• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gospodarka morska: święty Graal pomorskiej kampanii?

Michał Sielski
19 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wszyscy posłowie z Pomorza

Eleonora Maersk, największy kontenerowiec w historii Gdańska, na terminalu DCT.


Kandydaci z Pomorza szafują zwrotem "gospodarka morska" na wszystkie strony. Przed wyborami wszyscy mają pomysły na wielki rozwój morskiej potęgi Polski, a winą np. za upadek stoczni przerzucają się jak gorącym kartoflem. Komu uwierzyć?



Czy gospodarka morska powinna być siłą napędową polskiego biznesu?

Zaczął prezes PiS, były premier Jarosław Kaczyński. - Jeśli wygramy wybory, ponownie stworzymy Ministerstwo Gospodarki Morskiej - zapowiedział, obarczając PO winą za upadek stoczni i zapaść polskiej gospodarki morskiej.

Na odpowiedź nie trzeba było długo czekać. Rządu bronił premier Donald Tusk, a w Gdyni także poseł PO Tadeusz Aziewicz oraz wiceminister infrastruktury Anna Wypych-Namiotko.

- Opozycja fałszuje rzeczywistość. Gospodarka morska ma się nienajgorzej, porty mają coraz większe przeładunki, jest coraz więcej inwestycji i inwestorów z kapitałem, którzy uważają nas za wiarygodnego partnera - podkreśla Tadeusz Aziewicz.

Jako przykład podaje szybki rozwój gdańskiego portu, który opiera się głównie na przeładunku kontenerów oceanicznego partnera - firmy Maersk. Problem jednak w tym, że port gdański rozwinął się częściowo dzięki gdyńskiemu, którego klienci właśnie tam odeszli. Zresztą DCT był terminalem, w którego sukcesie często grzali się politycy. To jedno z najchętniej odwiedzanych przez nich miejsc w Trójmieście, a fotografia na tle dużego kontenerowca zdobi coraz więcej gabinetów. Niestety jako region wciąż jesteśmy daleko w tyle choćby za Hamburgiem, który cały czas umacnia się na pozycji lidera pod względem przeładunku kontenerów.

- Hamburg budował swą siłę od stuleci. My możemy pracować nad nowymi regulacjami, które przyciągają nowe inwestycje. Bezpośrednia rywalizacja na razie będzie trudna - przyznaje Anna Wypych-Namiotko.

Pani minister - co zrozumiałe - przed wyborami nie mówi jednak o zagrożeniach dla naszych portów, a te są gigantyczne. Na liście Ministerstwa Infrastruktury wśród kilkunastu dofinansowanych ze środków UE projektów można znaleźć taki, który może na lata skazać nas na portową "drugą ligę". Wypych-Namiotko nazywa to "zbójeckim prawem" międzynarodowych firm.

Fakty są takie, że duża hamburska firma HHLA Intermodal wybuduje trzy centra przeładunku kontenerów: pod Warszawą, na Śląsku i pod Poznaniem. Będą tam zbierane kontenery, które później pociągami pojadą do Hamburga - z pominięciem trójmiejskich portów. I właśnie port w Niemczech zajmie się ich dalszą obsługą, a tamtejsze firmy spedycją. Pół żartem, pół serio można dodać, że o porcie w Hamburgu w branży już od jakiegoś czasu mówi się, że jest największym polskim portem kontenerowym.

- Działamy na wolnym rynku europejskim. Budowa tych centrów i ich późniejsza obsługa, to także wartość dodana naszej gospodarki - podkreśla poseł Aziewicz.

Zobacz także

Opinie (108) ponad 10 zablokowanych

  • smiech na sali.....

    gospodarke morska trzeba bylo juz rozwijać 20 lat temu, a nawet wczesiej , a nie teraz... watpie by polska obecnie miala na to fundusze, wiec dla mie zade to argument. powini sie wstydzic ci co wogole wspomiaja o gospod. morskiej, nie mamy zadych pożądnych korytarzy morskich, w europie sa np. Transeuropejski Korytarz Transportowy nr VI, do ktorego dopeiro teraz wkraczamy, a moglibysmy juz 20 lat temu, gdzie wtedy byl pis?

    • 9 4

  • Obok Śniadka i Guzikiewicza z PIS, najlepszym specem od gospodarki morskiej jest jedynka z SLD

    Tow. Miller pochodzi przecież spod Łodzi!

    • 17 2

  • Tylko !!

    her.Miller , jest w stanie z Gdyni zrobić bałtycki Hamburg , on "kocha" morze i pomorze !!!

    • 7 2

  • Niszczyciel ...

    Flagowy niszcyciel polskiego przemyslu stoczniowego i portów Pan Aziewicz pokazuje swoją niekompetencje lub uważa mieszkańców Trojmiasta za idiotów.Gdzie leży prawda...

    • 16 5

  • "Zaczął prezes PiS, były premier Jarosław Kaczyński" - o ile pamiętam to stocznię do upadku zaczął doprowadzać jego szef z Torunia, poprzez Guzikiewiczów, Śniadków i innych związkowych zadymiarzy a teraz prezes PiS chce ponownego utworzenia ministerstwa gospodarki morskiej a na czele obsadzi ponownie kibola Wiecheckiego i innych matołków

    • 7 7

  • Aziewicz-cyniniczna postać gospodarki morskiej

    z uśmiechem na twarzy opowiada takie bzdury,że ostatni idiota może jeszcze coś takiego "łykać"100% niekompetencji,ignorancji,nieudolności!!!

    • 13 8

  • platformersi (1)

    brak wam elementarnej przyzwoitości. wszak nieudacznik adamowicz to wasz człowiek

    • 12 6

    • gdyby mogli, pewnie by zasypali piachem, byleby nie rozwijać gospodarki morskiej

      • 1 0

  • jak mogą "przyjezdni zza Buga" budować gospodarkę morską...??? (3)

    Role uprawiać -tak ale nie budować Przemysł morski.PS. kto wybił wyrzucił,pogonił FACHOWCÓW Z BRANŻY MORSKIEJ.?my pOLACY Z BOLSZEWICKIEGO Nadania.. Teraz z trudem odbudowujemy,ale Pis wie lepiej...

    • 5 4

    • myślisz, że taki Mamert Stankiewicz to nie był "przyjezdny zza Buga'? (2)

      Gdyby był Kaszubem, po staremu pływałby na krypie i śledzie łowił. Bo taką perspektywę morską mają tutejsze wieśniaki. Co zresztą widać po Tusku, Aziewiczu, Budyniu czy Szczurku... W Polsce spora część kultury, postępu i inteligencji z Kresów mamy, bo trudno żeby z wioch na północ od Sopotu :)

      • 3 1

      • Jak może być widać po Aziewiczu? (1)

        Przecież to nie Kaszub tylko z porządnej wileńskiej rodziny.

        • 1 1

        • znaczy w Wilnie się urodził, ha?

          • 1 0

  • DCT Gdańsk powstał dzięki Gdyni - kiedy ta kampania wyborcza się zakończy?

    gdyby Gdynia miała realną siłę w swoich słowach ten terminal nigdy by nie powstał

    • 4 7

  • Nie wierz nigdy posłowi,dobrą radę Ci dam,nic gorszego na Świecie,nie przytrafia się nam

    bieda z nędzą panie i panowie

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane