• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Statek Greenpeace nie wpłynie do Gdańska

Michał Stąporek
5 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Należący do Greenpeace żaglowo-motorowy jacht Rainbow Warrior miał w piątek odwiedzić Gdańsk. Tak się jednak nie stanie. Należący do Greenpeace żaglowo-motorowy jacht Rainbow Warrior miał w piątek odwiedzić Gdańsk. Tak się jednak nie stanie.

Do Gdańska miał wpłynąć w piątek statek Rainbow Warrior, należący do Greenpeace. Jego wizyta miała być elementem obchodów 15-lecia istnienia tej organizacji w Polsce. Okazuje się, że nie udało się znaleźć nabrzeża, przy którym mogłaby cumować jednostka i przy którym jednocześnie można by zorganizować zaplanowane przez armatora wydarzenia.



Czy wizyty nietypowych statków są atrakcją dla mieszkańców?

Kilka dni temu Greenpeace zapowiedział, że należący do organizacji żaglowiec Rainbow Warrior III odwiedzi w piątek Gdańsk. Planowano udostępnienie statku dla zwiedzających, darmowy koncert i pokazy filmów, których motywem przewodnim miały być działania na rzecz klimatu. Wszystko to z okazji 15-lecia działania polskiego oddziału tej międzynarodowej organizacji.

Te się jednak nie stanie. Statek zatrzyma się jedynie na kotwicowisku. Będzie więc widoczny z lądu, ale do portu nie wpłynie.

- Jest nam niezmiernie przykro, że Główny Dyspozytor Portu Gdańsk nie udostępnił nam miejsca do zacumowania statku, które umożliwiłoby realizację programu obchodów 15-lecia Greenpeace Polska. Dopełniliśmy wszystkich formalności, od dawna zabiegaliśmy o to, żeby móc udostępnić statek osobom chętnym go zwiedzić, poznać jego historię, a także zamienić kilka słów z załogą żaglowca. Nie mieliśmy takich problemów, kiedy w 2007 r. do Polski przypłynął inny nasz statek - Arctic Sunrise - poinformowała Katarzyna Guzek, rzeczniczka prasowa Greenpeace Polska.
Przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk szczegółowo tłumaczą, dlaczego Rainbow Warrior III nie dostał zgody na wpłynięcie do portu.

Port w Gdańsku: próbowaliśmy pomóc, ale nie udało się



Oficjalny wniosek o udostępnienie - pierwotnie nieokreślonego - nabrzeża jednostce należącej do Greenpeace wpłynął do ZMPG w piątek, 30 sierpnia 2019 r. Następnie główny dyspozytor Portu Gdańsk ustalał z agentem jednostki Rainbow Warrior III termin i cele wizyty żaglowca w Gdańsku. Efektem tych rozmów było wytypowanie przez agenta dwóch nabrzeży: Ziółkowskiego lub Westerplatte.

Nabrzeże Obrońców Westerplatte w gdańskim porcie. Nabrzeże Obrońców Westerplatte w gdańskim porcie.
- W odpowiedzi Główny Dyspozytor Portu Gdańsk oświadczył, że nabrzeże Westerplatte jest nabrzeżem eksploatacyjnym, a przyległy do niego teren jest zamkniętym rejonem, gdzie obywa się 24h/dobę przeładunek masy towarowej - informuje Agata Kupracz z ZMPG.
Z kolei na ogólnodostępnym nabrzeżu Kapitana Ziółkowskiego trwają prace remontowo-modernizacyjne, a na przyległym do niego terenie brak jest możliwości przeprowadzenia takich wydarzeń, jakie planowali członkowie Greenpeace.

- Z wymienionego nabrzeża korzysta również tabor pływający podmiotów portowych, które świadczą usługi na rzecz jednostek handlowych. Dodatkowo do tego nabrzeża od wiosny do późnej jesieni cumują tramwaje wodne według stałego harmonogramu - informował dyspozytor portu przedstawicieli Greenpeace.
Ogólnodostępne nabrzeże Kapitana Ziółkowskiego w Nowym Porcie. Ogólnodostępne nabrzeże Kapitana Ziółkowskiego w Nowym Porcie.
Zdaniem władz portu nie było możliwości, by w tak krótkim czasie zaplanować logistyczne rozwiązania dla kilku podmiotów korzystających z nabrzeża Ziółkowskiego.

- Warto dodać, że w korespondencji mailowej 29 sierpnia 2019 r. agent Rainbow Warrior III stwierdził, że "z uwagi na remont nabrzeża Ziółkowskiego nie jest ono dogodną lokalizacją dla wymienionej jednostki" - informuje Agata Kupracz.

Rainbow Warrior III częściowo powstał w Gdańsku



Statek Rainbow Warrior III to jeden z trzech statków należących do floty Greenpeace (pozostałe dwa to Arctic Sunrise i Esperanza). Co ciekawe, jego kadłub został zbudowany w Gdańsku, w stoczni Maritime (już nie istnieje). Po zwodowaniu w 2010 r. został odholowany do Niemiec, gdzie w tamtejszej stoczni dokończono jego budowę.

Tęczowy wojownik dla Greenpeace zwodowany w Gdańsku



Rainbow Warrior III to żaglowo-motorowy jacht o długości 58 metrów i wyporności ponad 800 ton. Poszycie kadłuba zostało wykonane z cienkich blach. Napęd spalinowo-elektryczny o niskiej emisji dwutlenku węgla zapewnia stosunkowo niewielkie zużycie paliwa. Statek jest też energooszczędny. Ciepło emitowane przez silnik służy do podgrzewania wody i kabin liczącej 32 osoby załogi.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (341) ponad 50 zablokowanych

  • Wystarczy tęczy na lądzie

    • 23 3

  • Nabrzeze (1)

    przeciez można było zacumować jednostkę przy nabrzeżu południowym lub przy polskim jaki albo tam gdzie była stocznia cesarska albo przy nabrzeżu stoczni gdańskiej. Trzeba tylko chcieć.

    • 4 9

    • czyli tylko typowa prowo

      • 4 1

  • Niech płyną w górę Wisły

    • 18 1

  • A czy jest jakis telefon na statek? (1)

    Ja sobie doplyne łodką i pozwiedzam. Moge tez zabrać pare osob bo mam więcej miejsca.

    • 4 7

    • Jak w lodówce na tej krypie znajdziesz jaja z chowu klatkowego

      To po takim ciosie wizerunkowym się nie pozbierają.

      • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    Gdynia-basen prezydenta- skwer Kościuszki? (6)

    To dobra lokalizacja, może tu się uda?!

    • 133 66

    • Poszły już wszystkie pieniążki z budżetu na ten rok

      • 6 5

    • Nie chcemy tutaj ludzi odpowiedzialnych za niszczenie klimatu

      A Greenpeace jest za to odpowiedzialny przez naciski na zamykanie elektrowni atomowych. OZE nie jest w stanie zastąpić tych elektrowni i w efekcie trzeba pokrywać zapotrzebowanie ze źródeł kopalnych. Moje gratulacje Greenpeace.

      • 22 17

    • Ale Wisla uchodzi kolo Gdanska, a nie Gdyni. (1)

      I tu jest klopot

      • 8 1

      • Tak czy inaczej to wspólny kocioł. Co znaczy dla syfu 10 km?

        • 6 1

    • Nie chodzi o to, żeby się udało

      Tylko, żeby się nie udało i można było bić pianę, że Greenpeace ma pod górkę :)

      • 29 1

    • Niech płynie w górę Wisły do zagłębia gownianego niejakiej Warszawy :)

      • 16 0

  • Gazprom (2)

    Może Gazprom im udostępni jakieś nabrzeże albo lepiej może im wybuduje. Czego się wkońcu nie robi dla ochrony środowiska wokół Nord Stream i Nord Stream II. Zresztą GP sam może se takie wybrzeże wybudować za te 20 mln które dostali od Rosji :)

    • 23 1

    • Gazprom reklamujesz pisiorku ? Jak tam Antoś Macierewicz i jego przyjaciele z Kremla ? (1)

      • 0 3

      • Przypomnij mi kto z Rosja sie zaprzyjaznił w ramach paktu Niemiec?

        • 0 0

  • Najbrudniejsze prace przy remontach czy budowie tych statków zlecają niewykwalifikowanym "wolontariuszom", robią to na międzynarodowych wodach czy portach gdzie mozna olac bhp. Oficjalnie się śmiejąc, po co płacić jak cytat: "hipisi za darmo zrobią".

    • 18 1

  • Posty pisane z małej litery i bez interpunkcji, to wpisy pisowskich trolli. (4)

    Nie dotykać, nie karmić. Te ekstre-menty są tutaj za pieniądze. Dziękuję za uwagę.

    • 5 30

    • Pelowski trollu (3)

      zapomniales dodac: pozdro z Inowroclawia.

      • 6 4

      • Pewnie tak :)

        • 2 2

      • No co ty nie powiesz pisuarku ? Z jakiego Inowrocławia ? Nie udław się żółcią ze złości, iż (1)

        w Gdańsku nie rządzicie. Kacperek to cienias.

        • 1 6

        • jakas rozczarowana trollerka?

          • 1 0

  • Tak się bawi GrinPic

    W ramach ochrony środowiska kupuje statki i opłaca 32 osobową załogę.

    Tak są wydawane Wasze pieniążki ze zbiórek :D

    Gratuluję

    • 21 2

  • Taki nowoczesny port, a zwykły żaglowiec nie mógł wpłynąć...

    Ideologia PiS dotyka nawet statki..

    • 3 22

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane