- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Gigantyczne pogłębiarki na Zatoce. Trwa poszerzanie plaż w Gdańsku
Postanowiliśmy sprawdzić, jak największa w historii Gdańska refulacja plaż wygląda od strony wody.
Poszerzanie plaży między Brzeźnem a Jelitkowem potrwa kilka dni dłużej, niż planowano. Przyczyną opóźnienia prac jest odnalezienie na dnie kilku niewybuchów. Do Gdańska przypłynęła jedna z dwóch największych na świecie pogłębiarek - Leiv Eiriksson.
Urząd Morski w Gdyni, który koordynuje roboty na plaży między Moloteką w Brzeźnie a Jelitkowem zapowiadał, że główne prace przy poszerzeniu plaży potrwają od 1 do 12 czerwca. Teoretycznie więc plaża powinna być już poszerzona na niemal całym 3-kilometrowym odcinku, między wejściami nr 54 a 78.
Niewybuchy spowolniły prace przy pogłębianiu
Wiadomo jednak, że zakładanego terminu nie uda się dotrzymać. Potwierdza to już rzut oka na plac budowy. We wtorek przed południem ciężki sprzęt pracował na wysokości wejścia nr 60 .
- Termin zakończenia obecnie wykonywanych prac w Jelitkowie ulegnie przesunięciu. Najprawdopodobniej będą to trzy dodatkowe dni. Związane jest to z faktem, iż po rozpoczęciu prac znaleziono na dnie Zatoki trzy zapalniki o zawartości prochu do 10 g. Należało je usunąć. Zostało to wykonane przez Zespół Rozminowania Marynarki Wojennej w Gdyni, który protokolarnie przejął te obiekty. Wykonawca podjął już odpowiednie działania w celu zminimalizowania tego rodzaju ewentualnych opóźnień - wyjaśnia Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni.
Zamknięte wejścia, brak informacji, ale będzie lepiej
Opóźnienia to jednak nie wszystkie zmiany dotyczące refulacji plaż w Gdańsku. Wbrew pierwotnym zapewnieniom zamknięto wszystkie wejścia na plażę między Brzeźnem a Jelitkowem, a nie jedynie wybrane. W dodatku brakuje na nich informacji dla spacerujących, gdzie znajduje się najbliższe otwarte wejście.
- Niestety, nie udało się udostępnić poszczególnych stref na odcinku prowadzonych prac, tak jak to było pierwotnie planowane. Wpływ na to mają względy bezpieczeństwa. Cały czas zdarzają się przypadki nieuprawnionego przekraczania wyznaczonych stref. W związku z tym, że jest to plac budowy, priorytetem jest wyeliminowanie możliwości wypadku. Należy pamiętać, że prace prowadzone są z użyciem ciężkiego sprzętu budowlanego - tłumaczy Kierzkowska.
Obiecuje także, że pojawią się informacje o najbliższych otwartych wejściach na plażę.
Przejścia zostaną zamknięte do zakończenia prac, czyli do 15 czerwca. Następnie rozpocznie się demontaż rur biegnących od pogłębiarki do plaży, co potrwa kolejnych siedem-dziewięć dni. W jego trakcie poszczególne przejścia będą sukcesywnie otwierane (od strony Sopotu w kierunku Brzeźna).
Kolos przypłynął do Trójmiasta
Dotychczasowe prace przy pogłębieniu toru wodnego wykonywała jednostka Bartolomeu Dias (26 tys. ton wyporności). Ta jednostka przygotowała teren pod właściwe prace, które rozpoczną się w ciągu najbliższych dni.
Wykona je już jedna z dwóch największych tego typu jednostek na świecie - Leiv Eiriksson (78 tys. ton). Wcześniej pracowała ona m.in. przy budowie sztucznych wysp na Malediwach i w Dubaju. Na Zatoce Gdańskiej pozostanie do września. Do tego czasu podniesie z dna ponad 2 mln sześc. piasku i dostarczy rurociągami na plaże w Helu, Kuźnicy i Jastrzębiej Górze.
Wideo z początku prac między Brzeźnem a Jelitkowem
Opinie (241) ponad 20 zablokowanych
-
2019-06-11 15:20
Kiedy w Gdyni ? (1)
- 15 4
-
2019-06-12 10:30
jak zwykle-nie da sie
na razie plaża się kurczy, bo gastronomia wchodzi na plaże
- 1 0
-
2019-06-11 15:21
Pogłębiarkę trzeba wysłać w okolice wschodniej strony mola w Sopocie. (1)
Tam powstaje śmierdząca płycizna.
- 19 5
-
2019-06-11 21:34
Tak tak
A zaniżenia ma 11 metrów no to te 15 metrów musi mieć aby działać. Jest 15 metrów głębokości koło molo???
- 1 0
-
2019-06-11 15:22
Brawo turystyka
Ja bym was urzednicy....
- 29 13
-
2019-06-11 15:25
Karnowski Jacku. Może przy okzji molo da się odkopać? Weź tam jakieś proporczyki i kryształy załodze rozdaj, to fuszkę u nas zrobią.
- 23 3
-
2019-06-11 15:28
trzeba pogłębić inaczej nici z lotniskowca dla MW (1)
- 6 13
-
2019-06-11 15:46
Tego co go buduje Tajna Stocznia MW w Radomiu?
Ma wyjść na Bałtyk przekopem na mierzei, trochę to jeszcze potrwa.- 4 3
-
2019-06-11 15:29
(4)
Ciekawe ile kosztuje dzień pracy takiego sprzętu.
- 18 4
-
2019-06-11 16:04
Jeśli za całość mają mieć 160 baniek (1)
Mają być do jesieni to licząc na oko pewnie z milon do półtora miliona za dzień. Tyle jest ludzi w to zaangażowanych i sprzętu że tak to kosztuje.
- 13 0
-
2019-06-12 10:19
Dzięki za info ;-)
- 1 0
-
2019-06-11 16:21
Przy okazji znika molo w Brzeźnie.
Molo po refulacji stanie się plażowym pomostem. Plaża prawie zrówna się z końcem mola. Urząd Morski robi nas w konia. Pozbywa się zanieczyszczonego piasku i jeszcze każe się nam cieszyć z szerokiej plaży.
- 13 9
-
2019-06-11 19:57
Ok. 500 zl plus paliwo
- 1 0
-
2019-06-11 15:32
Wszystko dobrze, jestem za, ale co z badaniami biol-chem tego piasku ? (1)
Przeciez na dnie zatoki zalegaja powojenne cuda
- 35 11
-
2019-06-11 17:42
jakby się ktoś pytał to wszystko w normie
- 11 2
-
2019-06-11 15:33
rozumiem, że piasek razem z bursztynem
dla gdańszczan? Jaki koszt inwestycji w porównaniu do budowy toalet?
- 20 6
-
2019-06-11 15:41
1:00 - spoko widlak, chyba JCB.
1:40 - spora średnica tej rury, tylko lekko zardzewiała.
- 3 1
-
2019-06-11 15:49
przyczyna opóźnienia niewybuchy czy .... (2)
..... gniazda z bursztynem który należałó wybrać indywidualnie by nie trafiał na refulat
- 25 2
-
2019-06-11 20:18
Filtr cząstek stałych w akcji
Przy końcach rur też są jakieś sita.
- 1 1
-
2019-06-11 21:36
Te twoje sito to by wyrwało i pod molo poleciało
Na te w Sopocie. To jest gwizdek na tym końcu rury... Ale patole walicie....
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.