• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Głosowanie za cofnięciem podwyżek cen biletów

Michał Brancewicz
19 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Takie ceny biletów obowiązują dzisiaj w Gdańsku. Szansa, by wrócić do taryfy sprzed podwyżki, jest praktycznie żadna. Takie ceny biletów obowiązują dzisiaj w Gdańsku. Szansa, by wrócić do taryfy sprzed podwyżki, jest praktycznie żadna.

Społeczny projekt uchwały o cofnięciu podwyżek cen biletów zebrał wystarczającą liczbę podpisów, by trafić pod głosowanie na najbliższej sesji Rady Miasta Gdańska. Szanse, że zostanie przyjęty, są jednak bliskie zera. Kluby, które głosowały za podwyżką, podtrzymują swoje stanowisko, a przewodniczący klubu, który był przeciwny, uważa, że nie ma już możliwości powrotu do starych cen.



Należałoby przywrócić poprzednie ceny biletów?

Podniesienie cen biletów zostało przegłosowane 31 marca. 22 radnych było za (Koalicja Obywatelska i Wszystko dla Gdańska), 12 przeciwko (Prawo i Sprawiedliwość).

Podwyżka weszła w życie 1 czerwca. Wcześniej, bo już w połowie maja, Obywatelski Komitet Inicjatywy Uchwałodawczej złożył do rady miasta projekt uchwały o uchylenie uchwały podwyższającej ceny biletów oraz poinformował, że rozpoczyna zbiórkę podpisów.

Czy bezpłatna komunikacja miejska ma sens? Czy bezpłatna komunikacja miejska ma sens?

Ponad 400 podpisów zweryfikowanych pozytywnie



Zgodnie z prawem, by uchwała obywatelska mogła trafić do porządku obrad, wymagane jest uzyskanie poparcia co najmniej 300 mieszkańców.

- Złożono 700 podpisów, z czego 414 zostało pozytywnie zweryfikowanych - informuje Agnieszka Owczarczak, przewodnicząca Rady Miasta Gdańska.
Dzięki temu projekt uchwały trafi na sesję Rady Miasta Gdańska, która odbędzie się 25 sierpnia.

Jak będą głosować kluby radnych?



- Nie możemy poprzeć uchwały obywatelskiej, ponieważ uważamy, że zmiana taryfy biletowej była adekwatna, a nawet niższa w stosunku do wzrostu cen energii oraz inflacji - tłumaczy Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej, który ma 15 radnych.
- Nie ma jeszcze ostatecznej decyzji klubu, wciąż trwa dyskusja na ten temat. Z jednej strony cenimy taką inicjatywę, z drugiej miasto ma związane ręce, funkcjonując w ramach Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, który skupia też inne gminy. Nie możemy się teraz wyłamywać z tego systemu, szczególnie że zmierzamy przecież do utworzenia wspólnego biletu - argumentuje Kazimierz Koralewski, przewodniczący klubu Prawa i Sprawiedliwości, który ma 12 radnych.
- Skoro w marcu zagłosowaliśmy za podwyżkami, choć nie była to dla nas łatwa decyzja, to chcemy być konsekwentni i zagłosujemy przeciwko uchwale, która miałaby znieść podwyżki - wyjaśnia Beata Dunajewska, przewodnicząca klubu Wszystko dla Gdańska, który ma 7 radnych.

Opinie (595) ponad 20 zablokowanych

  • Przede wszystkim należą się darmowe przejazdy dla ukraińców. (6)

    U nas wojna, o pomoc się prosi.

    Igor

    • 7 18

    • Popieram. Na ukrainski paszport 100% znizki. (1)

      To my nakręcamy teraz wam gospodarkę.

      Andrzej

      • 6 3

      • To nakręcaj u siebie.

        • 1 0

    • Zarabiam najniższą krajowa i mi też się należy. Janusz (1)

      • 3 0

      • Janusz, nie ściemniaj.

        • 0 1

    • To jedź i walcz. Dostaliście sprzęt oraz całe tiry pomocy.

      • 4 0

    • A co gdańszczanie dostali za darmo po wojnie?Zgliszcza dookoła. Dorabiali się stopniowo, latami, a nie nam się należy bo wojna u nas.

      • 2 0

  • 75-minutowe niech sobie będą i w takiej cenie

    ale wtedy niech wprowadzą też jakiś tańszy np. 20minutowy lub po prostu jednorazowy.
    poza tym cena biletu dobowego powinna być niższa, bo 18zł to już przesada.
    brakuje też biletu na 72h (który działa nie tylko w weekendy).

    • 23 2

  • Ceny zależne od stref. (3)

    Ceny powinny być zależne od stref. Czyli powinno być w zależności gdzie jedziemy i ile przystanków a nie godzina 4,80 zł.
    I czy przejedziesz 3 przystanki w godzinę czy 15 to płacisz 4,80.
    Powinny być strefy i płacisz 1 zł , 2 zł, 3 zł, 4,50 zł.

    • 19 5

    • wprowadzanie stref jest tylko wprowadzaniem zamieszania

      • 4 6

    • Wypad z baru !!! (1)

      Przy najbliższych wyborach należy zapamiętać komu zawdzięczamy te bilety . Jedyne co możemy zrobić .

      • 5 2

      • Komu?

        Pewnie tym co podnieśli minimalną krajową, cenę paliwa i energii elektrycznej i rozbujali inflację rozdawnictwem. HOWGH

        • 0 3

  • Na prawdę chciałem trochę odciążyć ruch autem i czasem korzystać ze zbiorkom (1)

    ale to się po prostu nie opłaca. chyba, że jedziesz całą trasę 227 inaczej jest drożej w relacji do paliwa, które spali auto.
    Może przy miesięcznych to się opłaca. ale ja nie mogę, bo nawet połączeń takich nie ma.

    • 44 4

    • Ale samochód i jego utrzymanie poza paliwem masz gratis?

      • 2 3

  • Ale ja uważam że powinna być za darmo komunikacja miejska

    • 15 3

  • (6)

    Obniżka ceny biletu mogła by być, gdyby przywrócono obowiązek posiadania biletu ulgowego przez uczniów.

    • 26 3

    • (5)

      Oczywiście, że tak. Jakby nie patrzeć dzieciaki dostają 500+ więc opiekunów raczej stać zapłacić ulgowy bilet miesięczny. Zresztą uważam, że emeryci to samo, za wyjątkiem inwalidów, osób niewidomych czy krwiodawców nikt nie powinien jeździć za free. Co najwyżej bilety ulgowe i tyle. Narobiło się bezpłatnych przejazdów, 2/3 miejsc zajętych przez takich ludzi bo chyba dla zabawy jeżdżą, a garstka płacących ma ten system utrzymywać i to jeszcze na stojąco. Śmiechu warte po prostu.

      • 12 1

      • (4)

        Emeryci nie jeżdżą za darmo tylko na ulgowych. Za darmo po 75roku życia. Ale z resztą się zgadzam

        • 6 2

        • (2)

          Nie powinni jeździć za darmo po 75. Wprowadzić ryczałt roczny od 65 roku i żadnych darmowych przejazdów niezależnie od wieku. Chyba, że inwalida, niewidomy, itd.

          • 2 4

          • A oni czy mają mieć darmowy?

            • 0 1

          • Uczniowie, emeryci

            powinni absolutnie płacić. Nawet, gdyby to były sumy symboliczne - bilet szkolny, emerycki - powiedzmy 2zł, albo miesięczny za 50zł. Wszyscy muszą się na to składać/dokładać do tego. Albo płacą wszyscy albo nikt. To, że ktoś ma 70 albo 15 lat, nie jest ani jego zasługą ani moją winą. To ageizm w czystej postaci.

            • 1 1

        • Od 70. roku życia.

          To istotna różnica.

          • 0 1

  • Jak tego nie cofną to pozostaje tylko opcja protestów pod UM do skutku (27)

    Żarty się skończyły. Blisko 5zł za podjechanie przystanku czy dwóch? Plus wielkie problemy z zakupem biletu bo Trójmiasto od 10 lat nie potrafi wprowadzić płatności kartowych, kioskarzom nie chce płacić prowizji więc mało kto sprzedaje bilety, u kierowcy kupić nie można, a automatów biletowych jak na lekarstwo. Czyli kompletna paranoja i generowanie gapowiczów bo nie dość, że absurdalnie drogo to jeszcze z trudem dostępne.

    Komunikacja miejska jest dla ludzi, a nie odwrotnie. Należy domagać się o ile nie cofnięcia cen to wprowadzenia biletów czasowych np. 20 min. w odpowiednio niższej cenie, ew. wydłużenia ważności biletu za 5zł do przynajmniej kilku godzin, żeby można było coś załatwić i wrócić.

    Kpiny z ludzi definitywnie, tak w Gdańsku jak i w Gdyni. Bardzo dużo ludzi podjeżdża dosłownie 2-3 przystanki do urzędu, sklepu, itp. Wyobraźmy sobie np. 2 osoby jadące na zakupy - 5zł x 2 i powrót to samo - 20zł. Przecież to jest bezczelna lichwa.

    • 45 3

    • (14)

      Na początek wystarczy wprowadzić bilety ulgowe dla dzieci i młodzieży. Rozdawanie im darmowych przejazdów to ewidentna głupota. Każde dostaje 500+ więc rodziców stać zapłacić tych parę groszy za bilet miesięczny ulgowy. Wszyscy powinni płacić i tyle. Nietrudno policzyć o ile wzrosłyby wpływy z biletów.

      • 13 2

      • (13)

        Emeryci też powinni płacić. W-wa pobiera 54zł rocznie za bilet od każdego powyżej 65 roku życia.

        • 1 5

        • (12)

          Emeryci płacą ulgowe. Nie płacą ci po 75 roku życia.

          • 7 0

          • (3)

            Ale powinni płacić. Od 65 roku 5-6 dych na rok i sprawa załatwiona. Każdego stać, a jak nie to niech sobie z mopsu załatwi dopłatę. Żadnego jeżdżenia za darmo bo to są koszty i nie ma ani jednego powodu, żeby oni ich nie ponosili, zwłaszcza, że zapełniają tabor regularnie.

            • 0 4

            • Pełna zgoda.

              • 1 2

            • "Żadnego jeżdżenia za darmo" (1)

              Jeśli koszt poboru opłaty przewyższa wpływy?
              Jaki ma to sens?
              Psychologiczny? Litości... Ludzi 40+ nie musisz wychowywać, bo to wiek w którym obecnie się dojrzewa a młodszymi powinny zająć się ich rodziny...

              • 0 2

              • O czym ty chłopie piszesz w ogóle? Zastanowiłeś się? To może niech za śmieci przestaną haracz pobierać bo pewnie też koszty poboru przekraczają kwotę. Co to jest za samorząd który ma problem ze zorganizowaniem systemu płatności? Wszyscy won!

                Takie samo gadanie jak geniuszy gdyńskich, którzy rozwalili budżet do tego stopnia, że zatok autobusowych nie mają za co budować i wciskają kit, że są niepotrzebne, że spowalniają ruch tak naprawdę, itd.

                • 1 0

          • Szkoły też powinny być płatne (2)

            Chcesz kształcić dzieci to za to plać.

            • 2 3

            • Tak powinno być.

              • 1 1

            • chcesz mieć wykształconego i sprawnego "robola"

              to płać...

              Praca to towar i za byle co już nie płacą. Czas palet się kończy.
              Albo inaczej, się wirtualizuje. Nadal to proste i uciążliwe czynności (obróbka dokumentów) ale wymaga daleko wyższych kwalifikacji niż machanie młotkiem czy obsługa krajzegi...

              Więc dbaj o "siły wytwórcze", bo cie wykoszą ci, którzy będą mieli lepsze.

              • 1 0

          • Przejazdy bezpłatne są od (2)

            70. roku życia.

            • 2 0

            • (1)

              Ilu nie dożywa takiego wieku.Nie dokładajmy trosk naszym dziadkom.Nie każmy im u schyłku życia korzystać z MOPS-ów.

              • 0 0

              • Bo jak emeryt zapłaci 50zł na rok (4zł na miesiąc) za dostęp do komunikacji miejskiej to zbiednieje? Zwłaszcza jak będzie mógł to otrzymać od razu po przejściu na emeryturę (w tej chwili młody emeryt płaci ulgowe).

                • 0 0

          • (1)

            Odczepcie się od biednych emerytów.Dobrze,ze nie siedzą w domach,a za co mają leki wykupić?Może zobaczcie ile ludzi napłynęło w ramach akcji przesiedleńczej.Gdańscy emeryci zasługują na szacunek,starzy są i chorzy,dbajcie o nich.

            • 0 1

            • Głupia, stara, zakłamana śpiewka z lekami. Widzę w sklepach ile i na co wydają. Trzeba zacząć myśleć, a nie garściami marnować świadczenia to na wszystko wystarczy. 14 emerytur rocznie i wciąż mało. Niejeden pracujący chciałby tyle mieć i jakimś cudem dają ludzie radę żyć za takie pieniądze choć mają sto razy więcej wydatków niż emeryt.

              • 0 0

    • Ale paliwo za 8zł/l i cukier po 10zł ci nie przeszkadzają? (9)

      • 1 7

      • (8)

        Cukier kosztuje 5zł, a nie 10zł. I pewnie wkrótce stanieje bo to jest sezonowa podpucha handlowców i nic więcej. Paliwo 6.40zł, a nie 8zł. I co ma piernik do wiatraka w ogóle? Czytaj uważnie - tu nie chodzi już nawet o podwyżkę cen biletów tylko o to, że nie można przejechać kilku przystanków taniej. Nawet za 1 przystanek trzeba zapłacić 5zł. Tylko nie pisz, że można sobie pójść dla zdrowia pieszo. Nie każdy może i nie wszędzie.

        • 11 0

        • (5)

          Weź nie tłumacz, bo dzban i tak nie zrozumie.

          • 8 0

          • (4)

            A najgorsze, że takie dzbanki podejmują decyzje w trójmieście.

            • 8 0

            • (3)

              Nie, najgorsze są dzbanki zadowolone z tych decyzji i broniące decydentów jak niepodległości. To się nazywa syndrom niewolnika czy jakoś tak.

              • 8 0

              • syndrom sztokholmski (2)

                ale nie ma on tu zastosowania.
                Tak zachowują się "winogrona" podczepione pod szczeble miejskiej "władzy", którym się wydaje, że dla nich wystarczy...

                • 1 0

              • (1)

                Miernoty dostały trochę władzy i teraz pokazują co potrafią na stołkach w UM.

                • 0 0

              • Otóż to. I tak od lat aż do całkowitej zapaści jak w Gdyni.

                • 0 0

        • Dziś cukier w Lewiatanie za 8.99 (1)

          W Biedronce i Lidlu nie ma

          • 0 3

          • Magazyny są pełne cukru. To są chamskie zagrywki, żeby wyciągnąć kasę z ludzi. Ja bez problemu mogę kupić po 5zł ale nie powiem gdzie bo się janusze i grażyny rzucą z paleciakami.

            • 4 0

    • (1)

      Komunikacją miejską jeżdżą najczęściej ludzie, którzy ze względu na swoje dziadowskie lub żadne dochody i tak nie płacą podatków, a zatem niech to chociaż trochę zrefundują w cenie bliteów. Komunikacja miejska jest za tania.

      • 0 3

      • Rodzice pewnie płacą za twoje studia i samochód?Szkoda,że kultury nie nauczyli.

        • 0 0

  • (1)

    Komunikacja miejska powinna być za darmo

    • 16 2

    • Mentalność

      nosacza sundajskiego. Wszystko powinno być za darmo, a w najgorszym przypadku w promocji. Nikt nie pracuje za darmo, za wszystko trzeba płacić.

      • 0 1

  • Mamy rok 2022 (1)

    Wspólny bilet na autobusy, tramwaje i pociągi w granicach aglomeracji w dalszym ciągu w kategoriach "nie da się". W jaki sposób mamy promować komunikację publiczną, jeżeli zanim przesiądę się z auta muszę najpierw przestudiować cenniki i kupować bilety u każdego operatora osobno?

    • 35 3

    • wspólny bilet = warto zajrzeć na stronę MZKZG

      • 2 3

  • Gdyby nie podwyżka, to jeszcze większa dotacja ze strony miasta... (1)

    Czyli wszystkich mieszkańców którzy płacą podatki w Gdańsku. Przecież w kosztach utrzymania komunikacji powinni bardziej partycypować Ci którzy z niej korzystają a nie ci którzy z niej nie korzystają.
    Proste równanie, jedziesz =płacisz. Czy ktoś dopłaca tym drugim do paliwa i utrzymania auta??

    • 3 12

    • A kto powiedział, że komunikacja miejska musi być dochodowa lub w ogóle się bilansować? Po to ludzie płacą podatki i inne daniny, żeby z tego finansować ich potrzeby, a nie kupować rydwany. Sprawna i przystępna cenowo komunikacja miejska od zawsze była priotytetem. Podobno dopłacają 3/4 to niech już dopłacą resztę i zrobią darmową komunikację albo przynajmniej uczynią ją bardziej przystępną np. wprowadzając bilet 20 min. lub umożliwiając przejazd do 20 min. na bilecie ulgowym. Chyba proste, prawda?

      Pomijając, że kasa z parkometrów powinna zasilać budżet komunikacji miejskiej. W ten sposób każdy kto chce jeździć samochodem, mogąc podjechać parę przystanków komunikacją, będzie dokładał się do jej utrzymania.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane