• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hałas lotniczy zaczyna przeszkadzać mieszkańcom

Maciej Naskręt
3 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Na lotnisko w Gdańsku przylatuje coraz więcej samolotów. Na lotnisko w Gdańsku przylatuje coraz więcej samolotów.

Mieszkańcom Chełmu, Jasienia, Wzgórza Mickiewicza oraz Zaborni zaczyna przeszkadzać hałas lotniczy. Czy to oznacza, że nocne loty znikną z gdańskiego nieba, a zarządca lotniska zostanie zobowiązany do modernizacji elewacji budynków, która uchroni mieszkańców przed hałasem?



Co roku średnio o 10 proc. rośnie ruchu lotniczy na trójmiejskim lotnisku im. Lecha Wałęsy. To, co cieszy władze lotniska, zaczyna jednak martwić część mieszkańców Chełmu, Moreny, Jasienia, Wzgórza Mickiewicza oraz Zaborni, czyli dzielnic, nad którymi znajduje się ścieżka podejścia do lądowania samolotów.

- Hałas powoduje spadek wartości naszych nieruchomości, komfortu przebywania na świeżym powietrzu, a nocne loty zmuszają nas do zamykania okien latem co zmniejsza komfort snu - przekonuje Krzysztof Knitter z rady osiedla Wzgórze Mickiewicza.

Sęk w tym, że zgodnie z monitoringiem hałasu w Gdańsku, we wspomnianych dzielnicach średniodobowy poziom hałasu wywołanego przez samoloty mieści się w normach. Widać to dokładnie na trzeciej grafice po prawej stronie artykułu.

Czego zatem oczekują mieszkańcy? - Chcemy wprowadzenia tzw. obszaru ograniczonego użytkowania w Gdańsku. W Warszawie, wokół lotniska im. Fryderyka Chopina, powierzchnia takiego obszaru wynosi 105 km kw. i mieszka w nim ok. 31 tys. ludzi - mówi Knitter.

Obszar ograniczonego użytkowania gwarantuje zrekompensowanie okolicznym mieszkańcom uciążliwości pracy portu lotniczego. Przede wszystkim wykonywana jest izolacja akustyczna w mieszkaniach. Po otrzymaniu stosownego wniosku, zarządca portu lotniczego zleca ekspertyzę w celu określania czy w danym obiekcie przekroczone są dopuszczalne normy hałasu i na jej podstawie określi rodzaj izolacji akustycznych, jaki należy zastosować. Koszty realizacji tej inwestycji ponosi zarządca lotniska.

Jednak diabeł tkwi w szczegółach. Nieruchomości znajdujące się we wspomnianym obszarze stracą na wartości, głównie z powodu właśnie ograniczonych możliwości inwestycyjnych. Nie wykluczone, że w strefie nie będą mogły być wznoszone nowe budynki, przede wszystkim mieszkalne. Stratę szczególnie ponieśliby mieszkańcy dzielnicy Klukowo i wsi Banino.

Czy przeszkadza ci hałas startujących i lądujących samolotów?

Nie oznacza to jednak, że Obszar Ograniczonego Użytkowania w ogóle nie zostanie wyznaczony w Gdańsku. Z naszych ustaleń wynika, że o jego wprowadzeniu, powierzchni i kształcie zdecydować może marszałek Województwa Pomorskiego. Prawdopodobnie opracowanie ujrzy światło dzienne w przyszłym roku. Zostanie poprzedzone konsultacjami społecznymi.

Mieszkańcy ponadto oczekują wprowadzenie limitu lotów nocnych. - Należy wyeliminować wszystkie loty z wyłączeniem samolotów medycznych lub rządowych - uważa Krzysztof Knitter.

Co o pomyśle sądzą gdańscy urzędnicy? - Problem hałasu lotniczego jest nam doskonale znany. Ale nie wszystkie jego aspekty są niepokojące: z badań wynika, że natężenie hałasu spada. Wynika to głównie z udoskonalania samolotów. Coraz mniej lata głośnych samolotów typu ATR - mówi Maciej Lorek, dyrektor wydziału środowiska w Urzędzie Miasta Gdańska.

Lorek dodaje, że miasto współpracuje w tej kwestii z zarządem lotniska. Urzędnicy usiłują nakłonić zarządcę lotniska, by ten wprowadził kodeks etyczny dla załóg lądujących w Rębiechowie. Byłyby w nim zalecenia dla pilotów, by nie używali pełnej, a jedynie niezbędną moc do m.in. uniesienia maszyny.

- Pomaga nam w tym pracujący na lotnisku w Rębiechowie system badania hałasu on-line. To nowoczesne rozwiązanie, dzięki któremu możemy nie tylko odróżniać poszczególne samoloty, ale nawet sposób pilotażu każdego z nich - mówi Lorek.

Warto zaznaczyć, że liczbę lotów nad Gdańskiem mogłoby ograniczyć o ok. 10 proc. zainstalowanie systemu ILS (czyli radiowy system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności i niskiego zachmurzenia) na zachód od lotniska (wschodnia część już posiada ten system). Pozwoliłoby to częściej lądować samolotom od strony Banina. Specyfiką położenia lotniska w Rębiechowie jest to, że przez ok. 20 dni w miesiącu wiatr zmusza maszyny do siadania na płycie lotniska od strony obwodnicy.

Miejsca

Opinie (452) 4 zablokowane

  • .....

    Na prawdę chciałabym mieć te parę samolotów w nocy, zamiast ciągłego szumu i hałasu od obwodnicy. Ekrany stawiają tam, gdzie im wygodniej, a nie tam, gdzie rzeczywiście by się przydały!!

    • 4 0

  • Pieckendorf und Muggau ;)

    przecież nikt nie wie gdzie to jest. dzielnica zatraciła swoją nazwę i przyjęła imię od spółdzielni mieszkaniowej.

    • 1 2

  • podajcie ile budynków powstało od kiedy to lotnisko istnieje w TYM miejscu (1)

    i kto najbardziej krzyczy przeciw - czyli w jak starych budynkach mieszka

    to niesamowite, jakich idiotów mamy po czesci za obywateli tego państwa

    wpierw przynoszą pieniadze w siatce do amber, jak do jakiegoś 'padrone', a potem wrzeszcza by INNI im oddali co ten ukradł

    ale wiekowe bezmyslne wychowanie na kleczkach robi swoje

    • 10 1

    • jak zwykle wyjce wyja... całe szczeście, że jak na razie to karawana jedzie dalej :))

      • 1 0

  • Lotnisko???

    Mieszkam przy lotnisku i samoloty mi nie pzeszkadzają,bardziej smród wydobywający się z Wakozu,który podobno nie istnieje a w dzień i w nocy robi śmierdzący asfalt.

    • 8 1

  • Jak typowi przeszkadzają samoloty na wzgórzu Mickiewicza to ja pierdo....ludzie ogarnijcie się

    • 3 0

  • !

    wiedzieli gdzie sie wprowadzaja ...

    • 5 2

  • Mieszkam w Baninie

    Każdy chce latac na wycieczki w kazda czesc swiata i najlepiej zeby tylko wtwedy lataly samoloty.. mieszkam w baninie nad moim domem lataja caly czas samoloty i nie jest to problem zaden ... ludzie wymyslaja to co uwrzam ze gorszy jest pociag lub tramwaj tuttututut masakra... mysle ze w trojmiescie nie brakuje miejsc do mieszkania sprzedac to gdzie ludzia przeszkadzaja samoloty i kupic gdzie indziej.. ale spoleczenstwo ma problemy.. a pis szczekajacy u sasiada na balkonie w bloku im nie przeszkadza

    • 8 3

  • żal ścieska 4 litery

    Nie wiem skąd autor ma grafikę ścieżek podejscia, ale to nie są ścieżki po których latają samoloty komunikacyjne. Tak latają może awionetki w lotach VFR, ale na pewno nie samoloty komunikacyjne które latają według zasad IFR. Po drugie mieszkańcy wiedzieli gdzie kupują mieszkania wiec niech spier*alają w podskokach. Ich wartość nie spada tylko wraca do normalnego poziomu. Kupowali na nowych osiedlach w latach 2006-2010 na górce spekulacyjnej i stąd ich przewartościowanie, akurat odległosć od lotniska moze być tylko atutem. Po trzecie samoloty podchodzące do lądowania lecą na 25-35 % mocy, czasem prawie na biegu jałowym - to nie jest gigantyczny hałas.

    • 11 3

  • (3)

    Mieszkam w Złotej Karczmie w budynku przy działkach. Lądowania i starty to dla mnie codziennośc. Ale poza nielicznymi przypadkami nie widzę w tym uciążliwości.

    Podczas LĄDOWANIA - hałas jest naprawdę mało uciążliwy, większy robią np.jadące auta, a czasami to nawet atrakcja jak ciekawa maszyna ląduje.
    Gorzej ze startami - jeśli starują w stronę Banina, zero stresu. Ale wszelkie starty w stronę Gdańska - czasami jest wielki hałas. Ale takie dni zdarzają się rzadko bo na szczęście zdecydowana większośc startów jest w stronę Banina.

    • 8 3

    • (2)

      Trza było mieszkać w laach '80, gdy operowały Tu-134 ;-) Poznałbyś waść co to znaczy hałas prez wielkie H.

      • 8 1

      • (1)

        mieszkałem w latach 80tych... i faktycznie często był hałas że hej ! Szczególnie rano ok.6, do dziś to pamiętam :-)

        • 0 0

        • Część tych osiedli powstała w latach 90-tych - najwyraźniej hałas się zmniejszył

          • 0 0

  • Może to być uciążliwe w nocy, mieszkam w Porcie i słychać zawsze 2-3 samoloty nad moim domem koło północy. W takiej nocnej ciszy jest to mało komfortowe :) A odnośnie Wizz to często widzę jak bardzo nisko latają :)

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane