• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hałas lotniczy zaczyna przeszkadzać mieszkańcom

Maciej Naskręt
3 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Na lotnisko w Gdańsku przylatuje coraz więcej samolotów. Na lotnisko w Gdańsku przylatuje coraz więcej samolotów.

Mieszkańcom Chełmu, Jasienia, Wzgórza Mickiewicza oraz Zaborni zaczyna przeszkadzać hałas lotniczy. Czy to oznacza, że nocne loty znikną z gdańskiego nieba, a zarządca lotniska zostanie zobowiązany do modernizacji elewacji budynków, która uchroni mieszkańców przed hałasem?



Co roku średnio o 10 proc. rośnie ruchu lotniczy na trójmiejskim lotnisku im. Lecha Wałęsy. To, co cieszy władze lotniska, zaczyna jednak martwić część mieszkańców Chełmu, Moreny, Jasienia, Wzgórza Mickiewicza oraz Zaborni, czyli dzielnic, nad którymi znajduje się ścieżka podejścia do lądowania samolotów.

- Hałas powoduje spadek wartości naszych nieruchomości, komfortu przebywania na świeżym powietrzu, a nocne loty zmuszają nas do zamykania okien latem co zmniejsza komfort snu - przekonuje Krzysztof Knitter z rady osiedla Wzgórze Mickiewicza.

Sęk w tym, że zgodnie z monitoringiem hałasu w Gdańsku, we wspomnianych dzielnicach średniodobowy poziom hałasu wywołanego przez samoloty mieści się w normach. Widać to dokładnie na trzeciej grafice po prawej stronie artykułu.

Czego zatem oczekują mieszkańcy? - Chcemy wprowadzenia tzw. obszaru ograniczonego użytkowania w Gdańsku. W Warszawie, wokół lotniska im. Fryderyka Chopina, powierzchnia takiego obszaru wynosi 105 km kw. i mieszka w nim ok. 31 tys. ludzi - mówi Knitter.

Obszar ograniczonego użytkowania gwarantuje zrekompensowanie okolicznym mieszkańcom uciążliwości pracy portu lotniczego. Przede wszystkim wykonywana jest izolacja akustyczna w mieszkaniach. Po otrzymaniu stosownego wniosku, zarządca portu lotniczego zleca ekspertyzę w celu określania czy w danym obiekcie przekroczone są dopuszczalne normy hałasu i na jej podstawie określi rodzaj izolacji akustycznych, jaki należy zastosować. Koszty realizacji tej inwestycji ponosi zarządca lotniska.

Jednak diabeł tkwi w szczegółach. Nieruchomości znajdujące się we wspomnianym obszarze stracą na wartości, głównie z powodu właśnie ograniczonych możliwości inwestycyjnych. Nie wykluczone, że w strefie nie będą mogły być wznoszone nowe budynki, przede wszystkim mieszkalne. Stratę szczególnie ponieśliby mieszkańcy dzielnicy Klukowo i wsi Banino.

Czy przeszkadza ci hałas startujących i lądujących samolotów?

Nie oznacza to jednak, że Obszar Ograniczonego Użytkowania w ogóle nie zostanie wyznaczony w Gdańsku. Z naszych ustaleń wynika, że o jego wprowadzeniu, powierzchni i kształcie zdecydować może marszałek Województwa Pomorskiego. Prawdopodobnie opracowanie ujrzy światło dzienne w przyszłym roku. Zostanie poprzedzone konsultacjami społecznymi.

Mieszkańcy ponadto oczekują wprowadzenie limitu lotów nocnych. - Należy wyeliminować wszystkie loty z wyłączeniem samolotów medycznych lub rządowych - uważa Krzysztof Knitter.

Co o pomyśle sądzą gdańscy urzędnicy? - Problem hałasu lotniczego jest nam doskonale znany. Ale nie wszystkie jego aspekty są niepokojące: z badań wynika, że natężenie hałasu spada. Wynika to głównie z udoskonalania samolotów. Coraz mniej lata głośnych samolotów typu ATR - mówi Maciej Lorek, dyrektor wydziału środowiska w Urzędzie Miasta Gdańska.

Lorek dodaje, że miasto współpracuje w tej kwestii z zarządem lotniska. Urzędnicy usiłują nakłonić zarządcę lotniska, by ten wprowadził kodeks etyczny dla załóg lądujących w Rębiechowie. Byłyby w nim zalecenia dla pilotów, by nie używali pełnej, a jedynie niezbędną moc do m.in. uniesienia maszyny.

- Pomaga nam w tym pracujący na lotnisku w Rębiechowie system badania hałasu on-line. To nowoczesne rozwiązanie, dzięki któremu możemy nie tylko odróżniać poszczególne samoloty, ale nawet sposób pilotażu każdego z nich - mówi Lorek.

Warto zaznaczyć, że liczbę lotów nad Gdańskiem mogłoby ograniczyć o ok. 10 proc. zainstalowanie systemu ILS (czyli radiowy system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności i niskiego zachmurzenia) na zachód od lotniska (wschodnia część już posiada ten system). Pozwoliłoby to częściej lądować samolotom od strony Banina. Specyfiką położenia lotniska w Rębiechowie jest to, że przez ok. 20 dni w miesiącu wiatr zmusza maszyny do siadania na płycie lotniska od strony obwodnicy.

Miejsca

Opinie (452) 4 zablokowane

  • Dobrze, że nie lataja już

    Iły i Tupolewy na nasze lotniska. To się nazywa hałas

    • 13 0

  • loty nocne - raczej nie (4)

    jestem za tym aby zamknąć lotnisko po 22ej. Nic się nie stanie jak przestawi się loty aby lotnisko zostało obsłużone w porze dziennej. Miasto i ludzie chcą spać, i to jest fakt i to jest nowoczesne szanujące ludzi rozwiązanie.

    • 10 27

    • i komunikacje miejską po godzinie 22 w Gdańsku - o tej porze wszyscy idziemy spać (2)

      :P

      • 8 2

      • (1)

        Jestem za, po tej godzinie i tak jeździ w większości menelstwo i pijaństwo ;)

        • 3 1

        • dlatego zkm już prawie zlikwidowało nocne autobusy ;)

          • 1 0

    • jestem za tym

      zeby grasika zamknac na srebrzysku

      • 4 1

  • Z artykułu wynika że szykuje się kolejny publiczny przewał

    Pod płaszczykiem walki z hałasem, zbuduje sie ekrany.
    Efektem będzie całkowicie oddzielone części juz nie tylko dzielnic, kwartałów, osiedli ale nawet poszczególnych domów. Włączycie wtedy tv i będziecie wsłuchiwać się w sączący się tamtędy jad, bo za okno nie wyjrzycie bo ekran a i niebo zakryte ... ekranem. I tylko ekran tv zda się Wam jedynym wolnym miejscem.
    Pamiętajcie starą maksymę: - dziel i rządź.

    • 4 4

  • samoloty

    a co mają powiedzieć nieboszczyki na Łostowicach ?

    • 10 3

  • co za filozof to napisal ?? (1)

    jak osoba nie majaca pojecia o lotnictwie moze pisac taki artykul ???

    • 3 2

    • dobrze, że nie podpisał zdjęcia "o, zobacz jak samolot ładnie jedzie" :D

      • 1 1

  • taaa atrakcyjna dzielnica, atrakcyjna cena w kredycie na 30 lat

    i teraz mają pretensje.

    • 8 2

  • bez przesady masakara lataja nad nami no i co przeleci i poleci .sasiedzi dajcie na luz bardziej przeskadza nocne gadanie pod blokami .pan wladek

    • 3 2

  • Panie Nastręt

    bierz Pan kajecik i zacznij konstruować nowe samoloty, które nie startują/lądują pod wiatr, a potem zacznij budowac ILSa od zachodu

    • 5 2

  • żądam, aby zabronić

    • 2 2

  • LOT zbankrutuje będzie cisza. Będzie tylko słychac piski opon limuzyn zarządu i rady nadzorczej oraz ich kolesie z PO (1)

    LOT zbankrutuje będzie cisza. Będzie tylko słychac piski opon limuzyn zarządu i rady nadzorczej oraz ich kolesie z PO tam zatrudnionych

    • 5 2

    • nie zbankrutuje. od lat my go finansujemy. Też cos słyszałem że jst planowana kontrolowana upadłość ale LOT to zawsze było oczko w głowie jednej ze służb.... więc nie wiem cyz zdecydują się na bankructwo

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane