innowatorami, przecieramy szlaki. Nikt przed nami tak dużego projektu w Europie nie zrealizował. Ciągle pracujemy nad tym, żeby wszystko funkcjonowało dobrze. Na chwilę obecną nie jesteśmy zadowoleni z tego, że system nie działa idealnie - mówił Michał Glaser, dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
Dodatkowe rowery być może dotrą przed weekendem majowym.
Zgodnie z umową system miał zostać uruchomiony 18 listopada 2018 r. Później, na skutek opóźnień w montażu stacji i dostawie rowerów, miał być uruchomiony 18 stycznia 2019 roku, a w 100 proc. od 1 marca 2019 r. W rzeczywistości 26 marca na terenie 14 gmin Pomorza wystartował system z 1224 rowerami, czyli ok. 30 proc. wszystkich planowanych. Tutaj warto dodać, że dostawa pozostałych rowerów również została przesunięta.
- Nie chcemy nic obiecywać. Wiemy, że długi weekend to świetna pora na korzystanie z roweru publicznego. Natomiast proszę pamiętać, że my chcemy oddać naprawdę dobre rowery. Testy pierwszego etapu trwały kilka tygodni - wyjaśniała Paulina Cyniak. - Oprócz tego, że wykonawca potrzebuje czasu na złożenie tych rowerów, my też potrzebujemy trochę czasu na ich przetestowanie. Jesteśmy po rozmowie w tej sprawie z wykonawcą. Kolejne rowery pojawiać się będą etapami. Myślę, że już przed majowym weekendem. Chcielibyśmy - ale proszę nie traktować tego jako obietnicy.
Kara dla operatora: 900 tys. zł
Jak na razie jedyna kara, jaka została nałożona na operatora, wynosi 900 tys. zł i jest związana z opóźnieniem wdrożenia pierwszego etapu systemu roweru metropolitalnego Mevo.
O karach, jakie grożą operatorowi systemu za nieprawidłowości w działaniu Mevo pisaliśmy już wcześniej.
Przykładowo, za każdy rower niesprawny dłużej niż 12 godzin, w przypadku usterki istotnej dla funkcjonowania, przewidziana jest kara w wysokości od 50 do 600 zł dziennie. Tyle samo za każdy rower niesprawny dłużej niż 48 godzin, dla usterki nieistotnej dla funkcjonowania. Nextbike będzie musiał dbać o odpowiednią liczbę rowerów na stacjach. Za każdy przypadek niewłaściwej liczby rowerów na danej stacji w danym dniu kara wynosi 100 zł, maksymalnie 66 tys. za jeden dzień, a łącznie maksymalnie nawet 10 mln zł.
Jeśli któregoś dnia w systemie zabraknie 2-5 proc. rowerów, to wykonawca ponosi karę 1 proc. miesięcznego wynagrodzenia za każdy dzień: minimalnie 3 tys. zł, maksymalnie 5 mln zł. Za brak 5-10 proc. rowerów kara wyniesie 1,5 proc. miesięcznego wynagrodzenia, od 5 tys. do 5 mln kary. Za brak od 10 do 50 proc. rowerów to już 3 proc. miesięcznego wynagrodzenia za każdy dzień i łącznie od 10 tys. do 10 mln zł. Za każdy rozpoczęty dzień niefunkcjonowania całego systemu kara wyniesie co najmniej 100 tys. zł.
- Każdego dnia zbieramy i raportujemy dane na temat działania systemu. Zapewniam, że kary zostaną naliczone firmie Nextbike, ale nie to jest teraz dla nas priorytetem. Najważniejsze zadanie to jak najszybciej przywrócić system roweru metropolitalnego do normalnego funkcjonowania - mówi Dominik Makurat.
Batalia Mevo i programistów
Tymczasem w sieci pojawiają się kolejne amatorskie strony do sprawdzania faktycznej dostępności rowerów Mevo. Pisaliśmy już o Monitor-Mevo, kolejnym jest www.mevowatchdog.pl.
Warto zaznaczyć, że Mevo najprawdopodobniej broni się przed tego typu monitorami. W piątek na stronie pojawiła się informacja: Z powodu utrudnienia pobierania danych przez firmę Mevo, system tymczasowo nie zbiera danych. Pracujemy nad poprawką.
"Zabieramy Mevo spod OBC"
Tak nazywało się wydarzenie na Facebooku, na które zapisało się ponad 140 osób, a zainteresowanych było 700. Mieszkańcy Gdańska wiele razy narzekali na to, że rowery skumulowane są przed oliwskimi biurowcami. Wprawdzie w piątek o godz. 11:30 (start wydarzenia) przed OBC stało zaledwie pięć rowerów, ale według komentarzy w wydarzeniu kilkunastoosobowej grupie po godz. 9 udało się zabrać ze stojaków około 20 sztuk.
Opinie (733) ponad 10 zablokowanych
-
2019-04-05 20:09
Ktokolwiek widział ktokolwiek wie:) (2)
Mysle że temat nadaje się do programu Fajbisiewicza…. 997. A może rozwikła problem jasnowidz z Człuchowa ?? A ne...wiem...det. Rutkowski....temat jak znalazł...prawko dźwignęli to na rowerek da się zasiąść ...tylko czy dopasują kask do fryzury???
Ale na serio...kompromitacja dla całej aglomeracji! A FE!- 74 0
-
2019-04-05 20:21
Rutkowski to nie Detektyw (1)
- 7 1
-
2019-04-05 21:58
Detektywem się jest, albo nie jest. I nie zależy to od papierów tylko od predyspozycji osoby.
- 5 0
-
2019-04-05 20:10
Janusze biznesu (2)
Widzą że jest ogromny popyt zamiast zrobić wszystko żeby zwiększyć liczbę rowerów ponadto można trochę zwiększyć cenę abonamentu i każdy był by zadowolony.
- 27 37
-
2019-04-05 20:23
to może płać dodatkowo jak jesteś frajerem - ja nie chcę
- 14 3
-
2019-04-06 06:31
Tobie zwiekszyc do 100 PLN na tydzien!!
- 2 2
-
2019-04-05 20:12
A ić Pan w uj z tym Mevo.
Dziadostwo i tyle.
- 81 6
-
2019-04-05 20:14
"To jest miś na skalę naszych możliwości". Stacje dokujące, to pierwsza lipa, Po co te stojaki; wystarczyło wymalować na chodniku (asfalcie) pole stacji. Druga rzecz wszystkie rowery elektryczne - w ofercie przetargowej nie było takiego wymogu. Im większy przewał, tym większy zysk cwaniaków ... Bareja jest mistrzem ...
- 112 8
-
2019-04-05 20:14
No cóż, nie da się ukryć, że pare rzeczy skopali (7)
Ale prawda jest taka: przeżyjemy bez roweru miejskiego jeszcze trochę, tak jak było do tej pory. Mevo niech wyciąga wnioski i łata dziury, wylewanie na nich ścieku w internecie nic nie poprawi. Niech wnioski wyciąga też miasto Gdańsk, BRG i ZTM/gait, bo skoro zapotrzebowanie na transport niesamochodowy jest tak duże, to ja tu widzę sporo pieniędzy do zarobienia i duuuużo do poprawy, może więcej niż do poprawy ma mevo
- 77 18
-
2019-04-05 20:25
jak duże jest zapotrzebowanie? (2)
jeśli roweru metropolitalnego jest 1224 szt na region, to ja zadaję pytanie do Twojej tezy - jakie jest realne zapotrzebowanie na rowery w samym Trójmieście, na ile sztuk (skoro jest tak duże)? Ile można na tym zarobić?
- 7 1
-
2019-04-05 21:07
Wydaje mi się, że zapotrzebowanie jest nie na rower (1)
A na miejski transport. W końcu każdy praktycznie rower ma, ale tu chodzi o możliwość spontanicznego podjechania gdzieś i nie wracania potem po pojazd I to zadanie należy do zbiorkomu, a rower to powinien być dodatek. Tymczasem mevo ich wyręcza - stad duże zainteresowanie, np przy uczelniach czy biurowcach. Każdy woli wziąć rower, bo przejazdy ztm są długie, przesiadki niewygodne (ja wiem ze może być gorzej, ale postarajmy się mierzyć w lepsze). A zarobić można np. tyle, ile podatków zapłacą pracownicy i ich pracodawcy, albo ile studenci zapłacą, gdy pójdą lub stworzą nowe miejsca pracy. Ciężko mierzyć bezpośrednie zyski z komunikacji, tak samo jak z edukacji czy służby zdrowia.
- 25 1
-
2019-04-05 22:00
10/10 !
- 5 0
-
2019-04-05 21:10
pracownicy Nextbikea do ładowarek a nie na fora - obrona pracodawcy jest żałosna
- 13 2
-
2019-04-05 21:13
To miasto istnieje teoretycznie (2)
To trzeba czegos takiego zeby wladze miasta polapaly sie, ze wszystkie linie jak i ich czestotliwosc wokol obc, ug, i alchemii nie zmienily sie od kilkunastu lat? Byl jakis czas temu pomysl zeby dodatkowy przystanek przy bazynskiego zrobic dla autobusu na wys. Ug, to sie okazalo ze na 2 lata... nie ma pieniedzy ! Na wybudowanie hluoiej zatoczki !
- 12 3
-
2019-04-05 22:28
są za głupi bo z rozdziału partyjnego
40 lat te same mordy lub dziedziczone stołki i klany. Tu potrzebny kataklizm który to wszystko zmiecie.
- 7 2
-
2019-04-06 12:26
Żeby autobus się zatrzymał nie potrzeba zatoczki.
A postój autobusu trwa średnio 8-18 sekund.
- 4 0
-
2019-04-05 20:14
Pani Cyniak i Pan Glaser nie ogarnęli tematu (1)
Nextbike robi z nimi co chce.
- 73 2
-
2019-04-06 19:39
nie z nimi.
z naszymi podatkami.
- 1 0
-
2019-04-05 20:15
Mevki w większości przy stadionie stoją A właściwie to przy nich grzebią majstry.
- 42 1
-
2019-04-05 20:18
To jest totalna klapa i jeszcze ta kara za rower 12 tys, to chyba żart. Ciekawi mnie kto i ile kasy dostał albo co sobie kupił jaki dom i gdzie by ten chory pomysł przeszedł. Dlaczego ten rower musi być na baterie nie może to być zwykły rower który by był tańszy. Ciekawe ile osób obsługuje wymiane baterii 2 na Gdańsk? Miasto dewe..lo..perow którzy nim zarządzają
- 66 10
-
2019-04-05 20:19
Rower na prad i nie mam wiecej pytan (8)
Bateria powinna byc ladowana ruchem nog a nie pradem z sieci. Gdyby tak bylo nie byloby zadnych problemow.
- 82 24
-
2019-04-05 20:27
Ruchem nog to bys to ladowal kilkadziesiat godzin, a opor mialbys taki, zebys kilometra nie przejechal
- 29 0
-
2019-04-05 20:52
Ty będziesz lądował pedalujac
By twój Pan mógł sobie pojechać
- 9 0
-
2019-04-05 21:12
Zasada zachowania energii mowi (2)
Ze nie da się jednocześnie silnika ładować i nim kręcić ;) A nogom on ma pomagać a nie obciążać.
- 18 0
-
2019-04-05 22:48
Nie wytłumaczysz socjologom z KFC
- 12 0
-
2019-04-08 16:24
Ale mogłyby mieć system odzyskiwania energii hamowania - trochę górek jest w Trójmieście. Zawsze kilka watów dałoby się z tego wyciągnąć.
- 0 0
-
2019-04-06 06:35
Ty naladujesz a ja pojade. Pedaluj!!!
- 7 1
-
2019-04-06 20:37
tak tak, ruchem nogi ;)
Ktoś tu jest na bakier z fizyką
- 0 0
-
2019-04-08 00:50
zastanów się co napisałeś.
Silnik wspomaga, gdy "kręcisz pedałami". Myślisz, że starczyło by na doładowanie akumulatora??
- 0 1
-
2019-04-05 20:20
Cham się (1)
uprze i mu daj. No skąd ja wezmę, jak nie mam?
- 49 3
-
2019-04-05 20:26
Trzeba dać napis żeby wypożyczać tylko krawaciarzom. Klient w krawacie jest mniej awanturujący się !
- 19 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.