• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hałas lotniczy zaczyna przeszkadzać mieszkańcom

Maciej Naskręt
3 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Na lotnisko w Gdańsku przylatuje coraz więcej samolotów. Na lotnisko w Gdańsku przylatuje coraz więcej samolotów.

Mieszkańcom Chełmu, Jasienia, Wzgórza Mickiewicza oraz Zaborni zaczyna przeszkadzać hałas lotniczy. Czy to oznacza, że nocne loty znikną z gdańskiego nieba, a zarządca lotniska zostanie zobowiązany do modernizacji elewacji budynków, która uchroni mieszkańców przed hałasem?



Co roku średnio o 10 proc. rośnie ruchu lotniczy na trójmiejskim lotnisku im. Lecha Wałęsy. To, co cieszy władze lotniska, zaczyna jednak martwić część mieszkańców Chełmu, Moreny, Jasienia, Wzgórza Mickiewicza oraz Zaborni, czyli dzielnic, nad którymi znajduje się ścieżka podejścia do lądowania samolotów.

- Hałas powoduje spadek wartości naszych nieruchomości, komfortu przebywania na świeżym powietrzu, a nocne loty zmuszają nas do zamykania okien latem co zmniejsza komfort snu - przekonuje Krzysztof Knitter z rady osiedla Wzgórze Mickiewicza.

Sęk w tym, że zgodnie z monitoringiem hałasu w Gdańsku, we wspomnianych dzielnicach średniodobowy poziom hałasu wywołanego przez samoloty mieści się w normach. Widać to dokładnie na trzeciej grafice po prawej stronie artykułu.

Czego zatem oczekują mieszkańcy? - Chcemy wprowadzenia tzw. obszaru ograniczonego użytkowania w Gdańsku. W Warszawie, wokół lotniska im. Fryderyka Chopina, powierzchnia takiego obszaru wynosi 105 km kw. i mieszka w nim ok. 31 tys. ludzi - mówi Knitter.

Obszar ograniczonego użytkowania gwarantuje zrekompensowanie okolicznym mieszkańcom uciążliwości pracy portu lotniczego. Przede wszystkim wykonywana jest izolacja akustyczna w mieszkaniach. Po otrzymaniu stosownego wniosku, zarządca portu lotniczego zleca ekspertyzę w celu określania czy w danym obiekcie przekroczone są dopuszczalne normy hałasu i na jej podstawie określi rodzaj izolacji akustycznych, jaki należy zastosować. Koszty realizacji tej inwestycji ponosi zarządca lotniska.

Jednak diabeł tkwi w szczegółach. Nieruchomości znajdujące się we wspomnianym obszarze stracą na wartości, głównie z powodu właśnie ograniczonych możliwości inwestycyjnych. Nie wykluczone, że w strefie nie będą mogły być wznoszone nowe budynki, przede wszystkim mieszkalne. Stratę szczególnie ponieśliby mieszkańcy dzielnicy Klukowo i wsi Banino.

Czy przeszkadza ci hałas startujących i lądujących samolotów?

Nie oznacza to jednak, że Obszar Ograniczonego Użytkowania w ogóle nie zostanie wyznaczony w Gdańsku. Z naszych ustaleń wynika, że o jego wprowadzeniu, powierzchni i kształcie zdecydować może marszałek Województwa Pomorskiego. Prawdopodobnie opracowanie ujrzy światło dzienne w przyszłym roku. Zostanie poprzedzone konsultacjami społecznymi.

Mieszkańcy ponadto oczekują wprowadzenie limitu lotów nocnych. - Należy wyeliminować wszystkie loty z wyłączeniem samolotów medycznych lub rządowych - uważa Krzysztof Knitter.

Co o pomyśle sądzą gdańscy urzędnicy? - Problem hałasu lotniczego jest nam doskonale znany. Ale nie wszystkie jego aspekty są niepokojące: z badań wynika, że natężenie hałasu spada. Wynika to głównie z udoskonalania samolotów. Coraz mniej lata głośnych samolotów typu ATR - mówi Maciej Lorek, dyrektor wydziału środowiska w Urzędzie Miasta Gdańska.

Lorek dodaje, że miasto współpracuje w tej kwestii z zarządem lotniska. Urzędnicy usiłują nakłonić zarządcę lotniska, by ten wprowadził kodeks etyczny dla załóg lądujących w Rębiechowie. Byłyby w nim zalecenia dla pilotów, by nie używali pełnej, a jedynie niezbędną moc do m.in. uniesienia maszyny.

- Pomaga nam w tym pracujący na lotnisku w Rębiechowie system badania hałasu on-line. To nowoczesne rozwiązanie, dzięki któremu możemy nie tylko odróżniać poszczególne samoloty, ale nawet sposób pilotażu każdego z nich - mówi Lorek.

Warto zaznaczyć, że liczbę lotów nad Gdańskiem mogłoby ograniczyć o ok. 10 proc. zainstalowanie systemu ILS (czyli radiowy system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności i niskiego zachmurzenia) na zachód od lotniska (wschodnia część już posiada ten system). Pozwoliłoby to częściej lądować samolotom od strony Banina. Specyfiką położenia lotniska w Rębiechowie jest to, że przez ok. 20 dni w miesiącu wiatr zmusza maszyny do siadania na płycie lotniska od strony obwodnicy.

Miejsca

Opinie (452) 4 zablokowane

  • Okna i samoloty (2)

    A ja mieszkam na morenie i dokładnie nad blokiem na przeciwko mnie schodzą do lądowania. Ma to swój urok. I jakoś mi to nie przeszkadza. Kupiłam okna szczelniejsze, 3- szybowe i mam ciszę i spokój. A w nocy się śpi a nie słucha samolotów. Ale widocznie jak ktoś nie ma co robić to wyszukuje sobie rzeczy, które mu przeszkadzają :)

    • 11 0

    • to masz okna bez nawiewników (1)

      wkrótce będziesz miała leśń grzyby i alergię a docelowo objawy mieszkańca chorego domu. Wilgotnosć u ciebie zapewne na poziomie 70% i więcej.

      • 0 0

      • Okna

        Nie znam się na nawiewnikach i innych cudach ale są tam takie małe wyloty przepuszczające powietrze bo nawet Pan Monter mówił, żeby ich nie zakrywać. Także aż tak chyba źle nie będzie, może trochę więcej optymizmu? :)

        • 2 0

  • Marudy nie marudzić ino głosować na 2ska i basta.

    I POżyje się lepiej. Kielicha na noc i śpisz jak zabity.

    • 2 1

  • sieć jest pełna gamoni

    zamiast proponować rozwiązania najlepiej dokopać sąsiadowi, że głupi był i ślepy, i głuchy...po to wybieramy radnych i prezydenta aby rozwiązywać problemy WSZYSTKICH mieszkańców. ZA TO BIORĄ KASĘ!

    • 1 1

  • Malkontenci.. (1)

    ..no to pomyście sobie w jak ciężkich warunkach musi rozwijac swoje talenty J.Bąk!

    • 3 3

    • Ludzie pełni nienawiści nie docenili jego wkładu w rozwój lotniska i Roman Giertych musi wystąpić jako jego prawnik.

      • 1 2

  • zamknąc lotnisko!!! po co mi one... w zyciu nigdy nie polece... ja chce cisze

    nie mozna w spokoju grila robic na balkonie bo pasazerowie samolotow zagladając mi do michy... postulujemy równiez o zwiniecie torow tramwajowych i trasy WZ

    • 9 0

  • Na każdym osiedlu jest coś co przeszkadza mieszkańcom i drobnymi kroczkami wspólne musimy temu przeciwdziałać (11)

    Hałas jaki powoduje lotnisko zwiększa się z roku na rok a my musimy coś z tym robić tak samo jak walczymy z hałasem powodowanym przez samochody lub bardzo głośne motocykle, quady itp.

    Na spotkaniu doszliśmy do kilku wniosków:
    1) zamontować system ILS od strony Banina (od strony miasta jest on już zainstalowany) kosztowne ale zmniejszy ruch nad miastem
    2) zakaz podejścia z widocznością czyli każdy samolot będzie musiał lecieć w swoim korytarzu znacznie wyżej niż teraz mają w zwyczaju (ale mają też do tego prawo) tanie rozwiązanie, które znacznie zmniejszy hałas i wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo
    3) należy ograniczyć loty nocne - tylko wuprzywilejowane samoloty tak jak w Warszawie
    4) należy rozpoznać jakie są wady i zalety wprowadzenia Obszaru Ograniczonego Użytkowania

    Wszystkich chętnych na przybycie na kolejne spotkania zachęcam do kontaktu mailowego, na pewno powiadomię zainteresowanych i będziemy mogli przedyskutować wszelkie za i przeciw.

    • 5 24

    • ad3) -nie

      ad3) nie zgadzam się, z oczywistych względów, chociażby komfortu podróżnych oraz cen biletów, które wzrosną, kiedy linie ograniczą swoje loty.

      • 11 1

    • A po co rządowe samoloty mają w nocy przylatywać do Gdańska? to nie Warszawa.

      • 7 1

    • i co jeszcze.....?

      • 4 0

    • panie Knitter (5)

      To który pas jest aktywny - 29 czy 11 zależy od kierunku i siły wiatru. W naszym regionie zdecydowanie przeważają wiatry północnozachodnie dlatego w 90% czynny jest kierunek 29. Wstawienie ILSa nie ma tu wiele do rzeczy.

      A teraz ważniejsze... starty i lądowania odbywają się na tym samym kierunku. Jeśli lądowania będą na 11 to na 11 też będą starty czyli nad Chełmem i Moreną zamiast szumu samolotu (prawie) na biegu jałowym będziecie mieli ryk silników wznoszącego się samolotu na 100% mocy. Proszę się nie obrażać, ale jak się za coś Pan zabiera to zanim się wyskoczy do mediów warto poczytać, popytać, nauczyć się. Inaczej robi się z siebie w najlepszym wypadku ignoranta.

      • 10 0

      • (2)

        Dokładnie tak. A hałas startującego samolotu jest znacznie większy niż lądującego.
        Z osiedlem Mickiewicza to w ogóle same problemy są. Tam mieszka chyba jakaś ekipa awanturników. Kiedyś nie chcieli wyjazdu na AK z osiedla. Potem się okazało, że jednak chcą, bo na Łostowickiej były korki. Po rozbudowie korki się zmniejszyły, ale dla odmiany im się nie podobało że wyjazd był nie w tą stronę co trzeba. Jednym słowem, marudni i upierdliwi.

        • 10 1

        • (1)

          Ależ my nie chcemy i nigdy nie chcieliśmy wjazdu z AK na osiedle. Pojawiają się od czasu głosy mieszkańców, którzy tego pragną i na własną rękę próbowali coś wywalczyć jednak bezskutecznie z czego osobiście się cieszę.

          • 1 7

          • Panie Knitter!

            Wolicie szum lądującego samolotu czy ryk startującego?! Myśleliście w ogóle o tym?! ILS to by się przydał ale II kategorii na pasie 29. Wtedy zmniejszyłby się hałaś o tym, że mniej go-aroundów by było i drugich podejść. Ale to raptem kilkanaście sztuk w roku. Natomiast pomysł z pakowaniem na siłę samolotów na kierunek 11 to strzał w kolano.

            • 9 0

      • Panie Rafał (1)

        W spotkaniu uczestniczył zaproszony przez moją skromną osobę pracownik wieży kontroli lotów i proszę mi wierzyć, że te i inne kwestie były poruszone. Istnieje procedura nakazująca aby start był możliwie jak najmniej uciążliwy akustycznie i jest stosowana. Nie ma takiej procedury dla lądowania.

        • 0 8

        • to albo go nie zrozumieliście, albo gadacie bzdury

          Sory, ale to jest proste jak budowa cepa. Przy starcie silniki pracują na pełnej mocy, przy lądowaniu na dajmy na to 30%. Jest takie przysłowie jak się nie obrócisz d*pa zawsze z tyłu. I tak samo ze startem - zawsze będzie głośno. Być może dałoby radę nakazać szybciej się wznosić i od razu skręcać by ominąć Pana dom, ale tak czy inaczej hałas będzie, najwyżej ktoś inny będzie miał jeszcze głośniej. Skoro hałas tak będzie to wolę aby ustalając procedury SID i STAR brano pod uwagę przede wszystkim bezpieczeństwo i zdrowy rozsądek a nie to nad czyim domem można hałasować a nad czyim nie. Dla mnie sprawa jest prosta. Postawił pan dom przed wybudowaniem lotniska - możemy rozmawiać. Ale jeśli to osiedle powstało po uruchomieniu lotniska to jesteś pan zwykły cwaniak i upierdliwiec. Widziały gały co brały.

          • 11 0

    • niesamowite wręcz!!!!

      Szanowni Państwo- odpowiedzcie sobie na jedno pytanie- czy ktoś Was zmusił do zamieszkania w takiej lokalizacji?;zostaliście tam zasiedleni z łapanek i na siłe?:ktoś przystawił Wam broń do skroni i kazał tam zamieszkać? Obawiam się jednak że nie. Skoro to był dobrowolny wybór więc trzeba sie niestety z nim pogodzić.a teraz plamę na Waszym honorze powstałą przez nie rozgarnięcie i bezmyślnośc próbujecie Państwo zmyć czepiając sie nisko przelatujacych samolotów.Skoro Wy pojawiliscie się w tym otoczeniu jako kolejni więc nie bedzie się srodowisko dostosowywać do Was tylko niestety Wy do środowiska. Pretensje powinniście rościć do siebie a jezeli ktokolwiek inny mógłby mieć ewentualnie cos na sumieniu to deweloper który nie kwapił się z informacją że nad głowami bedą przelatywać samoloty.Dalej idąc tym tropem powinniście miec pretensje do Ewy która zjadła jabłko z zakazanego drzewa i została z Adamem wyrzucona z raju. To ewidentnie jej wina!!! Gdyby nie ona napewno szanowni Państwo byście w spokoju sobie żyli w Raju

      • 9 0

    • Hałas motocykli / skuterów / quadów

      Proszę o informacje w jaki sposób próbujecie walczyć z hałasem powodowanym przez motocykle, bo jest to dużo bardziej uciążliwe i powszechne niż problem lądujących samolotów.
      A zainteresowania tematem nie widać ze strony policji, stacji kontroli pojazdów ani samych motocyklistów.

      • 5 0

  • dajcie spokój

    ja na Zaborni mieszkam, w nocy śpię przy otwartym oknie, a gdy śpię to żadne samoloty mnie nie budzą...

    • 1 0

  • A mieszkańcy kokoszek i okolic to co ???????????????????? (1)

    A mieszkańcy kokoszek to nie słyszą hałasu? Tam wg. Badań jest najgłośniej.

    • 2 1

    • Nie zapomnieliśmy o kokoszkach :)

      W spotkaniu uczestniczyła Pani z Rady Osiedla Kokoszki.

      • 0 1

  • Trzeba było zakupić mieszkanie w miejscu gdzie nie przeszkadzałby hałas z lotniska!! Może mieszkańcy np. Stogów zawnioskują o zamknięcie Rafinerii lub zlikwidowanie zmiany nocnej?? Żart!!!!

    • 5 1

  • A ja tam lubie dzwiek silnikow samolotu :)

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane